Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hamburgare, kebab och Zinfandel = gott!

Gurto

Medlem
Seghesio Zinfandel 2013 (grillade högrevshamburgare med pommes frites)
Doftar mörka björnbär, blåbär, mörk mintchoklad, ekkryddigt och vanilj.
I smaken väldigt tungt och mörkfruktigt med en hel del ek.

En "rolig" parentes är att jag i efterhand, när jag skulle kolla en sak på SB:s hemsida, såg att deras beskrivning var nästan identisk med min. Det hör nog inte till vanligheterna.

Hur som helst: Ger mig någon gång per år på Zinfandel för att försöka förstå syltplanksdruvan (jag har faktiskt provat undantag från min generalisering). Jag måste erkänna att detta inte döms ut som syltplanka, även om det är bra fruktigt och ekigt, utan ett rätt välgjort och balanserat vin i sin stil. Men den här frukt- och ektunga stilen är ändå inte min grej. 87p om jag verkligen försöker ta på mig så objektiva glasögon som möjligt.

Funkar ändå som burgarvin.

Sen ska en till sak läggas till: 30-gradig hetta är inte en optimal miljö att prova vin i. Speciellt inte rött.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Seghesio Zinfandel 2013 (grillade högrevshamburgare med pommes frites)
Doftar mörka björnbär, blåbär, mörk mintchoklad, ekkryddigt och vanilj.
I smaken väldigt tungt och mörkfruktigt med en hel del ek.

En "rolig" parentes är att jag i efterhand, när jag skulle kolla en sak på SB:s hemsida, såg att deras beskrivning var nästan identisk med min. Det hör nog inte till vanligheterna.

Hur som helst: Ger mig någon gång per år på Zinfandel för att försöka förstå syltplanksdruvan (jag har faktiskt provat undantag från min generalisering). Jag måste erkänna att detta inte döms ut som syltplanka, även om det är bra fruktigt och ekigt, utan ett rätt välgjort och balanserat vin i sin stil. Men den här frukt- och ektunga stilen är ändå inte min grej. 87p om jag verkligen försöker ta på mig så objektiva glasögon som möjligt.

Funkar ändå som burgarvin.

Sen ska en till sak läggas till: 30-gradig hetta är inte en optimal miljö att prova vin i. Speciellt inte rött.
Det är bara att hålla med att denna Zin brukar vara av det mer balanserade slaget, dessutom ganska trevlig. Har inte provat den senaste årgången dock. Ett vin som stadigt placerar sig runt 87-89 i min bok och faktiskt kan vara riktigt gott i rätt sammanhang (hamburgare låter helt rätt). Jag minns den dock som mer rödfruktig (hallon och rabarber) i tidigare årgångar, lite lättare således. Har faktiskt i en svag stund (mycket svag stund bör tilläggas) gissat svulstig jänkarpinot på det blint. Bara färgen borde ju fått mig åt annat håll, men så kan det gå ibland. ;)
 

grappa

Medlem
Seghesio Zinfandel 2013 (grillade högrevshamburgare med pommes frites)
Doftar mörka björnbär, blåbär, mörk mintchoklad, ekkryddigt och vanilj.
I smaken väldigt tungt och mörkfruktigt med en hel del ek.

En "rolig" parentes är att jag i efterhand, när jag skulle kolla en sak på SB:s hemsida, såg att deras beskrivning var nästan identisk med min. Det hör nog inte till vanligheterna.

Hur som helst: Ger mig någon gång per år på Zinfandel för att försöka förstå syltplanksdruvan (jag har faktiskt provat undantag från min generalisering). Jag måste erkänna att detta inte döms ut som syltplanka, även om det är bra fruktigt och ekigt, utan ett rätt välgjort och balanserat vin i sin stil. Men den här frukt- och ektunga stilen är ändå inte min grej. 87p om jag verkligen försöker ta på mig så objektiva glasögon som möjligt.

Funkar ändå som burgarvin.

Sen ska en till sak läggas till: 30-gradig hetta är inte en optimal miljö att prova vin i. Speciellt inte rött.

