Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gräva ner vin?

Mmm

Medlem
Detta är kanske en fånig idé som jag fick under ett visst vinrus till kvällen solnedgång:

Jag tror jag vill gräva ner lite bra vin in i en tidskapsel på lantstället. Lite ung högklassig Bordeaux och Bourgogne, kvällens utmärkta Fleurie, toppriesling från Weinbach och Egon Müller. Ett stort jäkla hål på frostfritt djup (1.5 meter?).

Mina bästa vinare går oftast åt alldeles för tidigt (det är svårt att värja sej under s.k. infernon så ibland inträffar även i Skåne). Under en massa jord och 10 mil från bostaden borde skydda från detta. Samtidigt kan det vara en kul anekdot att dryfta. Fyller snart 40 år, kanske något att lyfta upp till 60 års dan?

Har någon provat detta? Finns det något i jorden som skulle kunna skada vinet? Temperaturväxlingarna borde vara väldigt långsamma i alla fall. Skulle även kunna sänka ner en låda på 20 meters djup i havet. Är man galen?
 
SV: Gräva ner vin?

Mmm skrev:
Detta är kanske en fånig idé som jag fick under ett visst vinrus till kvällen solnedgång:

Jag tror jag vill gräva ner lite bra vin in i en tidskapsel på lantstället. Lite ung högklassig Bordeaux och Bourgogne, kvällens utmärkta Fleurie, toppriesling från Weinbach och Egon Müller. Ett stort jäkla hål på frostfritt djup (1.5 meter?).

Mina bästa vinare går oftast åt alldeles för tidigt (det är svårt att värja sej under s.k. infernon så ibland inträffar även i Skåne). Under en massa jord och 10 mil från bostaden borde skydda från detta. Samtidigt kan det vara en kul anekdot att dryfta. Fyller snart 40 år, kanske något att lyfta upp till 60 års dan?

Har någon provat detta? Finns det något i jorden som skulle kunna skada vinet? Temperaturväxlingarna borde vara väldigt långsamma i alla fall. Skulle även kunna sänka ner en låda på 20 meters djup i havet. Är man galen?
Jag vet inte hur bra detta är. En bra källare har ju också lite luft som cirkulerar för att undvika allt för mycket mögel samt i jorden finns mycket bakterier och mikroorganismer som kanske gillar korken, men å andra sidan så har ju champagner som lagrats på havets botten i hundratals år överlevt riktigt bra (att sänka vanligt vin 20m ner är troligen en riktigt dålig idé då vatten kommer tränga in i flaskan då trycket utanför blir högre än det inne i flaskan).

För att det ska funka måste du få det hermetiskt tätt tror jag, vet inte hur lätt det är.

Ett tips är att köpa viner in Bond i typ England istället, då ligger det ju långt hemifrån och man hinner lugna sig och ta en annan spontanflaska :)
 
Toppen