Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Handla Alsaceviner på nätet

Bastardo

Medlem
Var kan man köpa finare stilla vita viner från Alsace för hyfsade priser utan att behöva ombesörja alkoholskatter själv? Jag pratar naturligtvis mest om vinerna från Grand Cru, Vendanges Tardives och Sélection de Grains Nobles, men även andra viner därifrån går bra. Speciellt av druvan Muscat.
Det behöver inte vara just värstingar utan viner som folk med normala inkomster har råd att köpa. Fast i Sverige ser det ut som att ingen vill köpa dessa viner, utom bara jag!

Det är bedrövligt att vi i Sverige har så urusel sortiment på bolis! Möjligt att saker och ting ligger lite bättre i Danmark, men deras höga kurs på valutan gentemot våran försvårar möjlighet för att inhandla vin därifrån.

Nämnas bör att Finland har nästan dubbelt så många viner och Norge över tre gånger så många att välja mellan vinerna från Alsace. Kul, eller hur? ;) Brädat med råge av båda lillbrorsor.
 

jrick

Medlem
Var kan man köpa finare stilla vita viner från Alsace för hyfsade priser utan att behöva ombesörja alkoholskatter själv? Jag pratar naturligtvis mest om vinerna från Grand Cru, Vendanges Tardives och Sélection de Grains Nobles, men även andra viner därifrån går bra. Speciellt av druvan Muscat.
Det behöver inte vara just värstingar utan viner som folk med normala inkomster har råd att köpa. Fast i Sverige ser det ut som att ingen vill köpa dessa viner, utom bara jag!

Det är bedrövligt att vi i Sverige har så urusel sortiment på bolis! Möjligt att saker och ting ligger lite bättre i Danmark, men deras höga kurs på valutan gentemot våran försvårar möjlighet för att inhandla vin därifrån.

Nämnas bör att Finland har nästan dubbelt så många viner och Norge över tre gånger så många att välja mellan vinerna från Alsace. Kul, eller hur? ;) Brädat med råge av båda lillbrorsor.
Terroirviner.com är baserad i Colmar och säljer till Sverige med alkoholskatten omhändertagen.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det är ju inte ett uselt sortiment om ingen vill köpa vinerna. Då är det ju bara ett kundanpassat utbud.
Det var bara min tes, det finns inget bevis att det stämmer. Hur kan de ha större intresse att köpa vinerna från Alsace både i Finland och Norge? Om de inte har hyfsad sortiment, så kan de inte sälja så bra heller. Man måste marknadsföra sig för att lyckas.
Och bara några år sen fanns det mycket bättre utbud. Även många viner av klassen SGN. Just nu finns nog inte ens tio flaskor som jag personligen skulle vara intresserad av att köpa.
P.S. Jag känner till terroirviner.com och har även beställt av honom. Har fortfarande en flaska SGN av hans sortiment hemma. Öppnar den nog senast i sommar. :)
 

sunqan

Vinös
Hmm. Dessa två screenshots visar Alkos respektive Systembolagets web. Alsace per produkttyp
Screenshot_20200112-151456_Samsung Internet.jpg

Och
Screenshot_20200112-151553_Samsung Internet.jpg


Jag vet inte om Alko har begreppet beställningssortiment, om inte har vi en skillnad där. Finnarna har enligt finsk lag dessutom ingen möjlighet att handla alkohol på distans (en lag som mig veterligen aldrig prövats i domstol)

Det enda är väl att det borde finnas utrymme för ännu fler viner i sverige...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Hmm. Dessa två screenshots visar Alkos respektive Systembolagets web. Alsace per produkttyp
Visa bifogad bild 18780
Och
Visa bifogad bild 18781

Jag vet inte om Alko har begreppet beställningssortiment, om inte har vi en skillnad där. Finnarna har enligt finsk lag dessutom ingen möjlighet att handla alkohol på distans (en lag som mig veterligen aldrig prövats i domstol)

