Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

Ok, jag utelämnar namn då, för säkerhets skull.:)
Förut hade vi journalistprovningarna på vår butik och vi konfronterade XX, skribent på en av de största dagstidningarna. Han fick smaka på den standardskumpa han hissat sanslöst inför december, som var sanslöst dålig. Hans spontana kommentar var "Ja, den var ju inte så kul". S på butiken "Inte så kul?". XX "Näe, vad är det för något?".
S "Det är den champagne som du gav högsta betyg."
XX "Men det måste vara flaskvariation." Stellan "Nej, jag hällde er provning också och jag bytte t o m flaska då, iom att den första var så dålig, men den andra flaskan var likadan. Och nu är den likadan på vår personalprovning."
XX, med nervös blick på alla oss systembolagare som just provat den "Ni säger inget till kunderna va?"
 

Elvis

Medlem
SV: Fyra frågor

Jag skrev till DN:s läsarombudsman i måndags och frågade om Kronstams artikel, men jag har inte fått något svar än. Så här skrev jag:

Rubrik: "Sponsrade" recensioner?

Hej!
Får DN betalt av vinproducenter för positiva recensioner i redaktionell text? Det är svårt att tro att den här recensionen inte är "sponsrad" av vinimportören till 2007 Claude Val Blanc:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=857224

Inte bara en orimligt positiv hyllning ("stora festens givna radarpar") utan också en stark uppmaning att köpa så mycket som möjligt:
"Räkna med att detta vin på sikt kommer att finnas i landets alla Systembutiker, men för det krävs att du som kund fortsätter att beställa. När detta skrivs har det nämligen bara listats i en av trettio butiker. Det är en skam för Systembolaget som du enkelt råder bot på genom att lägga din beställning en dag i förväg."

Jag hade väntat mig mer av Sveriges största tidning, men jag får tacka för underhållningen i alla fall.

Med vänlig hälsning,
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

Elvis, det är ju lysande. Jag funderade också på att göra det, fast visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig.
Det värsta är ju att detta liksom är kronan på verket av det som närmast kan beskrivas som BG:s besatthet av detta vin. Han har ju hyllat det i flera år och skrivit förut att man måste beställa så att Systembolaget förstår att det är var mans rätt att få köpa denna upplevelse på flaska.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Fyra frågor

Problemet med såna här mutanklagelser är att de är så svåra att bevisa. Blir lätt - som nu - bara rykten och skvaller.

Däremot finns klara fall av HYCKLERI. Potentater som kräver förbud eller hårda restriktioner mot gratisprover - samtidigt som de själva mottar massor...
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor

Hans A-g skrev:
Problemet med såna här mutanklagelser är att de är så svåra att bevisa. Blir lätt - som nu - bara rykten och skvaller.

Precis, men det är spännande när man ser mönster som i fallet Kronstam. Det är ju inte första gången han är på tapeten.

Intressant att Kronstam inte bara rekomenderar det röda, eller bara det vita - nu slumpar det så att paret är de ultimata vinen till festen. Om TV4-journalisten Trond Sefastsson kan sälja reportage om interner som ska vara felaktigt dömda kan väl vinjournalister sälja recensioner och betyg?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Fyra frågor

Hans A-g skrev:
Problemet med såna här mutanklagelser är att de är så svåra att bevisa. Blir lätt - som nu - bara rykten och skvaller.
rykten,skvaller!? verkar vara tydliga fakta från vintjej
 

chambertin

Medlem
SV: Fyra frågor

Hans A-g skrev:
Problemet med såna här mutanklagelser är att de är så svåra att bevisa. Blir lätt - som nu - bara rykten och skvaller.

Däremot finns klara fall av HYCKLERI. Potentater som kräver förbud eller hårda restriktioner mot gratisprover - samtidigt som de själva mottar massor...
magnum skrev:
rykten,skvaller!? verkar vara tydliga fakta från vintjej

Använder man sådana formuleringar som Kronstam gjort så är det väl inte konstigt att det spekuleras kring varför.
Det verkar ju finnas gott om andra vinskribenter som kan rekommendera samma vin rakt upp och ner utan TV Shop-liknande säljtricks.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

Det är ju svårt att bevisa direkta kopplingar antar jag. Men BG:s fascination för dessa viner är ändå, milt sagt märkliga.
Man skulle vilja sätta någon granskande murvel på detta. Det är ju just det där med att han först kampanjade för att vi som ensklda konsumenter skulle beställa så pass mycket att det kvalade in på ordinaire sortiment. Och när det målet var uppnåt, hundratusentals flaskor senare, så är det inte nog? Näe, nu ska vi som enskilda konsumenter gå till butikerna och beställa igen.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Fyra frågor

Ska bli intressant att höra om Elvis får svar på sitt brev till DN (och då helst från BG själv förstås).

