Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frantzén-Lindeberg

Hans A-g

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

En intressant aspekt på Gustibus rapport från F-L är att en så här osminkad recension skulle vi aldrig få se i pressen!
Mycket talar också för att det här är Framtiden: fria tyckare på nätet.

Problemet då (generellt, jag talar inte om Gustibus) blir trovärdigheten - vem garanterar recensentens objektivitet och kompetens?
Krug är ju inte Ansvarig Utgivare, bara tillhandahållare av ett åsiktsplank...
 
SV: Frantzén-Lindeberg

Hans A-g skrev:
En intressant aspekt på Gustibus rapport från F-L är att en så här osminkad recension skulle vi aldrig få se i pressen!
Mycket talar också för att det här är Framtiden: fria tyckare på nätet.

Problemet då (generellt, jag talar inte om Gustibus) blir trovärdigheten - vem garanterar recensentens objektivitet och kompetens?
Krug är ju inte Ansvarig Utgivare, bara tillhandahållare av ett åsiktsplank...
Instämmer.
Mycket bra recension från Gustibus.
Jag har som så många andra varit på väg några gånger utan att det blivit av. Det har oftast blivit Dahlgrens matbar istället. Där känner jag mig hemma och blir aldrig besviken.

När jag läser om hur arrogant sommelieren beter sig så blir jag både arg och besviken. Jag önskar ju egentligen fler ställen som F-L, innovativa och kompromisslösa, men då får man fan inte glömma att sätta kunden i centrum.
Det är så viktigt med word by mouth för dom här restaurangerna om dom ska överleva. En sådan här recension är mer värd för mig än tidningarnas tämligen karaktärslösa recensioner. Nu kommer jag tveka både en och två gånger minst innan man bokar eventuellt bord, och det gäller nog inte bara mig, vilket innebär en väldigt massa tusen i förlorade intäkter för dem vilket är sjukt trist.
 

Öhman

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Kul att mina reflektioner och upplevelser från F/L blev uppskattade.

Har nu kikat runt på nätet bland bloggar och recensioner. Det verkar som om det bara är jag som haft en tråkig upplevelse. Visar förmodligen att jag bara är en gnällspik som inte förstår högklassig mat och ypperlig service. ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Gustibus skrev:
Kul att mina reflektioner och upplevelser från F/L blev uppskattade.

Har nu kikat runt på nätet bland bloggar och recensioner. Det verkar som om det bara är jag som haft en tråkig upplevelse. Visar förmodligen att jag bara är en gnällspik som inte förstår högklassig mat och ypperlig service. ;)

Säkert. Extremt osofistikerat av dig att inte uppskatta besk sparris, rödbeta som smakade rödbeta och snorkiga sommelierer som ogärna dekanterar och uppfostrar gästerna.
 

Pomerol

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Gustibus skrev:
Kul att mina reflektioner och upplevelser från F/L blev uppskattade.

Har nu kikat runt på nätet bland bloggar och recensioner. Det verkar som om det bara är jag som haft en tråkig upplevelse. Visar förmodligen att jag bara är en gnällspik som inte förstår högklassig mat och ypperlig service. ;)

Hur som helst kan ju ingen ta ifrån dig dina upplevelser. Ibland blir det ju lite som Kejsarens nya kläder...
 

Öhman

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Pomerol skrev:
Hur som helst kan ju ingen ta ifrån dig dina upplevelser. Ibland blir det ju lite som Kejsarens nya kläder...

Onekligen.
Alla står och hurrar fastän tallrikarna (nästan) är tomma.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Frantzén-Lindeberg

Hans A-g skrev:
En intressant aspekt på Gustibus rapport från F-L är att en så här osminkad recension skulle vi aldrig få se i pressen!
Mycket talar också för att det här är Framtiden: fria tyckare på nätet.

Problemet då (generellt, jag talar inte om Gustibus) blir trovärdigheten - vem garanterar recensentens objektivitet och kompetens?

Vari ligger problemet? Trovärdighetetn och kompetensen ligger
hos varje enskild läsare att bedöma.
Och det är ju den subjektiva beskrivningen som gör recensionen
så läsvärd.
Ett mer välskrivet och välbalanserat inlägg får du leta efter.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Per Stade

Om anonyma recensioner UPA övertar marknaden blir problemet oavhängigheten, AUTONOMIN.
Hur kan vi veta att recensenten inte är kopplad till en firma?