Det enda är väl att det borde finnas utrymme för ännu fler viner i sverige...
Jag räknade med bara Gran Cru viner eller högre. Och bara stilla vita viner. De har ungefär samma möjlighet som här med beställningssortimentet. En skillnad är dock att man betalar på en gång när beställningen är gjort. Jag gjorde det direkt i affären när jag senast var där och fick pröjsa på en gång.
Jag vet inte hur det är med lagen som du hänvisar till, men där verkar folk handla helt ohämmad allt möjligt från nätet utan att behöva vara rädda för att få sina flaskor rövade. :) På vilket sätt skulle vi ha det bättre?
Dessutom ligger Estland bara två timmars båtresa ifrån Helsingfors dit många finländare gör flera vändor årligen. Där är billig alkohol betydligt vänligare prissatt. Dock gäller inte det samma med finare viner, vilket är att beklaga.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var kan man köpa finare stilla vita viner från Alsace för hyfsade priser utan att behöva ombesörja alkoholskatter själv?
Om du med detta enbart menar "svenska" nätvinhandlare, känner jag tyvärr inte till någon som har ett verkligt brett Alsace-sortiment. Flera har ett och annat Alsacevin, men inte riktigt som fokus för sitt sortiment. Terroirviner.com har redan nämnts (men har färre Alsaceviner än vad man kunde tro av en leverantör som ligger i Alsace). Winefinder har bl.a. några viner från Zind-Humbrecht, men tyvärr är Alsacesortimentet mindre hos dem än förr. Winefinder har ibland rätt bra priser (särskilt när de har rea), men ibland är de dyrare än SB.

Spontant sett skulle jag säga att Alsace-sortimentet som går att köpa via SB är rätt stort, förutsatt att man använder beställningssortimentet. Det är väl då det söta sortimentet som har utarmats på senare år, och så Muscat som i flera år varit svårt att få tag på utan kollikrav. (I min munskänkssektion brukar det lösas genom att vi köper en som har kollikrav 4 flaskor, och låter två flaskor ligga kvar till nästa kurs/provning, men det kanske inte är lika aktuellt för nöjesdrickande hemmavid.)

Om man jagar en viss årgång kan det förstås också vara problem, eftersom det är mycket vanligt att man får en annan årgång än den som står i BS, och ibland får man några dagar senare ett SMS om att vinet är slut. (Händer mig ofta när jag letar viner till munskänkslektioner.)

Jag pratar naturligtvis mest om vinerna från Grand Cru, Vendanges Tardives och Sélection de Grains Nobles, men även andra viner därifrån går bra. Speciellt av druvan Muscat.
Det behöver inte vara just värstingar utan viner som folk med normala inkomster har råd att köpa.
Det skulle nog var enklare om du helt enkelt skriver vilken prisklass du är intresserad av. Jag har väldigt svårt att spekulera kring vilka priser som du tror att folk med normala inkomster har råd med, eftersom jag inte ens riktigt vet vad du menar med "folk med normala inkomster".

Vill du prova leverantörer som inte är specifikt Sverige-anpassade, har bl.a. Grands Bourgognes ett bra Alsace-sortiment, i och för sig med fokus på välkända producenter snarare än kategorin "nya upptäckter". Den leverantören har generellt bra priser på "basnivån" från alla regioner de säljer (Bourgogne, Rhône, Alsace o.s.v.) men är ibland rätt dyra på toppviner. Just nu (t.o.m. idag) är det rabatt på hela sortimentet. Jag hittar tre Muscat när jag kollar, alla dock på basnivån och inga Muscat GC eller Muscat VT/SGN.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Om du med detta enbart menar "svenska" nätvinhandlare, känner jag tyvärr inte till någon som har ett verkligt brett Alsace-sortiment. Flera har ett och annat Alsacevin, men inte riktigt som fokus för sitt sortiment. Terroirviner.com har redan nämnts (men har färre Alsaceviner än vad man kunde tro av en leverantör som ligger i Alsace). Winefinder har bl.a. några viner från Zind-Humbrecht, men tyvärr är Alsacesortimentet mindre hos dem än förr. Winefinder har ibland rätt bra priser (särskilt när de har rea), men ibland är de dyrare än SB.

Spontant sett skulle jag säga att Alsace-sortimentet som går att köpa via SB är rätt stort, förutsatt att man använder beställningssortimentet. Det är väl då det söta sortimentet som har utarmats på senare år, och så Muscat som i flera år varit svårt att få tag på utan kollikrav. (I min munskänkssektion brukar det lösas genom att vi köper en som har kollikrav 4 flaskor, och låter två flaskor ligga kvar till nästa kurs/provning, men det kanske inte är lika aktuellt för nöjesdrickande hemmavid.)

Om man jagar en viss årgång kan det förstås också vara problem, eftersom det är mycket vanligt att man får en annan årgång än den som står i BS, och ibland får man några dagar senare ett SMS om att vinet är slut. (Händer mig ofta när jag letar viner till munskänkslektioner.)


Det skulle nog var enklare om du helt enkelt skriver vilken prisklass du är intresserad av. Jag har väldigt svårt att spekulera kring vilka priser som du tror att folk med normala inkomster har råd med, eftersom jag inte ens riktigt vet vad du menar med "folk med normala inkomster".

