Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har en chianti 3l rödvin kvinnofigur

V-P

Medlem
Jag har en 3l stor flaska vin okänt årtal, men troligtvis från 60-80 tal. Är den drickbar? Värdefull? Se bilden. Har förvarats i källare.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    84,7 KB · Visningar: 473

Trydebull

Medlem
Jag har en 3l stor flaska vin okänt årtal, men troligtvis från 60-80 tal. Är den drickbar? Värdefull? Se bilden. Har förvarats i källare.

Det enda jag klart kan utläsa från bilden är Chianti. Rent generellt, som vin, kan man då direkt säga att det inte kommer att göra dig ekonomiskt oberoende. Kanske (tyvärr troligtvis, som enskild flaska) är den inte ens försäljningsbar i Sverige. Det är väldigt få Chianti-viner som betingar något större (om än alls) värde, tyvärr.

Närmre än så är svårt att säga. Som Wintermute skrev - om du kan ta en högupplöst/läsbar bild (eller skriva vad som står på etiketten) på eventuell text på flaskan så kan vi säkert, med gemensamma krafter, hjälpa dig lite mer.

Om den är drickbar - nivån ser väldigt vettig ut - ffa baserat på ditt angivna åldersintervall. Färgen ser klar ut, och från dina foton att dömma ser den åtminstone inte direkt missfärgad ut. Men svårt att bedömma tydligt från din bild.

Nästan alla gamla flaskors innehåll "går att dricka". Rent generellt blir inte vin giftigt eller "odrickbart". Däremot kan det ju pga defekter smaka f-n. Men då vill du inte dricka det oavsett om det "bara" är två år gammalt eller 40 år gammalt. Och du märker om det är defekt.

Vet du om flaskan har legat ner? Det ökar sannolikheten för drickbarheten med några 1000 procent. Vet du om källaren hållit vettig temperatur? Säg 6-16 grader? Kan absolut gå ner mot noll och säkert upp något över 16 också utan att det behöver förgöra innehållet?
 
Trådskapare
V

V-P

Medlem
Så ser den ut
 

Attachments

  • 43D9BDAD-4F10-484D-A765-D5A9F664BF9E.jpeg
    43D9BDAD-4F10-484D-A765-D5A9F664BF9E.jpeg
    40,6 KB · Visningar: 359
  • 6F48F1B7-6A9F-4C4E-A0B7-8A6DB980C664.jpeg
    6F48F1B7-6A9F-4C4E-A0B7-8A6DB980C664.jpeg
    33,9 KB · Visningar: 334

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag måste nog säga att oavsett ursprungsland brukar alla viner som hälls i "roliga flaskor" vara av rätt enkelt slag. Detta intryck förstärks av att det inte står någon årgång på flaskan. Så det eventuella värdet är som prydnadsföremål eller "kul grej", och nog inte i innehållet. Av bilden på flaskhalsen att döma, har flaskan en annan typ av officiell etikett än de DOC/DOCG-etiketter som gäller sedan rätt länge. Förmodligen kan det vara den bästa ledtråden om ålder, även om det inte hjälper mig att bli mer exakt. Men gissningen om 60- till 80-tal framstår som rimlig.
 
  • Like
Reactions: V-P
Toppen