Håller med om att detta är bra som Zinfandel. Är även ganska förtjust i Ravenswood Vintner Blend som jag inte upplever som så syltig som många Zinfandel från Ca kan vara. Men framförallt Ravenswood Lodi och Ravenswood Sonoma County (fanns i beställningssortimentet för några år sedan) och Ravenswood Big River (inköpt på plats) håller jag som bästa Zinfandel jag någonsin druckit. Betydligt mer kraft än sötsliskighet som (för mig) ofta förstör Zinfandel.
 

Vino fino

Medlem
Seghesio Zinfandel 2013
Funkar ändå som burgarvin.
En lustig sak med Zin (bra Zin alltså, inte sockrade boxar) är att den funkar bättre till en fullmatad hamburgare med alla tillbehör än en ren. Trots att vi hittar vinets fiende no 1 ättika i gurkan, ketchup (knappast heller vinvänlig), majonnäs (dito), rå lök osv.

En annan otroligt bra kombination tillsammans med bra Zin är kebab. Helst hemgjord men även bra köpekebab funkar. Men det ska vara både den röda tomatbaserade såsen och den vita yoghurtbaserade till kebaben. Gjorde ett stort test på detta med mitt vinprovargäng och segrare blev just Seghesio standardzin, följt av GR-174 som också funkade. Cab, Mer, Syr m.fl. klarar inte riktigt smaksammansättningen.

Jag antar att ni inte håller på och dallar med kebab på er finkrog, men testa gärna hemma. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En lustig sak med Zin (bra Zin alltså, inte sockrade boxar) är att den funkar bättre till en fullmatad hamburgare med alla tillbehör än en ren. Trots att vi hittar vinets fiende no 1 ättika i gurkan, ketchup (knappast heller vinvänlig), majonnäs (dito), rå lök osv.

En annan otroligt bra kombination tillsammans med bra Zin är kebab. Helst hemgjord men även bra köpekebab funkar. Men det ska vara både den röda tomatbaserade såsen och den vita yoghurtbaserade till kebaben. Gjorde ett stort test på detta med mitt vinprovargäng och segrare blev just Seghesio standardzin, följt av GR-174 som också funkade. Cab, Mer, Syr m.fl. klarar inte riktigt smaksammansättningen.

Jag antar att ni inte håller på och dallar med kebab på er finkrog, men testa gärna hemma. :)
Riktigt bra kebab är ju fantastiskt även om man sällan hittar den i Sverige... Förr var ju Jerusalems på Götgatan stans bästa tycker jag men på senare tid vet jag inte om jag varit så imponerad..
Bra kebab ska ju vara gjord på lammkött till att börja med om man frågar mig, har dock försökt att få till riktigt bra hemlagad kebab utan att bli riktigt nöjd... Svårt att sätta smakerna och konsistensen...
Har @Vino fino några bra husmorstips mottages de tacksamt! :)

-Falaffel däremot har jag ju blivit en jäkel i olja på att få till, tog mycket experimenterande och många varianter på recept har jag till slut hittade den optimala kombinationen av smak och konsistens. Den största utmaningen tyckte jag var att få dem att hålla ihop i fritösen...
Och riktigt bra falaffel, hoummus, tabuleh, kronärtsskocka med smör och citron, hempulad harissa samt en flaska Musar... Oj Oj Oj... Nu fick jag nästan en tår i ögat :)

-Jag kände att jag kanske avvek yttepyttelite från tråden här men det kan ha hänt förut på forumet....
 

Mattias Schyberg

Administratör
En lustig sak med Zin (bra Zin alltså, inte sockrade boxar) är att den funkar bättre till en fullmatad hamburgare med alla tillbehör än en ren. Trots att vi hittar vinets fiende no 1 ättika i gurkan, ketchup (knappast heller vinvänlig), majonnäs (dito), rå lök osv.

En annan otroligt bra kombination tillsammans med bra Zin är kebab. Helst hemgjord men även bra köpekebab funkar. Men det ska vara både den röda tomatbaserade såsen och den vita yoghurtbaserade till kebaben. Gjorde ett stort test på detta med mitt vinprovargäng och segrare blev just Seghesio standardzin, följt av GR-174 som också funkade. Cab, Mer, Syr m.fl. klarar inte riktigt smaksammansättningen.

