Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frågor om hur det fungerar på SB-Årgångar,Leveranser mm

Dexter

Medlem
Tänkte en tråd där du som vill veta hur det fungerar på SB/Bolaget/Stora Satan kan få svar på dina funderingar.
Och eftersom 99,9% av medlemmarna här hatar monopol/SB och ändå inte bryr sig om hur det funkar så behöver du då inte påpeka hur jävla dåligt/fel allt är det vet vi redan!!
Men om du har en fundering om hur det fungerar och vill kunna förstå eller utnyttja SB på bästa sätt så kan du gärna komma med frågor. Så finns det säkert flera än jag som har jobbat på SB och hos importörer som kan svara på dina funderingar.

Så slipper vi förstöra flera bra trådar med dessa frågor!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varför kan man sällan köpa flera årgångar av samma vin, eller framförallt, varför finns det så få mogna viner att köpa på SB?

Om SB (och monopolet) finns för vår skull, varför då inte erbjuda kvalitetsviner som är mogna att drickas vid köptillfället, eller måste jag lagra vin hemma om jag vill ha tillgång till vin med mognad?

Vad finns det för anledning att fylla ut så stora delar av sortimentet med diverse boxar och lågprisvin på bekostnad av kvalitetsviner från mer udda regioner?

På vilket vis anser man att folkhälsan skyddas när man erbjuder maxade förpackningar (BiB) som säljs för jordnötspengar, borde det inte snarare vara tvärtom?

Det blev i alla fall några frågeställningar där jag ser framemot intressanta svar. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur kan man hävda att artikelnumren håller på att ta slut? Av vem har man upphandlat ett sådant logistiksystem? Eller är det bara någon form av problem att räkna till högre än 5-siffrigt, som rent teoretiskt skulle kunna åtgärdas med liten utbildning?
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
Detta är mina tankar och erfarenheter efter 15 år på båda sidorna så vissa saker stämmer kanske inte helt....
Varför kan man sällan köpa flera årgångar av samma vin, eller framförallt, varför finns det så få mogna viner att köpa på SB?
Mogna viner finns ju en begränsad mängd så det är svårt att de ska finnas i alla butiker men nu med den nya sortimentsindelningen så finns det ca 22 olika butikstyper mot 4 förut. Och i med det så har man börjat efterfråga mogna viner (inte många dock) som ska finnas i ca 20 butiker men kan ju beställas av alla kunder gratis med leverans på ca två dagar.
Men det är väl bland små partier som man skulle vilja se mera av mogna viner då det bara är köps in i en begränsad mängd.
Där är det bara för importörerna att komma med inspel på mogna viner då de inte köps in på offert.

Här finns en massa info om sortimentet
http://www.systembolaget.se/OmSystembolaget/Sortiment/Lanseringsplaner/

Om SB (och monopolet) finns för vår skull, varför då inte erbjuda kvalitetsviner som är mogna att drickas vid köptillfället, eller måste jag lagra vin hemma om jag vill ha tillgång till vin med mognad?

Vad finns det för anledning att fylla ut så stora delar av sortimentet med diverse boxar och lågprisvin på bekostnad av kvalitetsviner från mer udda regioner?
Lågpris boxar/ flaskor är ju till största del viner som kvalat in från BS genom massiv reklam. Räcker med att öppna tidningen så ser man alla reklam med viner för 79:- där man får en fin trälåda på köpet...
Och förr när ett vin samlat ett visst antal poäng så kvalade det in i ordinarie sortiment.Samma gäller nu förutom att man nu kvalar automatiskt in på de butiker som har haft ett visst antal beställningar av artiklar i BS. Gäller från Sept förra året. Och nu kan man ju faktiskt se att det kommit in lite roligare saker på vissa butiker. Som nu tävlar mot med alla andra viner om en plats på hyllan.
Titta på BKWine för listor på dessa viner. Tyvärr kan man inte se dessa listor på SB hemsida någonstans vad jag sett....


Sedan är det ju efterfrågan som styr även hos SB och vi som gillar lite udda saker hör ju till minoriteten.
Sedan så är alla artiklar uppdelade i olika segment ex Rött 70-79 , 80-89,90-99,100-119 osv och där slåss alla ursprung om platserna på hyllorna. De som säljer bäst och samlar mest poäng finns kvar och säljer man inte så försvinner man. Och som trenden är nu med alla Rippasso mm så är det svårt för de udda vinera att finnas kvar längre än de 6 månader som de är garanterande efter offert vinst.

