Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sparris
Nyttigt, gott, snyggt, lättlagat - behöver ju inte göras mer komplicerat än så här.
Två exempel från sensommaren 2013 i Tokyo:
Sparris-2.jpg


Sparris-1.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vit majs
...kan fås att se ut som löständer, bara man skär till dem på rätt sätt :eek:
vit_majs.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens lunch, mån 27 jan:
Kalles Kaviar på 7 st FinnCrisp (den med kummin) och ett glas kall mjölk.
Jävl... vad gott det kan vara - i all sin lantliga enkelhet.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens lunch, tis 28 jan:
L'Effervescence är en alldeles makalös restaurang. De beklagade sig över att det var samma meny som sist, och undrade om jag inte ville byta ut några av rätterna. Men, jag vägrade. Dock, hade jag svårt riktigt känna igen mig. Det här är ett MAGISKT kök och Mästermagikern, Namae-san är obeskrivligt skicklig.
Med oss hade vi en flaska Washingtonisk meritage - Bordeauxblandning. Vis av förra flaskan så lät vi den stå i öppen dekanter över natten. Det blev alldeles lagom. Så här skrev jag på CT om makalösa vinet 2008 Sheridan Vineyard L'Orage (93p):
Elegant and distinct, fine bouquet with red and dark berries. Some minerality.
In the mouth, its fabulous structure is strikingly amazing. Wow! Not a single trace of 'New World' in this wine, which I hope is the new 'New World'. Still but a padawan and should be a great enhancer of great dinners already in maybe five years, but evolving for more years after that.
10 btls to go and next one in ~2018.
Wife: 94p.


Så över till lunchen som nog passerade 500kcal med viss marginal.
lunch-1.jpg
'

Hustruns bild på samma sak, blomman lite flyttad MEN MAN KAN INTE SE VINET...
lunch-2.jpg

Kanske inte alla som har artistisk ådra i vårt förhållande...
I lilla glaset: Blodapelsin-is och kristaller av Guinness.

Här kommer första fisken, ful stor rackare, från djupet. Som förra gången: Liljelök, särskild potatis och mckt god sky.
lunch-3.jpg


Hustrun valde IKA ("squid") istället. Sublimt!
lunch-4.jpg


Dagens rova! Grönsaker är nyttigt. Gifte sig (som vanligt) med vinet. Har fö lagat denna rätt några ggr i Sverige. Alltid uppskattad. Rovan är en smakbärare med egen mild karaktär som lyfter vin. Går bra att odla i Sverige - saknas bara frön som är EU-godkända. Eller? Det kanske finns?
lunch-5.jpg


En rätt med musslor, äpple, rättika, blad från krysantemum och en försiktig skiva lever. Åts med slutna ögon och under djup tystnad.
lunch-6.jpg


Ankbröst. Handfångade ankor från Hokkaido. Hirs, två potatisar av ett slag jag aldrig träffat på tidigare och två såser. PERFEKT grillad yta. Sannolikt det godaste ankbröstet hitintills. Som atmosfärskapare ligger mald kryddpeppar på tallriken.
lunch-7.jpg


Hustrun väljer nästan alltid WAGYU. Som vanligt: Otrooooligt gott.
lunch-8.jpg


Hustruns dessert - pumpadominerad.
lunch-9.jpg


Min dessert. Kameran ville inte riktigt...
Namae-san's tagning av Tiramisu. Iaf dagens tagning av denna klassiker.
lunch-10.jpg


Mignardises till kaffe och the.
lunch-11.jpg

Gott-gotti-gott-gott.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad ni krånglar...
Jag laggar efter. Kolla datum!
Det tar sån £~>~<^] tid att anpassa bilder eftersom jag har ngt som heter iPC...

Lunchrestaurangen har en stjärna (fjuttigt och i extrem underkant!) och Michelinarna behagade inte ens återbesöka Namae-san under hela 2013...
Till dagens lunch var allt perfekt som vanligt: servicen, presentationerna, brödet, smöret, uppläggningarna, samtalen, råvarorna, tillredningen, såserna, combon... Allt! Vinet var faktiskt också tom rätt bra...

Dagens middag var fö en djup besvikelse. Att Michelinarna inte graderat upp kvällens middagsrestaurang var inte mer än rätt. De gamla ägarna har lämnat efter till yngre förmågor som förvisso är bättre än mycket i både Umeå och Lycksele, men fortfarande har en lång väg att vandra till första stjärnan. En REJÄLT lång väg att vandra. Hade inte varit där på 4 år, så vatten har flutit under broarna...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Middag på 一会 (ICHI-E)
Bara en stjärna. Full meny: ~720 kr per peron. Detta är den mest kompromisslösa japanska restaurangen vi frekventerar. Alla detaljer i hela restaurangen är genuint perfekta. Max 3 följen per kväll, max 4 personer per följe. Tom att Madame skickar ut folk som talar i telefon och säger åt alltför glada gäster att tysta ned sig. Oändlig klass på råvaror, presentation, service... Helt makalöst. Har aldrig varit på en fin restaurang utanför Japan där man ens varit i närheten av lika gott bemötande.
1e-1.jpg

...tja, en öl är väl alltid gott...

