Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gladpack och TCA

Har aldrig provat det och är väl tveksam men det fnns en idé (som också diskuterades bland deltagarna på Jacquesson - Selosse provningen) att man kan trycka ner en boll med gladpack i ett korkat vin. Det ska absorbera de kemiska ämnen (TCA ) som orsakar korkdefekten.

För mig låter det som myten om skeden i flaskan, men som sagt, har aldrig provat.

Idag har jag provat det. Öppnade en korkad flaska Paul Dethune BdN. Tråkigt men inget ont som inte har något gott med sig. Raskt tog jag fram en rulle gladpack , drog upp en ordentligt boll och lätt den ligga i ett glas i ca 5 minuter. Tog sedan två glas, en med gladpacksbehandlad Dethune och en direkt från flaskan för att låta min extremt TCA-känsliga flickvän göra ett prov.

Vinet som legat i gladpack blev bättre. Både min flickvän (som drack det blint) och jag ansåg klart att det gladpackbehandlade vinet var bättre. Det fanns fortfarande vissa spår kvar så vinet blev inte helt bra men ska prova låta det ligga en timma eller så. Jag är förundrad!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Idag har jag provat det. Öppnade en korkad flaska Paul Dethune BdN. Tråkigt men inget ont som inte har något gott med sig. Raskt tog jag fram en rulle gladpack , drog upp en ordentligt boll och lätt den ligga i ett glas i ca 5 minuter. Tog sedan två glas, en med gladpacksbehandlad Dethune och en direkt från flaskan för att låta min extremt TCA-känsliga flickvän göra ett prov.

Vinet som legat i gladpack blev bättre. Både min flickvän (som drack det blint) och jag ansåg klart att det gladpackbehandlade vinet var bättre. Det fanns fortfarande vissa spår kvar så vinet blev inte helt bra men ska prova låta det ligga en timma eller så. Jag är förundrad!
Ser fram emot utveckligen!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Idag har jag provat det. Öppnade en korkad flaska Paul Dethune BdN. Tråkigt men inget ont som inte har något gott med sig. Raskt tog jag fram en rulle gladpack , drog upp en ordentligt boll och lätt den ligga i ett glas i ca 5 minuter. Tog sedan två glas, en med gladpacksbehandlad Dethune och en direkt från flaskan för att låta min extremt TCA-känsliga flickvän göra ett prov.

Vinet som legat i gladpack blev bättre. Både min flickvän (som drack det blint) och jag ansåg klart att det gladpackbehandlade vinet var bättre. Det fanns fortfarande vissa spår kvar så vinet blev inte helt bra men ska prova låta det ligga en timma eller så. Jag är förundrad!
Charlatan!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vin och vin.
Champagne och öl.
Vin och plast.

Vad kommer härnäst? Sauternes och jordnötter?
image.jpg

(MindMuse, amerikan, på CT.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I dare you. Ha en rulle gladpack hemma.
Vissa på CT som provat, påstår att plastvinet blir avskalat på inte bara TCA, utan även på mycket mer. Och att det av DEN anledningen inte skall vara värt besväret.
Viner med liten eller måttlig korkskada bråkar jag dock inte om, utan dricker glatt med den extra kryddan.
 
Trådskapare
A
Vissa på CT som provat, påstår att plastvinet blir avskalat på inte bara TCA, utan även på mycket mer. Och att det av DEN anledningen inte skall vara värt besväret.
Viner med liten eller måttlig korkskada bråkar jag dock inte om, utan dricker glatt med den extra kryddan.

Vi får se, vinet ligger i väntan. Intressant nog provade jag andra gången med plastfilm från COOP. Ingen effekt alls. Vilket i sig ju är bättre om vi pratar om att bevara smaken i mat. Nu kör jag ett nytt test med äkta gladpack. Vi får se.

Sedan, korkskadade viner, de går bort helt, oavsett grad av kork. Och ju mer luft, desto värre doft. Bort, bort , bort
 

anders

Medlem
Enligt mina ca 20 000 000 000 cent (jag är inget billigt kött :D ) så riskerar vinet att tappa karaktär om det måste vara öppet så länge.
OM nu gladpacken fungerar så torde regeln vara: dyrt vin: gladpack och hoppas att det klarar utvecklingen; billigt vin: frys i kuber och använd i sås. Det sistnämnda har jag provat vid upprepade tillfällen och det fungerar utmärkt. Vinet klarar frysen och TCA försvinner vid kokning.
 
Trådskapare
A
Efter en timme så finns det fortfarande viss korkdoft men vinet i övrigt känns ganska platt. Så min dom.

Gladpack tar bort viss TCA men klarar inte att helt "rena vinet". Att ha gladpack en längre tid (ca en timma) gör inte så stor skillnad men förstör vinet i övrigt. Så, tyvärr, gladpack löser inte problemet som kork kan orsaka. Men nu har jag testat iallafall.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Efter en timme så finns det fortfarande viss korkdoft men vinet i övrigt känns ganska platt. Så min dom.

Gladpack tar bort viss TCA men klarar inte att helt "rena vinet". Att ha gladpack en längre tid (ca en timma) gör inte så stor skillnad men förstör vinet i övrigt. Så, tyvärr, gladpack löser inte problemet som kork kan orsaka. Men nu har jag testat iallafall.
Kan vara bra att veta.
Kanske vid svag TCA isånnafall då?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vin och vin.
Champagne och öl.
Vin och plast.

Vad kommer härnäst? Sauternes och jordnötter?
Visa bifogad bild 587
(MindMuse, amerikan, på CT.)
Snacka om klassisk vinsnobb på bilden, han ser ju fullständigt förryckt ut. :D

Sauternes och smågodis är faktiskt inte en helt fel kombination, speciellt lakritsbaserat godis. Tycker saffran och lakrits är en otroligt intressant smakkombination. Prova innan ni sågar. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Snacka om klassisk vinsnobb på bilden, han ser ju fullständigt förryckt ut. :D

Sauternes och smågodis är faktiskt inte en helt fel kombination, speciellt lakritsbaserat godis. Tycker saffran och lakrits är en otroligt intressant smakkombination. Prova innan ni sågar. ;)
Har du blandat sådant i vinet innan du dricker det? *spontan ryyyysning*
 

Mattias Schyberg

Administratör
Antar att du säger det med ironi ?
För du sitter väl inte och dricker vin som är defekt o_O
Korkskadade viner häller man ut, Punkt slut
Håller med för egen del. Just kork gör vinet fullständigt odrickbart för mig. Lite oxidation, brett, reduktion eller liknande, kan många gånger ge lite extravagans till vinet. Kork klarar jag bara inte av...
 

Gurto

Medlem
Snacka om klassisk vinsnobb på bilden, han ser ju fullständigt förryckt ut. :D

Sauternes och smågodis är faktiskt inte en helt fel kombination, speciellt lakritsbaserat godis. Tycker saffran och lakrits är en otroligt intressant smakkombination. Prova innan ni sågar. ;)

Vet inte om jag förtydligar i onödan - men kolla i gubbens glas. Han kombinerar alltså jordnötter och Sauternes på ett mer udda sätt.
 
Toppen