Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grilltider.

Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Grilltider.

Kommer att lägga in en beställning på en Weber Genesis S-320 med tillhörande överdrag nu på lunchen och hoppas innerligt att den hinner komma innan Valborgs då grillsuget just nu är överväldigande - men jag känner inte direkt för att elda på den gamla kolgrillen.

Alla grillar jag haft tidigare har haft trädetaljer och inget överdrag så det har åldrats i förtid och helt enkelt förstörts, något som jag tröttnat på så nu blir det dels rostfritt från chassi till "flavorizer bars" och galler. Också valt en grill som inte har stekplatta utan hellre en avsevärt större grillyta.


GenesisS320_large.jpg


genesisS320_detail1.jpg
genesisS320_detail2.jpg
genesisS320_detail3.jpg

http://www.weber.com/bbq/pub/grill/2007 ... sS320.aspx

Jag tror detta kommer att bli en trevlig bekantskap som kommer att skänka mycket njutning :~)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

v_skogh skrev:
Förstår precis vad du menar särskilt det du skriver om kolgrillar i högre klass. Själv kör jag på en gammal klassisk Weber klotgrill som fungerar ypperligt för mina ändamål men hur fräck är den?

Jag har provat det mesta. el, gasol och allt men återvänder alltid till den gamla klotgrillen från Weber. Inga tekniska finesser slår en välmörad bit kolgrillat kött! Däremot funkar el och gasol OK till fisk.
 

v_skogh

Medlem
SV: Grilltider.

Mysonoxen skrev:
Jag har provat det mesta. el, gasol och allt men återvänder alltid till den gamla klotgrillen från Weber. Inga tekniska finesser slår en välmörad bit kolgrillat kött! Däremot funkar el och gasol OK till fisk.

Och eftersom att jag nästan uteslutande grillar nötkött så håller jag med dig.
Men som sagt, gillar man prylar så gör man.
Men vi får se, som nybliven husägare finns det en del andra saker som har prioritet. Första prio var för övrigt just en klotgrill från Weber.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

v_skogh skrev:
Och eftersom att jag nästan uteslutande grillar nötkött så håller jag med dig.
Men som sagt, gillar man prylar så gör man.
Men vi får se, som nybliven husägare finns det en del andra saker som har prioritet. Första prio var för övrigt just en klotgrill från Weber.

Min första prioritet i nya radhuset blev en vinkyl som jag beställt. En polares styvfar ska fixa en åt mig via sin firma.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Grilltider.

Efter den senaste exkursionen in i kvinnors försvinnande logik så kanske det är hög tid att gå vidare med fråga som jag skrev tidigare här i denna grilltråd.

Tillbehör! Alltså, den sortens tillbehör som man tillagar på grillen, inte tillbehör till grillen.

Förmodar att även ni grillar en hel del, finsmakare på ena kanten brukar komma hand i hand med finsmakare även på den andra, så ni har kanske lite tips här.

Tillbehör som tillagas på grillen?
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Grilltider.

Jag måste börja med att skriva att jag faktiskt saknar grillkollukt och smak på den här grillen. Fastän jag saknar kolsmaken så är det bara att konstatera att grillen har fördelar som inte existerar på en kolgrill, och det överväger till att jag känner mig helt nöjd med grillen.

Jag fullkomligen älskar möjligheten till indirekt värme vilket tillåter att man grillar hur länge som helst utan att köttet bränns vid - alltså lång tid, låg värme. Stor fördel om man har en hel stek eller liknande och inte vill/kan vända på köttet, t.ex. om man har garnerat ovansidan av kycklingfilé liksom härom dagen med getostskivor och lite annat gott.

Nåja, igår på jobbet fick jag akut sug efter att dra igång grillen, äta och dricka en champagne.

Till förrätt blev det mozzarellafyllda tunnbröd, förrutom att jag som är väldigt glömskt - likförbannat hade jag en inköpslista - glömde köpa mozzarella så det blev istället getost som fanns i kylen.

Hackad getost utbredd på mjukt tunnbröd och sedan finhackad tomat, avokado, rödlök och röd chilipeppar - salt och peppar förstås. In med brödet med osten på grillen tills osten smält, sedan på med blandningen och lägga på ett bröd till som lock. Grilla andra sidan tills det får fin färg och smälter ihop.

Goda drinktilltugg och till dessa blev det en Gosset Grand Rosé Brut vilket jag redan klämt in i en annan tråd.

Hade tänkt grilla lamm, men tragiskt nog fanns varken lammkotletter eller entrecote på MAXI - ja, vi har ju ingen specialaffär där jag bor - men där låg några schyssta ~3cm oxfilébitar så det blev detta istället.

Dessa rödvins- och Ardbegmarinerade vilket faktiskt blev rätt lyckat. Ska definitivt börja använda mer robust whisky i min matlagning, men jag måste erkänna att jag kände mig lite skeptisk i köket och doften från Ardbeg-köttet även om det bara var en matsked för vardera filébit.