På vilket vis anser man att folkhälsan skyddas när man erbjuder maxade förpackningar (BiB) som säljs för jordnötspengar, borde det inte snarare vara tvärtom?
Det tycker jag med men efterfrågan styr där....

Det blev i alla fall några frågeställningar där jag ser framemot intressanta svar. :)

Lite röriga svar kanske...sorry för det! Mina svar som inte är fetmarkerat
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
Hur kan man hävda att artikelnumren håller på att ta slut? Av vem har man upphandlat ett sådant logistiksystem? Eller är det bara någon form av problem att räkna till högre än 5-siffrigt, som rent teoretiskt skulle kunna åtgärdas med liten utbildning?

Det skulle säkert gå att ha olika artikelnummer på alla årgångar. Men det skulle vara en mardröm att jobba så på de artiklar som ordinarie sortiment som finns på hyllorna. På en större butik finns kanske ca 500 röda viner och att få ihop det med nya platser,etiketter hålla reda på allt de skulle av min erfarenhet inte gå!
Sedan ser jag ingen större vinst med att man har olika artnr på det "vanliga plonket" typ Yellow Tail vet inte vem som bryr sig om det förutom vi 0,1% på forumet. Men om det finns en annan större kedja som har det på sina vanliga viner så länka gärna till deras hemsida.
Sedan är det oftast samma streckkod på alla viner så det skulle inte så att sälja på rätt artkel nummer då. Och jag vet att vinproducenterna inte är så sugna att skaffa olika streckkoder till nya årgångar....


Men på de lite exklusivare (Småpartier) där är det ju olika artnr på nya årgångar.

Sedan som jag skrev i andra tråden så kan importören välja att lägga upp en ny artikel när de vill byta årgång eller ha flera samtidigt.
Men eftersom vinerna utvärderas efter artnr så blir det svårare att kvala in på butiker om man skulle byta nr på varje årgång. Det borde kunna fixas men nu funkar det så...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Detta är mina tankar och erfarenheter efter 15 år på båda sidorna så vissa saker stämmer kanske inte helt....


Lite röriga svar kanske...sorry för det! Mina svar som inte är fetmarkerat
Tack för tid och engagemang. Svar har du levererat, men inga svar som ger mig särskilt stor förståelse i ämnet. Känns som att det mesta kretsar kring att SB har problem att hålla koll på olika viner (olika årgångar). Om de helt och hållet skulle behandla varje ny årgång med nytt artikelnummer så borde det mesta lösa sig bra. Kanske är det svårt, men svårigheter är till för att lösas.

När det gäller att SB anpassar utbudet efter tillgång och efterfrågan: Detta irriterar mig, då ett monopol skall vara till för alla (då det inte finns några alternativ), inte bara majoriteten. Vill man ha en marknadsstyrd modell bör man avskaffa monopolet så det blir fri konkurrens och dynamik.

Men som sagt, tack för att du tar dig tid att utstå all kritik riktat mot SB!
 

kayaker

Cyklist
Det skulle säkert gå att ha olika artikelnummer på alla årgångar. Men det skulle vara en mardröm att jobba så på de artiklar som ordinarie sortiment som finns på hyllorna. På en större butik finns kanske ca 500 röda viner och att få ihop det med nya platser,etiketter hålla reda på allt de skulle av min erfarenhet inte gå!
Andra butiker klarar det, även med betydligt fler produkter än så. Jag skulle vilja påstå att de flesta livsmedelsbutiker har en betydligt mer komplex situation utan att det blir totalkaos för det.
 

sunqan

Vinös
Det kan vara nåt i stil med lagen om offentlig upphandling som spökar. Nytt varunmmer==ny vara => ny upphandling.
 
Det kan vara nåt i stil med lagen om offentlig upphandling som spökar. Nytt varunmmer==ny vara => ny upphandling.