1e-2.jpg

Lite seg TOFU gjord på ... ähum ... mitt minne sviker mig. Och en lökgrodd på toppen. En makalös klar buljongsås med precis rätt balans mellan sälta-fisk-saké.

1e-3.jpg

Ett av världens godaste organ: lätt grillad, torkad äggstock från sjögurka, tempura i form av bondbönor och sjögurka med god sås och riven rättika.

1e-4.jpg

Klar buljong-soppa med en späd grönsak med härligt frisk smak.

1e-5.jpg

En försmak på den vår som kommer i form av olika skott, tempura på lotusrot och soltorkad rom på riskaka. Den vackra kvisten med brytande plommonblomster visar att vintern närmar sig sitt slut: YIPPY!

1e-6.jpg


1e-7.jpg

Ser lika dant ut som förra månaden: Perfekt kokt jätte-rättika, men denna gången har den gula såsen den omisskänneliga doften av FUKU-NO-TOU, ett slags beska och aromatiska skott som plockas under tidig vår.

1e-8.jpg


1e-9.jpg

Misosoppa, inlagda grönsaker och ris med ginkonötter och microstora potatisar, en sort jag tidigare aldrig ätit. Kvällen underbara saké i bakgrunden.
1e-10.jpg

Efterrätt: Grönt te och AN (bruna bönor).

Då väntelistan är lång har vi därför bokat både feb och mars.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
しろう (SHIROU)
30 jan 2013

Detta är alltså restaurangen som vi blev besvikna på. De nya ägarna talar förvisso engelska, men även om maten är vackert upplagd som ju KAISEKI RYOURI skall vara, så saknas pricken över i:et och perfektionen. Dessutom protesterade kameran, med resultatet att många matbilder helt enkelt inte kom med.
shirou-1.jpg


shirou-5.jpg

Smårätter: Fisk, YUBA, sjögurka, morotspuré med guldflagor, gröna bönor mm.

shirou-6.jpg

Ssk rommen var mckt god!

shirou-7.jpg

SOBA (bovetenudlar). Man blandar alltså i purjo och WASABI i den kalla soyabaserade såsen och doppar sina kalla nudlar i.

shirou-8.jpg

Dessert: Bruna bönor och te.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här är UNI så nära sitt ursprung det går att komma.
Med ris och WASABI.
Det är alltså en av Sjöborrens organ. Jag vet inte om jag vill veta riktigt vilket organ eller körtel det handlar om. Men gott är det! Smakar som kräftsmör. På just denna färska rätt, så rörde sig "taggarna" under tiden vi åt. Av tyngden på sjöborren att döma så har den dubbla väggar.
Vackermat-5.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
image.jpg

Denna hummer åts inte i Japan.
Den åts i Vietnam.
40 C utomhus och fuktigt så man kwalm-ååh.
I denna stund kändes en rejält sval Sauvignon blanc med uttalad nyckelpigekaraktär som Frälsning.
...ända tills vi var tvungna ge oss iväg hem från restaurangen.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...men den var både riktigt vackert upplagd och med underbar känslighet i utförandet.
Vi var tvungna fråga!
...
Och, nämen... Jomen! Kocken var från Tokyo...
...
Amen.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och denna rätt kostade hårresande 90 kronor på ett fint hotells finaste in-house-restaurang i HCMC...
Vi hade gärna bestäält in en till om nu inte köket stängde så förbenat tidigt och kocken gått hem.
 
Och denna rätt kostade hårresande 90 kronor på ett fint hotells finaste in-house-restaurang i HCMC...
Vi hade gärna bestäält in en till om nu inte köket stängde så förbenat tidigt och kocken gått hem.
Påminner mig om då jag reste runt på Kuba och hyrde en båt med några vänner. Skepparen frågade om vi ville ha lunch. Visst ville vi det.
Sagt och gjort. Skepparen kastar sig raskt överbord och kommer upp med ett stort antal languster som sedan grillades på en grill vilken han hade ombord.

Med öl och lite grönsaker till langusten blev det en perfekt måltid. Mätta och 3 dollar fattigare fortsatte vi sedan vår tur
 
Här är UNI så nära sitt ursprung det går att komma.
Med ris och WASABI.
Det är alltså en av Sjöborrens organ. Jag vet inte om jag vill veta riktigt vilket organ eller körtel det handlar om. Men gott är det! Smakar som kräftsmör. På just denna färska rätt, så rörde sig "taggarna" under tiden vi åt. Av tyngden på sjöborren att döma så har den dubbla väggar.
Vackermat-5.jpg

Sjöborre är riktigt gott och något jag alltid försöker ta när det finns på menyn
 
Toppen