En enkel färdig "lyxpotatissallad" samt grillade majskolvar till detta. Potatissallad kanske räknas som en styggelse (?) och det matchade inte speciellt bra mest för att den tar över smaken så pass från köttet men det var riktigt gott ändå.

Sköljdes ned med en enkel Errázuriz Estate Pinot Noir.

Ska helt klart försöka göra mer och mer för- och efterrätter på grillen, det är ju trevligt, och gott.

Som jag sa tidigare i tråden, kom gärna med grilltips.
 

anders

Medlem
SV: Grilltider.

På tal om matrelaterat prylbögeri så kom jag över ett 5-pack grytor + stekjärn Fissler Original Pro(fi) för det facila priset av 399 euro. Jäkla jobb att släpa hem kartongen.
Naturligtvis ösregnade det när jag kom ut ur varuhuset så jag gick in igen och köpte ett paraply. När jag kom ut igen hade det slutat regna. :mad:
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Grilltider.

Jag var "tvungen" att köpa ett par ölsejdlar i Alsace med en brud som moonar som motiv.

Dessutom är det tungt att släpa vin pa taget, även om man kan ta med mer än pa flyget.

Men det tyska taget var bra, egen butler som kom med vin och allt, sa förstaklassresor per järnväg är inte fy skam. Träffade en tysk vinhandlare som rekommenderqde vin fran en Eduard Kroth i Mosel. Ska kolla upp denne...
 
3

3 Trauben

SV: Grilltider.

Glöm det Myson, om du gillar torra viner. Har varit där (också), i och för sig för 3-4 år sedan, men saker kan ju hända på kortare tid än så. Är du däremot på Auslese-spåret är det en annan sak.
Mitt tips, vad gäller torra (eller nääästan torra) Rieslingviner, är som jag nämnt i en annan tråd, WG Franzen (Ulrich) i Bremm några krökar upp mot Cochem. Där finns verklig entusiasm och potential.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Grilltider.

Hittade just det perfekta grilltillbehöret och tänk bara hur underbart vackert det skulle vara på terassen med denna tillsammans med grillen på sida 2! :-X

Bongos_Wine_bar_1.jpg
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Grilltider.

Kunde inte låta bli att kolla upp priset på den och fick svar nu, €7250...

Mycke vin blir det...
 

anders

Medlem
SV: Grilltider.

EuphoniC skrev:
Kunde inte låta bli att kolla upp priset på den och fick svar nu, €7250...

Mycke vin blir det...

Eller en enda ruskigt exklusiv flaska...

Till det priset ska man fan i mig ha hela skåpet fullt av finfint dricka vid leverans!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Grilltider.

Nu är det dags att bumpa och vakna upp ur vinterdvalan!!!

Jag har en språjtans ny grill (kol såklart) och har redan hunnit köra den 4-5 gånger. I morgon är det dags igen, den här gången med karré som försteks i ugnen redan nu ikväll.

Hur ser era grillvanor och grillrecept ut?? Själv föredrar jag hyfsat enkel mat, köttbit (så fet som möjligt) och en sallad, eller något liknande. Grillar man ska man vara ute och då funkar det inte att reda allt för komplicerade långkok i köket samtidigt..
 

Per Stade

Lege artis
SV: Grilltider.

Sjödin skrev:
Hur ser era grillvanor och grillrecept ut??

Beer Can Chicken: http://www.weber.com/recipes/Recipe.aspx?rid=50
Gör den i en Weber One-Touch Gold största sorten, som har termometer i locket.
Mindre grill funkar inte och termometer är ett måste.

Visste ni att Weber har egna restauranger i USA?
http://www.webergrillrestaurant.com/

Var på den downtown Chicago för några år sedan.
De kan verkligen det där med att grilla.
Och doggy-bagen behövdes :D
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Grilltider.

Jag är sååå besviken...... Vad gör jag för fel??

Jag skaffade mig en ny grill, vårstädade altanen och tänkte ta grillandet till en helt ny nivå den här sommaren.
Ett steg i den riktningen var att testa att grilla lite större stycken istället för de vanliga skivorna man slänger på lite snabbt.

Test 1. Karré på hel bit som ugnsbakades till 70 graders innertemp. Låg i kyl över natten. Skivades, grillades och penslades med glaze. Resultat = TORRT!

Test 2. Högrev på hel bit som kokades i två timmar. Kyl över natten. Skivades, grillades och penslades med glaze. Resultat = Torrt!!

Test 3. Karré på hel bit som grillades "indirekt" till ca. 70 grader. Penslades under tiden. Skivades upp. Resultat = Torrt!!

Vad f*******n??? Varför blir det så jäkla torrt allting? ???
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Grilltider.

Rent spontant .... 70 grader låter väääldigt mycket i min smak å andra sidan håller jag mig i det längsta borta från karré men ändå, fläskfilé ska inte i närheten av 70, snarare 60 och lite eftervärme.
 
Toppen