Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Gustibus skrev:
Detta har nu passerat gränsen för det pinsamma och är nu bara tragiskt.

Det är så djävla pinsamt att han verkar skryta om att han föredrar billiga viner och att viner över 70 spänn inte KAN vara lika "prisvärda". Men hur kan man kalla hans älsklingsvin nyhet? Han har ju raveat om Claude Val rött och vitt i två år nu?
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

weezer skrev:
Clos du Val är ngt helt annat, en cab från Usa, á 480 spänn, alldeles för dyrt för kronstam...
Jag uppfattade "Clos du Val" som en ordlek där man drev med att BGK försökte göra gällande att Claude Val var ett finare och bättre vin än vad som var fallet. "Clos du" används ju (åtminstone enligt min begränsade erfarenhet) ofta för lite finare viner (visst, det hänvisar till att det kommer från inhängnade och avgränsade vingårdar, men dessa viner brukar vara lite finare) och rent fonetiskt så ligger "Claude" och "Clos du" nära varandra. Jag tog det därmed som en liten lustig grej, men om det nu finns ett vin som verkligen heter Clos du Val så har det i allra högsta grad varit på sin plats att byta namn på tråden.
 

Lando

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Konstigt jobb att prova flera tusen viner om året, men varav den största delen är absolut skräp och dessutom ha som sin arbetsuppgift att hitta det minst vidriga av skräpet och rekommendera det. Undrar om det är mutor, vänskapstjänster eller bara ren cyniskhet som ligger bakom den här återkommande rekommendationen eller kan det vara så att vinerna i fråga faktiskt är otroligt bra för sin prisklass? Någon som har provat dom? Funderar på att köpa en flaska av dom var nästa gång jag ska ha matlagningsvin för att se, men då stödjer man ju egentligen eländet..
 

Martin

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jadu..
Ska man sälja en tidning (eller text) till massorna av flugor och vad de gillar så ska man ju rekommendera skit.

Dessutom är det garanterat riskfritt att då slippa bli utpekad som snobb. (många andra skulle ju se detta som en komplimang. Jag förstår dessa.)

Jag kan förstå att en person i Hedersordförandes postion kan tycka det är kul och "ego-drivande" att "tvinga" på massorna sina åsikter. (Särskilt om ett vin denna aldrig skulle köpa själv för egna pengar)
Om någon därutöver dessutom försöker tjäna pengar på detta faktum övergår min kunskap (förstånd, välj själv).
Men bara tanken..
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
Jag uppfattade "Clos du Val" som en ordlek där man drev med att BGK försökte göra gällande att Claude Val var ett finare och bättre vin än vad som var fallet. "Clos du" används ju (åtminstone enligt min begränsade erfarenhet) ofta för lite finare viner (visst, det hänvisar till att det kommer från inhängnade och avgränsade vingårdar, men dessa viner brukar vara lite finare) och rent fonetiskt så ligger "Claude" och "Clos du" nära varandra. Jag tog det därmed som en liten lustig grej, men om det nu finns ett vin som verkligen heter Clos du Val så har det i allra högsta grad varit på sin plats att byta namn på tråden.

Japp, Clos du Val är ett amerikanskt vineri. :)

Det var undertecknad som saknade läsförmåga då det ursprungliga namnbytet skedde.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Stor överraskning!

I helgens DN skrev Kronstam om Systemets Budgetviner (vad annars).
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=871973

De flesta kostar inte mer än 50 kr, och maxpriset var 59 kr.

Och jag kunde inte hitta en rad om Claude Val ??? WOW! Har det vi skriver här/mailat haft någon påverkan?

Det jag inte förstår är hans besatthet och monomani när det gäller lågprisviner.

Vi snackar alltså om en journalist som i alla fall teoretiskt kan ägna sig åt betydligt finare produkter, men nej Kronstam
viger sitt liv åt bottenskicktet.
Vilket kanske är hans kall då jag förstår att han är en av de sämre på att prova blint. ;)
Ja, även i sjön finns det ju ädel fisk och sutare som lever på dy. :D

Kanske finns det en djupare förklaring, det är kanske nere i dyn (och uppe i högsta klass) volymen och därmed pengarna verkligen finns?

