Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Framtidens vinområden, trender och spekulationer

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tror ni kommer att bli nästa stora trend inom vinvärlden?

För tillfället så är Bourgogne oerhört populärt ihop med Piemonte och Italien i stort. Låg alkohol, lite ek och vin som återspeglar sitt ursprung är saker man hör det pratas om i mängder. Fruktbomber och stylade internationella kraftpaket är nästan bannlysta inom vissa kretsar. Naturvinerna kom och försvann lika fort (förutom hos en begränsad liten skara).

Jag tycker det börjar märkas att många blickar har vänts mot USA på senare tid. De stora och överdrivna alkoholbomberna har blivit mer sällsynta, vinerna har således närmat sig Europa även om det fortfarande finns skillnader. Washington State är på frammarsch och likaså Oregon. Det pratas ganska mycket USA bland vinfolk helt enkelt. Oerhört stor bredd av klimat och övriga förutsättningar.

Sydafrika verkar ha fått kontroll på rökigheten i senare årgångar, vilket borde innebära att det finns en stor chans till revival hos många av de som valt bort SA på grund av just detta. De gör ju många gånger riktigt roliga viner, ofta med personlig stil och småskaligt. Synd på allt plonk som dyker upp på SB bara.

Sydamerika har länge gjort bra vin, men har mest bidragit med hög prisvärdighet. Jag tror att det kan explodera även bland kvalitetsvin så småningom (finns ju en del prestigeviner redan idag, men mest av internationellt snitt). Bra förutsättningar med god vattentillgång från smältis, samt höghöjdsodlingar. En kontinent med stor potential, tror jag.

Nya Zeeland trummar på bra och blir mer respekterade för varje år. Om de bara slutar med all massproduktion så skall det nog kunna bli riktigt bra på sikt. Oerhört bra förutsättningar med klimat och miljö.

Spanien verkar ha fått en riktigt stark revival redan, från att ha varit väldigt åsidosatt sedan folk druckit sig trötta på Rioja. I dagsläget finns det mycket prisvärda viner härifrån som går att hitta hyfsat billigt, i alla fall ett tag till. Kan tänka mig att detsamma gäller Portugal, även om Douro varit hyfsat hett och faktiskt ganska högt prissatt.

Röd Loire är också lite smygtrendigt, men det har inte riktigt tagit fart ännu. Jag hoppas och tror att det kommer att bli avsevärt mer populärt, speciellt då det är svårt att hitta seriös CF i butik, till och med i Danmark.

Östeuropa känns även det hetare än någonsin. Mycket vinkultur och gamla anor som det har börjat snackas om en del. Slovakien (en jätteartikel i senaste Munskänken), Georgien (vinets vagga) och säkert en hel del till.

Rent allmänt så tror jag även på att mer udda druvor kommer att bli något vinnördarna kommer att ty sig till avsevärt mer än idag.

Nåväl, jag är knappast rätt person att förutspå framtiden inom vin då jag anser mig vara en rookie fortfarande, men just därför startar jag denna tråd för att höra era tankar kring ämnet.

Nu vill jag läsa allt om era spekulationer. :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Allt beror på utifrån vilken ankdamm man resonerar utifrån. Här följer några RSS flöden från toppen av hjärnan.

I Sverige blir druvmustsötade viner än mer populära och vinner ytterligare ökade marknadsandelar. Svenskarna hyllas internationellt för sina skickliga etikettsläsande vinprovningsproffs och de ständigt ökande försäljningsvolymerna av B- och C-vin.

I Vietnam har man svårt få ihop viner som inte ärkerivalerna i Thailand fnyser åt (och övriga världen med dem). Thailand har med sina vita fruktigt eleganta viner kommit långt, och står nu nära ett internationellt genombrott. Dels med snygga etiketter, dels med underbara namn! Trots att dessa hjältar slåss mot ett mer oförstående etablissemang än svenska vinmakare, med beskattning för "indecency" på 200% och ett ständigt instabilt politiskt klimat... Vi snackar PASSION!
image.jpg


I Australien skyggar vinmakarna för allt vad petrokem heter i deras Rieslingar, och odlare som råkar åstadkomma detta vägrar sälja sina viner. Samma sak med Brett i det där underliga landet Under. Importerade viner med Brett och Petrochem hyllas dock... De allra flesta viner säljs dock med skruvkork iom att de australiska konsumenterna tröttnat på naturkorkarnas oförutsägbarhet och spolierade drömaftnar...

