Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grand i Lund

Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Här kommer det jag krafsade ner igår. Jag har aldrig druckit viner som är så här pass mogna (jo kanske innan jag var intresserad av vin) så har inte så mycket att jämföra med. Vad gäller färgen så hade alla fortfarande ett fint djup i färgen med teglad kant. Medium intensity förutom Gazinen som var djupare och tätare än de andra. Alkoholen var integrerad i alla och stack inte ut (det kanske den brukar vara??).

1975 Chateau La-Tour Clanet Bordeaux Superieur Controleé
Nose
: Medium intensity, lakrits, mörka bär, ”kungen av danmark”, stänk av mörk frukt. Ganska anonym doft. Ingen direkt komplexitet
Palate: Medium+ syra som sticker ut. Den lilla frukt som fanns i doften är borta. Tanninerna mjuka, integrerade. Kort längd. Obalanserad.
Nej den här var inte så kul. Men ändå rolig att prova:).

1977 Chateaux La Maconne
Nose
: Medium + intensity. Det första man känner är en grön, örtig doft. Väldigt markant och påtaglig. Volatila syror, rost, blod, kalops, inga primära fruktaromer alls.
Palate: Försvinner direkt, ingen längd. Ingen syra som bär.
Väldigt intressant doft med det här gröna stråket. Har aldrig känt det så intensivt tror jag.

1975 Chateau Mouton Rotchild (Andy Warhol har designat etiketten :))
Nose: Pronounced intensity. Blod, rost, tobak, lakrits, stall, läder. Mörka bär finns kvar. Väldigt varm, stor, komplex doft.
Palate: Syran bär upp, tanninerna integrerade och greppar tag i gommen på ett positivt sätt. Lång finish med mörk frukt, kaffe, mocha, ceder.
Bästa vinet för kvällen tillsammans med nr 7. Så kul att testa! Tjoho!

1978 Domaine de Chevalier Rouge, Pessac Leognan
Doft
: Medium intensity. Ganska okomplex doft av stall, dynga, läder.
Palate: Ej mycket frukt. Torra tanniner sticker ut som sätter sig kvar i finishen (som är ganska kort).
Jämfört med Moutonen så låg den långt efter. Den öppnar dock upp sig bättre under kvällen med mer intensitet.

1985 Chateau Leoville Poyferre, St Julien
Doft
: Pronounced intensity. Komplex doft av mörka bär, lakrits, stall, läder
Smak: Aromerna i doften kommer igen i smaken och fyller hela munnen. Integrerade taninner i balans med syra, alkohol o frukt. Lång eftersmak med frukt.
Gott!!

1986 Chateau Trottevielle
Doft:
Medium+ intensity. Ej så komplex doft, ej mycket frukt men hyfsat intensiva dofter av lakrits, blod, kaffesump.
Smak: Ganska greppiga tanniner, lång eftersmak med mörka bär, rost, blod
Mer smak än doft.

Chateau Gazin 1966
Doft:
Pronounced intensity. Stor komplex doft. Aromer av kaffe och mocha är det första kommer upp ur glaset. Rostade fat. Lakrits, mörk frukt.
Smak: Lite mindre komplex smak om man jämför med doften. Lite syrliga mörkröda bär, medium + syra, integrerade tanniner, lång finish med kaffe och mocha.
Ett vin som kommer att sätta sig på minnet. Tycker det var väldigt speciellt i doften. Bäst av de sju tillsammans med Moutonen.

Förhoppningsvis kommer det flera sådana här kvällar i höst!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, jag har hört att det är rätt vanligt till och med :)
Jag är dessvärre lite för social-media-inkompetent för att förstå blå smile med glasögon?
Men vad är din åsikt om Bordeaux 1980 ?
Aha!
Uppfattade inte alls att du menade specifikt 1980. Jag läste in att du menade 80-talet. För ingen pratar om 1980, då det inte finns mckt positivt att säga om Bdx-vinerna från 1980. Jag minns att Mouton-Rotschild körde helikopter över druvorna vid skörden och således skapade rubriker. Miljardärernas druv-version av handtork... Nej, jag har aldrig druckit något minnesvärt från 1980.
 
Last edited:
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Det blir repris 16 april :)
Chateau Margaux 1980. Hur Smakar Det?
Inte så många har haft möjlighet att smaka på ett riktigt moget vin. Ikväll serverar vi bara rödvin som har minst 20 år på nacken. Vi tar från 100 kr glaset för de lite enklare slotten och lite mer för de exklusiva. Serveras både i matsalen och i Bistron. Kl. 17:30. Pris 100-300 kr per glas.
 

MartinE

Medlem
Det blir repris 16 april :)
Chateau Margaux 1980. Hur Smakar Det?
Inte så många har haft möjlighet att smaka på ett riktigt moget vin. Ikväll serverar vi bara rödvin som har minst 20 år på nacken. Vi tar från 100 kr glaset för de lite enklare slotten och lite mer för de exklusiva. Serveras både i matsalen och i Bistron. Kl. 17:30. Pris 100-300 kr per glas.
Kul - då ses vi säkert där!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det blir repris 16 april :)
Chateau Margaux 1980. Hur Smakar Det?
Inte så många har haft möjlighet att smaka på ett riktigt moget vin. Ikväll serverar vi bara rödvin som har minst 20 år på nacken. Vi tar från 100 kr glaset för de lite enklare slotten och lite mer för de exklusiva. Serveras både i matsalen och i Bistron. Kl. 17:30. Pris 100-300 kr per glas.
Vart? aha edit, grand i lund. lite långt bort för mig :-(
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
I morgon på Grand Hotel i Lund från 17.30 100-300 kr/glas :). Någon som skall dit??

1980 Château Margaux
1979 Château Cheval Blanc
1920 H.M. Borges Madeira Solera Reserve
1947 Château Talbot
1984 Domaine Louis Trapet Chapelle-Chambertin

Ovanstående lista utifrån filmen på facebook (tror det är rätt producenter). Vad tror ni om vinerna? Finns det något liv kvar i dem :)?
 
Toppen