Jag antar att ni inte håller på och dallar med kebab på er finkrog, men testa gärna hemma. :)
Alla de varianter du nämner skulle säkert sitta som ett smäck med en fullmatad pinot från USA också. Gärna ett uns restsötma för att just hantera dressing med mera. Inget elegant och finstämt vin, utan lite svulstigare varianter. :)
 

Vino fino

Medlem
Riktigt bra kebab är ju fantastiskt även om man sällan hittar den i Sverige... Förr var ju Jerusalems på Götgatan stans bästa tycker jag men på senare tid vet jag inte om jag varit så imponerad..
Bra kebab ska ju vara gjord på lammkött till att börja med om man frågar mig, har dock försökt att få till riktigt bra hemlagad kebab utan att bli riktigt nöjd... Svårt att sätta smakerna och konsistensen...
Har @Vino fino några bra husmorstips mottages de tacksamt! :)
Faktum är att jag tycker köttet har mindre betydelse även om lamm ger mest smak. Men nöt funkar absolut, liksom fläsk faktiskt, knappast halal men de kristna syrianerna i Södertälje gör väldigt god kebab på fläskkarré.

När jag själv gör kebab kör jag köttet rimmat, alltid en rejält fet del som högrev eller karré, och lågtempat, 6-8 timmar på 90. Efter tranchering kryddar jag med spiskummin och finmalen oregano. Alternativet är förstås långsam grill för den som har en nära tillhands.
Sen kommer de viktigaste smaksättarna: först vitkålssallad (ingen isberg!) med ordentligt med strimlad lök, helst rödlök eller annan mildare sort, olja och vitvinsvinäger, salt. Ska stå och dra sig några timmar.

Sedan den röda såsen som ska puttra länge: burktomat, oxbuljong, lite olja, vitlök, spiskummin, bladpersilja, icke-söt chilisås (exempelvis piri-piri). När bladpersiljans hela kvistar är upplösta är såsen klar. Om såsen blir för tjock under kokningen så fyller man på med vatten. Men det ska ta ett par timmar ungefär.

Sist vit sås: fet yoghurt (helst kaffefiltrad Naturell fet för den har kraftigast mjölksyrasmak), mynta, vitlök.

Serveras i pita eller med couscous. Den vita såsen slås över vitkålen, den röda över köttet. Och sen tar man sin Seghesio. Jag kan garantera att detta är en 1+1=3 kombination. Eller 1+1=5
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Faktum är att jag tycker köttet har mindre betydelse även om lamm ger mest smak. Men nöt funkar absolut, liksom fläsk faktiskt, knappast halal men de kristna syrianerna i Södertälje gör väldigt god kebab på fläskkarré.

När jag själv gör kebab kör jag köttet rimmat, alltid en rejält fet del som högrev eller karré, och lågtempat, 6-8 timmar på 90. Efter tranchering kryddar jag med spiskummin och finmalen oregano. Alternativet är förstås långsam grill för den som har en nära tillhands.
Sen kommer de viktigaste smaksättarna: först vitkålssallad (ingen isberg!) med ordentligt med strimlad lök, helst rödlök eller annan mildare sort, olja och vitvinsvinäger, salt. Ska stå och dra sig några timmar.

Sedan den röda såsen som ska puttra länge: burktomat, oxbuljong, lite olja, vitlök, spiskummin, bladpersilja, icke-söt chilisås (exempelvis piri-piri). När bladpersiljans hela kvistar är upplösta är såsen klar. Om såsen blir för tjock under kokningen så fyller man på med vatten. Men det ska ta ett par timmar ungefär.

Sist vit sås: fet yoghurt (helst kaffefiltrad Naturell fet för den har kraftigast mjölksyrasmak), mynta, vitlök.

Serveras i pita eller med couscous. Den vita såsen slås över vitkålen, den röda över köttet. Och sen tar man sin Seghesio. Jag kan garantera att detta är en 1+1=3 kombination. Eller 1+1=5
Tackar för utförligt recept!
-Nu blev jag dödligt sugen på kebab! (På fläskkött brukar det väl kallas Gyros för att skilja dem åt?)
Spiskummin är förstås en självklarhet men oregano var för mig en ny krydda i anrättningen, det måste förstås prövas nästa gång.
Att hitta en osötat chillisås håller jag med om är supervikigt, finns inget värre än när den röda såsen får en sötsliskig karraktär.
Även på yogurtsåsen har vi samma filosofi och den färska myntan är absolut en vital del för att få den rätta smaken!