Vill du prova leverantörer som inte är specifikt Sverige-anpassade, har bl.a. Grands Bourgognes ett bra Alsace-sortiment, i och för sig med fokus på välkända producenter snarare än kategorin "nya upptäckter". Den leverantören har generellt bra priser på "basnivån" från alla regioner de säljer (Bourgogne, Rhône, Alsace o.s.v.) men är ibland rätt dyra på toppviner. Just nu (t.o.m. idag) är det rabatt på hela sortimentet. Jag hittar tre Muscat när jag kollar, alla dock på basnivån och inga Muscat GC eller Muscat VT/SGN.
Tack, Tomas!
Låt oss säga alla fall under 500 kronor per flaska, även för lite finare vin och helst under 300 kr per flaska över huvud taget.
Skattefrågan är inte så himla viktig ändå. Det går alltid lösa på något sätt, och ett par tior per pava är inte så mycket ändå. :)
Personligen tycker jag att Biecher ger mycket valuta för pengen. Ett Grand Cru-vin för priset av ordinarie vin. Men deras blandvin gillade jag inte så mycket, trots att det har fått fina recensioner på sina håll. Lite svårdefinierad vin, enligt mig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack, Tomas!
Låt oss säga alla fall under 500 kronor per flaska, även för lite finare vin och helst under 300 kr per flaska över huvud taget.
Skattefrågan är inte så himla viktig ändå. Det går alltid lösa på något sätt, och ett par tior per pava är inte så mycket ändå. :)
Personligen tycker jag att Biecher ger mycket valuta för pengen. Ett Grand Cru-vin för priset av ordinarie vin. Men deras blandvin gillade jag inte så mycket, trots att det har fått fina recensioner på sina håll. Lite svårdefinierad vin, enligt mig.
Då säger jag, registrera ett konto hos Grands Bourgognes nu och beställ ikväll, medan rabatten (10% direkt, +5% tillgodohavande inför kommande köp) ungefär kompenserar för frakten! Jag ser 24 Alsaceviner upp till 30 euro (Deiss, Albert Mann, Ostertag, Trimbach, Weinbach, Zind-Humbrecht - så bara toppnamn) och 12 ytterligare upp till 40 euro.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Då säger jag, registrera ett konto hos Grands Bourgognes nu och beställ ikväll, medan rabatten (10% direkt, +5% tillgodohavande inför kommande köp) ungefär kompenserar för frakten! Jag ser 24 Alsaceviner upp till 30 euro (Deiss, Albert Mann, Ostertag, Trimbach, Weinbach, Zind-Humbrecht - så bara toppnamn) och 12 ytterligare upp till 40 euro.
Tusen tack för tipset, Tomas! You’ve made my day.
Det tål att fundera på. :) Om inte just i kväll, så kommer jag med ganska stor sannolikhet att beställa inom de närmaste dagarna. Priset är ett mindre problem än tillgänglighet. ;) Och det är ju helt underbart om man kan beställa som minst bara sex flaskor! Vilken fyndsajt!
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
För den som har en bra hammare är alla problem spikar.
Tittar man på Systembolagets försäljningsstatistik (vilket jag gör oproportioneligt ofta), finner man att:
1) både såld volym och antalet artiklar toppade 2014 och har minskat en del sedan dess
2) 2018 såldes ungefär en fjärdedel så mycket Alsace Grand Cru som 2014 (6 600 liter mot 25 700)
3) mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC
4) mellan en sextiondedel och en tvåhundradedel av volymen (Alsace, vitt vin) är GC
5) "vanliga" Alsace (vitt vin) säljer i snitt mellan 6 000 och 8 000 liter per år
6) GC Alsace (vitt vin) säljer i snitt mellan 170 och 460 liter per år
Som alltid, med reservation för databashygien.

Picture3.jpg

Picture4.jpg

Picture5.jpg
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
För den som har en bra hammare är alla problem spikar.
Tittar man på Systembolagets försäljningsstatistik (vilket jag gör oproportioneligt ofta), finner man att:
1) både såld volym och antalet artiklar toppade 2014 och har minskat en del sedan dess
2) 2018 såldes ungefär en fjärdedel så mycket Alsace Grand Cru som 2014 (6 600 liter mot 25 700)
3) mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC
4) mellan en sextiondedel och en tvåhundradedel av volymen (Alsace, vitt vin) är GC
5) "vanliga" Alsace (vitt vin) säljer i snitt mellan 6 000 och 8 000 liter per år
6) GC Alsace (vitt vin) säljer i snitt mellan 170 och 460 liter per år
Som alltid, med reservation för databashygien.