Nej, faktiskt inte i alla fall eftersom vi pratar här om olika saker. Jag refererar till rubriken i dagens tråd
I BS finns det inga problem för leverantörer att skapa olika artiklar. SB tar in blanketten med uppgifter om vinet (en blankett i .doc format) från leverantören och matar in (manuellt) i sitt system och skapar numret. Sen ligger ansvaret hos leverantörer om uppföljning, meddela i god tid när vinet tar slut, skapa en annan artikel, osv.
Läget är helt olikt när det gäller sortiment i butiker
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
Hur går ett årgångs byte till då?
Importören ska ca 10 veckor innan leveras av nya årgång skicka in 6 flaskor till SB som där provas av inköparen för att kolla att den nya årgången håller samma eller bättre kvalitet en tidigare årgång. Det är ju oftast inget problem med "riktiga" viner som finns på andra marknader. Dock kan de viner som är special gjorda för den svenska marknaden/offerter ibland bli stoppade då de inte håller samma kvalitet, så då för man göra om de med så de håller samma kvalitet.
Man skickar även in ett märknings prov på etiketterna som ska godkännas så de följer de lagar och regler som finns.

Vinerna skickas sedan till SBs lab för att analyseras så det inte är något som inte stämmer alkoholhalt/socker mm mot EU regler eller offerten.
Sedan för journalisterna prova dessa viner så de kan skriva om de nya årgångarna.

http://www.systembolaget.se/Sok-dry...header=Default&filters=val,&action=resultlist

Där hittar du vilka viner som byt årgång de senaste 2 månaderna.
Dock så byts infon oftast ut tidigare än när vinerna kommer ut i butikerna. De kommer även ut olika tider pga hur mycket butikerna säljer av vinet. säljer man inte mycket av vissa produkter så kan de ta lång tid innan man för den nya årgången.

I BS så räcker det med importören ändrar årgång i leverantörs portalen och skickar in märknings prov så tar den en nattkörning så ändras infon på SB hemsida.

Personligen så hör jag av mig till importören när jag fått fel årgång i BS, tror att de tar åt sig kritiken mera om det kommer direkt från konsument istället för SB. Det räcker väl att kolla på importörernas hemsidor och se att de inte ens klarar av att uppdatera den med riktig info....
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det skulle säkert gå att ha olika artikelnummer på alla årgångar. Men det skulle vara en mardröm att jobba så på de artiklar som ordinarie sortiment som finns på hyllorna. På en större butik finns kanske ca 500 röda viner och att få ihop det med nya platser,etiketter hålla reda på allt de skulle av min erfarenhet inte gå!
Sedan ser jag ingen större vinst med att man har olika artnr på det "vanliga plonket" typ Yellow Tail vet inte vem som bryr sig om det förutom vi 0,1% på forumet. Men om det finns en annan större kedja som har det på sina vanliga viner så länka gärna till deras hemsida.
Sedan är det oftast samma streckkod på alla viner så det skulle inte så att sälja på rätt artkel nummer då. Och jag vet att vinproducenterna inte är så sugna att skaffa olika streckkoder till nya årgångar....


Men på de lite exklusivare (Småpartier) där är det ju olika artnr på nya årgångar.

Sedan som jag skrev i andra tråden så kan importören välja att lägga upp en ny artikel när de vill byta årgång eller ha flera samtidigt.
Men eftersom vinerna utvärderas efter artnr så blir det svårare att kvala in på butiker om man skulle byta nr på varje årgång. Det borde kunna fixas men nu funkar det så...
Det låter som trams i mina öron. Det ingår ju i spelets regler att årgångsbetecknade viner ju de facto är olika produkter från år till år. NV kan absolut hålla samma varunr, men visst kan ni fortsätta sälja kalla Bastide Blanche som "2262", kalla det "plonk", inte bry er om årgångsvariationerna och iom det håna både mig som konsument och hela supply chain... Plonk?

Sedan är ju hemsidan uppbyggd så att årgångarna har en mycket underordnad roll, och det kan ju bara spegla SB:s underliga förhållningssätt och galapagosmentalitet snarare än någon form av vettig hantering av årgångar.

sb-1.jpg

Otrolikt stor yta för info om att vinet är rött, stramt&nyanserat, från Frankrike och finns i flaskor om 750 ml... Men, inget om årgången...

Så här ser detta vin ut på tex CellarTracker:
CT-1.jpg


...den stora och upplysande skillnaden ligger i själva årgången.

Kolla på tex Ahlsell, Clas Ohlsson och IKEA. Deras logistiksystem tillåter dem att ENKELT lägga upp nya artiklar och artikelnummer samtidigt som de har otroligt många fler artiklar och underleverantörer än vad ni har. Även om de ju inte är ett statligt monopol och faktiskt måste måna om sina kunder. Med enkel logik: Kan de så kan ni.