I USA har man sedan över 20 år fascinerats över några områden i Washington, som bla: Horse Heaven Hills, Yakima Valley och Columbia Valley... Washington State's viner säljs i alla 50 stater men bara i ca 30 länder utanför USA. Vinerierna sysselsätter idag över 14.000 människor och omsätter (motsv) åtskilliga miljarder kronor varje år. Kritikerna går i spinn, men konsumenterna föredrar druvjuicesötade boxar. Iaf i Sverige...

I Georgien skiter man i resten av vin-Världen. Samma sak i Macedonien, Serbien och Kroatien eftersom produktionen knappt räcker till husbehov. Motsatta problem har man i bla Tjeckien och Japan, där allt vin inte riktigt säljs på "ett bra sätt". Men japanska sakébryggerier har svårt hinna med eftersom så många bryggerier försvann i Fukushimakatastrofen. I Sverige ingår en Gekkeikan saké i det ordinarie sortimentet och det ojapanska: "Made in California". Det är sannolikt ett uttryck för vad Världens Bästa SB klarar av att åstadkomma för sina kunder.

I Bdx leker man Svarte Petter iom att stora delar av produktionen inte kommer ut på marknaden. Stora investeringar är gjorda, men marknaden blir mindre och mindre redo att betala ultrapremium för mediokra eller ok viner. Pensionsfonderna som investerat enorma belopp i viners värdeökning gnager på nervösa knogar: det hela är som en fars innan det blir . . . färs.

Kineserna är mest intresserade av valuta för sina pengar. Och begreppet värdestegring uppfattas allmänt som någonting vackert. (Också på väldigt många platser utanför Kina.) Därför begav sig ingen kines till Bdx under en primeur tiden för skörden 2013. De har redan blivit baktagna av britterna och är leds på sådant. Fransmän som baktager uppfattas knappast som något bättre...

I Ukraina skiter man just nu fullständigt i vin. Samma sak i Syrien, Nordkorea och Afghanistan.

I de flesta delar av världen med någon form av nyhetsrapportering är ögonen STORA av förundran över hur ett land som åstadkommit föräldrapenning, dagis, likaberättigande, offentlighetsprincip, Nobelpris, ABBA och allemansrätt fortfarande befinner sig på 1800-talet vad gäller synen på alkohol. (Yapp, jag hånades bittert, så sent som i afton, till tonerna av enorma skrattsalvor av trenne Australier...)

I världens största vinnation (inköp, produktion, konsumtion) Kina* har man börjat hämta sig från clashen med de inbjudna önologerna för ~20 år sedan, som surade och tjurade över att alla tankar kring kvalitet trampades ned till förmån för produktionsvolym. Och man har börjat inse att matte spelar roll då man producerar vin, att alla viner som heter "Great Wall” inte självklart bidrar till förtjänst på varken kort eller lång sikt samt att en förtjänst om 25kr per flaska är mer värt än 3kr per flaska så länge försäljningsvolymen för vinet med högre marginal inte sjunker för mycket....

* kanske inte störst på alla områden riktigt ännu, men inom väldigt kort.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Vad tror ni kommer att bli nästa stora trend inom vinvärlden?
Viktigt att skilja på vinvärlden och Svedala. Viktigt också att skilja på bulk och viner i flaska. Volym kontra värde. Osv osv.

Italien är knappast på uppgång i vinvärlden. Även om man har hälften av sortimentet på världens bästa Monopol… men det säger mer om Svedala än italienska viner.

Kina har lyft produktionen mest, men frågan är hur intressant den produktionen är för resten av världen?

Man kan konstatera att Chile och Argentina marscherar på, USA likaså, gamla världen ligger kvar på en "balanserad nivå", dvs. minskad inhemsk konsumtion och produktion kompenseras av värdeökningen på exporten.

Australien har hittat tillbaka till jämvikt. Och kvalitet, enligt mig.

Personlig icke-faktabaserad spekulation: jag tror att Södra konen och USA kommer fortsätta ta marknadsandelar internationellt, liksom Australien. UK kommer att öka, men mest på hemmaplan. Sist men inte minst tror jag att Tyskland kommer att växa mycket i värde (inte i volym). Tyska kvalitetsviner börjar nu kosta nästan lika mycket som de smakar… och de har urstark inhemsk efterfrågan.

