Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gastrologik

Jos

Medlem
Riktigt bra. Bra service, bra mat och bra vinlista. Drack bl.a. Haut Brions vita andravin för en dryg tusing vilket vittnar om sympatisk prissättning. För Shorepower och andra Rhonefantaster fanns exempelvis Chateau Rayas för jäkligt bra priser. Champagnen var också snällt prissatt.
Inga vinpaket men säljer vin på glas. Skönt att slippa värja sig mot fånigt prissatta vinpaket innehållandes både äckligt söt hallonöl och buljongreduktion...




Enda smolket i bägaren är att man luktar som en oduschad fritösoperatör efteråt, riktigt kass ventilation. Och en sak till, ljussättningen! På tok för ljust i restaurangen. Förstår inte alls hur dom tänkte här..


Fixas ventilationen så är minst en stjärna given. Jag tror de har den inom ett halvår.
 

Elvis

Medlem
SV: Gastrologik

Intressant! Den här restaurangen stod redan högt på min lista över restauranger att besöka och nu åkte den upp i topp.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Elvis skrev:
Intressant! Den här restaurangen stod redan högt på min lista över restauranger att besöka och nu åkte den upp i topp.
Har dom inte gjort något åt ljussättningen så slår jag vad om att din fru kommer säga något i stil med "Mäh, va ljust det är! Sånt här ljus har man ju inte sminkat sig för". Så sa i alla fall min tjej när jag var på en stjärnrestaurang i spanien med samma ljussättning... ;)
Botanisera lite i vinlistan innan du går dit, - den är verkligen bra och juste prissatt.

Glömde en sak... Det roliga med restaurangen är ju att man inte har en susning om vad som serveras för kvällen. Du väljer endast 3 eller 6 rätter. Vi beställde 3-rätter men fick totalt, inklusive en extrabeställd osttallrik, 11 serveringar om man räknar med alla mellanrätter och amusar. Nu hade jag inte koll på bordet bredvid men tydligen så fick vi fler än dom vilket kanske var lite märkligt...
 
SV: Gastrologik

Jos skrev:
Elvis skrev:
Intressant! Den här restaurangen stod redan högt på min lista över restauranger att besöka och nu åkte den upp i topp.
Har dom inte gjort något åt ljussättningen så slår jag vad om att din fru kommer säga något i stil med "Mäh, va ljust det är! Sånt här ljus har man ju inte sminkat sig för". ;)
Botanisera lite i vinlistan innan du går dit, - den är verkligen bra och juste prissatt.
I Elvis förhållande så är det inte hans fru som behöver sminka sig.

Synd att inte vinlistan finns på nätet, har hört mycket gott om Gastrologiks sommelier. Generellt så är det alltid lite tråkigt att inte vinlistan finns att läsa på nätet. Vet att Gastrologik har ett annat koncept för meny men vinlistan kunde de lägga upp
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Så här såg biffen ut btw. Drack en trevlig merlot från Bordeaux till.
401664_10150476331836205_680616204_9165576_103471680_n.jpg
 

Elvis

Medlem
SV: Gastrologik

Jag var där igår och kan bara instämma i lovsången. Gastrologik är en fanstastisk restaurang och får garanterat sin första stjärna redan i år. Jag har bord på Gastrologik i slutet på april men stod på deras väntelista igår och hade turen att få bord tack vare ett sent återbud. Bokningen i april kommer jag att behålla!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Elvis skrev:
Jag var där igår och kan bara instämma i lovsången. Gastrologik är en fanstastisk restaurang och får garanterat sin första stjärna redan i år. Jag har bord på Gastrologik i slutet på april men stod på deras väntelista igår och hade turen att få bord tack vare ett sent återbud. Bokningen i april kommer jag att behålla!
Så de glömde ta bort din bokning ;)
Men vad drack du?? Tyckte vinlistan var grym både sett till innehåll och pris.
 
