Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gastrologik

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Jävlar vilken miss! Oj vad jag förstår besvikelsen och vilken kalldusch det måste varit!

Grymt av dem att rädda den situationen dock!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Gastrologik

Jäklars vad trist!!!

Noterar att du skriver att man inte får se menyn ens inför vinvalet - hur har de tänkt man ska välja vin då?? :eek:
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Gastrologik

Jag tycker att det är helt underbart hur nördiga vi är på det här forumet. Fock som drabbas av falling down-psykoser när inte vinerna man har suktat efter finns tillgängliga. Vinnördens motsvarighet till att inte få mcdonaldsfrukost efter klockan 11.

Håller dock med, det är ju underligt att det ska falla på en sådan sak. Grymt att de räddade upp situationen.


Jag tror knappast att det kommer att hända igen!
 
SV: Gastrologik

Alla kan göra misstag och naturligtvis för sådana som oss, det här misstaget blev extra tydligt. Vad som imponerande på mig är allvaret de faktiskt tog det på och hur snabbt de kompenserade oss. Inga långa diskussioner där utan direkt lösnimg. Jag funderade ett tag på att inte skriva då de löste problemet men sedan beslöt jag att skriva just pga hur bra Gstrologik ändå var på att hantera situationen.

Jag tror inte Gastrologik kommer göra det igen och ser fram mot återbesök

PS. Jimmy, Falling Down - I want breakfast , underbar scen
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Gastrologik

William 'D-Fence' Foster anno 1993 har ingenting att sätta mot Anders 'Shorepower' Landström anno 2012.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Gastrologik

Anders Landström skrev:
Vi beställde 6-rätters menyn och då vi ska välja vin så får vi förklarat att tyvärr saknar Gastrologik tillgång till sin vinkällare. ... Det visar sig att i princip alla viner vi vill dricka ligger i den vinkällare som Gastrologik nyttjar för de lite bättre vinerna och vilket de under påsken inte har tillgång till.

Hur lyckas man med detta? Att en restaurang med lång vinlista kan behöva ha en "bakre vinkällare" av utrymmesskäl kan jag förstå, men att inte alls ha tillgång till den vissa dagar? Om den inte ligger inom max ett par minuters gångväg funkar det väl ändå inte att ha valda delar av vinlistan (snarare än enbart extraflaskor) lagrade där - så det måste väl ha varit nyckel som saknades under påsken? Är det egentligen krögarens privata källare och han var bortrest och betrodde inte den i tjänst varande personalen med nyckel? Eller hade någon varit ute och festat och supit bort nyckeln? Hade de råkat lägga den i något påskägg och några påskmålade 8-åringar brutit sig in i källaren och snott alla viner? Man kan ju undra.
 
SV: Gastrologik

vintomas skrev:
Hur lyckas man med detta? Att en restaurang med lång vinlista kan behöva ha en "bakre vinkällare" av utrymmesskäl kan jag förstå, men att inte alls ha tillgång till den vissa dagar? Om den inte ligger inom max ett par minuters gångväg funkar det väl ändå inte att ha valda delar av vinlistan (snarare än enbart extraflaskor) lagrade där - så det måste väl ha varit nyckel som saknades under påsken? Är det egentligen krögarens privata källare och han var bortrest och betrodde inte den i tjänst varande personalen med nyckel? Eller hade någon varit ute och festat och supit bort nyckeln? Hade de råkat lägga den i något påskägg och några påskmålade 8-åringar brutit sig in i källaren och snott alla viner? Man kan ju undra.
Mja, man kan ju undra. :)

Sanningen är helt enkelt (enligt Gastrologik själva -och jag tror dem) att de har bättre viner i en känd vinkällare något kvarter från själva restaurangen, och den var som sagt stängd för påskhelgen. Att man inte hade kollat detta innan är naturligtvis oförlåtligt - don't get me started :) - men som sagt, man hanterade sitt misstag på ett proffsigt sätt och vi lämnade restaurangen som nöjda (ehuru besvikna) gäster.
 
SV: Gastrologik

NonPlusUltra skrev:
Mja, man kan ju undra. :)

Sanningen är helt enkelt (enligt Gastrologik själva -och jag tror dem) att de har bättre viner i en känd vinkällare något kvarter från själva restaurangen, och den var som sagt stängd för påskhelgen. Att man inte hade kollat detta innan är naturligtvis oförlåtligt - don't get me started :) - men som sagt, man hanterade sitt misstag på ett proffsigt sätt och vi lämnade restaurangen som nöjda (ehuru besvikna) gäster.
Var nog helt enkelt misskommunikation och som NpU skriver, bra hantering av situationen.
 
SV: Gastrologik

Menyn från Gastrologik. Mina favoriter var tupplever, ostron och kalvbräss. Mördegsbotten med caramel och rom 
var ett riktigt bra hantverk och väldigt gott också. Adderade vinerna vi drack.


På producenternas villkor 7/4-12


Jacques Lassaigne Vignes de Montgueux .