Och jag köper inte att du fortsätter skylla på underleverantörerna. Upprätta nya dekret om årgångshantering och undervisa/ställ krav på era underleverantörer. Finns faktiskt företag som gör på detta viset.

Ett annat exempel kan man ju hämta från världens övriga 1000-tals handlare som säljer vin: De betraktar olika årgångar som olika produkter och hanterar vinerna enligt den logiken. Dvs, SB är en mycket särpräglad fågel i sin hantering av årgångar.

Släng ert logistiksystem i Sverkers platstunna och skaffa ett relevant logistisksystem.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det låter som trams i mina öron. Det ingår ju i spelets regler att årgångsbetecknade viner ju de facto är olika produkter från år till år. NV kan absolut hålla samma varunr, men visst kan ni fortsätta sälja kalla Bastide Blanche som "2262", kalla det "plonk", inte bry er om årgångsvariationerna och iom det håna både mig som konsument och hela supply chain... Plonk?

Sedan är ju hemsidan uppbyggd så att årgångarna har en mycket underordnad roll, och det kan ju bara spegla SB:s underliga förhållningssätt och galapagosmentalitet snarare än någon form av vettig hantering av årgångar.

Visa bifogad bild 1024
Otrolikt stor yta för info om att vinet är rött, stramt&nyanserat, från Frankrike och finns i flaskor om 750 ml... Men, inget om årgången...

Så här ser detta vin ut på tex CellarTracker:
Visa bifogad bild 1025

...den stora och upplysande skillnaden ligger i själva årgången.

Kolla på tex Ahlsell, Clas Ohlsson och IKEA. Deras logistiksystem tillåter dem att ENKELT lägga upp nya artiklar och artikelnummer samtidigt som de har otroligt många fler artiklar och underleverantörer än vad ni har. Även om de ju inte är ett statligt monopol och faktiskt måste måna om sina kunder. Med enkel logik: Kan de så kan ni.

Och jag köper inte att du fortsätter skylla på underleverantörerna. Upprätta nya dekret om årgångshantering och undervisa/ställ krav på era underleverantörer. Finns faktiskt företag som gör på detta viset.

Ett annat exempel kan man ju hämta från världens övriga 1000-tals handlare som säljer vin: De betraktar olika årgångar som olika produkter och hanterar vinerna enligt den logiken. Dvs, SB är en mycket särpräglad fågel i sin hantering av årgångar.

Släng ert logistiksystem i Sverkers platstunna och skaffa ett relevant logistisksystem.
Jag tror du är något på spåret här, årgången har en alldeles för underordnad roll i systemet som sådant. Kul också att du valde ett av mina favoritviner (i sin prisklass) som exempel. Just detta är dessutom avsevärt sämre just de senare årgångarna medan -09 och -10 var smått fantastiska. Ganska stor skillnad på årgångar är ett understatement av rang.
 
Vad finns det för anledning att fylla ut så stora delar av sortimentet med diverse boxar och lågprisvin på bekostnad av kvalitetsviner från mer udda regioner?
den frågan är väldigt viktig och bodde besvaras öppet utan att slingra sig. Av vilken anledning blir det så?
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
Det låter som trams i mina öron. Det ingår ju i spelets regler att årgångsbetecknade viner ju de facto är olika produkter från år till år. NV kan absolut hålla samma varunr, men visst kan ni fortsätta sälja kalla Bastide Blanche som "2262", kalla det "plonk", inte bry er om årgångsvariationerna och iom det håna både mig som konsument och hela supply chain... Plonk?

Sedan är ju hemsidan uppbyggd så att årgångarna har en mycket underordnad roll, och det kan ju bara spegla SB:s underliga förhållningssätt och galapagosmentalitet snarare än någon form av vettig hantering av årgångar.

Visa bifogad bild 1024
Otrolikt stor yta för info om att vinet är rött, stramt&nyanserat, från Frankrike och finns i flaskor om 750 ml... Men, inget om årgången...

Så här ser detta vin ut på tex CellarTracker:
Visa bifogad bild 1025

...den stora och upplysande skillnaden ligger i själva årgången.

Kolla på tex Ahlsell, Clas Ohlsson och IKEA. Deras logistiksystem tillåter dem att ENKELT lägga upp nya artiklar och artikelnummer samtidigt som de har otroligt många fler artiklar och underleverantörer än vad ni har. Även om de ju inte är ett statligt monopol och faktiskt måste måna om sina kunder. Med enkel logik: Kan de så kan ni.