Visa bifogad bild 18791
Visa bifogad bild 18792
Visa bifogad bild 18793

Tusen tack, Wintermute!
Jag har dålig koll på statistik över huvud taget. Vi hör till en pytteliten, mycket exklusiv skara vinälskare som gillar Alsaceviner. Det går kanske även påstå att vi dricker i det här fallet godare viner än 99% av bolagskunder, om man betänker Grand Cru viner och även högre klassen.
Men vad kan vara orsaken till tappet gällande viner från Alsace? Så mycket borde inte folk ha börjat köpa via nätet eller tagit hem från sina utlandsvistelser, eller hur? Det skulle vara kul att kunna bena ut vad som kan orsaka det här. :)
 

Poussard

Medlem
Tusen tack, Wintermute!
Jag har dålig koll på statistik över huvud taget. Vi hör till en pytteliten, mycket exklusiv skara vinälskare som gillar Alsaceviner. Det går kanske även påstå att vi dricker i det här fallet godare viner än 99% av bolagskunder, om man betänker Grand Cru viner och även högre klassen.
Men vad kan vara orsaken till tappet gällande viner från Alsace? Så mycket borde inte folk ha börjat köpa via nätet eller tagit hem från sina utlandsvistelser, eller hur? Det skulle vara kul att kunna bena ut vad som kan orsaka det här. :)
Jag har inte svaret men man kan ju spekulera att det finns olika trender som kommer och går och Alsace just nu är lite "ute". Många köper kanske just nu hellre Tysk Riesling vad gäller de mer klassiska vinerna, och den mer alternativa vindrickaren kanske hellre köper några helt andra regioner/druvor.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Då säger jag, registrera ett konto hos Grands Bourgognes nu och beställ ikväll, medan rabatten (10% direkt, +5% tillgodohavande inför kommande köp) ungefär kompenserar för frakten! Jag ser 24 Alsaceviner upp till 30 euro (Deiss, Albert Mann, Ostertag, Trimbach, Weinbach, Zind-Humbrecht - så bara toppnamn) och 12 ytterligare upp till 40 euro.
Jag har funderat på att beställa de här:
Albert Mann Muscat 2018, 17 eur
Deiss Muscat d’Alsace 2015, 19 eur
Domaine Zind-Humbrecht, Alsace Muscat blanc, Herrenweg Turckheim 2016, 18 eur
Domaine Marcel Deiss, Alsace Pinot Gris 2015, 21 eur
Domaine Albert Mann, Alsace Pinot Gris blanc, Cuvee Albert VV 2016, 20,50 eur
Rene Rostaing Grenache Blanc Coteaux du Languedoc Puech Noble 2016, 12,50 eur
Tillkommer frakten på 35 €. Hade varit lite för jäktigt att kunna beställa redan i går. :)
 

sunqan

Vinös
Jag räknade med bara Gran Cru viner eller högre. Och bara stilla vita viner. De har ungefär samma möjlighet som här med beställningssortimentet. En skillnad är dock att man betalar på en gång när beställningen är gjort. Jag gjorde det direkt i affären när jag senast var där och fick pröjsa på en gång.
Jag vet inte hur det är med lagen som du hänvisar till, men där verkar folk handla helt ohämmad allt möjligt från nätet utan att behöva vara rädda för att få sina flaskor rövade. :) På vilket sätt skulle vi ha det bättre?
Dessutom ligger Estland bara två timmars båtresa ifrån Helsingfors dit många finländare gör flera vändor årligen. Där är billig alkohol betydligt vänligare prissatt. Dock gäller inte det samma med finare viner, vilket är att beklaga.

Finnarnas upplägg var fiffigt. Skattemässigt följer de eus punktskattedirektiv med distsnshandel och allr, sedan har deras motsvarighet till folkhälsomyndigheten gått in och olagligförklarat distanshandeln, eftersom varorna då omsätts i finland och det bara är alko som får sälja till privatpersoner i finland. Svenska politiker var på väg att försöka få till nåt liknande.

Sen har det tydligen hänt saker

https://www.hbl.fi/artikel/lekande-latt-att-bestalla-sprit-pa-natet-men-nu-kan-det-bli-stopp-2/
Och
https://www.hbl.fi/artikel/eu-kommissionen-inget-hinder-for-distansforsaljning-av-alkohol-pa-natet/

Men kontentan är att det enligt ländernas egna lagstiftning varit olagligt att sälha tull finland, men inte till sverige. Och likt förbenat har finnarna haft det lättare än vi.
"Go figure" som de engelsktalande säger.

