Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

kayaker skrev:
BGK&Co förstör tydligen för de som försöker vara seriösa... :(
http://www.artbergomvin.nu/

Citerar:

Nyligen lämnade jag Vinskribenternas Förening. Men fortsätter att testa månadssläppen på Systemets s k tredje provning, för oberoende skribenter.
Kände att jag inte riktigt passade i en förening alltmer styrd av BiBs och storsäljare.
(Föreningens syn är att "vi måste tänka på läsarna". Lustigt nog också min åsikt... )
 

chambertin

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

I söndags var det så dags igen för BGK och hans röda vapendragare att äntra scenen, dock i lite mindre bombastiska ordalag och inga uppmaningar om att rusa iväg och beställa pallvis från BS. Nu är också Claude Val ett bra grillvin också bara så ni vet.
http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/grillviner-1.861510

Även på budgetsidan finns det några särskilda utropstecken. Både 2007 Candidato Tempranillo (nr 22335, 159 kr), 2007 Foot of Africa Shiraz Cabernet (nr 75269, 189 kr) och 2007 Zeta Montepulciano d’Abruzzo (nr 32907, 209 kr) är rena rama kap på boxsidan. Enda invändningen är att det då blir svårt att bjuda den där mångfalden som jag önskade ovan. Själv föredrar jag därför flaska framför box, men lyckligtvis finns det även sådana fynd av plånboksvänligt snitt. Allra mest gäller det 2008 Campos de Luz Garnacha (nr 2718, 48 kr), 2008 Claude Val Rouge (nr 32153, 56 kr) och 2008 Lamura Prima Nero d’Avola Syrah (nr 2289, 59 kr).
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

chambertin skrev:
I söndags var det så dags igen för BGK och hans röda vapendragare att äntra scenen, dock i lite mindre bombastiska ordalag och inga uppmaningar om att rusa iväg och beställa pallvis från BS. Nu är också Claude Val ett bra grillvin också bara så ni vet.
http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/grillviner-1.861510

Ja, och han rekomenderar Umbala, en bib för 129 kr. För den som vill ha billigt vin borde bli lycklig, Umbalas kostanad motsvarar 32 kr flaskan! Jag har själv provat Umbala och vinet var faktist inte - som tex Gredos och andra liknande viner stundtals är - inte defekt. Om man gillar lätta viner, med syrlig oangenäm kärvhet/bitterhet, viss brändskadad frukt kommer man älska vinet!

Kronstam måste ha gillat vinet för han gav det ++ (+++ är topp) och det betyder "bästa köp". Kvaliteten då? Nja, där ger han betyget 0.

Hur fan kan något som har kvalitet 0 bli bästa köp?
 

Mmm

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag orerade lite om Umbala på bloggen - och det vore kul att veta vem det är som pyntar för vinet egentligen.

1 liter vin kostar 37.90 kr i enbart skatt, moms och SB's påslag
1 liter Umbala kostar 42.66 kr. Från detta skall dras förpackningen och transport från Sydafrika till Sverige (de lär knappast gå att subventionera). Kan man gissa att det är c:a 2 kr per liter som skall räcka till vinodlaren och den svenske importörens marginal? Någonstans betalar någon för att vinet skall säljas i Sverige! Det kan väl knappast vara importören (som i så fall borde vara bankrutt nu med tanke på försäljningsvolymen i Sverige). Jordbruksbidrag? EU?
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

chambertin skrev:
I söndags var det så dags igen för BGK och hans röda vapendragare att äntra scenen, dock i lite mindre bombastiska ordalag och inga uppmaningar om att rusa iväg och beställa pallvis från BS. Nu är också Claude Val ett bra grillvin också bara så ni vet.
http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/grillviner-1.861510

Prova att kommentera negativt om BGK provning. La in en kommentar klockan 23:50 ca och 5 minuter senare var den borta. UNDRA varför jag inte har DN hemma.

Pressen i Sverige vill inte bli granskad eller kommenterad. Det är de alldeles för oberoende för ::)

Edit: Nu är kommentaren tillbaka. Kanske ett systemfel
 

ae

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Mmm skrev:
Jag orerade lite om Umbala på bloggen - och det vore kul att veta vem det är som pyntar för vinet egentligen.