Redan idag tycker jag mig märka en viss vänskapskorruption mellan bloggare och småimportörer.
(Vid NEGATIV kritik kan trovärdigheten öka - men det finns ju också de som vill förtala konkurrenter...)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Frantzén-Lindeberg

Hans!
Tänkte inte på det!
Naturligtvis är det så.
Risken för vänskapskorruption finns
inte bara bland de etablerade kritikerna.
Å andra sidan är Gustibus en inte speciellt
anonym skribent - hans identitet kan även
en amatör utan kännedom om branschen
finna ut.
 

Öhman

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Per Stade skrev:
...

Å andra sidan är Gustibus en inte speciellt
anonym skribent - hans identitet kan även
en amatör utan kännedom om branschen
finna ut.

NÄHÄ!!! :eek:
 

Keen

slan
SV: Frantzén-Lindeberg

Per Stade skrev:
Hans!
Tänkte inte på det!
Naturligtvis är det så.
Risken för vänskapskorruption finns
inte bara bland de etablerade kritikerna.
Å andra sidan är Gustibus en inte speciellt
anonym skribent - hans identitet kan även
en amatör utan kännedom om branschen
finna ut.


Haha, med dina radbrytningar ser det ut som att du skriver poesi :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Frantzén-Lindeberg

Gustibus skrev:
NÄHÄ!!! :eek:

Det händer ibland att Gustibus vandrar omkring
på krogarna
som en alldeles vanlig man.
(Gammalt djungelordspråk).


Stor poesi ;)
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Låter som delad smak men även lite otur. Vi fick ett mycket trevligt bemötande när vi var där och var mycket nöjda med servicen. Vi hade sköna diskusioner kring både smör, långkok och hur de hade konstruerat sin "mini-rök".

Även imponerad av hur de utan problem snabbt såg att jag av just en av vinerna ville ha lite mer och utan att jag varken kommenterade eller hintade var de där och fyllde på exakt den extra skvätt jag ville ha. Snudd på innan jag själv kom på att jag ville ha extra skvätten.
 

Öhman

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Jos skrev:
Låter som delad smak men även lite otur.

Jag kanske är kinkig, men jag tycker inte att "otur" ska vara en parameter att ha i beräkningen när man går på en krog på den nivån.
Nu inser jag kanske att det var just otur vi hade.

Jos skrev:
Vi fick ett mycket trevligt bemötande när vi var där och var mycket nöjda med servicen. Vi hade sköna diskusioner kring både smör, långkok och hur de hade konstruerat sin "mini-rök".

Ingen var det minsta intresserade av frågor eller diskussioner. Tyvärr!
Vi försökte hålla igång en dialog som tyvärr blev ganska ensidig.

Som sagt otur. Dyr sådan.
 

SUPRA

Bäst
SV: Frantzén-Lindeberg

Tack för din detaljerade redogörelse.

Jag tror inte jag kommer boka om, utan satsar på ett säkrare kort.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Frantzén-Lindeberg

Jag och Öhman var där igår.

Då han håller på och ynkar sig och skriver långsammare än en jag vet inte vad (samt att han tog bilder) så han jag först med att få upp ett blogginlägg om besöket.

Jag slänger in inlägget här och hoppas att Öhman gör detsamma med sitt så vi kan jämföra dem. Men gå gärna in och kommentera på bloggen om ni känner för det.
Igår var det dags att besöka en av stadens mest omskrivna krogar, tillika innehavare av en stjärna i Guide Michelin, nämligen Franzén/Lindeberg (klurigt att lista ut det av inläggets namn, eller hur?). Sedan pojkarna tog över lokalen efter Mistral som huserade där tidigare så har de snabbt jobbat upp ett rykte i det gastronomiska Sverige, och att få en stjärna så snart efter öppnandet är verkligen en bedrift.

Anledningen till besöket var att min värd för kvällen vid ett tidigare besök blivit missnöjd och krögarparet bjöd tillbaka honom för att få återupprätta sig. Jag vet att man inte ska kommentera mat man har fått gratis, men eftersom jag har ett genuint intresse för mat så känner jag mig härtill nödd och tvungen. Kvällen till ära slogs det på stora trumman och vi hade inget val, utan det var helt enkelt bara att luta sig tillbaka och åka med i vad som bjöds. Jag kommer att kommentera maten, vinlistan har jag inte lyckats lägga mina vantar på så dryckeskommentarerna blir som bäst sporadiska.

