Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hamburgare, kebab och Zinfandel = gott!

Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
-Falaffel däremot har jag ju blivit en jäkel i olja på att få till, tog mycket experimenterande och många varianter på recept har jag till slut hittade den optimala kombinationen av smak och konsistens. Den största utmaningen tyckte jag var att få dem att hålla ihop i fritösen...

Aldrig riktigt blivit helt nöjd när jag gjort falafel. Sist ville de bara disintegrera vid fritering så jag fick ha en massa majsstärkelse och ett ägg för att få dem att hålla ihop. Googlade lite och förstod att kokta kikärter (som jag använt) inte var the shit utan att det skulle vara råa, blötlagda. Men jag är nu grymt nyfiken - berätta dina hemligheter kring det kluriga falafelmakandet och dess optimala tillbehör!
 

kayaker

Cyklist
Aldrig riktigt blivit helt nöjd när jag gjort falafel. Sist ville de bara disintegrera vid fritering så jag fick ha en massa majsstärkelse och ett ägg för att få dem att hålla ihop. Googlade lite och förstod att kokta kikärter (som jag använt) inte var the shit utan att det skulle vara råa, blötlagda. Men jag är nu grymt nyfiken - berätta dina hemligheter kring det kluriga falafelmakandet och dess optimala tillbehör!
Felicity Cloakes "How to cook perfect..." to the rescue!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Aldrig riktigt blivit helt nöjd när jag gjort falafel. Sist ville de bara disintegrera vid fritering så jag fick ha en massa majsstärkelse och ett ägg för att få dem att hålla ihop. Googlade lite och förstod att kokta kikärter (som jag använt) inte var the shit utan att det skulle vara råa, blötlagda. Men jag är nu grymt nyfiken - berätta dina hemligheter kring det kluriga falafelmakandet och dess optimala tillbehör!
Ja, upplösningseffekten i fritösen avhjälps med okokta ärtor, sedan ligger djävulen i proportionerna på ingredienserna. Är i somarstgan nu så jag har inte tillgång till min "svarta bok" men när jag kommer hem ska jag posta receptet jag kommit fram till efter cirka tvåhundra misslyckade falafflar...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Den här tråden var mycket inspirerande för mig! Jag ska nog pröva mig på ett långkok nästa gång jag har tid.

En annan fundering som slog mig var om vi borde skapa en forums-lek-tråd?

Exempel: Person 1 börjar med att skriva en maträtt.
Person 2: Skriver ett vin som passar maträtten, motiverar varför och avslutar med att skriva en ny maträtt.

Tankar? Tråkigt? Roligt? För lätt?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Aldrig riktigt blivit helt nöjd när jag gjort falafel. Sist ville de bara disintegrera vid fritering så jag fick ha en massa majsstärkelse och ett ägg för att få dem att hålla ihop. Googlade lite och förstod att kokta kikärter (som jag använt) inte var the shit utan att det skulle vara råa, blötlagda. Men jag är nu grymt nyfiken - berätta dina hemligheter kring det kluriga falafelmakandet och dess optimala tillbehör!
Hallå hallå!
Nu är jag tillbaks i stan och har tittat i "svarta boken" där det finns några kråkor nedtecknade om vad det var jag jag höll på med sist jag var i falafelsvängen.
Dessvärre ser jag att det som vanligt blivit väl mycket ad hoc och dåligt med proportionsanvisningar men såhär bygger jag mina löjligt goda Falafel värda att dö för!

typ 3dl torkade kikärtor som läggs i blöt ett dygn före (kokas ej)
Mixa ärtorna och kör i: (proportioner efter smak tycke och vad som känns rimligt)
Schalottenlök
Salladslök
Vitlök
Bladpersilja
Färsk chili
Krydda med spiskummin och koriander, salt & Peppar
Sist men inte minst cirka en halv deciliter vetemjöl och 1tsk bakpulver.
(Här får man i värsta fall lägga till mer mjöl om det trots allt skulle bli så att bollarna förintas i fritösen)

Låt sedan smeten stå och "jäsa" någon timme och forma sedan biffarna.
Här har jag konstaterat att de bli bättre om man gör dem lite mer platta istället för bollar, som små söta pannbiffar typ.

För tillagningen; olja i en hög kastrull (om du inte kör fritös) på 175 Grader och i de bästa av världar flyter falafeln upp till ytan när det är klar precis som en väluppfostrad småländsk kroppkaka.

