Guldkula Champagne

Diskussion i 'Övrigt' startad av Anders Landström, 15 december 2013.

1. Trydebull

Trydebull Medlem

Det är ju tacksamt objekt att bespotta, men precis som @Jos skriver - den är absolut helt ok. Jag tyckte till och med att det var en väldigt positiv överraskning i förhållande till (förvisso) lågt ställda förväntningar. Jag har varken noter eller något väl avvägt betyg att dela med mig av men den spöar en hel del enklare NV i standardsortimentet om du frågar mig, och som indikativ minst 85-86 poäng - troligtvis någon till om den får vila två år innan konsumtion i källaren.

Mattias Schyberg, Jos och Sigdarve gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

85-86 poäng skulle inte jag betala mer än 150 pix för dock!

Sebban och Trydebull gillar detta.
  3. Trydebull

Trydebull Medlem

Jag hintar om 87, kanske 88. Och jag är hyfsat konservativ.
    Det finns väldigt många NV-skumpa för 300-400 kr på SB som jag tycker är snäppet till avsevärt sämre än Guldkula - bara för att ge ett perspektiv.

Men visst, man kan inte förvänta sig en Krug 88...

Mattias Schyberg gillar detta.
  4. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Rotari brut brukar få runt 88 poäng har jag sett. Är inte Guldkula bättre än så?

5. Mattias Schyberg

Har inte provat själv, men det låter som att det är bubbel i ungefärlig paritet kvalitetsmässigt beroende på vem som bedömt.

6. Jos

Jos Medlem

Den går inte att jämföra med Rotari enligt mig. Det är en bra Champagne och du verkar nyfiken på den så jag tycker du ska gå och köpa en flaska och testa! :)

Kostjan gillar detta.
  7. Trydebull

Trydebull Medlem

Än en gång - helt enig med Jos. Rotari har jag fått mig till livs några gånger (vem har satt 88 poäng på den??) och Guldkula är många klasser bättre (observera nu ändå det låga jämförelsevärdet så att du inte skruvar förväntningarna för högt).

8. Sigdarve

Sigdarve Medlem

88-89 poäng förkommer på denna lista, http://www.strandgaarden.dk/Presse/Vine/Vin-Italien

9. ChristianB

ChristianB Medlem

Frågan är huruvida de bedömt Rotari gentemot champagne eller om de bedömt det som mousserande vin gjort efter traditionell metod. Det verkar ju som att den förekommer på en lista över 100 bästa köpen och därigenom får 88p, men det känns ju lite taget ur sin kontext och belyser därmed problemet med att enbart gå efter poäng. Jag skulle gissa att en champagne på 88p är "bättre", enligt somliga, än ett mousserande vin på 88p.

Kostjan gillar detta.
  10. Trydebull

Trydebull Medlem

Du har säkert en poäng.

Jag har aldrig poängsatt Rotari och vad jag kommer ihåg aldrig heller fått den blint men från mitt minne är den stum, okomplex, enkelspårig. Jag har den precis över 80.

Guldkula mellan 85 och 89. Jag kan inte se att de spelar i samma division.

ChristianB gillar detta.
  11. Poussard

Poussard Medlem

Vissa bedömare har med pris i sin bedömning. Det kanske är så Rotari fått 88p.

12. Sigdarve

Sigdarve Medlem

13. Pontus

Pontus Medlem

Vilka bedömare gör detta?

14. Mattias Schyberg

Cellartracker gillar Rotari non vintage runt 88p. Enbart 10 omdömen visserligen och gemene man kan ju spreta extra mycket i sin poängsättning, men bland de personer som tyckt till ligger det lägsta omdömet på 86p.

https://www.cellartracker.com/m/wines/1834246?clearHistory=1

På Winesearcher ligger det också stabilt på 88p och här är det Wine Spectator och Wine Enthusiast som hjälper till.

https://www.wine-searcher.com/find/rotari trento brut/nv#t2

Tror för övrigt att diskussionen kretsar kring olika personer och publikationers personliga poängskalor snarare än kvalitet just nu. Minns inte att jag provat något av vinerna ifråga, men i sann finewines-anda blir jag sugen att ställa dem mot varandra blint! :cool:

Wintermute gillar detta.
  15. Poussard

Poussard Medlem

16. Mattias Schyberg

Pontus och Poussard gillar detta.
  17. Poussard

Poussard Medlem

Jag vet. Han visar två skalor. Men frågan gällde om det fanns bedömare som tog hänsyn till pris och det var det första exemplet jag kom på. Finns säkerligen de som gör nåt liknande men bara visar upp det viktade betyget.

18. Pontus

Pontus Medlem

Poussard gillar detta.
  19. Jonas Sand

Jonas Sand Medlem

Champagnesweden på bl.a Instagram testar rätt mycket Champagne. Han sätter efter prisvärdhet.

Sebban och Poussard gillar detta.
  20. Poussard

Poussard Medlem

En annan grej man kan tänka på är huruvida vinerna bedöms helt frikopplade från allt annat, eller om de bedöms givet sin stil eller möjligtvis område. Alltså, betyder 88p. Franciacorta och 88p. Champagne samma sak?

Dela sidan