Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

anders skrev:
Nej, du får helt enkelt räkna baklänges från angivet slutpris.

42,67 - 25% moms - 3.50 kr - 19 % påslag - ~16 kr skatt = begärt pris från importör

Ska man vara helt korrekt så offererar man alltid pris inklusive alkoholskatt till systembolaget. :)
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Ska man vara helt korrekt så offererar man alltid pris inklusive alkoholskatt till systembolaget. :)

Du verkar kunna det här bättre än att ragga blodtörstiga brudar. :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

anders skrev:
Du verkar kunna det här bättre än att ragga blodtörstiga brudar. :D

Usch... All denna kommunikation man har haft med Stora Satan...
 

Mmm

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag tror ni har rett ut det hela - med att 37.90 kr är priset för en liter vin (<15%) i Sverige om importören ger bort vinet till SB. Fötutsatt att jag räknade rätt...

Jag undrar om inte vinbonden i Sydafrika har kvitterat ut en del jordbruksstöd för att kunna leverera till i princip 0 kr / liter. Man kan tycka att EU skulle ha vissa invändningar mot det, speciellt när det gäller vin (som är ganska känsligt - ni minns väl ramaskriet över den svenska ölskatten).

Jag har faktiskt druckit vinet, och det håller väl låg BiB-klass. Kronstam är inte den ende som hyllat vinet - Per Bill gav det 85 p (!!!) Inte ens de bästa boxarna är i närheten av 85 poäng, och definitivt inte Umbala.
 

Allaboda

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Redaktören för Mat och Dryck på DN heter väl Elin Peters?

Frågan är om inte alla borde skicka ett mail till henne och påpeka att DNs trovärdighet är ganska låg om de låter denna reklam fortsätta?

Eller är det roligare att fortsätta skratta åt det som skrivs?
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Mmm skrev:
Jag tror ni har rett ut det hela - med att 37.90 kr är priset för en liter vin (<15%) i Sverige om importören ger bort vinet till SB. Fötutsatt att jag räknade rätt...

Nix, om importören ger bort vinet dvs endast tar ut alkoholskatt enligt Krugs inlägg ovan får vi (16 x 1.19 + 3.50) x 1,25 = 28.18 kr. Det är med andra ord den absoluta undre gränsen för vad en liter vin kan kosta i Svedala.
 

Mmm

Medlem

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

För en flaska på 75cl blir alkoholskatten alltså 16,185,

Jag har för mig att jag gjorde någon suspekt beräkning på detta tidigare i forumet. Antagligen i någon arg tråd.
 

R.P

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
För en flaska på 75cl blir alkoholskatten alltså 16,185,

Jag har för mig att jag gjorde någon suspekt beräkning på detta tidigare i forumet. Antagligen i någon arg tråd.

Jag vill också minnas att du gjorde en avancerad uträkning på detta i nån tråd...
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
För en flaska på 75cl blir alkoholskatten alltså 16,185,

Jag har för mig att jag gjorde någon suspekt beräkning på detta tidigare i forumet. Antagligen i någon arg tråd.

Jag minns att du hade det på din blogg tidigare och att du tog upp det på vinklubben men jag hittar det inte här.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Bloggade om det som CH säger.

När det gäller viner i den här prisklassen så får man generellt räkna med en lägre marginal, så istället för de 40% som jag angett för diskussionens skull i blogginlägget så kanske man ska räkna med 20%, eller kanske tom 15% marginal i importledet. Men resten torde vara relevant.

EDIT: Räkna transportkostnader gör man utifrån full kontainer, den vanligaste är väl den som rymmer 12 500 flaskor ca. Om man plockar en sådan så ligger kostnaden på ca 4 kronor flaskan i dagsläget (det är ett snittpris, det varierar med avstånd naturligtvis).
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Räknar man det baklänges om Claude Val rouge blir det följande pris från importör då:

56kr - 25% moms = 44.80kr - 3.50kr listpris - 19% påslag = 34.70kr - 16kr alkoskatt = 18.70kr
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

CH skrev:
Räknar man det baklänges om Claude Val rouge blir det följande pris från importör då:

56kr - 26% moms = 44.80kr - 3.50kr listpris - 19% påslag = 34.70kr - 16kr alkoskatt = 18.70kr

Har jag missat en momshöjning på sistone?

sen är det bara att ta bort 20% marginal (om vi räknar lågt), 4 kr i transport (cirkus) kostnader för distribution i till butikerna (dvs fasta omkostnader) som ju också betalas av importören.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Har jag missat en momshöjning på sistone?

Nej pålägget är 25%, men om du skall dra av momsen
från ett pris inklusive moms så är det 20%.

Alltså av priset på en vara inklusive moms är 20% moms.
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Har jag missat en momshöjning på sistone?

Nja, det vi ser är påslaget som CH hoppas på ska gå igenom riksdagen till fonden "CH till Champagne".
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Per Stade skrev:
Nej pålägget är 25%, men om du skall dra av momsen
från ett pris inklusive moms så är det 20%.

Alltså av priset på en vara inklusive moms är 20% moms.

Det jag menade var att CH har räknat med en moms på 26%, Jag tyckte det var lite roligt.
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Det jag menade var att CH har räknat med en moms på 26%, Jag tyckte det var lite roligt.

Jag såg det direkt efter jag postade och gick snabbt in för att rätta till det men som vanligt så är det någon som är snabbare och hinner påpeka ens fel.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug
Förstod jag din formel rätt?
Påslaget är 19% och till detta kommer listpriset 3:50.
Eller är det 19% påslag på dom 3:50 också?
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Per Stade skrev:
Krug
Förstod jag din formel rätt?
Påslaget är 19% och till detta kommer listpriset 3:50.
Eller är det 19% påslag på dom 3:50 också?

Jag fattade det som det som påslag och sedan tillkommer 3.50 men räknar man på det andra sättet så skiljer det drygt 50 öre vilket kanske inte gör så mycket med tanke på hur myckt vi avrundar upp och ner ändå.
 
Toppen