Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Guldkula Champagne

Ekdahl

Medlem
Jag har provat en del icke-skumpor mot skumpor blint genom åren och bara ett fåtal gånger har icke-champagne presterat bättre än Champagne och då nästan alltid dyrare icke-skumpa.
För några år sedan hade jag en quest där jag provade igenom en del icke-skumpor i jakten på något som presterade i Champagneklass med lägre prislapp. Den icke-skumpan hittade jag aldrig, inte ens i närheten. Några exempel på det (bästa) jag provade:
  • Rotari Blanc de Blancs Extra Brut, 81 p
  • Graham Beck Blanc de Blancs Brut, 82 p
  • Langlois - Crémant de Loire Brut, 83 p
  • Gérard Bertrand Crémant de Limoux, 81 p
  • Pongrácz, 82 p
  • Fernand Engel Crémant d’Alsace, 83 p
  • Ferrari Brut, 81 p
  • Clotilde Davenne Brut Extra, 80 p.
Billiga Champagner:
  • A Viot, 85 p
  • Beaumont des Crayères, 86 p
 
Jag har provat en del icke-skumpor mot skumpor blint genom åren och bara ett fåtal gånger har icke-champagne presterat bättre än Champagne och då nästan alltid dyrare icke-skumpa.
För några år sedan hade jag en quest där jag provade igenom en del icke-skumpor i jakten på något som presterade i Champagneklass med lägre prislapp. Den icke-skumpan hittade jag aldrig, inte ens i närheten. Några exempel på det (bästa) jag provade:
  • Rotari Blanc de Blancs Extra Brut, 81 p
  • Graham Beck Blanc de Blancs Brut, 82 p
  • Langlois - Crémant de Loire Brut, 83 p
  • Gérard Bertrand Crémant de Limoux, 81 p
  • Pongrácz, 82 p
  • Fernand Engel Crémant d’Alsace, 83 p
  • Ferrari Brut, 81 p
  • Clotilde Davenne Brut Extra, 80 p.
Billiga Champagner:
  • A Viot, 85 p
  • Beaumont des Crayères, 86 p
Dom enda "icke-skumpor" jag hittat som ens varit nära, har varit lite dyrare Franciacorta och Cava. Men man landar ju liksom alltid ändå i att en champagna för 4-500 är godare än den där Franciacortan för nästan samma pris.

Ferrar Perlé vintage är väl det jag tycker varit närmast och kanske även Jansz (osäker på stavning).
 

ChristianB

DipWSET
Dom enda "icke-skumpor" jag hittat som ens varit nära, har varit lite dyrare Franciacorta och Cava. Men man landar ju liksom alltid ändå i att en champagna för 4-500 är godare än den där Franciacortan för nästan samma pris.

Ferrar Perlé vintage är väl det jag tycker varit närmast och kanske även Jansz (osäker på stavning).
Instämmer; Ferrari gör några bra etiketter som ligger betydligt högre kvalitetsmässigt än standardbubblet på SB! Perlé Nero Riserva samt Lunelli sticker ut i min bok. :)
 

Poussard

Medlem
På en blindprovning på runt 8 Champagner, varav en visade sig vara en Cava, kom Cavan på plats 2 overall. Det var en Gramona 08 i nån dyrare cuvee. Prismässigt i samma nivå som Champagnerna som var med i provningen skulle jag säga, dvs inga superdyrgripar var med.
 
Skulle vilja höra vad forumets ärade bubbelnördar tycker om Monte Rossa Flamingo Rosé Brut (7615, 199 kr), Lombardiet.
Testade den nyligen blint och var nästan övertygad om att det var champagne...
 

gece

Man vänjer sig.
Spelar ingen roll hur bra eller dålig denna är. Skulle aldrig köpa en Champagne som heter Guldkula. Måste vara någon som försöker skämta?
Eller någon som heter det, som man kunde läsa i trådens begynnelse ;)
Nu kommer nästa "svenska" champagne, Guldkula Champagne. Det är Håkan Anderson Guldkula som drar igång.



Richard Juhlin kommer fungera som rådgivare. Kan det bli bättre? Ser fram emot finewines.se provning nästa år av de "svenska" champagnejättens cuvéer. Svenskt är bra som vi alla vet!
 

ChristianB

DipWSET
Skulle vilja höra vad forumets ärade bubbelnördar tycker om Monte Rossa Flamingo Rosé Brut (7615, 199 kr), Lombardiet.
Testade den nyligen blint och var nästan övertygad om att det var champagne...
Jag har också testat den blint och satt den som champagnen i trion glas. Mycket kompetent bubbel!
 

Wintermute

Medlem
Screenshot_2019-04-12-16-40-40.png

Jag som trodde att hr Juhlin valde Pol Roger 1928 när han fick välja, men man lär sig något varje dag.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Målet är satt högt och Håkan Guldkula hävdar att han vill vara i Top10 bland champagnehusen om 8 år. Sikta på stjärnorna!"
Nuff said.
Vet vi om citatet är färskt och därmed syftar på en ambition för år 2030, eller om den uttrycktes i samband med att det första inlägget i denna tråd skrevs för 9 år sedan? ;)
Jag har i alla fall inte hört/läst något annat än att upplägget fortfarande är inköpta flaskor, vilket väl gör det något svårt att hamna på topp 10 avseende både volym och kvalitet. (Tittade nyss på webbplatsen där det fortfarande är Juhlin i vit smoking men inget omnämnande av egen produktion.) Och allt svårare blir det väl att kvala in ens på topp 100 med det upplägget i takt med att fler odlare höjer sina kvalitetsambitioner (även om dessa för all del bara utgör en liten andel av det totala antalet odlare).
 
Toppen