Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grilltider.

EuphoniC

Medlem
Äntligen, snön har nu smält från altanen och jag tror bestämt att det blir att konvertera från kolgrill till gasol nu i dagarna.

Vad dricker ni helst vid grillen? Jag tar gärna ett par kalla Stella Artois...

Jag ska bestämt försöka förkovra mig i grillkonsten i år, har varit lite för lat av mig tidigare och bara grillat kött och undantagsvis lite ananas.

Ge gärna några heta grilltips... tillbehör, marinader eller vad som helst annat som går ihop med grillandet.

Edit: Stavfel
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Grilltider.

Iskalla Hofsingar är mumma det!

Och en sval pinot till den grillade fisken eller kyllingen.

Jag vill ha sommar nu!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

Krug skrev:
Iskalla Hofsingar är mumma det!

Och en sval pinot till den grillade fisken eller kyllingen.

Jag vill ha sommar nu!

Hur har du egentligen utveclat din fäbless för just Hof av all öl? Visst den är lättdrucken, men det är väl "fruktorienterade" BiB-viner också men är man bara ute efter en redig fylla kan man ju dricka BiB och lättdruckna parodier på pilsner. Men med tanke på hur petnoga du är med champagne och andra viner förvånar det mig en smula.

Men jag vet en snubbe som har god smak på viner och ändå dricker ren skit som Miller, Michelob och sånt där amerikanskt vattnigt äckel.

Själv tycker jag om öl med markerad beska med en ren, fin smak. Gärna ljus tjeckisk eller tysk öl. Pilsner Urquell är ett lysande exempel på min smak.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Grilltider.

Det går tillbaka till tiden i restaurangköket, en iskall hofsing var liksom en indikation på att dagens, och kvällens, arbete var slut. Den har liksom hängt med sen dess. Och sen är det ju en förnämlig öl, inte för alkoholstark. Som gjord för varma sommardagar, och dessutom blir den inte lika bitter och jävlig som många andra sunköl blir om den kommer upp i temperatur.
 

anders

Medlem
SV: Grilltider.

Krug skrev:
och dessutom blir den inte lika bitter och jävlig som många andra sunköl blir om den kommer upp i temperatur.

Det problemet är lätt avhjälpt: drick snabbare! :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

Krug skrev:
Det går tillbaka till tiden i restaurangköket, en iskall hofsing var liksom en indikation på att dagens, och kvällens, arbete var slut. Den har liksom hängt med sen dess. Och sen är det ju en förnämlig öl, inte för alkoholstark. Som gjord för varma sommardagar, och dessutom blir den inte lika bitter och jävlig som många andra sunköl blir om den kommer upp i temperatur.

Ah, det är nostalgiska skäl som är avgörande.
 

Dejzan

Medlem
SV: Grilltider.

Tja det är ju lite beroende på vad man tänker dricka senare under kvällen. Men en JD med mycket is och en kall ljus lager är inte så dumt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

EuphoniC skrev:
Mysonoxen: Vad dricker du själv vid grillen?

Det beror på vad jag grillar. :)

Men till grillad sjötunga dricker jag gärna en god chablis.

Till vanligt grillat nötkött brukar jag tycka om en mogen Rioja.

Grillar jag lamm tar jag gärna en Bordeaux, gärna Pauillac som gifter sig med alla lammrätter jag provat dem till.

Grillar jag någon god korv slinker det gärna ner en Pilsner Urquell.

Och så givetvis något av de på TV4 rekommenderade "grillvinerna" på BiB till allt annat. (nej nu får jag ge mig...)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Grilltider.

Jag tänkte kanske lite mer på under tiden man står och jobbar vid grillen och kanske inte så mycket vad man matchar med maten - men ni kanske även matchar mot mat redan i det stadiet, eller inte vill sabotera smaklökarna med ovärdigt maltvatten :~)

Det är något lite speciellt med en öl i näven när man står vid grillen, än om det blir vin sedan till maten.

F.ö. så är jag mer lagd åt de lite mjukare ölsorterna, kalla det vattnigt öl om ni vill. En Guinness tar jag dock gärna, men den buteljerade Guinness som vårt kära bolaget kränger är helt odrickbar. De absoluta favoriterna är nog dock Stella Artois och Victoria Bitter. Händer även att det blir en och en annan Miller, Bud, Corona mf.l andra ljusa sex-i-kanot-synonyma blaskvattenöl.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

EuphoniC skrev:
Jag tänkte kanske lite mer på under tiden man står och jobbar vid grillen och kanske inte så mycket vad man matchar med maten - men ni kanske även matchar mot mat redan i det stadiet, eller inte vill sabotera smaklökarna med ovärdigt maltvatten :~)

Det är något lite speciellt med en öl i näven när man står vid grillen, än om det blir vin sedan till maten.

F.ö. så är jag mer lagd åt de lite mjukare ölsorterna, kalla det vattnigt öl om ni vill. En Guinness tar jag dock gärna, men den buteljerade Guinness som vårt kära bolaget kränger är helt odrickbar. De absoluta favoriterna är nog dock Stella Artois och Victoria Bitter. Händer även att det blir en och en annan Miller, Bud, Corona mf.l andra ljusa sex-i-kanot-synonyma blaskvattenöl.

Ja, jag brukar köra det som serveras till maten.

Dessutom har jag alltid något i glaset när jag lagar mat, oavsett om jag står vid grillen eller spisen. Det förhöjer njutningen.

Guinness här i Sverige har tyvärr en förmåga att smaka kallt, avslaget kaffe. Stella tycker jag om att dricka. Kanotöl har jag svårt för då jag föredrar smakrik öl, precis som vin.
 

