Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gillar ni naturviner?

Helen

Medlem
Jag har funderat på det här med naturviner som dyker upp lite överallt på krogarna i Stockholm.
Jag ska väl erkänna att jag har väldigt svårt för smakerna som finns i ett naturvin. Mitt favoritområde är Bourgogne men dricker gärna viner från Rhône och Bordeaux.
Det som nu har börjat att irriterad mig är när restaurangerna som säljer naturviner inte skriver ut på vinlistan att det är just ett naturvin. Jag var på en nyöppnad krog tidigare i veckan där vinlistan bestod minst av 85% naturviner. Deras utbud på Bourgogneviner var minimalt, de övriga vinerna var för mig i princip helt okända. Tyckte vinlista var märklig, vafan något är fel när det inte finns en enda producent som jag känner igen.
Fick helt hybris och beslutångest av att behöva välja vin i en lista som jag inte begriper mig på.Mina tankar gick till alla dessa människor som inte kan något om vin och som bara beställer in ett glas rött, plötsligt förstår jag hur de känner sig.

Jag har verkligen försökt att gilla dem jag har provat genom åren men det är bara att inse att det inte är något för mig.
Johan på Volt har lyckats vid 2 tillfällen att överraska mig med drickbara naturviner men de gav mig ingen wow-fy- fan- vilket- gott- vin- känsla- den- måste- jag- beställa- igen.


Mitt motstånd mot dessa viner har gjort att jag inte vill gå tillbaka till vissa krogar.
För mig betyder vinupplevelsen lika mycket som matupplevelsen och i många fall så har ett riktigt bra vin varit den förlåtande faktorn under ett krogbesök när mat och service inte levt upp till förväntningarna. Allt som oftast så läser vi alltid vinlistan före menyn.

Finns det någon här på forumet som gillar naturviner? Vad är era tankar om detta, är det bara en tillfällig fluga bland nyutexaminerade sommelierer.
Finns det någon ”gammal” sommelier som förespråkar naturviner?


Arvid Rosengren satte ord på mina tankar i sitt blogginlägg från i höstas.
http://arvidrosengren.com/2013/10/26/my-thoughts-on-natural-wine/
 

kayaker

Cyklist

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har provat naturviner som smakar helt ok, men också såna som har varit riktigt äckliga. Rent generellt så finns det inget egenvärde i begreppet. Vin som är gjorda så naturligt som möjligt behöver dock inte vara fel, inte heller biodynamiska viner (läran i sig är dock trams).
 

Vino fino

Medlem
Har provat Magma, 8:an, och nog var det en speciell upplevelse. Skulle jag betala 2 papp för en flaska? Möjligtvis en gång, men knappast fler, efter att väl ha smakat. Ibland vill man att smakcentrum skall få en kalldusch och då är det kul med naturviner. På samma sätt som att det är kul att ibland prova hybrider och märkliga druvsorter. Roligt ungefär var hundrade flaska man dricker.

Men mycket är skräp. Det som inte är omedelbart skräp är dyrt. Och man tröttnar snabbt på VA-nivåerna på samma sätt som man tröttnar på mormors heloxiderade körsbärsvin Millesime 1981 som har stått i jordkällaren sedan dess. Mormors vin må vara ett naturvin, men lite svavel och rena kärl hade nog inte skadat.

Vad ska vi säga om vin på krogen i Svedala som inte redan är sagt? Den överväldigande majoriteten har inte en aning om vad de håller på med. Den övervägande majoriteten har inte en genomtänkt vinlista som passar kökets profil. Det enda de vet är att ta hutlöst betalt. Och nu har någon kissnödig hypertrendig restauratör kommit på att naturviner borde vara basen i vinlistan…. pajasar
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alla naturviner jag druckit har gjort att jag tyckt mer och mer synd om dem som levde före oss. För naturvinerna återspeglar okunnigt vinmakande där efter skörden "he som hänn, he hänn" (det som händer, det händer) och sen buteljerar man.

Det växte där det råkade växa. Lata vinodlare håller inte koll på ogräs. Jobbar inte i vingården (annat än med att evt gräva med ett och annat kohorn vid fullmåne).

Ur en historisk aspekt, så är dessa naturviner traditionella viner ur ALLA aspekter, för med minimal intervention (sprungen ur okunnighet då, lathet nu) makades vin förr i tiden. Man visste ju inte ens om att jäst var en liten swamp som existerar i många olika arter och ändå fler raser...

...och det bästa vinet jag druckit, alla kategorier, de senaste tio åren råkar vara ett naturvin: Escombro från Spanien...

Som tüsk grammatik: ingen regel utan undantag.
 

Siripim

Medlem
Har testat en del senaste tiden och blev lite förvånad över likheterna mellan vita »natur«viner och lambic. Någon annan som gjort den kopplingen? En del viner har jag gillat, en del inte. Precis som med »vanligt« vin. Jag tycker nog att de flesta överreagerar. Antingen är det fantastiskt eller så är det skräp. Det är så klart en medveten överdrfit från min sida men ni fattar.
 

Siripim

Medlem
Alla naturviner jag druckit har gjort att jag tyckt mer och mer synd om dem som levde före oss. För naturvinerna återspeglar okunnigt vinmakande där efter skörden "he som hänn, he hänn" (det som händer, det händer) och sen buteljerar man.

Det växte där det råkade växa. Lata vinodlare håller inte koll på ogräs. Jobbar inte i vingården (annat än med att evt gräva med ett och annat kohorn vid fullmåne).

