Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frågor om hur det fungerar på SB-Årgångar,Leveranser mm

Vino fino

Medlem
Sant! Jag tror inte heller att den målgrupp som köper BiB behöver ha ett dussintal att välja på. Låt det finnas ett par olika inom diverse stilar, därefter kan det väl räcka? Har svårt att tro att det skulle bli ramaskri om utbudet minskade radikalt...
SB subventionerar boxar (och indirekt stora leverantörer). Punktavgiften på förpackning är utformad så att boxar subventioneras.

Detta strider helt mot SB:s uppdrag eftersom alla vet att förpackningsstorlek påverkar konsumtion. Men SB vill ha boxar, för de är enklare att hantera och det är bara stora leverantörer som har "råd" att ha boxar i sitt sortiment. Två flugor i en smäll. Vem bryr sig om folkhälsan?
 
Last edited:
SB subventioner boxar (och indirekt stora leverantörer). Punktavgiften på förpackning är utformad så att boxar subventioneras.

Detta strider helt mot SB:s uppdrag eftersom alla vet att förpackningsstorlek påverkar konsumtion. Men SB vill ha boxar, för de är enklare att hantera och det är bara stora leverantörer som har "råd" att ha boxar i sitt sortiment. Två flugor i en smäll. Vem bryr sig om folkhälsan?
Koppla med miljarder reklam (direkt och indirekt) och restriktioner i distributionssystem och hela svenska bilden känns inte så bra.
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
Sant! Jag tror inte heller att den målgrupp som köper BiB behöver ha ett dussintal att välja på. Låt det finnas ett par olika inom diverse stilar, därefter kan det väl räcka? Har svårt att tro att det skulle bli ramaskri om utbudet minskade radikalt...

Tyvärr är de box kunderna som hörs mest i butik när inte deras box finns...
Blev redigt avhyvlad av en box kund för ett par år sedan när jag inte visste hur boxen smakade och för att jag kunde hjälpa kunden innan med tips och hur ett jävla 500:- vin (Tignanello) smakade..
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
Men SB vill ha boxar, för de är enklare att hantera och det är bara stora leverantörer som har "råd" att ha boxar i sitt sortiment. Två flugor i en smäll. Vem bryr sig om folkhälsan?[/QUOTE]

SB vill ju förbjuda boxarna när de kom, men då sa ju EU så får man inte göra...
 

chambertin

Medlem
SB vill ju förbjuda boxarna när de kom, men då sa ju EU så får man inte göra...
Sant som du säger om att SB ville förbjuda BiB en gång i tiden men det känns som om SB jävlas väsentligt mer med BS-sortimentet och leverantörerna där än med boxarna idag.
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
Sant som du säger om att SB ville förbjuda BiB en gång i tiden men det känns som om SB jävlas väsentligt mer med BS-sortimentet och leverantörerna där än med boxarna idag.

Inte helt oväntat så håller jag inte med dig..
Om man tittar på en mindre importör som Bristly så har de sedan september fått in minst tre viner i ordinarie sortiment utan stora reklam pengar, bara ett bra medlems brev och några bloggare som gillar han viner, viner vi alla vill se mera av på hyllorna.
Detta skulle inte ha hämt om inte SB gjorde om sortimentet i september förra året, och nu kan viner i BS få en plats på hyllorna mycket enklare speciellt lite dyrare saker.
http://www.systembolaget.se/79852 64 butiker
http://www.systembolaget.se/71069 5 butiker
http://www.systembolaget.se/79240 6 butiker
kanske inte så många butiker vi skulle vilja men en bra början tycker jag.

Här kommer länkar till vilka mera viner som fått möjligheten att finnas på hyllan.
http://www.bkwine.com/sv/utvalt/nyh...tet-till-ordinarie-sortimentet-december-2013/
http://www.bkwine.com/sv/utvalt/nyh...ta-inkvalade-vinerna-bestallningssortimentet/

Så mitt tips är att se till att alla vänner beställer till samma butik och hyfsat samtidigt så är det stor chans att vinerna kommer in på hyllan på eran butik.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag skyller inte på underleverantören jag förklarar bara hur det funkar nu för de som bryr sig och undrar...och jag är inte SB...

Jag vet att du aldrig heller kommer gilla något som SB gör så det spelar inte så stor vad du skriver!!

Hmm länka gärna till en annan kedja som du så varmt pratar om, gärna med flera en tio tal butiker...

Ja Cellertracker är det väl inte så konstigt om det är uppbyggt på årgångar.. men för muspekaren över I så får man info om årgång och producent..
Säg inte åt mig vad jag kommer gilla eller inte.
Jag säger bara att SB inte har en sund inställning till begreppet "årgångar" men att det finns gott om vinkrämare som har det. Bara i Japan känner jag till kedjorna Vinos Yamazaki och Enoteca. Sedan gav @vininfo.nu nej, hoppsan: @Vino fino dig ett svar av digniteten "Bitch please" då det gäller bra exempel på varför SB har långt-långt kvar att vandra för att verkligen bli något som liknar världsbäst. Vore SB världsbäst så skulle jag tillhöra skaran som jublar. Men, jag jublar inte idag, för SB propagerar hellre än jobbar.

Jag använder iPad till surf och då kan man inte hålla muspekaren över något för att få se det man borde få se redan från början. Jag menar: årgångar ÄR viktig information. SB bryr sig inte om det. Att bara adda årgångarna före vinnamnet är ju så enkelt med en databas...

Tycker fö det är ett mycket märkligt argument att det inte skulle gå hålla ordning i butikerna om SB också började bry sig om årgångar på 'plonk'. Inser du inte hur "monopol-strutsigt" ett sådant argument är? I samhället/världen utanför SB:s väggar finns 1000-tals organisationer som utan något problem hanterar väldigt många fler artiklar på lager, frakt, i butiker och samtidigt från fler väl samordnade och utbuldade underleverantörer än vad SB gör/har?

Ett annat exempel på användarovänligheten på SB:s hemsida är tex följande sökning: "Chablis Grand Cru" Det är helt omöjligt få överblick:
image.jpg


Skyll inte på att de korkade leverantörerna inte klarar av att göra rätt!
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Systembolaget i Strömstad har så mycket problem med fulla norrmän på skärtorsdag så dom har valt att hålla stängt. Får dom verkligen det? Hur går det för dom som sköter sig och vill köpa en flaska gott vin till påsk? :)

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2344670-poliser-ska-mota-fulla-norrman
Kommunalt beslut, intressant.

Kan kommuner också bestämma att liberalisera alkoholförsäljningen? Avskaffa monopolet på lokalt plan? Det vore något. Snacka om att skaffa sig attraktionsvärde och konkurrensförmåga bland kommuner...
 
Toppen