Men 100 på att anklagelsen helt kommer att avvisas.
(Utan uppvisande av "den feta checken" kan ju inget bevisas...)

F ö hänvisar jag till Tomas Tranströmers bild av den perfekte kritikern:
"Ska helst vara brevbärare, bo i Norrland och inte känna en jävel..."
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor

Är det någon som har kollat om detta uppskrivna vin marknadsförs i Kronstams egen tidning Allt om Vin? Det skulle ju verkligen vara intressant att se om de viner som skrivs upp av herrarna Kronstam och Larsson även annonseras flitigt i deras eget alster. Det skulle förvåna mig om någon av "de kända" vinskribenterna skulle vara korkade nog att ta emot en direkt check. Mer troligt är väl att det rör sig om "konusultarvoden", arbete för diverse handelskammare och försäljning av reklamplatser i exempelvis egna publikationer.

Det skulle vara intressant att se om det finns något direkt samband mellan uppskrivna viner och marknadsföring i Allt om Vin. Jag menar, även om de är så subtila att de inte väljer att marknadsföra just det i DN superhypade vinet så kan man ju enkelt kolla av vilka importörer som säljer de uppskrivna vinerna kontra vilka importörer som annonserar.

Själv pallar jag inte med det, men det finns säkert någon företagsam person därute som känner sig sugen.
 

Martin

Medlem
SV: Fyra frågor

Tja,
Vissa viner, som Ricasolis bara för att ta ett exempel, skrivs alltid upp. Oavsett årgångsvariationer eller rent av rätt ursvaga årgångar (nu tänker jag i första hand på standardchiantin).
Man har ju en jättecharmig cantina på hemmaplan, har svensk anknytning och allt det där, men detta vurmande får ju en att undra om inte baronen ligger med någon mer än sin fru?

Jag tror inte, att som någon skribent gör, att till och med vid ett flertal tillfällen indirekt ohämmat hylla den vinglaskollektion som denna har ett finger med i spelet med, skulle passerat obemärkt om publicistklubbben gjorde vinjournalistik till ämnet för en kväll.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor

Lite kort Claude Val-historik...

Kronstam nämner Claude Val första gången redan 19 mars 2006 då vinet ligger i beställningssortimentet: "På den röda sidan är 2004 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr) ett franskt lågprisvin med både karaktär och struktur. Doften är varm och mustig, smaken mycket lätt med en varmkryddig, sydfransk saftighet."

Claude Val Rouge
Prisvärdhet: * * * (=bästa köp)
Kvalitet: 0,5 (5 är absolut toppkvalitet, 0 betyder att vinet är utan vare sig positiva eller negativa egenskaper och -2 betyder att vinet är av dålig kvalitet.)

Därefter dröjer det till 13 augusti samma år innan vinet omnämns igen:
“På budgetsidan blir det fyndmarkering för 2005 Claude Val Blanc (nr 84537, 54 kr) och 2005 Claude Val Rouge (nr 88138, 54 kr), vitt respektive rött. Båda vinerna är lättdruckna, välgörande och snyggt förpackade. Det borde inte dröja länge förrän också dessa avancerar in i den ordinarie listan.”

Betyget har nu ändrats till:
Claude Val Rouge
Prisvärdhet: * * * * (=fynd)
Kvalitet: 1

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: * * * *
Kvalitet: 1

Nu har vinet alltså gått från ”franskt lågprisvin” till ”fyndmarkering”.

Efter ett kvartal återkom vinerna. 10 december skriver Kronstam:
”Ett riktigt radarpar är 2005 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) och dess röda namne 2005 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr). Godare än så kan det inte bli för denna ringa slant - två behagfullt bakåtlutade viner som både ser ut och smakar som om de kostade betydligt mer.”

Omdömen av kvalitet och prisvärdhet är desamma som i augusti.