Sist men inte minst, LYCKA TILL, du kommer att behöva det, att göra Falafel är lite av matlagningens rysk roulette och man vet aldrig om degklumpen bestämmer sig för att teleportera sig till en annan dimension, eller vad det nu är den gör när den plötsligt försvinner i tomma intet mitt framför ögonen.
En stor tröst är dock att själva smeten är jäkligt god som den är redan innan den hamnar i fritösen så man kan ju alltid bre den på en knäckemacka om man inte får till det :)

Glöm inte att göra en hädiskt god Hoummus också

Jag kör:
Kikärtor
Pressad citron
Olivolja OCH matolja
Tahini (Försiktigt med den)
Spiskummin
Salt och Peppar
Chillipulver
Vitlök (Försikig även här, lätt att det blir för mycket när den stått et tag)

Jag gillar att köra i ganska mycket olja så den bli lite mer krämig och luftig.
Glöm inte att göra en liten grop på toppen och hälla på lite olivolja och toppa med lite chillipulver samt "något grönt" som dekoration.

Återkom gärna med hur det gick! :)
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
Hallå hallå!
Nu är jag tillbaks i stan och har tittat i "svarta boken" där det finns några kråkor nedtecknade om vad det var jag jag höll på med sist jag var i falafelsvängen.
Dessvärre ser jag att det som vanligt blivit väl mycket ad hoc och dåligt med proportionsanvisningar men såhär bygger jag mina löjligt goda Falafel värda att dö för!

typ 3dl torkade kikärtor som läggs i blöt ett dygn före (kokas ej)
Mixa ärtorna och kör i: (proportioner efter smak tycke och vad som känns rimligt)
Schalottenlök
Salladslök
Vitlök
Bladpersilja
Färsk chili
Krydda med spiskummin och koriander, salt & Peppar
Sist men inte minst cirka en halv deciliter vetemjöl och 1tsk bakpulver.
(Här får man i värsta fall lägga till mer mjöl om det trots allt skulle bli så att bollarna förintas i fritösen)

Låt sedan smeten stå och "jäsa" någon timme och forma sedan biffarna.
Här har jag konstaterat att de bli bättre om man gör dem lite mer platta istället för bollar, som små söta pannbiffar typ.

För tillagningen; olja i en hög kastrull (om du inte kör fritös) på 175 Grader och i de bästa av världar flyter falafeln upp till ytan när det är klar precis som en väluppfostrad småländsk kroppkaka.

Sist men inte minst, LYCKA TILL, du kommer att behöva det, att göra Falafel är lite av matlagningens rysk roulette och man vet aldrig om degklumpen bestämmer sig för att teleportera sig till en annan dimension, eller vad det nu är den gör när den plötsligt försvinner i tomma intet mitt framför ögonen.
En stor tröst är dock att själva smeten är jäkligt god som den är redan innan den hamnar i fritösen så man kan ju alltid bre den på en knäckemacka om man inte får till det :)

Glöm inte att göra en hädiskt god Hoummus också

Jag kör:
Kikärtor
Pressad citron
Olivolja OCH matolja
Tahini (Försiktigt med den)
Spiskummin
Salt och Peppar
Chillipulver
Vitlök (Försikig även här, lätt att det blir för mycket när den stått et tag)

Jag gillar att köra i ganska mycket olja så den bli lite mer krämig och luftig.
Glöm inte att göra en liten grop på toppen och hälla på lite olivolja och toppa med lite chillipulver samt "något grönt" som dekoration.

Återkom gärna med hur det gick! :)


Jag tackar och bockar för instruktionerna! Jag lovar att återkomma då jag gett mig på falafelmakandet igen.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ikväll smäller det!

-Var borta på den lokala gården och fick mig en rejäl klump med Fransyska samt en duktig bit utskuren karré.
Båda har rimmats i saltlake sedan igår och ligger sedan några timmar i ugnen på lågtemp medans den "röda såsen" puttrar på spisen och vitkålssalladen chillar i kylen.

Nu ska det bara byggas en av världens kanske godaste batcher med Hoummus, en tokkryddig Harissa samt lite annat gott...

Planen är att steka av köttet med lite extra kryddning på Muurikan precis innan det är dags för svullning... Jag återkommer om hur det hela föll sig...

Ja, vinet då... Självklart har jag några flaskor 2007 Chat. Musar till gästerna :)

Glömde att komma med den slutgiltiga utvärderingen av projektet;

Det blev mer än lyckat, faktiskt så jäkla bra att det nog var det bästa jag lagat på länge och gästerna var smått hypnotiserade av hur gott det blev och åt som de aldrig sett mat förut.

Jag valde ju att köra både Fransyska och karré och jag måste säga att det var väldigt lyckat att blanda båda då fläskköttet tar upp smakerna på ett trevligare sätt än nötköttet medans nötköttet bidrar med en fin textur till anrättningen. (Köttet rullades i kryddorna och stektes av på hög värme innan det åkte in i ugnen på 90 grader)
Stekarna fick stå till sig rejält efter tillagning innan jag styckade upp dem för att sedan steka av köttet snabbt på min muurika.
Hällde även över den goda köttsaften som samlats i pannan under tillagningen i ugnen.
Att rimma köttet i förväg gör verkligen underverk med smakerna, den fina sältan får ett otroligt djup och 1+1 blir verkligen 5.