Här är Morgan Stanleys rapport (från oktober förra året)
http://blogs.reuters.com/counterparties/files/2013/10/Global-Wine-Shortage.pdf
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Många vettiga tankar från er båda. När jag pratar trender så menar jag enbart kvalitetsviner, dvs inte mest sålda utan de kvalitetsviner det pratas om bland vinnördar på forum som detta. Ni berör såklart en hel del av detta också, men det känns som fokus ligger på volym.

Intressant i vilket fall, men ännu intressantare är vad vi vinnördar kommer att fokusera på, dvs vad som kommer vara trendigt för oss.
 

Vino fino

Medlem
Intressant i vilket fall, men ännu intressantare är vad vi vinnördar kommer att fokusera på, dvs vad som kommer vara trendigt för oss.
Absolut!

Och det mest intressanta skiktet är väl, om sanningen skall fram, "medelklassen", från strax under 200 till lite över 500kr. Premiumviner kommer att förbli premiumviner (de blir bara dyrare). Men där vi vill se rörelse är i skiktet under. Och här kommer amerikaner, sydamerikaner, sydafrikaner och australiensare ta marknadsandelar. Tror jag...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Absolut!

Och det mest intressanta skiktet är väl, om sanningen skall fram, "medelklassen", från strax under 200 till lite över 500kr. Premiumviner kommer att förbli premiumviner (de blir bara dyrare). Men där vi vill se rörelse är i skiktet under. Och här kommer amerikaner, sydamerikaner, sydafrikaner och australiensare ta marknadsandelar. Tror jag...
Vilka tror du tar marknadsandelar på vilka marknader?
 

Vino fino

Medlem
Vilka tror du tar marknadsandelar på vilka marknader?
Jag har lite dålig koll på kineserna men de har ju ledsnat en aning på fransmännen så det finns väl utrymme för alla de jag nämnde där? Om det inte är så att vissa länder anses som finare än andra i Kina. Det verkar vara väldigt statusberoende.

En marknad som jag har koll på är den sydamerikanska och med framväxandet av en medelklass med spenderbyxorna på vet jag att man kommer köpa både mer vin av grannarna (dvs. av varandra) och också amerikanskt, franskt, och, i mindre utsträckning, spanskt. Men inte italienskt eller tyskt. Australien är lite för okänt än så länge. Yellow Tail har de dock på stormarknaderna i Brasilien! Men det slutar där...

I Europa, om vi kollar de stora importländerna (UK & DE) så tror jag USA och Sydamerika kommer att fortsätta växa på bekostnad av Europa (förutom premium). Australien tror jag kommer återta lite av tidigare förlorade andelar. SA har stagnerat lite på den röda sidan. De måste göra ett ryck.

Östeuropa har jag inte en aning om. Likaså Afrika.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Absolut!

Och det mest intressanta skiktet är väl, om sanningen skall fram, "medelklassen", från strax under 200 till lite över 500kr. Premiumviner kommer att förbli premiumviner (de blir bara dyrare). Men där vi vill se rörelse är i skiktet under. Och här kommer amerikaner, sydamerikaner, sydafrikaner och australiensare ta marknadsandelar. Tror jag...
Det låter vettigt, jag tror du får rätt, lite enligt samma spekulation som i startinlägget. Jag tror även det skulle vara bra för prissättningen om Italien och Frankrike på allvar fick konkurrens när det gäller vin över två hundra spänn. Fortfarande är det relativt få som är beredda att lägga flera hundra på vin som inte kommer från någon av de mer kända regionerna i Italien och Frankrike. Högre konkurrens inom detta skikt kommer innebär högre kvalitet för samma peng för oss vinnördar, vilket hade smakat fågel. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det låter vettigt, jag tror du får rätt, lite enligt samma spekulation som i startinlägget. Jag tror även det skulle vara bra för prissättningen om Italien och Frankrike på allvar fick konkurrens när det gäller vin över två hundra spänn. Fortfarande är det relativt få som är beredda att lägga flera hundra på vin som inte kommer från någon av de mer kända regionerna i Italien och Frankrike. Högre konkurrens inom detta skikt kommer innebär högre kvalitet för samma peng för oss vinnördar, vilket hade smakat fågel. :)
Nu talar du SB:s marknad, väl?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu talar du SB:s marknad, väl?
Det är det jag har bäst koll på såklart, men tycker nog att det stämmer ganska bra på större delen av Europa också. Många vinproducerande länder tenderar väl att köpa ganska mycket inhemskt, så i dessa länder så ser det nog lite annorlunda ut kan jag tänka mig.

