Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Göteborgs bästa råbiff korad (reviderad)

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är tokig i råbiff. Det är något primalt med att smaska i sig rått kött, det är så det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Jag har såklart inte testat precis alla varianter av råbiff som erbjuds i stan, då jag inte varit på alla restauranger ännu, men så fort jag ser rätten på menyn så bara måste jag testa den, vilket innebär att en hel del råbiff har avverkats genom åren...

Dagens lunch avnjöts på Restaurang Kometen som ligger centralt i Göteborg. Har enbart ätit lunch här och det är alltid råbiffen jag äter, så övrig mat kan jag inte uttala mig om särskilt väl. Råbiffen är dock fullkomligt fantastisk. Enkel och klassisk, men med en liten tvist med anjovis, löjrom, "senapssås" och fantastiska "potatischips". MUMS! Till maten serverades ett lätt rödvin från Toscana av okänt slag (tog ingen notis, enkelt rödtjut var det i alla fall). Vin och mat fungerade utmärkt, men visst hade det varit roligare med ett intressantare vin.
image.jpg


 

Gurto

Medlem
Den bästa råbiffen jag ätit har av en händelse varit just i Göteborg. På Bhoga för att vara mer precis. Förvisso inget de har på menyn nu men här kan du läsa om mina och @Crist(al)ian 77 :s upplevelse av just den råbiffen:
http://www.finewines.se/threads/bhoga-goeteborg.2119/

Har återskapat den hemma med mycket gott resultat. Gjorde chips på jordärtskocka istället för friterad malt då. Övriga komponenter är alltså timjan, sikrom, rätt rejält med lök och ostronemulsion. Samt bra kött så klart. Använde själv högrevsfärs (vissa hävdar att högrev inte är magert nog för råbiff - jag håller inte med, det är jäkligt gott!) och jag tror Bhogas var gjord på fransyska.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Den bästa råbiffen jag ätit har av en händelse varit just i Göteborg. På Bhoga för att vara mer precis. Förvisso inget de har på menyn nu men här kan du läsa om mina och @Crist(al)ian 77 :s upplevelse av just den råbiffen:
http://www.finewines.se/threads/bhoga-goeteborg.2119/

Har återskapat den hemma med mycket gott resultat. Gjorde chips på jordärtskocka istället för friterad malt då. Övriga komponenter är alltså timjan, sikrom, rätt rejält med lök och ostronemulsion. Samt bra kött så klart. Använde själv högrevsfärs (vissa hävdar att högrev inte är magert nog för råbiff - jag håller inte med, det är jäkligt gott!) och jag tror Bhogas var gjord på fransyska.
Just Bhoga har jag ännu inte testat (ligger dock i min att-göra-lista). Trevlig rapport du länkar och råbiffen var säkert fantastisk, men det är den på Kometen också! Synd dock att den inte finns kvar i menyn. Även jag har ibland fått smått fantastiska råbiffsrätter i samband med avsmakningsmenyer, men då är det oftast en liten rätt och sällan huvudrätten, vilket är önskvärt vid enklare luncher.

Tack för tipset om Bhoga. I bästa fall så kommer jag eventuellt äta där nästa vecka (som av en slump infaller lite väl passande). Om så blir fallet så ska jag be dem att fixa till en råbiff. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Var bara försiktig med de argare stammarna av E. Coli...
Tycker du att man borde, blir ju nojjig när du skriver så? Jag vet såklart att rått kött är något man bör vara försiktig med, men har väl lite godtyckligt tänkt att vi generellt sköter hygienen här i Sverige...

Inser dock att man kan få etiketter på sin pizza här i stan, så visst borde man passa sig. :eek:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Du menar : kommer ut från toan, blöter händerna lite, drar genom håret och går ut :)
Urk! Nu förstör du ju hela grejen. Ingen gör väl så på ett hyfsat ställe...eller är man så grisig i restaurangbranschen? Kometen känns dock reko, det är ju Mannerströms skötebarn trots allt. o_O
 

Segol

Medlem
Mmmmm...
Alltså, jag gillar pengar och har full förståelse för att någon vill passa på när möjlighet finns men jag undrar om han verkligen behövde det där. Lite som hans fd parhäst Morbergs bottenlöst usla vin.
Undrar om de käkar Dafgårds kotlettrad med ett glas Morberg Collection när de ses
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Mmmmm...
Alltså, jag gillar pengar och har full förståelse för att någon vill passa på när möjlighet finns men jag undrar om han verkligen behövde det där. Lite som hans fd parhäst Morbergs bottenlöst usla vin.
Undrar om de käkar Dafgårds kotlettrad med ett glas Morberg Collection när de ses
Kan hålla med, men bra kock är han oavsett om han lägger upp sig bredbent. Och framförallt, han ligger bakom Göteborgs bästa råbiff. :cool:
 