SV: Gastrologik

Elvis skrev:
Jag var där igår och kan bara instämma i lovsången. Gastrologik är en fanstastisk restaurang och får garanterat sin första stjärna redan i år. Jag har bord på Gastrologik i slutet på april men stod på deras väntelista igår och hade turen att få bord tack vare ett sent återbud. Bokningen i april kommer jag att behålla!
Låter kanon, tyvärr är min bokning också först i April men kanske köplats gäller. Vad bestod menyen av?
 

Elvis

Medlem
SV: Gastrologik

Jos skrev:
Men vad drack du?? Tyckte vinlistan var grym både sett till innehåll och pris.

Ja verkligen! Jag följde ditt tips och tog en flaska Les Plantiers du Haut-Brion 2007. Sedan tog vi varsitt glas rött, en bourgogne för mig och en Syrah från norra Rhone för min fru. Kommer inte ihåg vad vinerna hette.

shorepower skrev:
Vad bestod menyen av?

Det var massor av serveringar. De lövtunna lökchipsen som vi fick först kommer jag aldrig att glömma, brödet och smöret var grymt, de tre varmrätterna hade torsk, pilgrimsmussla och tupp som huvudingredienser. Torsk som serverades i en consommé var helt fantastisk och var nog min favorit för kvällen.
 
SV: Gastrologik

Det blev ju ingen stjärna denna gång för Gastrologik men jag ser väldigt fram emot mitt besök nu i helgen. Ska titta igenom vinlistan lite så får man se vad som serveras
 
SV: Gastrologik

Var som sagt på @gastrologik och det blev ett intressant besök. Efter alla skriverier och lovord i press samt på forumet var förväntan hög men vid detta besök blev det en fadäs som drog ner helhetsintrycket något. Vad som går att bedömma är Gastrologiks ambtionsnivå. Jag har sällan fått den uppmärksamheten och hanteringen av något som blev fel. Alla, inklusive ägare samt personal var framme och försäkrade sig om att vi verkligen förstått att Gastrologik inte på något sätt själva var nöjda med den uppkomna situationen.. Det gör att man gärna vill gå tillbaka.

Jag och NpU hade tillsammans med våra respektive bokat ett besök på Gastrologik på påskafton den 7 april. Noterade att det var ett datum då många restauranger hade stängt men datumet passade oss och efter två månaders väntan var det äntligen dags. Väl på Gastrologik börjar vi med en Jacques Lassaigne Vignes de Montgueux . Den serverades initialt lite för varm vilket snabbt korrigerades Det är ett riktigt bra vin, brödig, citrus och mineraldriven doft. Lite lik Pierre Peters i sin stil men än mer koncentrerad. Avsaknaden av socker och bra syra med en väldigt krisp och ren smak gör det här vinet till en ren nutning att dricka. Lång eftersmak som hänger kvar länge i munnen. Med luft blir vinet bättre och bättre.

Vi beställde 6-rätters menyn och då vi ska välja vin så får vi förklarat att tyvärr saknar Gastrologik tillgång till sin vinkällare. Nu har NpU och jag studerat vinlistan rätt hårt innan besöket och plockat ut ett antal viner som vi är intresserade av, primärt en hel del Bourgogne och några champagner. Det visar sig att i princip alla viner vi vill dricka ligger i den vinkällare som Gastrologik nyttjar för de lite bättre vinerna och vilket de under påsken inte har tillgång till. Vet inte om NpUs tigande tystnad samt plågade ansiket eller min vilt stirrande blick och oroliga rörelser påverkar kyparen mest men att vi är långt ifrån nöjda är rätt uppenbart. Nu sköter Gastrologik det här på ett bra sätt , förutom att försöka komma in i källaren så slutar det med att vi blir kompenserade på ett riktigt bra sätt och lovade ett återbesök. Det tar dock ett tag att återgå till mitt vanliga lugna och harmoniska jag.

