Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Handla Alsaceviner på nätet

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
När vi är inne på Alsace. Hur rankas årgångarna 2013 till 2017 inbördes och stilmässigt?

Tänkte i första hand på Zind Humbrecht Clos Saint Urbain Riesling. Allmänna omdömen går också bra.:)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
När vi är inne på Alsace. Hur rankas årgångarna 2013 till 2017 inbördes och stilmässigt?

Tänkte i första hand på Zind Humbrecht Clos Saint Urbain Riesling. Allmänna omdömen går också bra.:)
Enligt Wine Enthusiast får årgången 2017 93 poäng och 2013 89 poäng. Kan kolla om jag hittar uppgifterna för själva producenten.
Wine Spectator ger också 89 poäng till årgång 2013. Så här skriver de:
”A small crop of racy whites, but generally lighter in stature; rainy October, but top sites and producers were successful. Not a year for VTs or SGNs.”
Lite om själva producentens åsikter:
http://www.zindhumbrecht.fr/en/our-wines/millesimes-2013/
https://wine-chronicles.com/blog/alsace-zind-humbrecht-in-2013/

https://wine-chronicles.com/blog/zind-humbrecht-2017/
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
När vi är inne på Alsace. Hur rankas årgångarna 2013 till 2017 inbördes och stilmässigt?

Tänkte i första hand på Zind Humbrecht Clos Saint Urbain Riesling. Allmänna omdömen går också bra.:)
Har inget specifikt för vinet du nämner med Wine Scholar Guild har denna lista över årgångarna.
upload_2020-1-15_11-15-56.png
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Har inget specifikt för vinet du nämner med Wine Scholar Guild har denna lista över årgångarna.
Visa bifogad bild 18800
Kanonbra, thunberg!
Helt obekant sajt för mig så här långt. Medlemskapet kostar 100 USD per år och man verkar få ganska mycket valuta för pengarna. Sen vet jag inte hur mycket/lite de recenserar individuella viner. Det är nästan den viktigaste biten för mig.
P.S. Bör nog fundera mera på beställning från nämnda nätfirman av Alsace-viner, då det ser ut att Vingruppen säljer deras vinerna billigare. Kruxet är väl bara den att det går nog inte beställa privat och knappast mindre mängder hur som helst.
Finns det någon som vet hur privatimport fungerar hos Vingruppen?
 
Last edited:

jrick

Medlem
Kanonbra, thunberg!
Helt obekant sajt för mig så här långt. Medlemskapet kostar 100 USD per år och man verkar få ganska mycket valuta för pengarna. Sen vet jag inte hur mycket/lite de recenserar individuella viner. Det är nästan den viktigaste biten för mig.
P.S. Bör nog fundera mera på beställning från nämnda nätfirman av Alsace-viner, då det ser ut att Vingruppen säljer deras vinerna billigare. Kruxet är väl bara den att det går nog inte beställa privat och knappast mindre mängder hur som helst.
Finns det någon som vet hur privatimport fungerar hos Vingruppen?
Tänk på att vinerna i restaurangsortiment blir dyrare vid privatimport på grund av moms och systembolagets avgifter, ofta cirka 40% dyrare.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tänk på att vinerna i restaurangsortiment blir dyrare vid privatimport på grund av moms och systembolagets avgifter, ofta cirka 40% dyrare.
Tack, jrick!
Jag ringde till Vingruppen. Det enda som kommer är debitering av frakten på 250 kr, och det gäller även, om man skulle beställa bara en enda flaska, så klart måste man räkna lite hur många man beställer, så att det är inte blir för dyrt.
Naturligtvis måste man räkna priset så att det innehåller även moms. Prismässigt kommer det att landa nära det samma som hos nätfirman, men största skillnaden är att hela proceduren är fullständigt lagligt … ;)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag ber om ursäkt, Vinunic ska det naturligtvis vara. De har rätt så många flaskor vin av firman Domaine Zind-Humbrecht. Några finns även på ordinarie sortimentet, men de allra flesta finns bara som privatimport.
Är de två samma firma? Eller hur kan man förklara att viner finns hos båda?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag ber om ursäkt, Vinunic ska det naturligtvis vara. De har rätt så många flaskor vin av firman Domaine Zind-Humbrecht. Några finns även på ordinarie sortimentet, men de allra flesta finns bara som privatimport.
Är de två samma firma? Eller hur kan man förklara att viner finns hos båda?
Vinunic är ett av företagen i Vingruppen.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
För den som har en bra hammare är alla problem spikar.
Tittar man på Systembolagets försäljningsstatistik (vilket jag gör oproportioneligt ofta), finner man att:
1) både såld volym och antalet artiklar toppade 2014 och har minskat en del sedan dess
2) 2018 såldes ungefär en fjärdedel så mycket Alsace Grand Cru som 2014 (6 600 liter mot 25 700)
3) mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC
4) mellan en sextiondedel och en tvåhundradedel av volymen (Alsace, vitt vin) är GC
5) "vanliga" Alsace (vitt vin) säljer i snitt mellan 6 000 och 8 000 liter per år
6) GC Alsace (vitt vin) säljer i snitt mellan 170 och 460 liter per år
Som alltid, med reservation för databashygien.