Vi bjöds på en 16- rätters meny (om man räknar de små smakbitarna i början, vilket man bör) och den såg ut som följer:

Selektion av aptitretare

Dillstrut med blomkålscrème
löjrom från kalix & gräslök

Dillstruten var en spännande upplevelse, en söt frasig våffelstrut med en smakrik blomkålscrème som i sig var söt och god toppades med en liten klutt kalixlöjrom. En liten munsbit som passade väldigt bra med champagnen.

Rillette på lammbog från Pyrenéerna
mynta & ärtor

En skön liten fusionvariant med inslag av klassiskt engelska toner med lammet och myntan. Lätta och eleganta smaker, strålande textur på rilletten och gott i allmänhet.

Potatislök från Linnés Råshult i två texturer
rålakrits, 25-årig vinäger & atsinakrasse

En len och smakfull rätt med friterad chalottenlök (tror jag att det var) och en lökcrème (här börjar man redan, tre rätter in, bli lite less på crèmer), smakerna var som tidigare eleganta. Problemet med att använda lök är dock att den tenderar att bli lite väl söt. Visst, de fritterade lökringarna gav en viss sälta som balanserade upp, men det blev nästan lite för mycket av det goda.

Muscatpumpa med krispig parmesan
tryffelpuré, saltade pumpakärnor & pumpakärnsolja

En crème igen, väldigt fet och härlig i smaken med en silkeslen textur, tillsammans med parmesanchipset så gifte sig sötman i puppan perfekt och lyfte också fram tryffeltonerna. Helt klart den bästa av aptitretarna i mitt tycke.

Pärlpotatis med kaviar
ostronblad & purjolök

Här har vi en liten, liten potatisbit, med ett litet, litet blad och en liten, liten klick kaviar. Tyvärr var allt så litet att potatisen ändå helt tog överhanden. Och, tyvärr, så är inte kokt, kall, osaltad potatis en favvo hos mig. Snygg dock (även om serveringsnålarna väckte onda associationer till akupunkturnålar hos min värd).

Kyld majssoppa med apelsinyoghurt
dragon & morot

En rätt som jag verkligen inte förstod. Ett litet glas där allt ligger skiktat (tänk er en liten B 52). Den här skulle ätas med något underligt verktyg som jag först trodde var en liten ställning att lägga de använda skedarna, från de förra rätterna, på. Problemet med den här rätten var att när lagren blandades, när man fick upp en klutt av allt på den underliga mojängen, så smakade allt kall pannkakssmet. Jag kan tänka mig att alla delarna var för sig var helt fantastiska, men tillsammans var de verkligen inte min kopp med.. Soppa. I mitt tycke kvällens bottennapp.

Amuse- Bouche

Lätt kokta betor ”Aigre- doux” från vår trädgård
rostade valnötter, äppelkärnsolja, blasten från vita betan & morot

Ingenting att pipa om här, rena smaker, gott och snyggt.

Menyn ”Elegant Höst bohème”

Kammussla från Fröja med kallpressad rapsolja från Flen
torkat bröd, rötter från Katrineholm syrade i vassle samt Velouté, lättvispad grädde med smak av rökt späck.

En snygg presentation där servisen (som var klanderfri under hela kvällen, ett stort tack till er) kommer fram och presenterar musslor vid bordet. Stora och snygga, perfekt stekta pilgrimsmusslor. Smakerna till var bra, men kanske en aning söta. Svartrötter är söta i sig, grädde är söt i sig, musslan är söt… Det blev en liten, liten touch för mycket sötma för mig. Men, vilken mussla!

Anklever ”Pôche- grille” med Medjooldadel
citron, kanel från Sri Lanka, saffran & karamell

Här snackar vi! Den här anklevern är värd ett besök bara för sig själv. Synd bara att den ska maskeras av otroligt smakrika tillbehör. Man har tagit fettet från tillagningen av anklevern och blandat ihop med citron och saffran, till detta ett kanelpulver och en karamell. Problemet här är att anklevern, som var pocherad och sen avbränd, utan tvekan var den bästa anklever jag ätit. Tillbehören tog på tok för mycket uppmärksamhet från den rena och snygga levern. Att det sen serverades en dadel till också som med sin sötma också hjälpte till att ta överhanden då man kombinerade en tugga var också ett litet orosmoment.