Har svårt att tro att det är så många fransmän som köper vin från Nya Zeeland, liksom.

I danska butiker så är Frankrike och Italien totalt dominerande.
 

Vino fino

Medlem
men tycker nog att det stämmer ganska bra på större delen av Europa också.
Håller inte riktigt med. Svedala (och kanske även Danmark) har en löjlig överrepresentation av Italien i mellanklasskiktet.

Kan Tyskland för dåligt, men man kan titta på den absolut största importören i EU, britterna.

En snabb koll på Majestic gav 128 rödviner mellan 20-45 pund. Övervägande franskt givetvis, men bara 9 italienska, många fler spanska och t.o.m. amerikanska och nyzeeländska.

Tesco (över 20 pund):

Hur ser det ut på världens bästa monopol, rödvin, helflaskor, mellan 200-500kr? (Strunta i antalet, vi vet att det är lögn, fokusera på fördelningen mellan länderna)
Land
Italien 602
Frankrike 454
Spanien 177
USA 151
Sydafrika 83
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Håller inte riktigt med. Svedala (och kanske även Danmark) har en löjlig överrepresentation av Italien i mellanklasskiktet.

Kan Tyskland för dåligt, men man kan titta på den absolut största importören i EU, britterna.

En snabb koll på Majestic gav 128 rödviner mellan 20-45 pund. Övervägande franskt givetvis, men bara 9 italienska, många fler spanska och t.o.m. amerikanska och nyzeeländska.

Tesco (över 20 pund):

Hur ser det ut på världens bästa monopol, rödvin, helflaskor, mellan 200-500kr? (Strunta i antalet, vi vet att det är lögn, fokusera på fördelningen mellan länderna)
Land
Italien 602
Frankrike 454
Spanien 177
USA 151
Sydafrika 83
Du har nog rätt, Italien är nog på många vis en svensk fluga, och att det blir högt bland vin över 200 kr kan vi förmodligen helt koppla samman med Amarone, för jag förutsätter att inte några BiB är med då de faktiskt kostar över 200 kr vanligen. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men, vi pratar väldigt mycket nuläge och väldigt lite framtid. @Vino fino antydde ju tidigare att de klassiska regionerna kommer fortsätta tappa/stagnera/inte öka (för det finns det ju data på att så är fallet, eller?) till förmån för "nya" länder och regioner när det gäller kvalitetsvin.

Vilka attribut är det i så fall som kommer vara bidragande till trenden:

Lika kvalitet till mindre pengar (prisvärdhet)?

Nya spännande viner med annorlunda uttryck (utveckling)?

Bättre kvalitet i allmänhet?

Godare viner (smakpreferansändring)?

Friare regler kring vinmakningen (bättre möjligheter)?

Bättre förutsättningar (klimat, terroir m.m)?

Billigare arbetskraft (ekonomiska förutsättningar)?

Nyhetens behag (tillfällig fluga)?
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Tes, antites, syntes, sade Marx, och förvånansvärt ofta stämmer det. Från frukt- och fatdrivna epos med alla volymreglage uppe på elva, via anemisk elegans som knappt smakar nåt förutom "mineral" och "plats", till... ja, vad? Viner som smakar gott utan att överdriva?

Gissar också att allmänheten (fortfarande) inte kommer att upptäcka storheten i riesling, sherry eller Sauternes speciellt snart.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tes, antites, syntes, sade Marx, och förvånansvärt ofta stämmer det. Från frukt- och fatdrivna epos med alla volymreglage uppe på elva, via anemisk elegans som knappt smakar nåt förutom "mineral" och "plats", till... ja, vad? Viner som smakar gott utan att överdriva?

Gissar också att allmänheten (fortfarande) inte kommer att upptäcka storheten i riesling, sherry eller Sauternes speciellt snart.
Spot on!
Precis lite av min känsla också. Jag tror att nästa trend kommer handla om balans. Elementärt!