Visa bifogad bild 18791
Visa bifogad bild 18792
Visa bifogad bild 18793

Jag förstår inte ditt resonemang här:
3) mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC
versus
4) mellan en sextiondedel och en tvåhundradedel av volymen (Alsace, vitt vin) är GC
De här två sakerna säger emot varandra. Vad är det exakt du menar? Någon av påståendena måste vara fel!
Menar du alltså på bolaget eller totalt? Eller kanske du kunde förklara lite bättre egentligen vad du menar? :)
På nätet läser jag att bara 4% av hela produktionen av vita viner i Alsace är Grand Cru, så hur kan det blir plötsligt bli mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC?
 
Last edited:

john b

Medlem
Jag förstår inte ditt resonemang här:
3) mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC
4) mellan en sextiondedel och en tvåhundradedel av volymen (Alsace, vitt vin) är GC

De här två sakerna säger emot varandra. Vad är det exakt du menar? Någon av påståendena måste vara fel!
Menar du alltså på bolaget eller hur? Eller kanske du kunde förklara lite bättre egentligen vad du menar? :)

Jag tolkar det som att ganska många av köpalternativen på bolaget är GC. Men det mesta som faktiskt köps är billigare varianterna.
 

Wintermute

Medlem
Jag förstår inte ditt resonemang här:
3) mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC
versus
4) mellan en sextiondedel och en tvåhundradedel av volymen (Alsace, vitt vin) är GC
De här två sakerna säger emot varandra. Vad är det exakt du menar? Någon av påståendena måste vara fel!
Menar du alltså på bolaget eller totalt? Eller kanske du kunde förklara lite bättre egentligen vad du menar? :)
På nätet läser jag att bara 4% av hela produktionen av vita viner i Alsace är Grand Cru, så hur kan det blir plötsligt bli mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC?
3) avser antal artikelnummer.
4) avser såld volym.
Slutsatsen blir som @john b konstaterade att det finns en del att välja på, men det är det billiga som säljer mycket.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
3) avser antal artikelnummer.
4) avser såld volym.
Slutsatsen blir som @john b konstaterade att det finns en del att välja på, men det är det billiga som säljer mycket.
Jag hänger inte med ändå. Det finns 164 olika flaskor vita viner från Alsace. Hur kan man få det till ”mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC”? Det finns bara 17 flaskor Grand cru flaskor på bolis, så det är bara lite över 10%. Använder vi samma regler för matematik eller hur kan du förklara detta? :) Det är långt ifrån bra situation!
I Finland hos Alko finns det 35 olika flaskor Alsace Grand cru viner. Hur kan man tycka då att läget är bra hos oss, när det bor nästan dubbelt så mycket folk här än i Finland?
Hos Vinonopolet funkar deras söktjänst så uruselt, att det går inte ens att få fram uppgifter om situationen. Kan inte fatta att de har så dålig sökfunktion med alla deras oljepengar? :(
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Jag hänger inte med ändå. Det finns 164 olika flaskor vita viner från Alsace. Hur kan man få det till ”mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC”? Det finns bara 17 flaskor Grand cru flaskor på bolis, så det är bara lite över 10%. Använder vi samma regler för matematik eller hur kan du förklara detta? :) Det är långt ifrån bra situation!
I Finland hos Alko finns det 35 olika flaskor Alsace Grand cru viner. Hur kan man tycka då att läget är bra hos oss, när det bor nästan dubbelt så mycket folk här än i Finland?
Hos Vinonopolet funkar deras söktjänst så uruselt, att det går inte ens att få fram uppgifter om situationen. Kan inte fatta att de har så dålig sökfunktion med alla deras oljepengar? :(
Spannet 1/4--1/6 beskriver hur andelen har varierat under perioden 2009--2018.
 

