Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Pomerol

Medlem
Vem har skrivit texten?
Varför har personen skrivit den?
Tror personen själv på sina ord?
Bör skribenten ha rösträtt?


"Årets julklapp sägs vara en upplevelse och en smaklig sådan har du här. Äntligen har 2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) kvalat in i den ordinarie listan från beställningssortimentet. Tillsammans med sitt röda syskonvin (nr 32153, 55 kr) är detta den stora festens givna radarpar, snyggt förpackade med praktisk skruvkapsyl som gör att öppnandet går som en dans och det samtidigt som du inte riskerar trista korkdefekter. Kan det vara bättre?"

EDIT: Lade till lite info i topic - admin <--- skäms för felstavningen sopa!
 

Jos

Medlem
SV: Fyra frågor

1: Bengt-Göran Kronstam
2: Därför att han har ekonomisk vinning av att det säljs
3: Nej
4: Nej

Motfråga;
Bör skribenten få skriva i en av våra största dagstidningar?


Men jag ska iofs inte kasta skit över skruvkapsyl då jag gärna skulle ha det på mina viner. Sorgligt nog är det inte en enda flaska med kapsyl i källaren och det har nog mycket med bakåtsrävande producenter att göra.

Edit: Bara tvungen... "Kan det vara bättre?" Hahaha... ja det kan fanimej vara bättre....
 

hampus86

Medlem
SV: Fyra frågor

1)nån sosseskribent..bara välja och vraka ;D
2)mutad?
3)tror och tror..$$ kan få alla att tro
4)han/hon är väl inte värre än dom flesta andra köttbullesvennar?
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor

Bengt-Göran Kronstam...

"Räkna med att detta vin på sikt kommer att finnas i landets alla Systembutiker, men för det krävs att du som kund fortsätter att beställa. När detta skrivs har det nämligen bara listats i en av trettio butiker. Det är en skam för Systembolaget som du enkelt råder bot på genom att lägga din beställning en dag i förväg. Så snabbt lovar monopolet att leverera det man inte har i lager."

Jag vet inte vad för vinning han har på det, men jag blir mycket intresserad. Hela artikeln ser ut som ett beställningsjobb av en leverantör.
Snacka om säljfokus.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=857224
 

Jos

Medlem
SV: Fyra frågor

Ojoj.. och här är mer;

"Du undrar förstås varför någon säljer detta vin med förlust. Ja, målet är att det ska kvala in på den vanliga listan. Fast även där drar Systemet åt tumskruvarna genom att man höjt kvalgränserna undan för undan.

Claude Val Rouge är ett strålande vin för sitt pris, i en snygg flaska som inte skäms ens på den finaste fest. Jag har rekommenderat det flera gånger för större evenemang och det har varit succé varje gång. Det finns dessutom en vit variant som är precis lika bra. Köp och visa Systembolaget att vi kunder vill ha ett finger med i spelet! "

Och för att uppnå målet har de anlitat mig, Bengt-Göran, för att skriva så här gång på gång tills det kommer in i ordinarie. Sen får jag procent.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor

Pomerol skrev:
Vem har skrivit texten?
Varför har personen skrivit den?
Tror personen själv på sina ord?
Bör skribenten ha rösträtt?

Ett facit bland många alternativ:


1. Kronstam.
2. Dåligt utvecklad vinsmak, förringande åsikter om läsarens vinsmak, förmodligen någon form av egen vinning och med all säkerhet är handlingen till för att tillfredsställa sitt eget ego; känslan att få in en produkt på Systembolaget.
3. Ja, till den grad som omnämns i svar 2.
4. Ja, Kronstam är det pris man får betala för att få leva i en demokrati.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

Jos skrev:
Ja det skulle vara det då.. Ännu mer av det goda! :D

Och ingen jobbig kapsyl att skruva av!
Men ärligt talat, Kronstam börjar närma sig Carl "Gato Negro" Jan nu i pinsamhetsklass.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor

vintjej skrev:
Men ärligt talat, Kronstam börjar närma sig Carl "Gato Negro" Jan nu i pinsamhetsklass.

Skillnaden, och den är astronomisk, är väl att Kronstam är journalist och betald för sitt arbete, och att Carl Jan betalar för sin reklam...
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

SUPRA skrev:
Skillnaden, och den är astronomisk, är väl att Kronstam är journalist och betald för sitt arbete, och att Carl Jan betalar för sin reklam...

Har Carl Jan intressen i den agenturen? Jag håller hur som helst med om att man borde kunna kräva mer av en journalist. Tyvärr har jag inte särskilt goda erfarenheter av honom, eller Bengt Göran från den tid vi höll journalistprovningar på butiken. Märkligt nog verkar ingen vara intresserad av att kolla upp hur mutade vinskribenterna är.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor

vintjej skrev:
Märkligt nog verkar ingen vara intresserad av att kolla upp hur mutade vinskribenterna är.

Vad trodde du? De är ju journalister :D Vore nog lika populärt som att bli internpolis.
 

Jos

Medlem
SV: Fyra frågor

vintjej skrev:
Har Carl Jan intressen i den agenturen? Jag håller hur som helst med om att man borde kunna kräva mer av en journalist. Tyvärr har jag inte särskilt goda erfarenheter av honom, eller Bengt Göran från den tid vi höll journalistprovningar på butiken. Märkligt nog verkar ingen vara intresserad av att kolla upp hur mutade vinskribenterna är.