Så till tillbehören;
Det röda såsen som fick stå och reducera flera timmar fick ett otroligt djup i smakerna, Piri Piri-såsen, bladpersiljan, oxbuljongen, ja alla ingredienser gifte sig verkligen på et otroligt sätt efter några timmar i kastrullen.

Samma sak med vitkålssalladen, den mådde verkligen bra av att få stå några timmar och dra till sig och jag kör även med det gamla husmorstrikset att lägga den rivna vitkålen i en påse och banka den med kavel innan man tillsätter de andra ingredienserna för få in smakerna bättre.

En hemgjord Hoummus är förstås ett måste likaväl som myntasåsen och receptet på "min" Hoummus finns ju ovan.

Sist men inte minst lade jag till min absoluta favorit-gojja i det afrikanska köket, nämligen en kryddig hemgjord Harissa för de som vill ha lite mer hetta i sin Kebab. (traditionellt smörjer man den ofta på insidan av pitabrödet innan man hivar in resten av tillbehören)

Min Harissa gör jag genom att ta 3-4 röda chilli i en bunke och ungefär samma mängd vitlök. (typ kanske 5-10 klyftor eller en solovitlök om man är lat)
Tillsätt massor med spiskummin, (nu snackar vi att ta av plastsilen och hälla ner i bunken) och sedan rejält med koriander (Inte färsk utan burkpulvervarianten från Ica), ta även några nypor salt och svartpeppar samt häll på några rejäla klunkar mat eller olivolja.
Blandningen mixar man sedan till en krämig pasta med stavmixer. tillsätt mer olja om den behöver bli mer krämig men den skall vara ganska tjock och kornig och absolut inte rinnig.
Smaka av, den skall vara rejält kryddig, annars är det på med med spiskummin och koriander!
Det går utmärkt att köra chillisarna hela men man kan även rensa ut kärnorna om man vill för att mildra smaken lite.

Som sagt en minnesvärd kväll och jag längtar tills nästa gång jag får laga denna rätt!
-skall ju ha en Baroloprovning med efterföljande herrmiddag och några veckor och jag funderar stark på att köra detta till boysen. Har en känsla av att det går hem riktigt bra i det sammanhanget, nästa gång ska jag nog även prova på en lammstek.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Glömde bildbevisen så här kommer det:

Muurika+Kebab=Såjävlabra!
20150724_165856.jpg



Stekarvila innan upphuggning:
20150724_162144.jpg


20150724_165856.jpg 20150724_162144.jpg
 

Mats

Gone todash....
Har i helgen gjort både hamburgare och kebab och parat det med dryck som passade mycket bra men jämförde tyvärr inte med någon zinfandel.

IMG_0384.jpg

I fredags 200 g hamburgare av köttfärs, finhackad rödlök, salt, pepparsås, liquid smoke och Worecestershire sauce serverade i ungsvärmda chibatas + valfria tillbehör och till det en Nymanthia 2008. Ett 100 % temranillo-vin från Toro som jag blint aldrig skulle ha sagt vara av den druvan, smakade som en Priorat eller CdP men helt utan sötma. Passade perfekt till rökigheten i burgarna. 91 p.

Igår kebab med vitkål, röd och vit sås och harissa enligt recepten här ovan av @Vino fino och @Emanuel. Blev mycket lyckat men det behövs nog några försök till innan man blir riktigt nöjd, känns lite som en konst att få till det här perfekt. Till kebaben dracks en Pegau 2011 som passade otroligt bra. Brettigheten (mer som avlopp än ladugård och läder) gick som hand i handske med spiskumminen i kebab och harissa. 91-92 p även till det här vinet, är ju en mellanårgång för Pegau men det gör att det är klart att drickas redan nu och att det är lite lättare än en del andra årgångar passade bra till den här maten.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Emanuel bara en idé, men.. du skulle inte ha lust att göra om dessa fina recept i artikelformat?
Kom att tänka på samma sak med @tobbe81 olika köttrecept och @LarsW fina griskinder.
Ser framför mig att det vore kul att ha de samlade i artikelformat, med utförliga recept. Lättare att söka på, störra träffar för forumet om någon googlar på "Kebab" och lättare att hitta. Ibland upplever jag att många fina och långa inlägg försvinner i mängden, och efter några år blir svåra att hitta när de ligger i en "gemensam tråd".
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Emanuel bara en idé, men.. du skulle inte ha lust att göra om dessa fina recept i artikelformat?
Kom att tänka på samma sak med @tobbe81 olika köttrecept och @LarsW fina griskinder.
Ser framför mig att det vore kul att ha de samlade i artikelformat, med utförliga recept. Lättare att söka på, störra träffar för forumet om någon googlar på "Kebab" och lättare att hitta. Ibland upplever jag att många fina och långa inlägg försvinner i mängden, och efter några år blir svåra att hitta när de ligger i en "gemensam tråd".
Kul idé, ska se om jag får tid vid tillfälle.
- Så får väl Finewines ge ut en kokbok framöver :)
 
Toppen