Wintermute

Medlem
Om man tittar på data från 2019, ser bilden ut som i bilagan. Längst till vänster har vi Alsace, den oranga skärvan i mitten är Alsace GC, till höger har vi Cremant. Varje ruta är en artikkel på bolaget. Ytan är proportionell mot såld volym.
  • Den Alsace som säljer bäst, säljer 36 gånger så mycket som den GC som säljer bäst; eller 22 gånger så mycket som samtlig GC.
  • Av 26 GC är det 5 stycken som säljer 100 liter eller mer per år.
  • Av 187 st Alsace är det 7 stycken som säljer 100 000 liter eller mer per år
[Jag vet inte om jag förtydligar något, eller bara bidrar till ytterligare förvirring...]
 

Attachments

  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    39,7 KB · Visningar: 151
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Om man tittar på data från 2019, ser bilden ut som i bilagan. Längst till vänster har vi Alsace, den oranga skärvan i mitten är Alsace GC, till höger har vi Cremant. Varje ruta är en artikkel på bolaget. Ytan är proportionell mot såld volym.
  • Den Alsace som säljer bäst, säljer 36 gånger så mycket som den GC som säljer bäst; eller 22 gånger så mycket som samtlig GC.
  • Av 26 GC är det 5 stycken som säljer 100 liter eller mer per år.
  • Av 187 st Alsace är det 7 stycken som säljer 100 000 liter eller mer per år
[Jag vet inte om jag förtydligar något, eller bara bidrar till ytterligare förvirring...]
Det här påståendet stämmer fortfarande inte: ”mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC”.
Hur kan du förklara det? Alltså en gång till, det finns 165 artiklar totalt av Alsaceviner och av de är 17 artiklar Grand cru-kvalitet. Det blir bara en aning över 10% då och inte ens i närheten av en fjärdedel och en sjättedel!
Varifrån har du fått den siffran?
För det andra, hur kan man tycka att sortimentet av GC-viner är bra, när Finland har dubbelt så många och det bor cirka hälften av människor där? I överlag har jag mycket svårt att förstå att Alsace-viner har tappat så oerhört mycket i försäljningen om vi pratar om lite bättre kvalitet. Men det har nog vinerna från Sauternes också gjort, vilket kanske inte är just den bästa jämförelsen.
P.S. Vinmonopolet har 54 olika artiklar Grand cru-viner från Alsace och det bor ännu mindre folk där än i Finland. Så hur kan det komma sig? Anser ni fortfarande att systemets sortiment är bra på den punkten?
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Det här påståendet stämmer fortfarande inte: ”mellan en fjärdedel och en sjättedel av alla artiklar (Alsace, vitt vin) är GC”.
Hur kan du förklara det? Alltså en gång till, det finns 165 artiklar totalt av Alsaceviner och av de är 17 artiklar Grand cru-kvalitet. Det blir bara en aning över 10% då och inte ens i närheten av en fjärdedel och en sjättedel!
Varifrån har du fått den siffran?
För det andra, hur kan man tycka att sortimentet av GC-viner är bra, när Finland har dubbelt så många och det bor cirka hälften av människor där? I överlag har jag mycket svårt att förstå att Alsace-viner har tappat så oerhört mycket i försäljningen om vi pratar om lite bättre kvalitet. Men det har nog vinerna från Sauternes också gjort, vilket kanske inte är just den bästa jämförelsen.
P.S. Vinmonopolet har 54 olika artiklar Grand cru-viner från Alsace och det bor ännu mindre folk där än i Finland. Så hur kan det komma sig? Anser ni fortfarande att systemets sortiment är bra på den punkten?
Utgående från taggning i försäljningsstatistiken ser det ut så här, historiskt:
[År / Antal Alsace / Antal Alsace GC / ~Andel GC]
2019 / 187 / 26 / en av 8,2
2018 / 198 / 39 / en av 6,1
2017 / 208 / 50 / en av 5,2
2016 / 214 / 49 / en av 5,4
2015 / 233 / 42 / en av 6,5
2014 / 236 / 57 / en av 5,1
2013 / 223 / 52 / en av 5,3
2012 / 198 / 53 / en av 4,7
2011 / 188 / 44 / en av 5,3
2010 / 203 / 60 / en av 4,4
2009 / 205 / 64 / en av 4,2