R.P

Medlem
SV: Grilltider.

Mysonoxen skrev:
Till vanligt grillat nötkött brukar jag tycka om en mogen Rioja.

Jag tycker synd om dom stackars spanjorerna som sliter i Rioja bara för att bli förknippade med svenskarnas flintastek, stackare...;)

Skämtåsido så står det alltid om spanska viner till grillat i diverse dags/kvällstidningar, nedvärderande tycker jag! En mogen Rioja är förvisso väldigt bra till kolgrillat nötkött, Sydafrikanska viner är inte heller helt fel i grillsammanhang.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

R.P skrev:
Jag tycker synd om dom stackars spanjorerna som sliter i Rioja bara för att bli förknippade med svenskarnas flintastek, stackare...;)

Skämtåsido så står det alltid om spanska viner till grillat i diverse dags/kvällstidningar, nedvärderande tycker jag! En mogen Rioja är förvisso väldigt bra till kolgrillat nötkött, Sydafrikanska viner är inte heller helt fel i grillsammanhang.

Jag hoppas mina spanjorer är lite ädlare än de "grillviner" som rekommenderas :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Grilltider.

Mysonoxen skrev:
Det beror på vad jag grillar. :)

Men till grillad sjötunga dricker jag gärna en god chablis.

Till vanligt grillat nötkött brukar jag tycka om en mogen Rioja.

Grillar jag lamm tar jag gärna en Bordeaux, gärna Pauillac som gifter sig med alla lammrätter jag provat dem till.

Grillar jag någon god korv slinker det gärna ner en Pilsner Urquell.

Och så givetvis något av de på TV4 rekommenderade "grillvinerna" på BiB till allt annat. (nej nu får jag ge mig...)
För helvete Myson! idag har du varit lite...........trodde HB 85an skulle ställa allt tillrätta...men nu är jag lite orolig.. kanske för lite sömn??!! hope so ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

magnum skrev:
För helvete Myson! idag har du varit lite...........trodde HB 85an skulle ställa allt tillrätta...men nu är jag lite orolig.. kanske för lite sömn??!! hope so ;D

Om du köpte det där sista är det nog du som behöver sömn. ;D
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Grilltider.

v_skogh skrev:
Varför byta från kol till gasol?
Låter riktigt dumt tycker jag.

Främst för att jag behöver en ny grill och vill köpa en lite rejälare - har inte sett några kolgrillar i högre klass. Sedan är det delvis en fråga om lättillgänglighet och bekvämlighet då det är snabbt redo med en gasolgrill medans kolgrillen kräver sin tid och blir mer beroende av väderleken. Blåser det mycket så virvlar det dessutom upp kolrester.

Jag har länge ogillar gasolgrillar och velat ha kolgrill just för smakens skull, men sedan mina föräldrar "nedgraderade" till galsolgrill så har det slagit mig att det i praktiken inte alls blir tokigt ändå.

Dessutom så får man en mer kontrollerad och jämnare värme under precis så lång tid som man kan tänkas vilja ha den och det tillåter att man grillar större saker och under mycket mycket längre tid. Köper utan roterande spett nu det blir att komplementera framöver och det finns även en hel uppsjö av andra tillbehör, rökar, slutna korgar mm mm och sedan kokplattan öppnar nya möjligheter.

Tyvärr tror jag att man kommer att sakna en del av handhavandet, kolen, tändvätskan, eldandet och väntan på bra grillfärdig kol. Det handlar ju också till en viss del om detta handhavande likt känslan av att spela vinyl över CD och korka flaskor över att knäppa upp en BiB.

Men i det stora hela - jag tror detta blir ett lyft!
 

v_skogh

Medlem
SV: Grilltider.

EuphoniC skrev:
Främst för att jag behöver en ny grill och vill köpa en lite rejälare - har inte sett några kolgrillar i högre klass. Sedan är det delvis en fråga om lättillgänglighet och bekvämlighet då det är snabbt redo med en gasolgrill medans kolgrillen kräver sin tid och blir mer beroende av väderleken. Blåser det mycket så virvlar det dessutom upp kolrester.

Jag har länge ogillar gasolgrillar och velat ha kolgrill just för smakens skull, men sedan mina föräldrar "nedgraderade" till galsolgrill så har det slagit mig att det i praktiken inte alls blir tokigt ändå.

Dessutom så får man en mer kontrollerad och jämnare värme under precis så lång tid som man kan tänkas vilja ha den och det tillåter att man grillar större saker och under mycket mycket längre tid. Köper utan roterande spett nu det blir att komplementera framöver och det finns även en hel uppsjö av andra tillbehör, rökar, slutna korgar mm mm och sedan kokplattan öppnar nya möjligheter.

Tyvärr tror jag att man kommer att sakna en del av handhavandet, kolen, tändvätskan, eldandet och väntan på bra grillfärdig kol. Det handlar ju också till en viss del om detta handhavande likt känslan av att spela vinyl över CD och korka flaskor över att knäppa upp en BiB.

Men i det stora hela - jag tror detta blir ett lyft!

Förstår precis vad du menar särskilt det du skriver om kolgrillar i högre klass. Själv kör jag på en gammal klassisk Weber klotgrill som fungerar ypperligt för mina ändamål men hur fräck är den?
Prylbög som man är vill man ha en FET grill och dessvärre hittar jag ingen som liknar de coola jänkeinspirerade gasolgrillarna.
Själv funderar jag också lite lätt på att skaffa en grill till. Just för större bjudningar och sämre väder. Men vi får se.

Vad är det för grill du kikar på?
 
Toppen