En relativt gammal tråd som försvunnit lite från ämnet. Gillar dock diskussionen! :) På tal om råbiff, förra lördagen var jag på Linnéa Art i Göteborg för femte gången. Jag bokstavligt talat älskar deras råbiff! @Matlen, Linnéa är absolut värt ett besök. Vill man inte lägga pengarna på Fine Dining så bör man åtminstone testa deras Bistro. Fantastisk mat, grym och kunnig personal och riktigt goda viner!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En relativt gammal tråd som försvunnit lite från ämnet. Gillar dock diskussionen! :) På tal om råbiff, förra lördagen var jag på Linnéa Art i Göteborg för femte gången. Jag bokstavligt talat älskar deras råbiff! @Matlen, Linnéa är absolut värt ett besök. Vill man inte lägga pengarna på Fine Dining så bör man åtminstone testa deras Bistro. Fantastisk mat, grym och kunnig personal och riktigt goda viner!
Gillar Linnéa Art skarpt, men det var nog ett par år sedan jag var där. Tror jag missade råbiffen vid det tillfället.

Tack för tipset, det känns som det är hög tid för ett återbesök. :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att blivit intresserad pga av denna tråden var ja tvungen att testa Kometens råbiff. Fick även inspiration till att ta den som frukost av en annan tråd. Därmed inte sagt att det var morgon...

Men ärligt kan ja inte förstå vurmandet för denna rätt. Har ätit godare råbiff på Bhoga, Linnéa och Berzeli Bar. Kan även ta med Mr P:s tvist även om senapen är väl dominant. Kometens är inget annat än rena och klassiska smaker vilket för mig inte ger något mervärde. Kanske blev du förförd av mängden kött. :D

Tror även min egen på nyår med ostronemulsion och vaktelägg kommer trumfa Kometens.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Efter att blivit intresserad pga av denna tråden var ja tvungen att testa Kometens råbiff. Fick även inspiration till att ta den som frukost av en annan tråd. Därmed inte sagt att det var morgon...

Men ärligt kan ja inte förstå vurmandet för denna rätt. Har ätit godare råbiff på Bhoga, Linnéa och Berzeli Bar. Kan även ta med Mr P:s tvist även om senapen är väl dominant. Kometens är inget annat än rena och klassiska smaker vilket för mig inte ger något mervärde. Kanske blev du förförd av mängden kött. :D

Tror även min egen på nyår med ostronemulsion och vaktelägg kommer trumfa Kometens.
Du har provat i alla fall. För mig är den härligt rustik och klassisk. Prova gärna Lieblings råbiff också när du ändå provar runt. Mer modern jämfört med Kometen, dvs annorlunda, men också jäkligt bra.

Bhoga har jag tyvärr dåliga erfarenheter av, dock har jag inte provat deras råbiff...:)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Var på återbesök i söndags efter en längre tids frånvaro. Kan inte påstå att kvaliteten var på topp så som jag minns det. "Potatischipsen" var saggiga och råbiffen i sig var tämligen smaklös där även tillbehören kändes mindre kul trots att det till synes ser ungefär likadant ut. Fortfarande gott, men inget märkvärdigt. Stor besvikelse såklart, men i brist på rejäla alternativ så kommer jag säkert att gå dit igen, men med lägre förväntningar. Kan absolut tänka mig att "Manne" har anställt någon ny klåpare i köket som saknar fingertoppskänsla för råbiff. Just för tillfället så är det nog Restaurang Liebling som innehar topplaceringen om jag då inte räknar in smårätter som man kan få på diverse fine dining-restauranger.

Drack ett enklare och aningen överprisat dourovin till råbiffen (2012 Vallado Douro) som levererade helt ok. Mörk och kryddig frukt, lite lagom med fat och förhållandevis bra struktur, men precis så där lagom intetsägande att jag inte minns några detaljer, noterade inget heller. Riktigt gott till maten och klart funktionellt dock. 86p

image.jpg

Betyg: 3/5
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bra att du rättar in dig i ledet, nu är det bara återbesök på Bhoga och råbiff på Linnéa du har kvar. ;)

Själv ska jag sikta in mig på Lieblings råbiff!
Bhoga förtjänar en chans till utan tvekan. Får då passa på att be om en specialare även om den inte finns på menyn - råbiffen! Linnea Art måste också bli av snart, vill minnas att jag gillade stället sist, men det var säkert två år sedan.
 
Toppen