En del av artiklarna är sannolikt tillfälliga artiklar, andra är kanske privatimport och ytterligare några kan vara dolda artiklar. Såtillvida skiljer sig siffrorna från de man hittar om man tar en ögonblicksbild från hemsidan.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Utgående från taggning i försäljningsstatistiken ser det ut så här, historiskt:
[År / Antal Alsace / Antal Alsace GC / ~Andel GC]
2019 / 187 / 26 / en av 8,2
2018 / 198 / 39 / en av 6,1
2017 / 208 / 50 / en av 5,2
2016 / 214 / 49 / en av 5,4
2015 / 233 / 42 / en av 6,5
2014 / 236 / 57 / en av 5,1
2013 / 223 / 52 / en av 5,3
2012 / 198 / 53 / en av 4,7
2011 / 188 / 44 / en av 5,3
2010 / 203 / 60 / en av 4,4
2009 / 205 / 64 / en av 4,2

En del av artiklarna är sannolikt tillfälliga artiklar, andra är kanske privatimport och ytterligare några kan vara dolda artiklar. Såtillvida skiljer sig siffrorna från de man hittar om man tar en ögonblicksbild från hemsidan.
Tusen tack, min underbara vän!
Nu är jag fullständigt nöjd. :) Det känns nästan lite vulgärt att gubben skulle tillhöra i en så exklusiv klubb som älskare av fina viner från Alsace. Jag och ordföranden till vårat vingäng gjorde en liten beställning av Alsace-viner från Terroirviner. Då kommer vi att höra till en exklusiv skara människor som kan njuta av dessa rara droppar. Speciellt med druvan Muscat som odlas i en mycket liten skala. Addera sen betäckningen Vendanges Tardives, då pratar vi om supersällsynta droppar på våra breddgrader. Merci beaucoup, Philippe!
 
Last edited:

Terroirviner

Leverantör
Tusen tack, min underbara vän!
Nu är jag fullständigt nöjd. :) Det känns nästan lite vulgärt att gubben skulle tillhöra i en så exklusiv klubb som älskare av fina viner från Alsace. Jag och ordföranden till vårat vingäng gjorde en liten beställning av Alsace-viner från Terroirviner. Då kommer vi att höra till en exklusiv skara människor som kan njuta av dessa rara droppar. Speciellt med druvan Muscat som odlas i en mycket liten skala. Addera sen betäckningen Vendanges Tardives, då pratar vi om supersällsynta droppar på våra breddgrader. Merci beaucoup, Philippe!
Tack detsamma! Kul att vi kunde skräddarsy en order med viner som inte nödvändigtvis är speciellt efterfrågade av en bredare publik, men som är väldigt spännande. Tror de flesta inte riktigt vet vad de går miste om. Muscat-viner från området mellan Husseren-les-Châteaux och Voegtlinshoffen är av särskild hög kvalitet. Riktiga Alsacekännare och Muscatälskare söker upp Muscat från dessa trakter. Hoppas det blir en fin upplevelse. :)
 
Toppen