1 liter vin kostar 37.90 kr i enbart skatt, moms och SB's påslag

nu kanske jag är dum men borde inte momsen vara beroende av priset på vinet?
 

kayaker

Cyklist
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Mmm skrev:
Någonstans betalar någon för att vinet skall säljas i Sverige! Det kan väl knappast vara importören (som i så fall borde vara bankrutt nu med tanke på försäljningsvolymen i Sverige). Jordbruksbidrag? EU?
EU lär iallafall vara oskyldiga.
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Vet inte om BGKs artikel i april kommenterats:

http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/smaka-pa-systemets-hemliga-vinkallare-1.836267

Smaka på Systemets hemliga vinkällare!

Fortfarande är DN ensam om denna återkommande läsarservice bland dagstidningarna, men beställningssortimentet håller på att bli precis den frihetsventil EU krävde

En extra poäng är att viner med tillräcklig efterfrågan kvalar in i den vanliga listan

Listan av goda viner som kvalat in genom DN:s förtjänst är lång och flera av dessa tillhör i dag eliten av det Systembolaget har att erbjuda. Smaka bara de båda varianterna av Claude Val (vitt: nr 5552/rött: 32153, båda 56 kr)
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Föreslår att Kronstam tilldelas årets BPL - box på läppen (notera vikten av uttalet på 'box').
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Mmm skrev:
1 liter vin kostar 37.90 kr i enbart skatt, moms och SB's påslag

ae skrev:
nu kanske jag är dum men borde inte momsen vara beroende av priset på vinet?

Rätta mig om jag har fel men det är väl momsen på skatten och Systemets
försäljningskostnad som ingår i den kalkylen?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Per Stade skrev:
Rätta mig om jag har fel men det är väl momsen på skatten och Systemets
försäljningskostnad som ingår i den kalkylen?

Moms räknas naturligtvis på systembolagets inpris + procentpåslag och listningsavgift.

Alltså inpris + 19% +3,50 x 1,25

//K

EDIT: Per, om du ändrar i ett inlägg räcker det gott att skriva det i det ursprungliga inlägget på det här sättet. Du behöver inte skriva ett nytt inlägg för att förklara. Det håller trådarna renare.
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Moms räknas naturligtvis på systembolagets inpris + procentpåslag och listningsavgift.

Alltså inpris + 19% +3,50 x 1,25

//K

Och inpris inkluderar alkoholskatten. Så det är alltså moms på skatten.

Så Mmm var rätt i sin beräkning men otydlig i sin redovisning. Skatte- och avgiftskostnaden han redovisade gäller inte för en liter vin generellt utan för just det här vinet den här alkoholhaltiga saften.

EDIT: såg att jag skrev fel på slutet och med skammens rodnad stigandes på min kind rättade jag mig.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Moms räknas naturligtvis på systembolagets inpris + procentpåslag och listningsavgift.

Alltså inpris + 19% +3,50 x 1,25

//K

Priset 37,90 är väl beräknat enligt din formel med inpriset = 0:-?
Alltså (alkoholskatt + 3,50) x 1,25.
 

Keen

slan
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

anders skrev:
Och inpris inkluderar alkoholskatten. Så det är alltså moms på skatten.

Så Mmm var rätt i sin beräkning men otydlig i sin redovisning. Skatte- och avgiftskostnaden han redovisade gäller inte för en liter vin generellt utan för just det här vinet den här alkoholhaltiga saften.

EDIT: såg att jag skrev fel på slutet och med skammens rodnad stigandes på min kind rättade jag mig.


Du gjorde alltså fel igen. Börjar bli en trend det här...
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Per Stade skrev:
Priset 37,90 är väl beräknat enligt din formel med inpriset = 0:-?
Alltså (alkoholskatt + 3,50) x 1,25.

Nej, du får helt enkelt räkna baklänges från angivet slutpris.

42,67 - 25% moms - 3.50 kr - 19 % påslag - ~16 kr skatt = begärt pris från importör
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Keen skrev:
Du gjorde alltså fel igen. Börjar bli en trend det här...

Får ju säga att det kom farligt nära den här gången. Jag tryckte på posta och kom i samma ögonblick på att vi räknade på en BiB. Därför kände jag att det var ett lite starkt uttryck med 'vin' på slutet. ;D
 
Toppen