Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hästbiff

Blev lite inspirerad av en diskussion idag kring hästbiff. Någon restaurang i Stockholm som hanterar detta ofta förbisedda kvalitetskött?

Vet att man kan köpa det själv men är intresserad av restaurang.
 

Keen

slan
SV: Hästbiff

Har för mig att jag läste på någon matblogg att det serverades på AG.
 
Trådskapare
A
SV: Hästbiff

Keen skrev:
Har för mig att jag läste på någon matblogg att det serverades på AG.
Inget på deras meny iallafall. Efter hund lär väl häst vara en av de mer känsliga ingredienserna att använda på en svensk restaurang. Finns ju en anledning till att rökt hästkött går under namnet hamburgerkött.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hästbiff

Anders Landström skrev:
Blev lite inspirerad av en diskussion idag kring hästbiff. Någon restaurang i Stockholm som hanterar detta ofta förbisedda kvalitetskött?

Vet att man kan köpa det själv men är intresserad av restaurang.

Restaurang Minerva på Kungstensgatan är ju sedan länge (60-talet?) känd för sitt hästkött.
De köpte trav- och galopphästar, som hade tjänat ut, läste jag någon gång för många år sedan.
Har aldrig varit där själv.
 
SV: Hästbiff

Anders Landström skrev:
Blev lite inspirerad av en diskussion idag kring hästbiff. Någon restaurang i Stockholm som hanterar detta ofta förbisedda kvalitetskött?

Vet att man kan köpa det själv men är intresserad av restaurang.

Anar vilken diskussion som avses och lovar att inte skvallra (men bara om du är RIKTIGT snäll... ;))

Enda restaurangen som ibland har hästkött på menyn (nb) i Stockholm är mig veterligen kvarterskrogen Minerva borta på Kungstensgatan. Dock verkade de ha tagit bort det senaste gång vi gick förbi, men det kan ju som sagt variera...
 
SV: Hästbiff

Per Stade skrev:
Restaurang Minerva på Kungstensgatan är ju sedan länge (60-talet?) känd för sitt hästkött.
De köpte trav- och galopphästar, som hade tjänat ut, läste jag någon gång för många år sedan.
Har aldrig varit där själv.

Jag har varit där och ätit utskuren hästbiff, och man kan knappast påstå att du missat något, Per... Fast det var nog inte hästens fel.
 

Allaboda

Medlem
Keen skrev:
Har för mig att jag läste på någon matblogg att det serverades på AG.

Det finns ett recept på hästkött med i Johan Jurekogs nya kokbok "24 Timmar". Så det har nog funnits på menyn i alla fall.
 
Trådskapare
A
SV: Hästbiff

NonPlusUltra skrev:
Jag har varit där och ätit utskuren hästbiff, och man kan knappast påstå att du missat något, Per... Fast det var nog inte hästens fel.
Den recension jag hittade om Minerva var inte så positiv och precis som NpU skriver, kritiken var inte mot köttet utan resten av det som var på tallriken

Allaboda skrev:
Det finns ett recept på hästkött med i Johan Jurekogs nya kokbok "24 Timmar". Så det har nog funnits på menyn i alla fall.

Både AG och Rolfs Kök verkar haft det på menyn men det är borttaget. Blir nog att köpa själv som gäller. Finns ju en del recept på nätet, bland annat från herr Jureskog.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Hästbiff

Jag kan vara ute och cykla nu, men har jag inte läst om något sydamerikanskt grillställe (hittar inte ordet just nu, men alltså argentinsk/brasiliansk BBQ... fan, hjärsnläpp... ni vet vad jag menar) som serverar hästkött?

Och dessutom, enligt Sveriges Radio är ju det mesta nötkött som serveras på krogarna i Södertälje i själva verket häst. ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hästbiff

Tyvärr har Minerva stängt. De hade ju som praxis att allt kött som serverades var häst. Var det inte det så stod det. :)

Annars har man ju den finfina slaktaren i Hötorgshallen som har finfin häst. Kanske ska köpa lite framöver.
 
Trådskapare
A
SV: Hästbiff

Tydligen har Frantzén / Lindeberg haft hästkött på menyn.

Detta citat från artikeln bifogad är intresssant. Tydligen var det kyrkan som stoppade oss från att äta hästkött.

I det förkristna nordiska samhället åts hästkött bland annat vid religiösa högtider. Senare under medeltiden betraktades det däremot av kyrkan som en hednisk sedvänja.
.

http://mobil.hd.se/mer/2011/03/18/hastk ... t-och-ont/
 
Trådskapare
A
SV: Hästbiff

Jimmy Forsman skrev:
Annars har man ju den finfina slaktaren i Hötorgshallen som har finfin häst. Kanske ska köpa lite framöver.
Kanske ett grillparty med några nära vänner :)
 
SV: Hästbiff

Jimmy Forsman skrev:
Tyvärr har Minerva stängt. De hade ju som praxis att allt kött som serverades var häst. Var det inte det så stod det. :)

Annars har man ju den finfina slaktaren i Hötorgshallen som har finfin häst. Kanske ska köpa lite framöver.

Jag tror (tyvärr?) inte de har stängt än i alla fall - däremot har de blivit uppsagda från sin lokal och skall tydligen vara ute tills i september. Men de har öppet som vanligt fram till dess.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hästbiff

NonPlusUltra skrev:
Jag tror (tyvärr?) inte de har stängt än i alla fall - däremot har de blivit uppsagda från sin lokal och skall tydligen vara ute tills i september. Men de har öppet som vanligt fram till dess.


Är det så?

Happy DAYS!

Får hinna dit för en hästabit innan dess då!
 
Trådskapare
A
SV: Hästbiff

För oss hästvänner så gäller det tydligen att boka in den 24/25 maj på Djuret. Enligt deras senaste nyhetsprev så kommer restaurangen ljuda av muntra gnägg då gästerna inmundigar läckra rätter från ett smakligt kött


När vi ändå pratar om hästlängder

Under elitloppshelgen 2013 som infaller den 24:e och den 25:e maj så blir det häst här på Djuret. I Moderlandet är ju detta en delikatess och ett mycket högt skattat kött. För att hedra travsporten så erbjuder vi i två dagar odopade, hyfsat långsamma pållar av högsta kvalitet som inte platsar på banan men som är helt perfekta på tallriken.
 

Gurto

Medlem
SV: Hästbiff

Vi körde faktiskt häst som amuse bouche på jobbet förra veckan - lätt halstrad och rökt tartar på ryggbiff av häst med brynt smör och någon puré som jag inte minns. Har en ung kock som länge pratat om att han ville testa göra något av häst så vi tog hem en rejäl bit ryggbiff till slut. Blev några experimenträtter innan tartaren. Kan konstatera att häst verkligen inte lämpar sig mer tillagat än absolut max medium. Får samma järnaktiga smak som överkörd hjort då. Annars ett rätt trevligt kött.

Uppskattat av de flesta när de väl smakade men en och annan märklig blick blev det när man presenterade. Någon enstaka bojkottade helt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Hästbiff

Häst i form av både biff och entrecote låg i disken på ICA Maxi i Nacka i lördags.
Memoreade inte priserna, men de var rätt okej vill jag minnas.
 
Toppen