Precis den typ av spekulation jag eftersökte när jag startade tråden, men varför klaga då jag fått ut ännu mer än jag först hade tänkt. Dynamik FTW. :)
 

Vino fino

Medlem
Terroir! Bättre balans= utrymme för terroir.

Om vi antar att konsumenterna av mellanklassviner blir mer och mer avancerade i sin smak (vilket är långt ifrån säkert, men hursomhelst) borde de röra sig i en riktning där det vill att viner ska smaka mer unikt, om de gillar omväxling.

Då borde utvecklingen gå från Farbror Råbert (allt smakar likandant) mot mer ursprungstypiskt. Det behöver inte betyda "bara vissa druvor på vissa ställen", men att terroir bättre avspeglas än tidigare och att ursprungstypiskhet säljer.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vad är en återspegling av terroir rent konkret? Den höga fruktigheten som ofta är fallet i varma klimat är väl lika mycket terroir som mineraliteten i kalla klimat? Svalare viner utan överextraherad frukt känns absolut som något vi lär se mer av, men innebär det mer terroir eller enbart mer återhållsam frukt?

Men visst, typiskt stylade viner som smakar likadant, är aldrig särskilt kul, men även idag så går det ofta att skilja olika ursprung åt även om det tenderar att bli svårare och svårare till viss del, men mer på grund av att många nya världen-viner blir alltmer europeiska i stilen.

Jag förstår dock huvudpoängen i ditt inlägg och där är vi överens, är nog mest lite förbryllad och allergisk mot samlingsbeteckningen "terroir", vilket saknar konkret betydelse. Viner tenderar dock att bli olika på olika platser i världen, men det lär nog alltid vara fallet oavsett trender.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Jag säger som Paul Pontallier: "I'm very sorry, but it's all about terroir"...

Provokationer åsido, varför har man tagit bort Merlot ur de flesta meritage-blandningarna i Napa? Alla vinmakare av rang, världen över, säger att ju mer de lär sig om deras växtplatser desto mer utvecklar de sina viner. I princip alla säger att deras viner görs i vingården, inte i tanken, fatet, eller i källaren.

Terroir saknar inte konkret betydelse. Geografi, geologi, topografi, jordmån, klimat och flora/växtkultur är avgörande för hur respektive druvsort kommer att smaka i det färdiga vinet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Terroir saknar inte konkret betydelse. Geografi, geologi, topografi, jordmån, klimat och flora/växtkultur är avgörande för hur respektive druvsort kommer att smaka i det färdiga vinet.
Absolut, men detta är ju just det som gör att man faktiskt kan skilja de flesta länder åt även blint (dock kan det ofta vara svårt att skilja på vin inom samma område/land/region). Terroir finns i precis alla viner då det är summan av allt som kan påverka vinets inneboende förutsättningar i princip. Det enda som frångår är väl allt man tillsätter för att påverka vinets mer naturliga stil, så som socker (chaptalisering), syra och tannin och möjligen även fathantering även om detta mer eller mindre används överallt idag.

Sen är jag skeptisk till hur övrig flora och växtkultur vid aktuellt område påverkar vinet i slutändan om man inte talar om kontaminering på grund av oren vintillverkning, dvs att aromer från omgivningen letar sig in i vinet som en ren smaksättning? Detta kan ju dock vara fullt möjligt antar jag. Jästkulturen borde dock påverka, det är kanske detta du menar snarare?
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag säger som Paul Pontallier: Alla vinmakare av rang, världen över, säger att ju mer de lär sig om deras växtplatser desto mer utvecklar de sina viner. I princip alla säger att deras viner görs i vingården, inte i tanken, fatet, eller i källaren.
Även detta kan man ju fundera på ett tag. Om vinmakaren väljer vilka förutsättningar som är bäst så är det ju ett val som görs utifrån just denne vinmakare, för att han/hon tycker det ger bäst viner. Inget konstigt alls, det är precis så en konstnär gör när han väljer vilken färgpalett som funkar bäst till aktuell tavla. Men återigen så förstår jag vad du menar, även om hela terroir-begreppet blir lite fel. Om man vill göra ett megafruktigt vin med massiv frukt och alkohol så tror inte jag att Bourgognes terroir är den mest optimala, typ. Allt är en fråga om önskat resultat och preferenser.
 
Toppen