Hel marulk tillagad i tre timmar under grisfett
röd paprikacrème, persilja, chorizofett, Sorranabönor ”hummus”, torkade oliver & rostade mandlar
Väldigt, väldigt vällagad och väldigt god. Inga invändningar här, fisken var strålande tillagad, smakrik och fungerade väldigt bra till tillbehören och vinet.

”Fattiga Riddare”
100 årig vinäger, parmeggiano reggiano, silverlök & Tryffel

En på pappret enkel rätt, serverades med rikliga mängder tryffel och en kopp med en misobuljong. Smakerna i den fattiga riddaren var väldigt, väldigt bra, vinägern koncentrerad och god och tryffeln… Var som hyvlad tryffel är mest, lite papprig och trist om man inte har någon katalysator. Koppen med buljong dock. Varför? När man tog en klunk av den salta, koncentrerade buljongen så tog den helt överhanden över rättens eleganta smaker. jag nöjde mig med en sipp på buljongen, sen fick den vara.

Lantkyckling från Janzé i två serveringar

Rillette på låret
brynt smör, svampcrème, jordärtskockschips kryddade med torkad karljohansvamp samt syrlig grädde med gult vin & vit miso
Bröstet bakat i gryta med halm & färska lagerblad
trattkantareller, puré på ungsrostad jordärtskocka, vit miso samt brynt smör & gult vin.

Dessa båda rätter var väldigt bra, smakerna återkom (naturligtvis) i båda rätterna, men den som verkligen stack ut var kycklingbröstet. Det sousvidades (tillagades vaccat) genom att man först lät det nå en temperatur av 20 grader, då höjde man temp tll 30 grader och så vidare tills dess att kycklingen hade en temperatur av 70 grader. Underbart saftig, tillbehören var perfekta och det var en strålande balans i smakerna (och ingen crème, wohooo!). Kvällens favorit tillsammans med anklevern.

”Tour de France”
Ulf Elfving eller Stellan Skarsgård

Vi valde Ulf Elfving att vara vår guide genom ostbrickan (röst, inspelad på en liten iPod). Grannarna valde Stellan och det var bland det värska jag hört. Han väste fram sina repliker på en hes engelska (tänk er hans karaktär i den undermåliga ”Arthur” så får ni en idé). Ostarna var väldigt bra och perfekt tempererade. Rocqueforten var en överraskning!

Höstäpple från vår trädgård
med lagerbladsglass, smörstekt brioche, pekannöt och stekjuice.

En trevlig avslutning, mycket sötma, mycket smak. Vid det här laget var man ganska sugen på koppen med kaffe som hägrade bakom ett moln av flytande kväve. Vi fick in ett litet fat med två små skedar, i fatet hälldes någonting flytande som orsakade en explosion av rök över vårt bord. Det var säkert tänkt att vara en aha upplevelse men tyvärr, det var bara… För mycket.

Kaffet var helt underbart, den lilla chokladmacaronen (”burgaren”, serverades med senap och ketchup) var väldigt god och jag klarade inte av att äta upp kaffegodiset och bad om en doggybag vilket promt löstes.

Någonting som jag inte nämnt hittils är brödet, vanligtvis taget från det egna bageriet på andra sidan gatan, under gårdagen dock från Riddis då det råder influensatider, tillsammans med vad som kan vara de två bästa smör jag ätit i hela mitt liv. Ett rent, klart och salt smör och ett brynt och härligt nötigt ”rökt” smör som serverades spektakulärt i en kupa med rök.

Smöret är, precis som anklevern och kycklingen, väl värda ett besök i egen hävd.

För att sammanfatta. Nivån är hög och ambitionerna högre. Det är mitt första och ärliga intryck. Att satsa på egenodlade grönsaker är väldigt väldigt bra och ligger verkligen i tiden. Köket har stora ambitioner (och många internationella inspirationskällor) och man arbetar tryggt och bra med sina råvaror och smaker. Ett litet aber, och det är litet, är att det är crèmer och puréer på tok för mycket. Det taktila sinnet är väldigt viktigt vid en middag och man vill ibland tugga maten. Visst, att puréea någonting ger fantastiska smaker, men att bara äta sådant i fyra timmar? Det blir för mycket. Samt att magen tar stryk. Sorry, I said it.

