Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frantzén-Lindeberg

SV: Frantzén-Lindeberg

Elvis skrev:
Min fru överraskade mig på födelsedagen igår med att bjuda mig på middag på Frantzén-Lindeberg.

Vilken upplevelse. Så gott och så bra, allting. Jag har varit på ett tiotal tvåstjärniga restauranger i olika länder och det här var det bästa jag upplevt. Det finns en entusiasm bland hela personalen som smittar av sig och maten är otroligt bra. De borde vara nära tre stjärnor nu.

Vi där hösten 2008, innan de hade fått sin första stjärna, och de har verkligen förbättrat sig sedan dess. De bästa rätterna då var lika bra som de bästa nu men det har "slipat bort" de svagare rätterna.

Vinerna då? Flaskvinerna är dyra men bra. Vinpaketen är flexibla och anpassas efter vad man tycker om. De har dessutom ett paket som heter "Bara det bästa" och då får man toppviner (också anpassade efter vad man tycker om). Själva tog vi en flaska Cédric Bouchard Roses de Jeanne, Lieu dit ”La Haute-Lemblé”, Blanc de Blanc 2005 och kompletterade sedan med ett glas La Spinetta Barbaresco 2006.

Vilken härlig överraskning - det gjorde hon/ni rätt i! :)

F/L har varit en av våra favoriter också ända sedan Mistral flyttade ut – vilket jag då var lätt bedrövad över – och det är fantastiskt kul att fått vara med om hela resan. Trots sju-åtta besök sedan starten 2008 så vågar jag påstå att varje gång har varit lite bättre än förra besöket – och det är mycket sällan fallet, som ni vet... Jag håller dessutom med dig, Elvis – det är svårt att hitta någon restaurang, oavsett antal stjärnor, som kan konkurrera med helhetsupplevelsen som F/L bjuder på. Kombinationen av svensk oförställdhet och total avsaknad av stjärnkrogslater – ni vet, det där lite otäckt regisserade sense-of-occation som på trestjärniga krogar på kontinenten ofta ställer sig i vägen för själva upplevelsen av maten – utan att för den skull bli alltför familjärt skojfriska (den nordiska sjukan), ja, den balansgången är suverän och i det närmaste unik.

Jag vet att man har jobbat en hel del med bl.a. vinlistan (som på sätt och vis har varit deras svagaste länk, även om vinpaketen, som Elvis säger, är mycket flexibla) sedan Antonia investerade för något år sedan, och tre stjärnor torde definitivt vara inom räckhåll trots restaurangens ringa storlek – kanske redan i vår... :)
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Jäklar vad vinlistan blivit bra sen jag var där senast! Avsaknad av Bordeaux är dock en miss enligt mig och undrar vem som lägger 2800 spänn på en Henriot -96...
 
SV: Frantzén-Lindeberg

Jos skrev:
Jäklar vad vinlistan blivit bra sen jag var där senast! Avsaknad av Bordeaux är dock en miss enligt mig och undrar vem som lägger 2800 spänn på en Henriot -96...
Håller med, listan är bra och det finns en del intressant på listan. Men priserna spretar lite grand. 2300 kronors pålägg på en Henriot är rätt magstarkt men BP N.P.U 1995 till det facila priset av 4800 lockar ju inte heller.

Cedric Bouchard på champagnefronten däremot är rätt ok priser. Att bara ha två Bordeaux är verkligen konstigt
 
SV: Frantzén-Lindeberg

shorepower skrev:
Håller med, listan är bra och det finns en del intressant på listan. Men priserna spretar lite grand. 2300 kronors pålägg på en Henriot är rätt magstarkt men BP N.P.U 1995 till det facila priset av 4800 lockar ju inte heller.

Cedric Bouchard på champagnefronten däremot är rätt ok priser. Att bara ha två Bordeaux är verkligen konstigt

Märkligt är ordet. Nye sommeliern Niklas Löfgren älskar i alla fall skumpa enligt egen utsago, men vet inte precis om hans uttalande från i höstas känns helt betryggande: ;)

– Sen älskar jag Champagne i alla dess former. Jag har hittills inte druckit en Champagne som inte smakat bra. Hus-Champagne hos mig är Pierre Peters Cuvée de Réserve som är svingott.
 
SV: Frantzén-Lindeberg

NonPlusUltra skrev:
Märkligt är ordet. Nye sommeliern Niklas Löfgren älskar i alla fall skumpa enligt egen utsago, men vet inte precis om hans uttalande från i höstas känns helt betryggande: ;)

– Sen älskar jag Champagne i alla dess former. Jag har hittills inte druckit en Champagne som inte smakat bra. Hus-Champagne hos mig är Pierre Peters Cuvée de Réserve som är svingott
Han är väl en sådandär himla champagneintresserad person ;D
 
SV: Frantzén-Lindeberg

Anders Landström skrev:
@Restaurant_FL Stort grattis till Frantzén/Lindeberg för att de hamnar på plats 20 i The World’s 50 Best Restaurant Awards. Första året de omnämns. väl värt. Som Elvis skriver, Sveriges bästa restaurang. Nu gäller det bara att plocka ner Noma som blev nummer ett i år igen.

http://www.theworlds50best.com/awards/1 ... lindeberg/

Känns symptomatiskt att Mathias Dahlgren hamnade först på 41:a plats, för F-L är ju ungefär dubbelt så bra. ;)