*...3 min...*

Efter en snabbsökning har jag nu hittat anledning till varför Claude Val inte är med bland budgetvinerna.
Det var ju helgen innan med när han testade TOPPVINER. ;D
Så dum jag känner mig nu, ett vin för 55 kr är så klart inte ett BUDGETVIN. :p

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=870878

"I det mesta överensstämmer mina favoriter väl med helheten, dock inte när det gäller årets vita nykomling där 2007 Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay Riesling Spätlese (nr 7203, 109 kr) tog hem segern.
Vinet är förvisso fantastiskt, men halvtorra tyska vitviner i högre prisläge tillhör inte precis storsäljarna och själv väger jag gärna in en ekonomisk aspekt på det hela.
Min vinnare är i stället 2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) som är både gott, billigt och snyggt förpackat. Att det nyligen kvalat in via beställningssortimentet har dock gjort att flera i juryn ännu inte uppmärksammat detta, kan man misstänka."

"Bland de röda nyheterna är den röda varianten av vinet ovan, 2007 Claude Val Rouge (nr 32153, 55 kr), ett annat exempel. Detta var min vinnarkandidat bland de röda nyheterna 2008, men jag gav även hög poäng till det som tog hem slutsegern: 2005 Musella Valpolicella Superiore (nr 2393, 99 kr)."

Själv misstänker jag helt andra anledningar... ::)
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

...och till alla er som är lite besvikna över att jag inte levererat mer godis i form av skvaller så ber jag om ursäkt, men jag måste skydda en av mina uppgiftslämnare.
Ska dock försöka pytsa ut informationen så gott det går, hav tålamod.
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=870878
Tagit från den här artikeln...

"Över lag ligger juryns smak i ett högre prisläge än de viner jag vill premiera först."

Jo, så är det nog säkert.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
Tagit från den här artikeln...

"Överlag ligger juryns smak i ett högre prisläge än de viner jag vill premiera först."

Jo, så är det nog säkert.

Huvudfrågan är väl dock om det är vad hans läsare vill läsa om?

Citatet är ett klockrent exempel på det jag skrev ovan, han gör sig till de extrema lågprisvinernas riddare. Behövs det en sån journalist?
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag tror säkert i.o.f.s. att det finns många i den stora massan som vill höra om "utmärkta" lågprisviner, tyvärr.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
Jag tror säkert i.o.f.s. att det finns många i den stora massan som vill höra om "utmärkta" lågprisviner, tyvärr.

Folk vill bara ha sin smak bekräftad. Dom vill bli klappade på huvudet och höra att viner under 60 spänn och boxviner visst är bekräftat bra (en vinjournalist har ju skrivit det). Vägrar man bekräfta dom, ja då är man en snobb.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa en flaska av den röda och se vad jag tycker.

Finns det några internationella tester på märket?
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa en flaska av den röda och se vad jag tycker.

Finns det några internationella tester på märket?

Den röda är den mest ointressanta tycker jag, inte äcklig men bara menlös och intetsägande. Den funkar säkert till bufféer o dyl. Men det roliga är att jag provade en Ecologica shiraz malbec som en kompis lämnat här i helgen - och den var faktiskt bättre (fast jag pallade inte att dricka ens ett glas).Dock för 59 kr, så den kan väl aldrig bli samma FYND som Claude Val.:D
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Efter att surfat runt på en hel del bloggar på senare tid så har denna tråden lyckats väldigt väll med ifrågasätta dagens vinjournalistik. Många tar upp fenomentet och vissa länkar direkt hit så alla kan ta del av vad som sagts.

Pomerols sammanställning gör det hela väldigt enkelt att ta till sig och det är långt ifrån bara vi på fw som tycker att det ligger en hund begraven.
 

chambertin

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa en flaska av den röda och se vad jag tycker.

Finns det några internationella tester på märket?

Kollade in Paul Mas hemsida (http://www.paulmas.com).
Verkar som om de flesta omdömena daterar sig till 2005-2007. Åtminstone så länkar dom inte själva till några artiklar från 2008 över huvud taget.
Paul Mas gör ett 20-tal olika viner varav många görs på inköpta druvor (bl.a Claude Val)
Om Claude Val har jag inte hittat ngt omdöme i länkarna på hemsidan utan de flesta verkar recensera Paul Mas lite dyrare cuvéer.

Grejen med Claude Val nu är ju inte inte om det är ett ok vin i sin prisklass (55:) eller ej utan BGK:s besatthet av det och dessutom från sin position som en av Sveriges mest lästa krönikörer.