Svensk gastronomi har någonting stort på gång, vi har nya, fantastiska och innovativa unga kockar där ute. Problemet är självförtroendet. Vi måste våga lita mer på oss själva, inte stirra oss för blinda på omvärlden och titta på vad de gör. Inspiration i all ära, men vad som gör de verkligt unika upplevelsera är att man får en känsla av någonting eget, nytt, fräscht. För mig är inte Frantzén/Lindeberg riktigt där än, men de är på god väg. De behöver lite mer självförtroende, de behöver våga lita på sina smaker och de behöver, i mitt tycke, förenkla sina rätter. De bjuder på några av de renaste, snyggaste smaker jag provat. Smaker som tyvärr döljs av tillbehören.

När man hittar hem, när man plockar fram det rena och det unika då har vi kommit en bra bit på vägen mot att ha en svensk gastronimisk scen där man sätter trender när det gäller tekniker och smaker, och inte bara kopierar.

Så, i korthet. En väldigt bra måltidsupplevelse, fantastisk service även om jag och A var lite flamsiga, de tog oss med en klackspark, det uppskattas. Maten var bra till väldigt bra med toppar som var fantastiskta och ett bottennapp som var.. Oförståeligt, inte dåligt, men… konstigt.

Besök verkligen Franzén/Lindeberg, jag tror verkligen att de är någonting på spåren. När de har vuxit i sina skor, blivit säkra i vad de gör och i smakerna så kommer det att bli genomgående fantastiskt.

Fortsätt det strålande jobbet!

Hälsar Jimmy
 

Elvis

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Trevligt skrivet, Jimmy!

Menyn var inte likadan när jag var där, men det som verkligen etsats sig fast i minnet är dera entusiatiska experimentlusta. Mitt intryck var att varannan rätt höll världsklass, varannan rätt var medioker. Sammantaget var det dock en upplevele, och det blir att man betalar för en show. För mig är detta enbart positivt och jag rekommenderar alla som är intresserade av mat att göra ett besök. Det spretar mycket mer än Mathias Dahlgren och Noma, men du får en upplevelse!
 

SUPRA

Bäst
SV: Frantzén-Lindeberg

Kul att se att de ville ha upprättelse, alla kan ha en dålig dag även om det i princip inte är tillåtet på den nivån.

En del äter på lyxkrog flera gånger i veckan, andra kanske någon gång per år eller kanske bara nån gång i livet.
Oavsett vill man inte pricka in en dålig dag.

Jag exempelvis bokade ju av besöket på Frantzén-Lindeberg baserat på Öhmans story, men jag är sugen på att boka igen.


Sidekick: När vi bokade på Matsalen hade vi blivit inbokade till Matbaren av misstag. Inte kul kan jag lova då det var jag som gjort bokningen via Grand Hotel.
Vi stod på oss och till slut så fixade de en lösning som vi kunde acceptera, men jag måste medge att det förstörde en hel del av upplevelsen och att de
där 30 minutrarna i ovisshet, trots ett gratis glas champagne i handen, tyvärr är vad jag minns mest. :(
Jag är fullt medveten om att jag accepterade deras lösning, så de skötte det snyggt till slut och i princip vilar ingen skugga över dom.
Maten och servicen vad det absolut inga fel på, men jag befann mig nästan i chock under delar av menyn, för kvällen kunde likaväl
ha slutat med en BigMac i ren besvikelse.
Notera min varning dock: ska du boka Matsalen så boka med restaurangen direkt och inte via hotellet!
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Krug skrev:
Jag och Öhman var där igår.

Då han håller på och ynkar sig och skriver långsammare än en jag vet inte vad (samt att han tog bilder) så han jag först med att få upp ett blogginlägg om besöket.

Jag slänger in inlägget här och hoppas att Öhman gör detsamma med sitt så vi kan jämföra dem. Men gå gärna in och kommentera på bloggen om ni känner för det.
Ingen dålig bjudning :eek:

Så det är forum man ska driva!? ;)
 
Toppen