Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fynd / bästa köp

Pomerol

Medlem
Med inspiration av shorepowers champagnefynd i rom...

Vad är era riktiga fynd? Vad är det som ni köpt för att sedan ångra att ni inte köpte fler?

Några av mina fynd som jag kommer på nu:

Krug 1988 köpt på Systembolaget 2005 - ca 1300 kr
Quinta do Noval 1980 köpt på Systembolaget 2004 - ca 1200 kr
Taylor´s Terra Feita 1982 köpt på plats 2002 - ca 125 kr
Veuve Clique 1988 köpt på Systembolaget vid flera tillfällen men ändå alltför få - ca 500 kr

Fynd som fortfarande går att få tag på:

Bollinger
Bollinger La Grande Année 1999
Duval Femme 1995 magnum


Bollinger har ju själva sagt att de vill höja priserna. Enligt huset så ligger de väl på 97 procent av sin kapacitet. Visserligen "reklam" för att kunna höja priserna, men likt förbannat kommer ju priserna gå upp. Med tanke på la Grande Anneés poäng av Juhlin känns den som ett fynd.

Femme känns som ett riktigt fynd för en sådan suverän magnum.

Finns det fler viner som man i framtiden kommer förbanna sig över att man inte köpte fler av?
 

anders

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Bolly VVF 88, en flaska för 1260 riksdaler. Nu fanns det bara sex flaskor i Svedala totalt och min suparkompanjon lyckades efter en del tjat och gnat på Johan Lidby få loss tre pavor vilket precis räkte till oss som var involverade. Det finns fortfarande en flaska kvar i gänget...
DP 90 - ca 700 - och Cristal 90 - ca 900. Båda köpta till en finfin skumpaprovning som sedan blev inställd. Nästan tio år senare öppnade vi flaskorna i höstas och de var spektakulärt bra.
 

CH

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Mitt enda fynd är när jag kom över 1st Dom Ruinart Rosè 1986 för 600kr förra året på SS.

Det jag ångrar att jag inte köpte fler Veuve Clicquot 1988 och Andre Clouet 1911 när de fanns tillgängliga.


Pomerol skrev:
Krug 1988 köpt på Systembolaget 2005 - ca 1300 kr

Det måste svida ordentligt nu den gått upp så förbannat i pris? Förstår att du ångrar att du inte köpte fler.
Jag har ångest för att jag inte har någon alls :'(
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fynd / bästa köp

Bästa fynd: en låda Chateau Latour 1973 köpt för 3600:-.

Ångrar att jag inte köpte fler: allt!
 

chambertin

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Hittade några flaskor Château Latour -83 på ett varuhus i Colmar för 8-9 år sedan som var felmärkta. Betalade runt 30FFr/st.
Inget stort vin men ett bra köp helt klart. Förmodligen bra mycket bättre än det Château La Tour -83 som dom förmodiigen hade tänkt för den prislappen.

Clos des Papes -01 och -00 köpte jag för 3 år sedan för 28€ resp 27€. Fantastiskt goda att dricka nu och 5-6 år framöver.

Annat som är bra köp för det mesta är direkt hos många mindre odlare i Champagne där man köper för rikigta bra priser.
T.ex: Berrnard Hatté Brut Tradition för 13€, Brut Rosé för 15€, Diebolt-Vallois Préstige 20€, Fleur de Passion -02 för 50€ för att nämna några.

24 flaskor Tokaji Aszu Essencia -88 på franska E-bay 2001 för 245:-/flaska.

Sen får man ju tacka frugan som bunkrade Mouton-86 (hon jobbade på Stena Gbg-Kiel-färjan runt -89 -90) för 575:- på Kaufhof i Kiel (har jag för mig det var) tills det var slut.
 

anders

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Elvis skrev:
Jag har sålt dem i England och en del av vinsten är återinvesterad i champagne. 8)

Eftersom du bara återinvesterat en del ännu så är det läge att återinvestera resten i en resa till platsen. Eller får du inte...? ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Tyvärr, det blir ingen resa till Champagne i vår. Har ett bröllop i maj som gör att det blir lite svårt att motivera...