Den 8 april 2007 är det dags igen:
”Två suveräna budgetviner som både ser ut och smakar mycket mer än de kostar är 2005 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) och det röda 2005 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr). Skrattretande billigt, snyggt förpackat, både lättgillat och lättdrucket som tusan.”

Betyget höjs ett snäpp för det vita:
Claude Val Rouge
Prisvärdhet: * * * *
Kvalitet: 1

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: * * * *
Kvalitet: 1,5

19 augusti samma år:
”I beställningssortimentet hittar vi emellertid en fransman som kan göra Miquel rangen stridig om Systemets mest prisvärda viner. 2005 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) och 2006 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr) både smakar och ser ut som om de kostar en tjuga mer. Särskilt det röda är närmast sensationellt för denna ringa slant.”

Oj, ett 55 kronorsvin som smakar som ett 75 kronors. Det går man ju igång på...

Betygen har nu också ändrats. Nu, fyra månader senare, är det röda vinet bättre än det vita, istället för som tidigare det omvända.

Claude Val Rough
Prisvärdhet: * * * *
Kvalitet: 1,5

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: * * * *
Kvalitet: 1

Den 2 september 2007 rekommenderar Dagens Nyheter vinet till kyckling; ”Prova 2006 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr) i beställningssortimentet.” Den 16 december är Claude Val Rouge det bästa vinet till kalkon: ”Andra i samma stil är 2006 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr (…)”.

Redan 20 januari 2008 omnämns vinet igen:

”Ännu mer imponerande är det vin som jag satte på sjätteplats bland årets röda vin(n)are. Att sälja 2006 Claude Val Rouge (nr 88138) för 55 kronor i beställningssortimentet är helt klart en förlustaffär.

Du undrar förstås varför någon säljer detta vin med förlust. Ja, målet är att det ska kvala in på den vanliga listan. Fast även där drar Systemet åt tumskruvarna genom att man höjt kvalgränserna undan för undan.

Claude Val Rouge är ett strålande vin för sitt pris, i en snygg flaska som inte skäms ens på den finaste fest. Jag har rekommenderat det flera gånger för större evenemang och det har varit succé varje gång. Det finns dessutom en vit variant som är precis lika bra. Köp och visa Systembolaget att vi kunder vill ha ett finger med i spelet!”

På listan över ”Årets bästa viner 2007” kommer Claude Val Rouge på plats nr 6 under rubriken ”Årets röda vin(n)are” och totalt på plats nr 40.

Ett par veckor senare, den 3 februari, skriver Kronstam: ”Om du beställer en flaska av den utmärkta 2006 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) (…)”.

Kronstam överger den fyrgradiga *-modellen för en tregradig +-modell för prisvärdhet. + + + betyder att vinet är ett ”fynd”. Kvalitén och priset är oförändrat.

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: + + +
Kvalitet: 1

Nåja, redan nästa månad, den 9 mars kommer Claude Val Rouge tillbaka:

”Goda nyheter är alltid efterlängtade. 2006 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kronor) lyftes fram i årets första vintabell. Reaktionen var omedelbar och häromveckan meddelades att detta vin nu med bred marginal nått kvoten för att kvala in i det ordinarie sortimentet. Nu väntar vi bara på varunumret. Förhoppningsvis hittar vi där snart också det vita syskonvinet 2006 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) som jag skrev om för en månad sedan.”

Var reaktionen omedelbar? Knappast, han fick ju nöta ett par år innan den kom in.

Kronstam drar inte ner på tempot, för femte månaden i rad nämner han vinet den 20 april:
”Listans billigaste vin har du i 2007 Claude Val Blanc (nr 84537, 56 kr), en alldeles färsk årgång av ett vin som jag hyllat redan tidigare. Nollsjuan visar sig vara ännu bättre, kanske främst därför att vinet är friskt som en nyutsprungen ros. Detta är ett kalasvin i bokstavlig mening och det gäller även dess röda syskon som nu kvalat in i den vanliga listan (nr 32153, 55 kr).”

Årgången är en annan och nu har kvaliteten ökat, prisvärdheten densamma:

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: + + +
Kvalitet: 1,5

Veckan efter, den 27 april;
”Desto mer glädjande är 2007 Claude Val Rouge (nr 32153, 55 kr) som kvalat in på listan efter omfattande försäljning genom beställningssortimentet. Inte så konstigt, detta är nämligen Systembolagets mest smakfulla budgetvin på den röda sidan. Detta räcker emellertid inte för att det ska garanteras någon butikstäckning. För att detta vin verkligen ska kunna etablera sig på hyllorna krävs i stället fortsatta beställningar, så håll ut!”