Ur en historisk aspekt, så är dessa naturviner traditionella viner ur ALLA aspekter, för med minimal intervention (sprungen ur okunnighet då, lathet nu) makades vin förr i tiden. Man visste ju inte ens om att jäst var en liten swamp som existerar i många olika arter och ändå fler raser...

...och det bästa vinet jag druckit, alla kategorier, de senaste tio åren råkar vara ett naturvin: Escombro från Spanien...

Som tüsk grammatik: ingen regel utan undantag.

Var drack du Escombro?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var drack du Escombro?
På Bar Brutal i Barcelona och på L'Effervescence i Tokyo. På sistnämnda var det en medhavd flaska som köptes in på just Bar Brutal. Efter hårda förhandlingar mellan min dotter och en av restaurantörerna...
Bar Brutal har dock (tyvärr) inga fler flaskor.
 

fabio

Medlem
Jag har provat naturviner som smakar helt ok, men också såna som har varit riktigt äckliga. Rent generellt så finns det inget egenvärde i begreppet. Vin som är gjorda så naturligt som möjligt behöver dock inte vara fel, inte heller biodynamiska viner (läran i sig är dock trams).

Dito. Ganevat är ett bra exempel på en producent som gör allt från ruskigt bra till odrickbart.

Jag är också mycket skeptisk till krogar som enbart säljer naturvin. Mycket viktigare att de säljer gott vin, svavel eller inte
 

ekolle

ekologist
Det växte där det råkade växa. Lata vinodlare håller inte koll på ogräs. Jobbar inte i vingården (annat än med att evt gräva med ett och annat kohorn vid fullmåne).

Kan det vara så att du förväxlar naturviner med biodynamiska viner? Inom bionynamiken har man ju en många inslag av ovetenskapliga teorier med månar och dylikt, medan naturvin mest går ut på att uppnå en så naturlig smak som möjligt. Hos naturviner handlar det om smaken, vilket ju är lite poänglöst om det inte smakar bra, kan tyckas...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket kan man kalla Biodynamiska odlare, men lata är dom verkligen inte!
Inte min känsla heller utan snarare lite tvärtom - de gullar maximalt med vingården. Allt antropisofiskt slipper vi dock gärna, samt att överdriva "det naturliga" om det innebär undermåliga viner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan det vara så att du förväxlar naturviner med biodynamiska viner? Inom bionynamiken har man ju en många inslag av ovetenskapliga teorier med månar och dylikt, medan naturvin mest går ut på att uppnå en så naturlig smak som möjligt. Hos naturviner handlar det om smaken, vilket ju är lite poänglöst om det inte smakar bra, kan tyckas...
Jag drar dem över samma kam iom att de inte ser på vin på ett rationellt sätt. Dvs de tittar på produktionsmetoden mer än på slutresultatet och de låter sig begränsas av religion (olika former, allt från att svavel är ont till att kohorn göre sig bäst vid fullmånens sken) istf beprövad vetenskap och erfarenhet.
Men, varochen blir lycklig på sin facon.
Även blinda hönor pickar i sig ett korn från gång till annan.
 

ekolle

ekologist
Jag drar dem över samma kam iom att de inte ser på vin på ett rationellt sätt. Dvs de tittar på produktionsmetoden mer än på slutresultatet och de låter sig begränsas av religion (olika former, allt från att svavel är ont till att kohorn göre sig bäst vid fullmånens sken) istf beprövad vetenskap och erfarenhet.

Som sagt, att dra in månskenet i naturvinerna är fel, där blandar du biodynamiska viner med naturviner. Naturviner skiljer sig normalt sett drastiskt ifrån ekologiska viner eftersom naturviner görs med syfte att låta naturen få fram smaken "själv". Biodynamiska viner i sin tur skiljer sig ifrån ekologiska genom att de använder sig av en rad ovetenskapliga metoder för att de tror på att detta gynnar vinerna och sätter dem i bättre samklang med naturen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som sagt, att dra in månskenet i naturvinerna är fel, där blandar du biodynamiska viner med naturviner. Naturviner skiljer sig normalt sett drastiskt ifrån ekologiska viner eftersom naturviner görs med syfte att låta naturen få fram smaken "själv". Biodynamiska viner i sin tur skiljer sig ifrån ekologiska genom att de använder sig av en rad ovetenskapliga metoder för att de tror på att detta gynnar vinerna och sätter dem i bättre samklang med naturen.
Ya-ya.
Som man säger åwär-där:
Same difference.
 

Håkan

Medlem
All form av idealistisk fanatism är av ondo. Det finns absolut naturviner som uppfyller kriteriet drickbara och angenäma, men tyvärr blir det ofta dumhet i resultatet då man är så totalt fast i sina principer att man inte ser till helheten.
Angående att man skall få fram så naturliga smaker som möjligt i naturviner, är det verkligen smaken av jäst, sur mjölk och leverpastej man vill få fram? Om detta är vad vin naturligt skall smaka får jag nog dricka någon annan måltidsdryck. Är det verkligen så förkastligt att använda en gnutta svavel så att vinerna inte blir helt slumpmässiga.
Man skall inte dra alla naturviner över en kam, jag har provat mycket bra naturviner och helt odrickbara sådana, men jag har samtidigt provat helt odrickbara ickenaturviner också.
Angående pris, det känns som det är accepterat att naturviner skall kosta, många tar rätt ohemult betalt för rätt mediokra resultat. Magma är väl det absolut värsta exemplet och nog det minst prisvärda vin jag någonsin provat. Kejsarens nya kläder är en utmärkt saga.
 
Toppen