Och jag köper inte att du fortsätter skylla på underleverantörerna. Upprätta nya dekret om årgångshantering och undervisa/ställ krav på era underleverantörer. Finns faktiskt företag som gör på detta viset.

Ett annat exempel kan man ju hämta från världens övriga 1000-tals handlare som säljer vin: De betraktar olika årgångar som olika produkter och hanterar vinerna enligt den logiken. Dvs, SB är en mycket särpräglad fågel i sin hantering av årgångar.

Släng ert logistiksystem i Sverkers platstunna och skaffa ett relevant logistisksystem.


Jag skyller inte på underleverantören jag förklarar bara hur det funkar nu för de som bryr sig och undrar...och jag är inte SB...

Jag vet att du aldrig heller kommer gilla något som SB gör så det spelar inte så stor vad du skriver!!

Hmm länka gärna till en annan kedja som du så varmt pratar om, gärna med flera en tio tal butiker...

Ja Cellertracker är det väl inte så konstigt om det är uppbyggt på årgångar.. men för muspekaren över I så får man info om årgång och producent..
 

Vino fino

Medlem
Jag har väldigt svårt att förstå varför så många svenskar inte kan acceptera att SB är skräp. Det är nästan som en nationalsymbol som man inte får vanhelga.
Och de som blir mest upprörda i trådarna här på forumet är just folk med anknytning till SB. Trots att man lägger fram fakta (även om det verkar taget ur Kafka) så blir det gny och tandagnissel. "Ni kommer aldrig gilla SB", "vi vet redan att ni hatar SB"… som om det skulle diskvalificera de fakta som presenteras? SB är ju skräp. Och de klarar inte sitt uppdrag. Är det så himla jobbigt att höra?
Kanske är det enklare för oss som lever eller har levt i andra länder att se med mera objektiva ögon på SB.

Jag skickar med en länk till ett MONOPOL, hör och häpna, som faktiskt tar sitt uppdrag på allvar och dessutom fokuserar på kund. Pennsylvania är på många sätt en bra jämförelse med Sverige just när det gäller dryckeskultur, folkmängd, BNP osv.

Det här monopolet har också, kors i taket, artikelnummer kopplade till årgång. Det som var så fantastiskt svårt att få till, hur lyckades de med den bedriften? Och jodå, de har fler än 10 butiker. De har också flerdubbelt större sortiment än Bolaget. Men det är ju inte så svårt, det "fantastiska" sortimentet på SB är en skrattretande myt.

http://www.finewineandgoodspirits.com/

Och den som vill veta hur man jobbar ansvarsfullt med alkohol utan lögner, lobbyverksamhet och propaganda kan kolla The Pennsylvania Liqour Control Board.
http://www.lcb.state.pa.us/PLCB/index.htm

Se där… det kanske finns alternativ till Systembolaget? Det kanske finns andra monopol som klarar sitt uppdrag mycket bättre?
 
Jag skyller inte på underleverantören jag förklarar bara hur det funkar nu för de som bryr sig och undrar...och jag är inte SB...

Jag vet att du aldrig heller kommer gilla något som SB gör så det spelar inte så stor vad du skriver!!

Hmm länka gärna till en annan kedja som du så varmt pratar om, gärna med flera en tio tal butiker...

Ja Cellertracker är det väl inte så konstigt om det är uppbyggt på årgångar.. men för muspekaren över I så får man info om årgång och producent..
en stor fördel med SB är att det finns möjlighet att titta på hela sortimentet på nätet vilket matkedjor på kontinenten inte erbjuder ofta. De brukar ha en säljsajt med ett sortiment och ett annat sortiment i butiker (exempel: Auchan i Frankrike). Båda sortiment ibland överlappar men inte alltid. I Danmark finns det vinbutikkedjor som gör möjligt att se sortiment på nätet. Exempelvis hos Hansen vin som har 50 butiker plus en sajt. Man sorterar efter land, region, årgång. Vill du söka Bordeaux från årgång 2009 är det lätt
http://www.hjhansen-vin.dk/Pages/Search.aspx?itemSpec=ctl00$ctl10
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Dexter Jag hoppas att du förstår att kritiken inte är direkt riktad till dig eller alla andra på forumet med SB-anknytning. I stort så är det ju först och främst det politiska systemet som är boven. Verksamhet utan konkurrens tenderar ju att utvecklas oerhört långsamt då det saknas blåslampor i rumpan. I dagsläget vädrar vi dock lite morgonluft, speciellt då vi idag kan köpa en del via nätet. Det innebär dock även att beroendet av SB minskar och vinnörden har blivit mer medveten om att det finns annat intressant därute.

