Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Guldkula Champagne

Trydebull

Medlem
Hur bra är skumpan då 0-100?
Någon här, borde väl ha en åsikt om det. Eller har inte någon på forumet druckit den?


Det är ju tacksamt objekt att bespotta, men precis som @Jos skriver - den är absolut helt ok. Jag tyckte till och med att det var en väldigt positiv överraskning i förhållande till (förvisso) lågt ställda förväntningar. Jag har varken noter eller något väl avvägt betyg att dela med mig av men den spöar en hel del enklare NV i standardsortimentet om du frågar mig, och som indikativ minst 85-86 poäng - troligtvis någon till om den får vila två år innan konsumtion i källaren.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är ju tacksamt objekt att bespotta, men precis som @Jos skriver - den är absolut helt ok. Jag tyckte till och med att det var en väldigt positiv överraskning i förhållande till (förvisso) lågt ställda förväntningar. Jag har varken noter eller något väl avvägt betyg att dela med mig av men den spöar en hel del enklare NV i standardsortimentet om du frågar mig, och som indikativ minst 85-86 poäng - troligtvis någon till om den får vila två år innan konsumtion i källaren.
85-86 poäng skulle inte jag betala mer än 150 pix för dock!
 

Jos

Medlem
Rotari brut brukar få runt 88 poäng har jag sett. Är inte Guldkula bättre än så?
Den går inte att jämföra med Rotari enligt mig. Det är en bra Champagne och du verkar nyfiken på den så jag tycker du ska gå och köpa en flaska och testa! :)
 

Trydebull

Medlem
Rotari brut brukar få runt 88 poäng har jag sett.
Än en gång - helt enig med Jos. Rotari har jag fått mig till livs några gånger (vem har satt 88 poäng på den??) och Guldkula är många klasser bättre (observera nu ändå det låga jämförelsevärdet så att du inte skruvar förväntningarna för högt).
 

ChristianB

DipWSET
Frågan är huruvida de bedömt Rotari gentemot champagne eller om de bedömt det som mousserande vin gjort efter traditionell metod. Det verkar ju som att den förekommer på en lista över 100 bästa köpen och därigenom får 88p, men det känns ju lite taget ur sin kontext och belyser därmed problemet med att enbart gå efter poäng. Jag skulle gissa att en champagne på 88p är "bättre", enligt somliga, än ett mousserande vin på 88p.
 

Trydebull

Medlem
Frågan är huruvida de bedömt Rotari gentemot champagne eller om de bedömt det som mousserande vin gjort efter traditionell metod. Det verkar ju som att den förekommer på en lista över 100 bästa köpen och därigenom får 88p, men det känns ju lite taget ur sin kontext och belyser därmed problemet med att enbart gå efter poäng. Jag skulle gissa att en champagne på 88p är "bättre", enligt somliga, än ett mousserande vin på 88p.
Du har säkert en poäng.

Jag har aldrig poängsatt Rotari och vad jag kommer ihåg aldrig heller fått den blint men från mitt minne är den stum, okomplex, enkelspårig. Jag har den precis över 80.

Guldkula mellan 85 och 89. Jag kan inte se att de spelar i samma division.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Cellartracker gillar Rotari non vintage runt 88p. Enbart 10 omdömen visserligen och gemene man kan ju spreta extra mycket i sin poängsättning, men bland de personer som tyckt till ligger det lägsta omdömet på 86p.

https://www.cellartracker.com/m/wines/1834246?clearHistory=1

På Winesearcher ligger det också stabilt på 88p och här är det Wine Spectator och Wine Enthusiast som hjälper till.

https://www.wine-searcher.com/find/rotari trento brut/nv#t2

Tror för övrigt att diskussionen kretsar kring olika personer och publikationers personliga poängskalor snarare än kvalitet just nu. Minns inte att jag provat något av vinerna ifråga, men i sann finewines-anda blir jag sugen att ställa dem mot varandra blint! :cool:
 

Poussard

Medlem
Men det är ju omräkningen till femgradig skala som är prisberoende, inte poängen på Parkerskalan. Ett ”prisvärdeindex” snarare än poäng.
Jag vet. Han visar två skalor. Men frågan gällde om det fanns bedömare som tog hänsyn till pris och det var det första exemplet jag kom på. Finns säkerligen de som gör nåt liknande men bara visar upp det viktade betyget.
 

Poussard

Medlem
En annan grej man kan tänka på är huruvida vinerna bedöms helt frikopplade från allt annat, eller om de bedöms givet sin stil eller möjligtvis område. Alltså, betyder 88p. Franciacorta och 88p. Champagne samma sak?
 
Toppen