Jag var på provning för något år sedan via ett företag som driver någon form av business och vinklubb med provningar och rekommendationer och som utåt sett utger sig för att vara objektiv och rekommendera det bästa och mest prisvärda som finns på systemet. När jag efter ett antal utskick insåg att 99% av vinerna som rekommenderades kom från en och samma importör och konfronterade honom så hade vi en liten mailväxling kring detta där han i princip erkände att visst, - han hade bra kontakter med en importören... Det intressanta var iofs andra fakta han kom med gällande flera andra "offentliga" som minst sagt var bra mycket mer korrumperade och mutade än han..
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

SUPRA skrev:
Vad trodde du? De är ju journalister :D Vore nog lika populärt som att bli internpolis.

LOL. Oj vilken rolig film det skulle bli. Men det är ändå märkligt vilka tydliga band man kan få ha som vinskribent, jämfört med om man skriver om bilar t ex. Eller förresten, motorjournalisterna kanske också är mutkolvar.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

Jos skrev:
" Det intressanta var iofs andra fakta han kom med gällande flera andra "offentliga" som minst sagt var bra mycket mer korrumperade och mutade än han.. "

Det tror jag säkert. Jag har sett journalister som inte ens går på journalistprovningen, men som skriver sina betyg ändå.
Och jag har också hört från flera agenturer att enda sättet att bli positivt omnämnd av vissa är att skicka hem några lådor vin direkt till journalisten.

Fast just i nämnda fallet kanske Börje själv har satt på sig hockemasken och gett honom ett erbjudande han inte kan motstå?;)
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor

vintjej skrev:
LOL. Oj vilken rolig film det skulle bli. Men det är ändå märkligt vilka tydliga band man kan få ha som vinskribent, jämfört med om man skriver om bilar t ex. Eller förresten, motorjournalisterna kanske också är mutkolvar.

Bland motorjournalister finns det definitivt mutkolvar. Det finns nog mutkolvar överallt där det vankas resor, prover, eventuell procent, presenter etc för att "tycka rätt". Ibland känns vinvärlden lite väl uppenbar, kanske får det finns så många poängjägare bland konsumenterna. Hur mycket är en fyndstämpel av Kronstam värd? Förmodligen mer helsidesannonser i tidningar och tvreklam på bästa sändningstid.
 

chambertin

Medlem
SV: Fyra frågor

Pomerol skrev:
Vem har skrivit texten?
Varför har personen skrivit den?
Tror personen själv på sina ord?
Bör skribenten ha rösträtt?


"Årets julklapp sägs vara en upplevelse och en smaklig sådan har du här. Äntligen har 2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) kvalat in i den ordinarie listan från beställningssortimentet. Tillsammans med sitt röda syskonvin (nr 32153, 55 kr) är detta den stora festens givna radarpar, snyggt förpackade med praktisk skruvkapsyl som gör att öppnandet går som en dans och det samtidigt som du inte riskerar trista korkdefekter. Kan det vara bättre?"

Helt naturlig uppföljning på SB:s och importörernas mutrunda för några år sedan enligt mig. Skulle vara intressant med lite Uppdrag Granskning på den här gruppen journalister.
När 410 butiker skall sälja samma vara och många går på DN:s och andra tidningars rekommendationer ja då kan ju vem som helst räkna ut att det blir riktigt intressant med en billig annonsplats i Kronstams krönika.
Nu finns det ju fler journalister världen över som skrivit mycket bra om Paul Mas viner i och för sig men Kronstams formuleringar tangerar anständighetens gräns definitvt.
Att han sedan är försöker klä in reklamen för Claude Val Blanc i ngn form av upprördhet över SB:s regler för viner som kvalat från beställningssortimentet gör bara det hela extra pinsamt.
Det här stod att läsa om ett av Paul Mas röda viner i Jancis Robinsons krönika för några år sedan:

"If you’re throwing a party and looking for some bargain wines, here are the best buys”
PAUL MAS MARSELAN 2004, VdP de l’Hérault - £4.99, Waitrose
Marselan is a new grape variety created by crossing Cabernet-Sauvignon with Grenache and really works. Its plump, fruity, punchy and really does show the plumpness of grenache with the structure and aroma of Cabernet.
Jancis Robinson
Food & Drink


Kort konsist om vinet bara. Det räcker alldeles utmärkt för den typen av vin.

Bojkotta stora satan !
Köp själv direkt från producenterna om det går (gärna i grupp) !
Betala för vinjournalistik (är infon gratis så finns det nästan alltid en hake) !


/Henrik
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor

Bra skrivet Chambertin, men jag misstänker att den där mutrundan har pågått betydligt längre än några år bak.
Jag vet inte hur mycket man får skriva om namngivna personer här (eller på nätet), vågar man dela med sig av ett minne från vinbutiken?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Fyra frågor

vintjej skrev:
Bra skrivet Chambertin, men jag misstänker att den där mutrundan har pågått betydligt längre än några år bak.
Jag vet inte hur mycket man får skriva om namngivna personer här (eller på nätet), vågar man dela med sig av ett minne från vinbutiken?
Absolut!
 
Toppen