Men jag ser också gärna tips på handlare som har ett större sortiment av både röda och vita alsaceviner. (Annat än zind humbrecht(
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tycker det är lite synd att Alsaceviner är lite "ute", det gör att det inte finns så mycket att välja på när man har SB som kanal. Jag var i Alsace i höstas och vinerna i prisklassen över 18 euro var kanon (för det mesta). Många av de kända producenterna levererade långt över förväntat. Tycker att vinerna från detta område är mycket prisvärda idag, men tyvärr, så kommer inte mycket till Sverige idag.
 

Terroirviner

Leverantör
Om administratörerna tillåter vill jag bara klargöra hur nätvinbutiken Terroirviner (med bas i Colmar) fungerar när det gäller sortiment. Det finns i snitt 50-60 viner i sortimentet vid en given tidpunkt, varav ca 20-25 Alsaceviner. Just nu är det lite mindre eftersom det har skett en lagerrensning efter jul.

En stor del av de viner som Terroirviner lanserar säljer slut inom ett par veckor efter lanseringen. Dvs sortimentet varierar hela tiden. Nya lanseringar sker var 3:e vecka. Under en årsperiod erbjuder Terroirviner totalt ca 40-50 olika Alsaceviner i butiken, men vinerna kommer in i olika omgångar och är bara tillgänliga under en viss period.

Kunder med speciella önskemål utöver det synliga (publicerade) sortimentet i butiken kan kontakta mig på info@terroirviner.com och göra en förfrågan. Jag ger förslag på viner som matchar önskemålet och möjlighet att göra en manuell beställning. Just nu har Terroirviner ett samarbete med följande vingårdar i Alsace:

Paul Ginglinger (Eguisheim)
Bruno Hertz (Eguisheim)
Damien Schueller (Husseren-les-Châteaux)
Jean-Marie Vorburger (Voegtlinshoffen)
Jean-Claude Koehler (Westhalten)
Nicolas Zusslin (Orschwihr)
Domaine de la Vieille Forge (Beblenheim)
Sylvie Spielmann (Bergheim)
Schoenheitz (Wihr-au-Val)
Domaine Geschickt (Ammerschwihr)
Huber & Bléger (St Hippolyte)
André Vielweber (Hunawihr)

Mvh, Philippe på Terroirviner
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jättebra, Philippe!
Det kanske blir en ny beställning i nära framtid. Jag älskar Alsace-viner! Och det är dessutom lite kul att ha hemma sånt, som inte alla har.
Jag köpte några flaskor vin av dig ett par år sen. De här var godaste enligt mig:
Nicolas Zusslin Pinot Gris Tête de Cuvée 2016, 167 kr
Bästa PG av de här.
Bruno Hertz Riesling Vieilles Vignes Alsace 2015, 159 kr
Mycket gott vin! Kan köpa flera gånger om den finns.
Nicolas Zusslin Gewurztraminer Vieilles Vignes Cuvée Jeanine 2015, 164 kr
Gott, inte så utpräglat kryddigt smak.
Nicolas Zusslin Riesling Vieilles Vignes Cuvée Daniel 2016, 154 kr
 

Terroirviner

Leverantör
Tack Bastardo! Det var kul att höra.

Mitt mål är att inte vara statisk utan att ständigt hitta nya spännande viner och vidga vyerna. Bl a skulle jag vilja kolla upp lite fler viner i Bas-Rhin, som hittills varit kraftigt underrepresenterade i Terroirviners sortiment. T ex Klevener de Heiligenstein, Sylvaner Zotzenberg, Rouge d'Ottrott, och varför inte åka upp en sväng till kommuner längre norrut som Marlenheim, även Wissembourg. Dessa är några projekt som jag har i en ganska nära framtid.

För övrigt kan jag säga att genom de 12 Alsaceproducenter som jag redan samarbetar med, så har jag tillgång till totalt ca 250 viner, då varje producent gör i snitt 20 viner. Det finns alltså en stor mängd viner på armlängds avstånd. Av skäl som de flesta kan förstå är det omöjligt för mig att ha samtliga dessa i lager samtidigt. Men jag kan som sagt skräddarsy förslag åt den som har specifika önskemål.

Tack!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det låter oerhört lovande, Philippe!
Jag är tämligen säker, att medlemmar här kommer att höra av sig gällande vinköp. Det kommer alla fall jag att göra. Dessutom är det en stor fördel att göra affärer med någon som kan svenska. :)
Med så många producenter måste det finnas någonting för nästan alla som gillar vinerna från Alsace och det är en enorm fördel, om man kan lyckas hitta även några viner utanför ordinarie sortimentet. Tack för att du gav oss information!
 
Toppen