Vad gäller mina fynd i övrigt så är det nog Belle Epoque 1996 (720 kr i USA i somras) och Cristal 1988 (150 Euro för ett par veckor sedan). Båda de gångerna fanns det bara en flaska att få till det priset.

Vad som grämer mig mest är att jag inte köpte fler Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne 1996 i höstas i Mesnil. De kostade bara 43 Euro styck och om jag hade vetat hur bra de var så hade jag köpt flera lådor. Nu köpte jag bara två flaskor. :(
 

anders

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Elvis skrev:
Tyvärr, det blir ingen resa till Champagne i vår. Har ett bröllop i maj som gör att det blir lite svårt att motivera...

Ha ha, den kommentaren skulle jag kunna ha så mycket roligt åt att det helt enkelt inte känns värt mödan. ;D Rena straffsparken. :D
 

David W

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Mitt roligaste fynd var när SS hade Graud Larosse 1998 och 1988 i sortimentet. Någon klåpare på vinkällarbutiken lyckads sätta sträckkoden för 98an på 12 stycken 88or. Kommer inte iåg hur mycket jag "tjänade" men tror det var 500 per flaska. En annan gång hade de blandat ihop den röda och den vita från Clape så att man fick den röda för priset av den vita.

Annars tycker jag att Cristal 1996 på SS var ett fynd då den kostade under tussingen, borde köpt betydligt fler än vad jag gjorde.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fynd / bästa köp

Får man svara Krug Clos d'Ambonnay 1995? ;D

4 st. Krug Grand Cuvée, lagrade, för €92 var inte så dumt.
4 st. Krug Grande Cuvée Magnum, lagrade, för €225 styck. (ny kostar 3.300 kr)
8 st. 1996 för 1.300 kr styck. De två jag hittade i Köpenhamn för typ 2.500 kr styck kändes plötsligt vääldigt dyra, allt är relativt.
Väldigt nöjd med min Dom Perignon 1971 Magnum också, för €281.
2 st. Krug 1988 på Fauchon i Paris för €225 är inte så illa det heller, men knappast ett fynd iofs. ::)

Några Krug CdM som även om de var dyra borde ha kommit in till hyfsade priser, men det vet man ju inte innan man druckit eller sålt.

Mitt bästa "köp" är dock den flaskan som jag upptäckte i min kasse när jag kom hem.
Det var en ganska dyr rackare (300kr+) som måste ha kommit in på mitt band av misstag.
En annan höjdare var när kassörskan drog av för panten när jag köpte en back bira, det fina är ju att man får panten tillbaka sen också
så det blev väl en plus 70 kr. :D
 

Krug88

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Några av de bästa måste ha varit:

Bollinger VVF 96 - 2 700kr
Pierre Peters Cuvee Special 96 mag - 625kr
Clos du Mesnil 90 - 3 000kr
Clos du Mesnil 85 - 2 500kr
Fleur de Passion 96 - 450kr
Krug 88 - 850kr
Krug 90 - 950kr
Krug 88 mag - 1 700kr
krug 90 mag - 1 850kr
 

CH

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

Krug88 skrev:
Några av de bästa måste ha varit:

Bollinger VVF 96 - 2 700kr
Pierre Peters Cuvee Special 96 mag - 625kr
Clos du Mesnil 90 - 3 000kr
Clos du Mesnil 85 - 2 500kr
Fleur de Passion 96 - 450kr
Krug 88 - 850kr
Krug 90 - 950kr
Krug 88 mag - 1 700kr
krug 90 mag - 1 850kr

:eek: Det var verkligen fyndpriser
Krug (Champagnen, inte personen. Vem skulle vilja betala för honom?) måste du köpt direkt från huset för ett par år sedan för att få de kanon priserna.
 

anders

Medlem
SV: Fynd / bästa köp

CH skrev:
Krug (Champagnen, inte personen. Vem skulle vilja betala för honom?)

Kan tänka mig att det finns forskare som inte fått sina försök på apor sanktionerade av etiska kommitten som skulle kunna vara intresserade... ;D
 
Toppen