Några andra favoriter högt upp på listan:

6. Per Se - New York, USA (upp 4 placeringar sedan förra året)
12. L'Atelier Saint-Germain de Joël Robuchon - Paris, France (upp 2)
14. The Ledbury - London, England (upp 20)

Ett av de intressantare nytillskotten var annars Hestons nya Knightbridge-hak "Dinner by Heston" som knep 9:e platsen och därmed hamnade ett antal platser före "The Fat Duck" på 13:e plats... Ser fram emot besök där i juni!
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Sweet jesus.... 11 kockar och 17 gäster??
Saxat ur F/Ls nyhetsbrev
[size=1.45em]Den nya större köksytan medför [/size][size=1.45em]att restaurangens köksbrigad
kan utökas från dagens åtta kockar till elva. [/size][size=1.35em]Restaurangen
kommer att minska från nuvarande 25 till 17 sittande gäster. [/size][size=1em]"[/size][size=1.35em]Som
kock känns det här nästan overkligt. Det är en dröm att få laga mat under
[/size][size=1.35em]dessa nya förutsättningar[/size][size=1em]."[/size]
 
SV: Frantzén-Lindeberg

Jos skrev:
Sweet jesus.... 11 kockar och 17 gäster??
Saxat ur F/Ls nyhetsbrev

vore intressant att se ekonomin kring detta. Med serveringspersonal och allt så är det nära på en 1/1 relation personal/gäster och till detta tillkommer ju råvaror, hyror och kapitalkostnader, samt förhoppningsfullt en lite vinst.

Det stora marginaldelen lär ju vara på vinet, annars förstår jag inte hur man kan räkna hem det.

Men sagt det, borgar ju för en rätt bra upplevelse och visar väl på att F&L satsar rätt hårt på den tredje stjärnan
 

moos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Stjärna nummer två är den svåraste att behålla och underhålla. Han räknar nog kalt med slutsålt på två sittningar om dagen och 10-15% uppgång i pris.
 
SV: Frantzén-Lindeberg

Frantzén/Lindeberg får fina och välförtjänade vitsord i SvD. De har konstant legat på topp av restauranger i Sverige Vi får se om de lyckas ta en tredje stjärna. Jag är tveksam, inte på grund av Frantzén/Lindeberg kvalité utag pga att den nordiska stilen, framförallt när det gäller service och koncept nog inte riktigt passar guidens kriterier. Men jag hoppas jag har fel.

http://www.svd.se/mat-och-vin/krog/poet ... 555568.svd
 

Elvis

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Anders Landström skrev:
Jag är tveksam, inte på grund av Frantzén/Lindeberg kvalité utag pga att den nordiska stilen, framförallt när det gäller service och koncept nog inte riktigt passar guidens kriterier. Men jag hoppas jag har fel.

Jag tror att det är läget som är problemet. Kanske Stockholm är en för liten stad för att kunna ha en trestjärnig restaurang (enligt guiden). Däremot tycker jag att stilen ligger väldigt nära den stil som guiden brukar belöna. Servicen är lika förstklassig och avslappnad som på de två- och trestjärniga restauranger jag varit på utomlands. (Med undantag för Les Crayeres i Champagne som inte borde ha någon stjärna alls.)
 

Magikern

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Elvis skrev:
Jag tror att det är läget som är problemet. Kanske Stockholm är en för liten stad för att kunna ha en trestjärnig restaurang (enligt guiden). Däremot tycker jag att stilen ligger väldigt nära den stil som guiden brukar belöna. Servicen är lika förstklassig och avslappnad som på de två- och trestjärniga restauranger jag varit på utomlands. (Med undantag för Les Crayeres i Champagne som inte borde ha någon stjärna alls.)

Det finns en hel del restaurager med 3 stjärnor i världen som ligger i småstäder. Lilla Bray i England har två 3-stjärniga restauranger t.ex.

Tror de är den Nordiska stilen som inte faller guiden i smaken riktigt, det är experimentellt, Japanskt och klassiskt Franskt som föredras i regel.
 

Jos

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Elvis skrev:
Jag tror att det är läget som är problemet. Kanske Stockholm är en för liten stad för att kunna ha en trestjärnig restaurang (enligt guiden). Däremot tycker jag att stilen ligger väldigt nära den stil som guiden brukar belöna. Servicen är lika förstklassig och avslappnad som på de två- och trestjärniga restauranger jag varit på utomlands. (Med undantag för Les Crayeres i Champagne som inte borde ha någon stjärna alls.)
San Sebastian är en femtedel av Stockholms storlek och har 3 st trestjärniga.....
 

Elvis

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Jag vet. Skillnaden är att det finns en Guide Michelin för Spanien och Portugal och en för England. Då kan restauranger i mindre städer komma med. Men Stockholm tillhör guiden Main Cities of Europe och det innebär till att börja med att alla svenska restauranger på mindre orter är exkluderade per automatik (annars hade till exempel Oaxen garanterat haft en stjärna förut) och kanske också att vi ligger för mycket i Europas utkant för att kunna få en trestjärnig restaurang överhuvudtaget, hur bra den än är. Det är svårt att veta hur guiden resonerar men det är en teori jag har hört och tror på. Men jag blir gärna motbevisad när nästa upplaga av Main Cities of Europe kommer ut i vår.
 
Toppen