Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grand i Lund

merlotsmile

Medlem
Tipsar om roligt event på Grand Hotel i Lund i slutet av april :)

24/4 Château Margaux 1980. Hur smakar det?
Upplev moget vin! Denna kväll serverar vi fina röda viner som lagrats i minst 20 år. Ett urval från de lite enklare slotten till de mer exklusiva. Du väljer var vinet smakar bäst – i Matsalen, Gambrinus eller baren.
Kl. 17:30-23.00. Pris från 100 kr/glas.

Kul att få möjlighet att prova glas ur Grands eminenta källare, speciellt när jag bor bara 50 meter från porten och kan rulla hem :p.
Om någon kommer dit så måste vi styra upp en date :)
 

Magikern

Medlem
Tipsar om roligt event på Grand Hotel i Lund i slutet av april :)

24/4 Château Margaux 1980. Hur smakar det?
Upplev moget vin! Denna kväll serverar vi fina röda viner som lagrats i minst 20 år. Ett urval från de lite enklare slotten till de mer exklusiva. Du väljer var vinet smakar bäst – i Matsalen, Gambrinus eller baren.
Kl. 17:30-23.00. Pris från 100 kr/glas.

Kul att få möjlighet att prova glas ur Grands eminenta källare, speciellt när jag bor bara 50 meter från porten och kan rulla hem :p.
Om någon kommer dit så måste vi styra upp en date :)

Är lite sugen på att dra dit. Även om jag inte bor i Lund så håller jag till där då och då.

Margaux 1980 tror jag inte på får jag nog säga men öppnar de lite 82:eek:r och 90:eek:r vore det kanon och de hoppas och tror jag att de gör. Margaux 90 hade varit kul att prova för 100 kronor glaset men det lär de inte korka upp. Talbot 90 eller dylikt kanske men jag kanske är pessimist.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är lite sugen på att dra dit. Även om jag inte bor i Lund så håller jag till där då och då.

Margaux 1980 tror jag inte på får jag nog säga men öppnar de lite 82:eek:r och 90:eek:r vore det kanon och de hoppas och tror jag att de gör. Margaux 90 hade varit kul att prova för 100 kronor glaset men det lär de inte korka upp. Talbot 90 eller dylikt kanske men jag kanske är pessimist.
Ser redan nu fram mot goda recensioner :)
 

Magikern

Medlem
Det verkar som att man inte behöver boka i förväg eller?

Kan tänka mig att det blir lite slagsmål om kändare viner från de bästa årgångarna samt även Margaux 80 då, först till kvarn principen är lite vad de är. Kanske 150 pers i en klunga när de öppnar i vanlig Svensk ordning :p
 

Gurto

Medlem
Är lite sugen på att dra dit. Även om jag inte bor i Lund så håller jag till där då och då.

Margaux 1980 tror jag inte på får jag nog säga men öppnar de lite 82:eek:r och 90:eek:r vore det kanon och de hoppas och tror jag att de gör. Margaux 90 hade varit kul att prova för 100 kronor glaset men det lär de inte korka upp. Talbot 90 eller dylikt kanske men jag kanske är pessimist.

Tror knappast det blir någon Ch. Margaux för 100kr glaset överhuvudtaget ;) Det står FRÅN 100kr. Det lär alltså gälla de enklare vinerna. Låter ändå som en sjyst deal med 100kr per glas för ett vin med 20 år på nacken, även om det är ett enklare vin. Man (jag) är ju inte bortskämd med tillgången på moget vin.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Jag kan gå förbi och kolla upp hur det är tänkt :) . Grand är ju lite av ett andra vardagsrum (eller _var_ iallafall ... innan favoriterna i personalen startade eget). Kanske kan få tag på någon slags vinlista till och med?? Eller den kanske man vill hålla hemlig?? :eek: Jag kollar!
 

Mats

Gone todash....
Margaux 90 hade varit kul att prova för 100 kronor glaset men det lär de inte korka upp. Talbot 90 eller dylikt kanske men jag kanske är pessimist.

Kl. 17:30-23.00. Pris från 100 kr/glas.

Med FRÅN 100 kr glaset är det väl tyvärr risk att det blir som hos 28-50 i London, men bara chansen att det blir nära 100 kr gör ju att man skulle gått om man bott nära.

the 1999 Echezeaux Grand Cru – by the glass. It costs £161 for a 75ml measure, £268 for 125ml or £536 for 250ml"
 

Magikern

Medlem
Tror knappast det blir någon Ch. Margaux för 100kr glaset överhuvudtaget ;) Det står FRÅN 100kr. Det lär alltså gälla de enklare vinerna. Låter ändå som en sjyst deal med 100kr per glas för ett vin med 20 år på nacken, även om det är ett enklare vin. Man (jag) är ju inte bortskämd med tillgången på moget vin.

Finns de som har extremt små smakprov men sannolikt är det inte.
Hoppas de inte serverar viner som är past prime iaf. Margaux 80 borde väl inte vara någon höjdare idag?

The Sampler i London tog drygt 6 pund för ett smakprov av Cos 2003 och det var inte så farligt ändå. Speciellt inte med tanke på den mängd köpstarka personer som passerar de kvarteren dagligen.
 

Gurto

Medlem
Finns de som har extremt små smakprov men sannolikt är det inte.
Hoppas de inte serverar viner som är past prime iaf. Margaux 80 borde väl inte vara någon höjdare idag?

The Sampler i London tog drygt 6 pund för ett smakprov av Cos 2003 och det var inte så farligt ändå. Speciellt inte med tanke på den mängd köpstarka personer som passerar de kvarteren dagligen.