Samma lovord:

Claude Val Rouge
Prisvärdhet: + + +
Kvalitet: 1

Det hinner inte ens gå en månad innan Kronstam, den 18 maj, skriver:
”Systemets mest prisvärda festviner just nu är ett radarpar som består av det vita 2007 Claude Val Blanc (nr 84537, 56 kr) och det röda 2007 Claude Val Rouge (nr 32153, 55 kr). Detta är flaskor som pryder även den finaste festdukningen, inte helt oviktigt, men som framför allt bjuder en smak som många kommer att uppskatta. Ett aber är dock att det första måste beställas minst en vecka i förväg. Har du inte den tiden, så finns det flera goda alternativ i tabellen. Det röda ska däremot levereras inom ett till högst två dygn, enligt Systembolagets utfästelser, och detsamma gäller alla andra viner i det ordinarie sortimentet.”

På tre veckor har Claude Val Rouge ökat 0,5 i kvalitet:

Claude Val Rouge
Prisvärdhet: + + +
Kvalitet: 1,5

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: + + +
Kvalitet: 1,5

Efter denna intensiva period då Kronstam skriver om antingen det röda eller vita Claude Val minst en gång i månaden väntar han ända till 23 november, nu presenterad som ett alternativ till den gäst som inte är sugen på glögg. En vecka senare, 30 november, skriver han de ord som inleder denna tråd:

”Årets julklapp sägs vara en upplevelse och en smaklig sådan har du här. Äntligen har 2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) kvalat in i den ordinarie listan från beställningssortimentet. Tillsammans med sitt röda syskonvin (nr 32153, 55 kr) är detta den stora festens givna radarpar, snyggt förpackade med praktisk skruvkapsyl som gör att öppnandet går som en dans och det samtidigt som du inte riskerar trista korkdefekter. Kan det vara bättre?”

Samma dag rekommenderar DN vinet till fläskfilé med bakade morötter, rödvinkokta lökar och pepparrotsyoghurt.

Betyget är detsamma som senast:

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: + + +
Kvalitet: 1,5

Det här är alltså i stora drag vad Kronstam skrivit om Claude Val. Inget annat vin har fått denna uppmärksamhet. Kan det vara så att vinet är så fantastiskt att det förtjänar att omnämnas gång på gång? Knappast.

En sökning på Claude Val på Google ger många träffar, självklart på DN men även på många olika vinsidor. En recension som inte DN publicerade hittade jag, då Karsten Thurfjell beskrev vinet i positiva ordalag.

Frågan återstår: Varför uppmanar Kronstam kunder att beställa och köpa vinet gång på gång? Varför var det så viktigt att Claude Val tog steget från beställningssortimentet till ordinarie? Och när väl både det vita och röda hamnat där, varför är det så viktigt att det klättrar högre i modulerna?

Betyget 1,5 på skalan -2 till +5 är inte högt. Varför är det viktigt för Kronstam att befolkningen köper vin som har betyget snäppet högre än 0 som betyder ”korrekt vin”?


Källa: sökmotorn på DN.se.

Importören är Bornicon & Salming.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

Pomerol, vilken snygg sammanfattning. Och så får man ju lägga till dagens skriverier om det också.:)
Men jag vidhåller att BG är i närmaste besatt av dessa två viner.
Själv har jag provat dem, senast på franska vindagen och tycker det vita är helt ok för sitt pris. Det röda däremot smakar som om det kostar exakt 56 kr på bolaget.
Kan man inte använda denns snygga sammanfattning och sätta Uppdrag ranskning på det?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor

Tack för en helt lysande sammanfattning av de senaste årens skriverier från herr Kronstam!

Det skulle vara intressant att höra vad han har att säga angående detta. Det finns säkert en lysande förklaring...

Dock är det ju väldigt underligt att någon som enligt egen utsago inte själv skulle komma på tanken att köpa ett vin i den prisklassen talar sig så härligt varm för en sådan produkt. Det, om något, skapar ju en misstanke.

Helt sanslöst.
 

