Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Jos

Medlem
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

shorepower skrev:
Har ju varit lite diskussioner kring publiceringdatum för nästa utgåva av Guide Michelin, Main Cities of Europe 2012. Rätt datum är 14 mars, klockan 10:00. Efter det vet vi om Gastrologik fått sin första stjärna och om vi begåvas med någon trestjärnig restaurang i Sverige

http://feed.ne.cision.com/client/Michelin/templates/pressmeddelande.aspx?releaseid=642113

Har vi haft någon trestjärnig restauran i Sverige?
 
Trådskapare
A
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Jos skrev:
Har vi haft någon trestjärnig restauran i Sverige?
Tror inte ens att det har funnits någon i Norden som fått tre stjärnor. Noma fick ju inte heller tre stjärnor vilket det var en del skriverier om.
 

Jos

Medlem
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Tycker det är allmänt märkligt med vilka som får stjärnor. Känns som det är fan så mycket lättare att få en stjärna i England, Spanien och Frankrike. Har varit på några stjärnkrogar i de länderna som, enligt mig, inte kommer nära exempelvis Esperanto eller andra en-stjärniga krogar i Sverige.
 
Trådskapare
A
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Jos skrev:
Tycker det är allmänt märkligt med vilka som får stjärnor. Känns som det är fan så mycket lättare att få en stjärna i England, Spanien och Frankrike. Har varit på några stjärnkrogar i de länderna som, enligt mig, inte kommer nära exempelvis Esperanto eller andra en-stjärniga krogar i Sverige.
Håller helt med. Framförallt i Frankrike verkar kritera vara satta lägre än i Norden.
 

Elvis

Medlem
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Jag håller verkligen tummarna för att Frantzén-Lindeberg får tre stjärnor - jag tycker att de är strået vassare än Noma och om man jämför med utländska två- och trestjärniga krogar tycker jag att de är värda tre. Dessutom tycker jag att Gastrologik är värd två men de får väl nöja sig med en i år.
 
Trådskapare
A
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Pubologi håller med dig Elvis om att Frantzén/Lindberg ska har tre stjärnor. Saxat från deras senaste nyhetsbrev

Kockarnas Krog 2012

Både Pubologi och Djuret är med på 20-bästa listan när Sveriges främsta kockar har röstat på sina favoritrestauranger. Vi är såklart stolta så det förslår att vi fick vara med på den finaste restauranglistan som finns och vill än en gång gratulera våra ytterst begåvade grannar Frantzén/Lindeberg till förstaplatsen. Vi firar än en gång med ett besök på denna snart 3-stjärniga (ja den kommer garanterat och gör den inte det så blir det tamejfan krig.) i deras nya projekt: Luckan.
 

Elvis

Medlem
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Inga nya stjärnor i 2012 års upplaga. Alla fick behålla sina från förra året förutom nyligen nedlagda Basement i Göteborg som givetvis tappade sin.

Jag är förvånad. Jag trodde att Gastrologik skulle få en stjärna redan nu och jag trodde att Operakällaren skulle få tillbaka sin. Jag hoppades också att Frantzén-Lindeberg skulle få sin välförtjänta tredje stjärna. Men icke.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Mycket märkligt att inte Operakällaren får tillbaka sin stjärna, man undrar om inte något annat ligger bakom.
???
 

Elvis

Medlem
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

shorepower skrev:
Att Noma inte fick en tredje var kanske än mer förvånande med tanke på deras utmärkelser som världens bästa restaurang, lär inte vara muntra miner där för tillfället

Jag tycker i och för sig att Noma är för mycket koncept och inte tillräckligt mycket matupplevelse för att förtjäna tre stjärnor. Visst, Noma är väldigt bra och vinner ofta utmärkelser när andra kockar är med och röstar, men personligen håller jag Frantzén-Lindeberg högre.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

shorepower skrev:
Den "nya" svenska listan http://www.michelin.se/om/guide-michelin. Tråkigt att varken Frantzen/Lindberg eller Gastrologik fick en extra stjärna

At Noma inte fick en tredje var kanske än mer förvånande med tanke på deras utmärkelser som världens bästa restaurang, lär inte vara muntra miner där för tillfället http://www.michelin.dk/om/guide-michelin/
Läste jag fel? Blev frantzen av med en stjärna!?
 

Elvis

Medlem
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

johan1279 skrev:
Läste jag fel? Blev frantzen av med en stjärna!?

Nej, de fick behålla sina två. Men jag hade hoppats på att de skulle få en till.
 
Trådskapare
A
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Pubologi fick en Gourmand. Vore kul att se hela listan av Guide Michelin restauranger i Sverige.


Saxat från Pubologis nyhetsbrev

"Le BIB? Oui Le BIB! Oh lala!

Guide Michelin tilldelar Pubologi en BIB Gourmand i deras 2012 Main Cities of Europe Michelin Guide. Detta har givetvis varit ett av våra mål med vår lilla gastropub där vi lagar vår favoritmat på ett chosefritt sätt. Med andra ord så har vi ju aldrig hållt med någon guide mer någonsin (i den här frågan).

Det kräver verkligen sin kvinna/man att se vad tjejerna och killarna åstadkommer i det lilla köket på Stora Nygatan när det serveras vid vårt långa barbord utan dukar, ljus och krimskrams. Detta hedrar Guiden och vi kan inte rekommendera någon bok mer just nu än denna lilla röda guide som blir er för det facila priset 147 kronor."
 
Trådskapare
A
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

De som fick en omnämnelse i senaste utgåvan.

Stockholm: Brasserie Bobonne, Proviant, Rolfs Kök, Den Gyldene Freden, Pubologi (Ny), Ulla Winbladh och Sjögräs.
Göteborg: Tvåkanten och Familjen.

Verkar som Gastrologik inte fick någonting
 

kayaker

Cyklist
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

shorepower skrev:
De som fick en omnämnelse i senaste utgåvan.

Stockholm: Brasserie Bobonne, Proviant, Rolfs Kök, Den Gyldene Freden, Pubologi (Ny), Ulla Winbladh och Sjögräs.
Göteborg: Tvåkanten och Familjen.

Verkar som Gastrologik inte fick någonting
Det där är de som fick BiB Gourmand. Både Gastrologik och Sjömagasinet är omnämnda.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Tydligen så ligger det en hel del politik i att dela ut tre stjärnor. Det här är naturligtvis inte någonting som är uttalat, men det står specifikt i beskrivningen av tre stjärnor att restaurangen är värd en resa i sig.

Representanter för Guiden ska, och detta är hörsägen vill bara göra det klart från början, vid ett möte på Edsbacka ha förklarat att Sverige eller skandinavien inte är redo för en trestjärna. Kvaliteten finns där, absolut. Men kundunderlaget finns inte för att rättfärdiga en trea.
 

moos

Medlem
SV: Guide Michelin Main Cities of Europe 2012

Maaemo i Oslo fick två stjärnor i Guiden. Bra jobbat med tanke på att det är en ny öppnad resturang.

Kortrest mat är upplägget. Har för mig att dom sa på tv at en meny med vin gick på ca 2000 nok.

Äntligen är Oslo på matkartan igen.
 
Toppen