Ett steg i terapin är att vi tar in en 2006 Cedric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée. Har druckit det här vinet förut och då inte varit så förtjust i det Dock så propsade NpU och då jag är en så snäll och timid herre gav jag med mig. :) Väldigt intensiv doft av rostat bröd och örter. Anslag av honung och exotiska frukter. Attack i smaken som tyvärr dör ut lite snabbt. Inte helt balanserad och lite kantig. Moussen är lite vek men syran är frisk och bra. Pinot Blanc är inte en druva som faller mig i smaken, iallafall inte i en champagne.

8f201212724AMf687.jpg

Friterad slånlav. En av de små smakbitar som serverades. Tugga på rätt sak

Har inte hela menyn så det är säkert ett och annat misstag men vi börjar med en brioche och färskost. Som andra skrivit om, detta är bara det första av Gastrologiks bröd och de har verkligen inte sparat på krutet. Genomgående är alla bröd verkligen bra. Första rätten är dels en sorbet på ramslök samt en tuppleverterrine serverad på maräng och äpple. Tupplevern är väldigt god och en bra första rätt, sorbeten är jag lite mer tveksam till

Det följs i snabb följd av oston med havsskum samt en variant med gurka som är en av de bättre rätterna under kvällen och en av de bättre jag ätit på väldigt länge, jag är fortfarande fascinerad av hur mycket ostron det smakar om skummet.

Kommer inte ihåg exakt ordning men vi äter också piggvar, perfekt konsistens på fisken men kanske lite lite smak i tillbehören. En anrättning med ägg och tryffel som är väldigt god, kalvbräss med murklor som tillsammans med ostronet är de två bästa rätterna. Kyckling som likt fisken är perfekt tillagad. Det hela följs av några efterrätter, rödbetor med ost som var sådär och sorbet gjord på tallbarr med tallsirap som fungerade väldigt bra. Vidare en sorbet på vattenkrasse, och fermenterad vitlök med en mjölkkrän samt också en äppelbaserad efterrätt

Till kaffet serveras lite småbitar med bland annat choklad och en nötskapelse där man kombinerat två olika konsistenser samt olika temperatur. Då detta är små bitar är det rätt imponerande hur man lyckats med det.

e9201213117AM0d26.jpg


Till kötträtterna drack vi en 2009 Domaine Michel Gros Vosne-Romanée 1er Cru Clos des Réas. Serveras dekanterad vilket är helt korekt med tanke på åldern Bourgogne som är väldigt kryddig och bärig i doften. Eken är mer tydligt i smak än i doft men lite vanilj kan skönjas. Ganska pepprig smak med bra syra men levererar inte helt. Lite spretig och väl kort eftersmak. En bra borugogne men inte mer. Till efterrätten fick vi en 2008 Domaine du Trapadis Rasteau Vin Doux Naturel. kanske inte riktigt min starkaste sida att bedömma Grenache så NpU kan nog vara lite mer balanserad här

Tycker att Gastrologik gav mersmak, väldigt ren , avskalad inredning som jag gillade, oset från köket stör lite, menyn kanske saknade en mer dominerade rätt (kalvbrässen var nog tänkt att vara det men lyckades inte helt) och att man inte får se menyn gör det lite svårt att välja vin. Ambitionen är tydlig , handlaget med de bra råvarorna lämnar inte mycket mer att önska och så här i efterhand så kan jag inte komma på en bättre hantering av vår ganska tydliga frustration runt vinet. Visst kan man tycka att de inte borde sätta sig i den sitationen men de hanterade det snyggt. Jag kan tänka mig andra restauranger i Stockholm som hade tryckt ner sitt dryckespaket med öl och sav i halsen på oss vinnördar och inte riktigt förstått problemet.

Så goda poäng till Gastrologik. Hoppas återbesöket blir snart

PS. Ska få menyn skickad till mig. Kommer lägga upp den så fort jag får den
 
Toppen