Nu talar jag helt utan erfarenhet av Bordeaux från just 1980 men risken är väl att även en Ch. Margaux -80 har sett bättre dagar. Årgången ska inte vara särskilt bra och omdömena på CT pekar nog på att peaken har passerats. Säkert en kul vinupplevelse ändå. Skulle väl inte lägga några jättepengar för ett smakprov med tanke på risken för ett för gammalt vin dock.

Men som sagt, ingen erfarenhet av årgången alls så mina ord ska ses som ytterst spekulativa.
 

Magikern

Medlem
Nu talar jag helt utan erfarenhet av Bordeaux från just 1980 men risken är väl att även en Ch. Margaux -80 har sett bättre dagar. Årgången ska inte vara särskilt bra och omdömena på CT pekar nog på att peaken har passerats. Säkert en kul vinupplevelse ändå. Skulle väl inte lägga några jättepengar för ett smakprov med tanke på risken för ett för gammalt vin dock.

Men som sagt, ingen erfarenhet av årgången alls så mina ord ska ses som ytterst spekulativa.

Jeff Leve på winecellarinsider anser att 80:eek:rna skall undvikas idag och av hans tasting notes att döma älskar han riktigt gamla Bordeaux viner. Jag tror han provat massor av 1980 från alla distrikt i Bordeaux så hans ord litar jag på.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jeff Leve på winecellarinsider anser att 80:eek:rna skall undvikas idag och av hans tasting notes att döma älskar han riktigt gamla Bordeaux viner. Jag tror han provat massor av 1980 från alla distrikt i Bordeaux så hans ord litar jag på.
Jeff Leve föredrar ung frukt, och finns med i "alla" sammanhang med anknytning till Bordeaux. Han tycker också om mogen Bordeaux, men föredrar som sagt ung frukt. Hans smak går åt Parkerisé men hans omdöme för vad som är bra och inte bra Bdx är absolut att lita på.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
image.jpg
 

Vinmannen

vinsamlare
Jeff Leve föredrar ung frukt, och finns med i "alla" sammanhang med anknytning till Bordeaux. Han tycker också om mogen Bordeaux, men föredrar som sagt ung frukt. Hans smak går åt Parkerisé men hans omdöme för vad som är bra och inte bra Bdx är absolut att lita på.

Hej. Jag har väl provat ganska få bordeauxer från just 1980 de senaste åren. Ett 20 tal kanske. Men jag kan med viss ärlighet säga att av de jag provat så betraktar jag inget som speciellt drickbart :) Även om just Margaux var en av dom något bättre! Rätt klena viner där många medocer är något gröna.
 

Vinmannen

vinsamlare

Verkligen super snyggt !
Jag har provat 5 av dessa. Och det är definitivt Mouton som är klippet ! Moutons bästa på 70-talet (enligt mig).
Och det säger jag inte för att det är dyrast. Jag tror inte lika stort på Gazin (en av de jag inte provat) även om 1966 är en av mina favorit årgångar. Det var nog ett väldigt bra vin för 20 år sedan. Men jag är lite osäker över om den hållit ihop tills nu!?!
Kanske en smakfråga dessutom. Lycka till !
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Verkligen super snyggt !
Jag har provat 5 av dessa. Och det är definitivt Mouton som är klippet ! Moutons bästa på 70-talet (enligt mig).
Och det säger jag inte för att det är dyrast. Jag tror inte lika stort på Gazin (en av de jag inte provat) även om 1966 är en av mina favorit årgångar. Det var nog ett väldigt bra vin för 20 år sedan. Men jag är lite osäker över om den hållit ihop tills nu!?!
Kanske en smakfråga dessutom. Lycka till !
Lägger in lite smaknoteringar i morgon när jag gått igenom mina anteckningar. Väldigt roligt att prova alla sju bredvid varandra!!! Moutonen och Gazinen var i en klass för sig tycker jag :). Det fanns ytterligare en nivå av komplexitet i dessa två. St Julienen var även den mycket bra.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Jag var också där, men nöjde mig med tre av vinerna:

1985 Château Léoville Poyferré: Doft av röda bär, läder, lakrits, tobak och en aning tryffel. Smak av läder, svamp, lakrits och mogna bigarråer. Mycket bra!

IMG_3395_2.jpg


1975 Château Mouton Rothshild: Doft av rök, soja, läder, svarta vinbär och plast. Smak av mörka bär, tobak och en aning lakrits. Fantastiskt trevlig!

IMG_3394_2.jpg


1966 Château Gazin: Fantastisk doft! Mycket kraftfull. Smör, aceton, jord, mörka och röda bär samt en aning tobak. Smak av mogna röda bär och en aning viol. Lite jordig. Förvånansvärt spänstig!

IMG_3397_2.jpg


Allt som allt en mycket trevlig kväll!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hej. Jag har väl provat ganska få bordeauxer från just 1980 de senaste åren. Ett 20 tal kanske. Men jag kan med viss ärlighet säga att av de jag provat så betraktar jag inget som speciellt drickbart :) Även om just Margaux var en av dom något bättre! Rätt klena viner där många medocer är något gröna.
Man kan ju alltid tycka lite olika :cool:
 

Vinmannen

vinsamlare
Lägger in lite smaknoteringar i morgon när jag gått igenom mina anteckningar. Väldigt roligt att prova alla sju bredvid varandra!!! Moutonen och Gazinen var i en klass för sig tycker jag :). Det fanns ytterligare en nivå av komplexitet i dessa två. St Julienen var även den mycket bra.

Det var väldigt trevligt att höra. Man kan alltså som vanligt lita på årgången 66 ;) spännande!
 
Toppen