Vad gäller köttet så visst är fettet viktigt, jag brukar dock lågtempa entrecote vilket kanske är onödigt lyxigt, högrev har en skönare textur om man kör den länge...

Fasen, ska inte snacka massa god mat när jag har två veckor kvar med norsk kock och alkoholfri Rignes, tyckte precis otroligt synd om mig själv...
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
Faktum är att jag tycker köttet har mindre betydelse även om lamm ger mest smak. Men nöt funkar absolut, liksom fläsk faktiskt, knappast halal men de kristna syrianerna i Södertälje gör väldigt god kebab på fläskkarré.

När jag själv gör kebab kör jag köttet rimmat, alltid en rejält fet del som högrev eller karré, och lågtempat, 6-8 timmar på 90. Efter tranchering kryddar jag med spiskummin och finmalen oregano. Alternativet är förstås långsam grill för den som har en nära tillhands.
Sen kommer de viktigaste smaksättarna: först vitkålssallad (ingen isberg!) med ordentligt med strimlad lök, helst rödlök eller annan mildare sort, olja och vitvinsvinäger, salt. Ska stå och dra sig några timmar.

Sedan den röda såsen som ska puttra länge: burktomat, oxbuljong, lite olja, vitlök, spiskummin, bladpersilja, icke-söt chilisås (exempelvis piri-piri). När bladpersiljans hela kvistar är upplösta är såsen klar. Om såsen blir för tjock under kokningen så fyller man på med vatten. Men det ska ta ett par timmar ungefär.

Sist vit sås: fet yoghurt (helst kaffefiltrad Naturell fet för den har kraftigast mjölksyrasmak), mynta, vitlök.

Serveras i pita eller med couscous. Den vita såsen slås över vitkålen, den röda över köttet. Och sen tar man sin Seghesio. Jag kan garantera att detta är en 1+1=3 kombination. Eller 1+1=5

Även jag blev väldigt sugen på att göra kebab nu!

Antar att den typen av rätt kryddiga och svulstiga rätter behöver ett fruktsvulstigt vin. Får se vad det blir när kebabeb lagas :) Vill ju pröva något nytt eftersom jag nyss druckit Seghesio. Aldrig provat Musar får jag skamset erkänna. Har den svulst nog måntro? (att jag skulle efterfråga svulst i ett vin känns lite konstigt :) )
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu har jag inte druckit sista årgången Musar på SB, var det inte @Mattias S som tyckte den tappat stingen?

Men annars tycker jag Musar sitter fint tlll lite kryddigt libanesiskt käk... Man får liksom känslan av att man äter kebabben sittandes i en svettig hästsadel på väg upp för en libanesisk bergssluttning...
-Eller gick det för långt med metaforerna nu igen?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag inte druckit sista årgången Musar på SB, var det inte @Mattias S som tyckte den tappat stingen?

Men annars tycker jag Musar sitter fint tlll lite kryddigt libanesiskt käk... Man får liksom känslan av att man äter kebabben sittandes i en svettig hästsadel på väg upp för en libanesisk bergssluttning...
-Eller gick det för långt med metaforerna nu igen?
Jovars!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
 

Vino fino

Medlem
Antar att den typen av rätt kryddiga och svulstiga rätter behöver ett fruktsvulstigt vin. Får se vad det blir när kebabeb lagas :) Vill ju pröva något nytt eftersom jag nyss druckit Seghesio. Aldrig provat Musar får jag skamset erkänna. Har den svulst nog måntro? (att jag skulle efterfråga svulst i ett vin känns lite konstigt :) )
Vi provade på mitt bevåg ett antal kombinationer till kebaben. (Jag är extremt kinkig med kombinationer, skall tilläggas, och rekommenderar bara det som jag vet är 1+1=3, inte alla 1+1=2 som är fullt dugliga. Vi testar hårt i grupp och fattar gemensamt beslut).

- Shiraz från Oz (fel spektrum, kebaben började smaka annorlunda),
- Cab från USA (för stram, tanninerna blev fel),
- Merlot från St Emilion (blev gräsigt),
- PN från NZ (förr tunn),
- Sangiovese (för tunn),
- Nebbiolo (helt fel, som att suga på spik),
- Grenacheblandning från Priorat (helt rätt),
- Zinfandel från Kalifornien (underbar kombination).