Snacks
Brioche på virvelmjöl från Warbro kvarn med årets första färskost på getmjölk
Aptitretare
Crème på tupplever från Hagbygård med maräng och syrat rått äpple
Glass på svensk ramslök med salta smulor
Surdegsfriterad Slånlav från Frösakull

2006 Cedric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée.

1.Ostron från Utah beach Frankrike med mjölksyrad gurka, gurkgelé, ostronblad och salt havsskum

2.Ångad slätvar med nässelcreme, brynt brioche-smör och stör kaviar från karelen samt kirskål

2009 Domaine Michel Gros Vosne-Romanée 1er Cru Clos des Réas.

3.Stekt svensk kalvbräss med glaserad silverlök, stekta toppmurklor och dillskum syrat med vår egna ekfatslagrade ättika

4.Vårkyckling från Hagby med rökt krämig äggula, ramslökscreme och svartrot från Ugglarp

5.Crème på “Vera” med mjölksyrade rotfrukter och rågbröd

Fördessert

2008 Domaine du Trapadis Rasteau Vin Doux Naturel

Sorbét på Douglas gran med gransirap

Dessert 1. crème på citron och getmjölk, sorbet på vattenkrasse, fermenterad vitlök och tatsoi

Dessert 2. Gelé på Ingrid-Marie äppelmust med chokladanslag, karameliserade hasselnötter och Pistage och mjölkchoklad parfait samt salt karamell

Kaffegodis
Olivoljeparfait och grönolivmandelmassa
Mördegsbotten med caramel och rom 

Cholkladrör med choklad och kardemumma creme och kaffegelé
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Gastrologik

Är menyn inkopierad? Om så: skabbig stavning på en del grejer. Osis.

Såg gott ut dock.
 
SV: Gastrologik

Jimmy Forsman skrev:
Är menyn inkopierad? Om så: skabbig stavning på en del grejer. Osis.

Såg gott ut dock.
Du tror väl inte att jag ger mig på att försöka stava till en meny :).

Klippa och klistra är min melodi.

Men jag åt gärna vad som serverades Det var bra hantverk på allt

Per Stade skrev:
Ostron med meroire!
På tal om stavning, vad avser du Per? Ostron med minnen? Personligen fick jag en absurd tanke då detta serverades: Den lilla trumslagarpojken och ål från nordsjön :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Gastrologik

Anders Landström skrev:
Men jag åt gärna vad som serverades Det var bra hantverk på allt

Bra råvaror är inte heller fel. När vi bodde i Västerås köpte vi alltid kyckling från Hagby gård.
Speciellt vår- (primör-)kycklingen är en läckerhet. Något liknande har jag aldrig sett någonsin.
Skulle vara vaktel i så fall.

Anders Landström skrev:
På tal om stavning, vad avser du Per? Ostron med minnen?

Terroire av la terre=jorden
Meroire av la mer=havet

Alltid trevligt att veta var det, som jag stoppar i min mun kommer ifrån.


Anders Landström skrev:
Personligen fick jag en absurd tanke då detta serverades: Den lilla trumslagarpojken och ål från nordsjön :)

Nu är det min tur att fråga, vad avser du Anders?
 

kayaker

Cyklist
SV: Gastrologik

Per Stade skrev:
Terroire av la terre=jorden
Meroire av la mer=havet
Inga 'e' på slutet, tack! :)

F.ö. så är väl meroir huvudsakligen ett amerikanskt hittepåord?
 
SV: Gastrologik

Jag var på Gastrologik för ca två veckor sedan och det har en fantastiskt bra middag. Välbalanserade och perfekt tillagade rätter. Jag gillar särskilt att det är ganska "enkla" och rena rätter. Gastrologik borde absolut klättra flera placeringar i nästa års White guide och få åtminstone en stjärna i Guide Michelin. Har skrivit om mitt min middag på http://starfoodscout.wordpress.com/2012 ... strologik/
 
Sv: Gastrologik

Välkommen till forumet Starfood. Såg att du hade hela vinkällaren att välja på. Domaine Leroy, var den allt för ung? Ett vin som ju sätter visa förväntningar. Felix på Gastrologik nämnde att de haft en gäst som tog in den

Skickat från min MT11i via Tapatalk 2
 
SV: Gastrologik

Tack Anders! Leroyen var väldigt sluten när vi drack den. Antar att den kommer att öppna upp sig så småningom, men har ingen aning om när. Har bara druckit Leroy totalt tre gånger. Kanske hade den mått bra av att luftas längre än vad vi hann med. Det var ett väldigt spontant infall att dricka Leroy. Som tur är var Pierre Moreyen desto bättre.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Då var återbesök bokat på fredag! Bara att börja läsa vinlistan... :p Nån som har ett tips?
 

Keen

slan
SV: Gastrologik

Jos skrev:
Då var återbesök bokat på fredag! Bara att börja läsa vinlistan... :p Nån som har ett tips?


Drick inte Domaine Leroy Nuits Saint Georges Aux Lavières 2005 :p
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Keen skrev:
Drick inte Domaine Leroy Nuits Saint Georges Aux Lavières 2005 :p


2007? 4 400 spänn.. Nåt billigare förslag? ;)
 
Toppen