Ännu mer pinsamt tycker jag att BGK:s (och för övrigt många andra vinkrönikörer också) fokusering på lågprisviner är i och med att alla vinintresserade går miste om flera omdömen om de högkvalitativa vinerna.

Kan förstå att en vinrecension inte får ta hur stor plats som helst i den tryckta upplagan men vad är det som hindrar att man har en fullständig genomgång av allt man provat i t.ex nätupplagan ?

Själv har det blivit så att efter att ha läst mycket vinrecensioner och jämfört med sin egen smak så litar man på vissa krönikörer men bara för vissa vintyper t.ex:
  • Fylliga, alkoholstarka fruktbomber : Robert Parker, Röttorp
  • Portviner: Michael Broadbent
  • Riesling: Jancis Robinson
  • Bordeaux : Michael Broadbent :
  • Bourgogne : Clive Coates
  • Champagne : Juhlin (förutom att jag inte har hans faiblesse för åldrade champagner)
  • Allmänt : Dina Viner PE, Vin de France, Wine Specatator, Decanter, Guide Hachette

Dessa kombinationer undviker jag:
  • Pinot Noir: Anders Röttorp
  • Halvtorra viner: Anders Röttorp
  • Allmänt : BGK

Vilka favoriter bland recensenterna har ni ?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

chambertin skrev:
Ännu mer pinsamt tycker jag att BGK:s (och för övrigt många andra vinkrönikörer också) fokusering på lågprisviner är i och med att alla vinintresserade går miste om flera omdömen om de högkvalitativa vinerna.

Kan förstå att en vinrecension inte får ta hur stor plats som helst i den tryckta upplagan men vad är det som hindrar att man har en fullständig genomgång av allt man provat i t.ex nätupplagan ?

Tyvärr har vi ju i svensk dagspress och media nått en situatuion där vinrekommendationer, för vi måste nog använda det ordet då det inte handlar om recensioner längre, uteslutande riktar sig inte till intresserade utan till konsumenter som endast är ute efter att hitta "det bästa klippet". Orsakerna till att det blivit på det här sättet är naturligtvis väldigt svåra att bena ur, men en stor anledning är ju naturligtvis att det lönar sig för tidningarna att skriva den här formen av "köprekommendationer". Det boostar både lösnummerförsäljning och reklamintäkter att ha den tama vinskribenten sätta prisvärdhetsplus på bolagets budgetboxar, på samma sätt som att det boostar försäljningen att ha den tama skribenten rekommendera skitviner till fredagens fläskfilé med hasselbackspotatis.

Den tama skribenten tjänar ju kanske inte så mycket pengar på just det som skrivs i tidningarna, men att hans namn nämns i reklamspottarna som köps i tidningarna är ju ett stort plus då man kan sälja sig dyrt på andra ställen.

Vi har ju helt enkelt nått en punkt där man tjänar på att rekommendera skit till befolkningen, Gud bevare oss om vi skulle få konsumenter som hade en ANING om något. Då skulle det ju kunna gå åt helvete...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Det jag inte förstår är hans besatthet och monomani när det gäller lågprisviner.

Det handlar om att förankra sig i de breda folklagren, det är så man kan sälja sina skitböcker, resor till chapagne genom frugans företag etc.

Jag tycker nästan han ska ha en eloge för det han gör, han lyckas ju uppenbarligen att tjäna pengar på detta. Det är synd och skam bara att han lyckas uteslutande genom att sabotera för vinintresserade och genom att främja skit.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Den här kan man ta sig en titt på också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt-G%C3%B6ran_Kronstam

Om någon har en länk till där han vann Gourmand World Cookbook Awards 2006 i Peking vore det kul.
Den sidan jag lyckades hitta om just 2006/7 verkar något infekterad av spyware/virus. Kanske ett tecken? :p

Efter lite mer sök hittade jag detta: http://www.bjornlindberg.com/pdf/gourma ... elease.pdf


En rolig detalj är att det var Kronstam som hämtade priset nere i Frankfurt förra året.
Men det var ju fotograferna som vann ;)

Vinets Magi awarded "Best Wine Photography" Book 1995-2007, Gourmand World, Cookbook Award, Frankfurt 2008.
http://www.winepictures.com/
 
Toppen