Musar tror jag är alldeles för stram, för lite malo (är den ens malojäst?), men det är vad jag tror. Har inte provat så egentligen ska jag vara tyst.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vi provade på mitt bevåg ett antal kombinationer till kebaben. (Jag är extremt kinkig med kombinationer, skall tilläggas, och rekommenderar bara det som jag vet är 1+1=3, inte alla 1+1=2 som är fullt dugliga. Vi testar hårt i grupp och fattar gemensamt beslut).

- Shiraz från Oz (fel spektrum, kebaben började smaka annorlunda),
- Cab från USA (för stram, tanninerna blev fel),
- Merlot från St Emilion (blev gräsigt),
- PN från NZ (förr tunn),
- Sangiovese (för tunn),
- Nebbiolo (helt fel, som att suga på spik),
- Grenacheblandning från Priorat (helt rätt),
- Zinfandel från Kalifornien (underbar kombination).

Musar tror jag är alldeles för stram, för lite malo (är den ens malojäst?), men det är vad jag tror. Har inte provat så egentligen ska jag vara tyst.
Jag är djupt imponerad av ditt hårda arbete att ge kebabben det vinval den förtjänar! :)
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
Chateau Musar 2007 (kebab på lammstek med tomatsås, vitkålsallad, myntayoghurt och pitabröd)
Doftar mörka körsbär, cassis, örtigt gräsigt, blyertsväss, ceder, tobak, läder och lite balsamiskt.
Mörk varm frukt men med stram struktur, kryddigt och rejält med tanniner. 90p

Gick emot @Vino fino (vågat, jag vet ;) ) och körde Musar till kebaben (blev för övrigt väldigt bra, tack för instruktioner). Grymt bra vin måste jag säga. Som en varmare och kryddigare Bordeaux. Visst var det något för stramt för att vara en perfekt match till maten men det blev absolut ingen krock utan gick bra till (höll ner på chilihettan, var nog var till vinets fördel).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Chateau Musar 2007 (kebab på lammstek med tomatsås, vitkålsallad, myntayoghurt och pitabröd)
Doftar mörka körsbär, cassis, örtigt gräsigt, blyertsväss, ceder, tobak, läder och lite balsamiskt.
Mörk varm frukt men med stram struktur, kryddigt och rejält med tanniner. 90p

Gick emot @Vino fino (vågat, jag vet ;) ) och körde Musar till kebaben (blev för övrigt väldigt bra, tack för instruktioner). Grymt bra vin måste jag säga. Som en varmare och kryddigare Bordeaux. Visst var det något för stramt för att vara en perfekt match till maten men det blev absolut ingen krock utan gick bra till (höll ner på chilihettan, var nog var till vinets fördel).
Alltså, det vattnas i munnen!
Det ska bli mitt absolut första projekt när jag kommer hem, asbra kebeb med ny årgång av Musar!
 

Vino fino

Medlem
Är det inte väldigt ovanligt att inte låta ett rött vin genomgå malolaktisk jäsning?
Jo. Menade bara att stilen är rätt lik gammal Rioja med minimal malo, väldigt senig sirlig röd frukt utan fetma. Vad jag vet kör de lång jäsning under låg temperatur.

Det spelar egentligen ingen roll--- det viktiga var att du hittade ett bra vin till kebaben! Resten är oviktigt. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ikväll smäller det!

-Var borta på den lokala gården och fick mig en rejäl klump med Fransyska samt en duktig bit utskuren karré.
Båda har rimmats i saltlake sedan igår och ligger sedan några timmar i ugnen på lågtemp medans den "röda såsen" puttrar på spisen och vitkålssalladen chillar i kylen.

Nu ska det bara byggas en av världens kanske godaste batcher med Hoummus, en tokkryddig Harissa samt lite annat gott...

Planen är att steka av köttet med lite extra kryddning på Muurikan precis innan det är dags för svullning... Jag återkommer om hur det hela föll sig...

Ja, vinet då... Självklart har jag några flaskor 2007 Chat. Musar till gästerna :)
 
Toppen