All kritik och hårda ord är ju trots allt för att vi vill att SB skall bli avsevärt bättre än idag. Om monopolet avskaffas så kommer vi se på andra bullar. I den konkurrensen som uppstår då, så lär SB få omvärdera mycket för att hänga med.

Bäst är om de börjar redan nu, och om de har tur, så kanske det blir så bra så att folk är villiga att acceptera monopolet. Utopi såklart, monopol kan aldrig vara bra i längden, men ändå. :)
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
Jag har väldigt svårt att förstå varför så många svenskar inte kan acceptera att SB är skräp. Det är nästan som en nationalsymbol som man inte får vanhelga.
Och de som blir mest upprörda i trådarna här på forumet är just folk med anknytning till SB. Trots att man lägger fram fakta (även om det verkar taget ur Kafka) så blir det gny och tandagnissel. "Ni kommer aldrig gilla SB", "vi vet redan att ni hatar SB"… som om det skulle diskvalificera de fakta som presenteras? SB är ju skräp. Och de klarar inte sitt uppdrag. Är det så himla jobbigt att höra?
Kanske är det enklare för oss som lever eller har levt i andra länder att se med mera objektiva ögon på SB.

Jag skickar med en länk till ett MONOPOL, hör och häpna, som faktiskt tar sitt uppdrag på allvar och dessutom fokuserar på kund. Pennsylvania är på många sätt en bra jämförelse med Sverige just när det gäller dryckeskultur, folkmängd, BNP osv.

Det här monopolet har också, kors i taket, artikelnummer kopplade till årgång. Det som var så fantastiskt svårt att få till, hur lyckades de med den bedriften? Och jodå, de har fler än 10 butiker. De har också flerdubbelt större sortiment än Bolaget. Men det är ju inte så svårt, det "fantastiska" sortimentet på SB är en skrattretande myt.

http://www.finewineandgoodspirits.com/

Och den som vill veta hur man jobbar ansvarsfullt med alkohol utan lögner, lobbyverksamhet och propaganda kan kolla The Pennsylvania Liqour Control Board.
http://www.lcb.state.pa.us/PLCB/index.htm

Se där… det kanske finns alternativ till Systembolaget? Det kanske finns andra monopol som klarar sitt uppdrag mycket bättre?


Kul med så mycket roliga viner exklusiva viner, speciellt de Amerikanska som jag verkligen saknar på SB, men om man tittar på de billigare sortimentet så är det inte ens årgång utsatt och man ska kontakta sin lokala affär. Typ Yellow Tail.

Och som du vet så är det även så på SB att de exklusiva vinerna har specifika artikel nummer till de vinerna.
http://www.systembolaget.se/hem/%2f...lters=val,&action=search&excludesvalues=False
 
På vilket vis anser man att folkhälsan skyddas när man erbjuder maxade förpackningar (BiB) som säljs för jordnötspengar, borde det inte snarare vara tvärtom?
Det tycker jag med men efterfrågan styr där....

"efterfrågan styr" skulle betyda att svenskarna inte kräver något annat än likvid alkohol, att de har ingen smak för godare och högre kvalité. Ett rimligt svar är att pengar styr.
 

Mattias Schyberg

Administratör
På vilket vis anser man att folkhälsan skyddas när man erbjuder maxade förpackningar (BiB) som säljs för jordnötspengar, borde det inte snarare vara tvärtom?
Det tycker jag med men efterfrågan styr där....

"efterfrågan styr" skulle betyda att svenskarna inte kräver något annat än likvid alkohol, att de har ingen smak för godare och högre kvalité. Ett rimligt svar är att pengar styr.
Sant! Jag tror inte heller att den målgrupp som köper BiB behöver ha ett dussintal att välja på. Låt det finnas ett par olika inom diverse stilar, därefter kan det väl räcka? Har svårt att tro att det skulle bli ramaskri om utbudet minskade radikalt...
 
Toppen