Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Göteborg med omnejd

kayaker

Cyklist
SV: Göteborg med omnejd

CH skrev:
Jag tänkte knäcka 1 flaska eller 2 nere på gbgvin nu på fredag och är det någon som skulle vilja ansluta så hör av er.
Fredag kan kanske funka för mig även om resten av helgen är inbokad.
Passar det att ta med en Fort Ross PN?
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

kayaker skrev:
Fredag kan kanske funka för mig ävan om resten av helgen är inbokad.

Jag kommer som sagt att sitta där nere på fredag så känner du för att droppa förbi så hade det varit trevligt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Göteborg med omnejd

CH skrev:
Jag kommer som sagt att sitta där nere på fredag så känner du för att droppa förbi så hade det varit trevligt.
Det är väl på Norra Hamngatan, intill Stadsmuséet, eller är jag ute och cyklar nu?
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

kayaker skrev:
Det är väl på Norra Hamngatan, intill Stadsmuséet, eller är jag ute och cyklar nu?

Stämmer bra
Karta finns i en tidigare post.

CH skrev:
Jag skulle tro att det blir något rött eftersom det blir en massa skumpa på lördagen.

Ja sitter nere på Göteborgs vinkällare från 1800 skulle jag tippa
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

kayaker skrev:
Fredag kan kanske funka för mig även om resten av helgen är inbokad.
Passar det att ta med en Fort Ross PN?

Hur ser det ut, avser du att titta ner?
Flaskan lär sitta perfekt för kvällen med tanke på vad jag tänkte öppna.

CH skrev:
Med tanke på hur bra Keens Lillian Syrah 2005 var på vinfernot blev jag sugen på något liknande och köpte på mig dessa i förhoppning om att de kanske kunde prestera i närheten.

Tensley Colson Canyon Syrah 2006
Tensley Three Creek Syrah 2006
Ojai White Hawk Syrah 2004
Ojai Bien Nacido Syrah 2003

Någon som provat någon av dem och kan lämna ett utlåtande om dem?
Jag tänkte knäcka några av dem på fredag och hoppas något faller mig i smaken.
 

kayaker

Cyklist
SV: Göteborg med omnejd

CH skrev:
Hur ser det ut, avser du att titta ner?
Flaskan lär sitta perfekt för kvällen med tanke på vad jag tänkte öppna.
Det är iallafall planen i dagsläget. Det verkar vara USA-tema som gäller... ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

Stort tack CH för att du bjöd in oss till Göteborgs vinklubb, trevlig miljö, men ack så många tomma fack :-0
Antar det var ägaren som ver den äldre (hmm... 11 år yngre än jag!) som arbetade och sedemera kastade ut oss, trevlig och behaglig kille, stor närvaro och kul att snacka med. Kommer att gå bra för honom.

Dubbel-tack till CH och kayaker som bjöd på vinupplevelse. Lite kul att det blev så extremt uppenbart vad som händer i glasen när vinet fått stå till sig, tänker på mitt "kassa" tredje glas :)

Jag blev onekligen väldigt sugen på att skaffa mig ett fack i ngn liknande vinkällare - vad finns det för alternativ i Stockholm utöver Grappe?
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

chambertin skrev:
Finns det några planer på ngn ny träff i Gbg ?
Kanske ett Vinferno....

Nej men det kanske vi borde kolla över.
Något speciellt datum du hade i åtanke?
 

chambertin

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

CH skrev:
Nej men det kanske vi borde kolla över.
Något speciellt datum du hade i åtanke?

Inte direkt men det kunde kanske vara kul att göra ngt i Mars.
Du (ni) har väl haft någon provning (BYO) på Gbg vinkällare om jag förstod rätt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Göteborg med omnejd

chambertin skrev:
Du (ni) har väl haft någon provning (BYO) på Gbg vinkällare om jag förstod rätt.
Om jag förstod saken rätt så var provningen på nå't annat ställe men det kanske går att vara där iallafall?
Annars går det säkert att hitta nå't annat ställe.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

kayaker skrev:
Om jag förstod saken rätt så var provningen på nå't annat ställe men det kanske går att vara där iallafall?
Annars går det säkert att hitta nå't annat ställe.


Stämmer att vi var på ett annat ställe förra gången.


Ska vi försöka dra ihop något i Göteborg i April? Hur funkar det med den 18e?
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

Douro Valley, Portugal provning i Göteborgs Vinkällare nu på fredag (20 mars)

http://www.gbgvin.se/vinprovning.php

Göteborgs Vinkällare skrev:
20 mars - Winemakers Masterclass, Duoro Valley, Portugal
Göteborgs Vinkällare får exklusivt besök av två av Portugals främsta vinmakare, Francisco Ferreira från Quinta do Vallado och Miguel Braga från Quinta do Mourão. I samband med detta ordnar vi en liten Masterclass där du får möta vinmakarna, prova ca 15 av deras bästa viner och lyssna till en guidning genom Douro-distriktet. Bland annat får du möjlighet att avsmaka Rio Bom Colheita Seleccionada som även serverades vid middagen på Sommelier-SM, Rio Bom Reserva 2002 samt Rio Bom Touriga Franca 2003. Kvällen börjar klockan 17.00 med mingelprovning. Ost från Hugo Ericsson kommer att serveras i Sahlgrenska Valvet. Föreläsningen om Duoro Valley börjar kl. 19.00 i Champagnerummet. Missa inte denna trevliga kväll då du får möjlighet att smaka något av det allra bästa Portugal har att erbjuda. Pris: Icke Medlem: 400 kr Vinkällarmedlem: 300 kr Grand Cru Medlem: 200 kr
200-400 kr/pers

Anmälan
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

chambertin skrev:
Låter som en spännande provning CH.
Hade gärna hakat på den men det blir tjänsteresa i Portugal i stället för dito vinprovning denna vecka.

Ja det blir nog säkert trevligt men på frågan om jag hellre medverkar på en Portugalprovning i en källare i Göteborg eller sätter samman min egna på plats i Portugal så är det väll ändå ett givet svar?
Ska försöka vara snabb med mina noteringar så kanske du kan testa motsvarande på plats och återkomma med dina åsikter.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

Jag ska ner och droppa av lite flaskor idag efter jobbet.

Någon som är sugen på att öppna en eller två?
 

kayaker

Cyklist
SV: Göteborg med omnejd

CH skrev:
Jag ska ner och droppa av lite flaskor idag efter jobbet.

Någon som är sugen på att öppna en eller två?
Det hade inte varit fel men jag har en viktig date med tvättmaskinerna i tvättstugan... :p
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

kayaker skrev:
Det hade inte varit fel men jag har en viktig date med tvättmaskinerna i tvättstugan... :p

Tyvärr så har jag ingen Margaux -83 som kan rädda dig så det ser som du är fast i en helt annan källare.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Göteborg med omnejd

Jag & El Burro Grande tänkte bänka oss nere i Göteborgs Vinkällare och öppna något gott att dricka nu på skärtorsdagen.

Är det någon mera som vill göra oss sällskap så är det bara att höra av sig.
Jag skulle gissa att jag är där nere vid 17:00
 
Toppen