Elvis

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Intressant sammanfattning!

Kan bara säga att jag inte hört ett ljud från DN...
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Elvis skrev:
Intressant sammanfattning!

Kan bara säga att jag inte hört ett ljud från DN...

Undersökande journalistik gäller sällan undersökning av andra journalister, iallafall inte i Sverige. Forums på internet är nog det sätt som detta kan spridas
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Nej, journalister vill ju inte gärna att det läggs någon byk på andra journalister. Det kan ju skada yrkeskåren, ett ganska bra exempel var väl när S*r**e torskade för att ha näsan på toalettstolen inne på Spyan, det nämndes inte med ett andetag av någon tidning samt att han glatt fick fortsätta med att skriva för DN på stan (även om det blev i Bloggform).

Men, tydligen har detta varit på tapeten tidigare, närmare bestämt 2001 (då mediemagasinet i SVT tydligen gjorde ett reportage om vinskribenter som satt på två stolar) samt igen under 2003 då det var tal om mutresor, någonting som viftades bort med att "vadåra, motorkillarna får ju!".

Journalisten.se har en del intressant att läsa (se nedan).


Hahaha! Vad man hittar när man Googlar, aldrig har det väl varit sannare!

http://www.vinklubben.se/notiser/notis.asp?id=431

Annat intressant:
http://www.journalisten.se/artikel/2163 ... -prova-vin
http://www.journalisten.se/artikel/6146 ... urnalister
http://www.journalisten.se/artikel/6147 ... -bjudresor

Finfina saker döljer sig på nätet! (taget från sista länken)
Bengt-Göran Kronstam är chefredaktör på tidskriften Vin & Mat och vinskribent i Dagens Nyheter. Han är också ordförande i Vinskribenternas förening, som bildats för att värna yrkesetiken.

– Vi månar om vårt rykte och tillämpar samma pressetiska policy som andra journalister. Alla medlemmar får ett exemplar av de pressetiska spelreglerna. De etiska frågorna är uppe på varenda medlemsmöte.

Kronstam har tagit initiativ till en arbetsgrupp som ska stärka pressetiken ytterligare. Han har också påtalat för uppdragsgivarna att de inte ger vinjournalisterna de resurser som de behöver.

Om inte skribenten får tillräckliga resurser ökar frestelserna att ta emot förmåner från branschen, vilket går ut över trovärdigheten – ytterst också för det medium som publicerar vinrecensioner.

Bengt-Göran Kronstam ger ett exempel på hur det inte får gå till:

– En skribent begärde smakprover på bag in box-viner från importörer för ett test i en stor svensk tidning. Det var viner för sammanlagt 25 000 kronor. Hur tänker man då på den tidning som betalar journalisten ett arvode på 5 000 kronor? Tidningarna måste ta ett större ansvar.

Kronstam anser att man inte ska ta emot gratisflaskor om det inte är motiverat, vilket det dock kan vara ibland. Det kan vara när ett vin ännu inte kommit ut till försäljning eller ett vin vid testtillfället varit defekt och behöver provas om.

Bengt-Göran Kronstam åker inte på gruppresor som branschen ordnar. Han föredrar att åka ensam och vara oberoende.

– Det handlar inte bara om integritet, utan om att jag är privilegierad eftersom Vin & Mats ägare har avsatt en summa till resor i tidningens budget. Från DN får jag en fast ersättning. Om jag köpt vin själv fakturerar jag.

Han vill vara tydlig i omdömet och rekommendera eller varna för inköp av vissa viner. Fusk uppdagas fort av läsarna.

– Ska man kunna leva på det här måste man ha rent samvete och inte låta sig påverkas. Man kan inte lura läsarna. Det gäller Systembolaget också. Jag vet viner som stödköpts men som till slut ändå försvunnit ur sortimentet.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Det var ju droppen. Ja XX är BG i anekdoten jag drog.
Och ordet bland de jag känner av dem som jobbar på vinagenturer är att det säkraste, nej enda sättet, att bli positivt omnämnd av XX är att skicka lådor med vin hem till honom.
Visserligen var det ju tydligen helt OK att Bengt Frithiofsson var anställd av Arvid Nordqvist och skrev om vin för SvD och senare var vinkritiker på tv4, men någon gång måste väl de väl ändå få stå till svars eller åtminstone ifrågasättas?
 
Toppen