Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har jag blivit en champagnesnobb?

Elvis

Medlem
Jag ska bekänna att jag länge tyckte att Moët Chandon Brut Imperial NV var en riktigt bra champagne. Jag gillade verkligen smaken. Efter att ha smakat en rad fina champagner under de senaste två åren har jag ändrat mig. I kväll tyckte jag att Moët Chandon Brut Imperial NV smakade riktigt platt och tråkigt. En betydligt billigare champagne som Jacquart Brut Mosaïque (som jag drack i förrgår) tycker jag nu bättre om, och en prismässigt likvärdig champagne som Laurent-Perrier Brut (igår) känns som förstklassig i jämförelse.

I kväll drack jag också Veuve Clicquot Brut som jag tyckte var något bättre än Moët samt Veuve Clicquot Rosé som jag inte alls tyckte om (för söt).

Vad har hänt? Har jag blivit överkritisk mot de kända märkena Moët och Veuve? Eller har mina smaklökar utvecklats så att jag numera uppskattar andra typer av champagne? Vad säger ni mer erfarna vinkännare?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Termen "Snobb" kommer från det latinska Sine Nobile, eller utan börd, som man skrev in i skolböckerna i Engelska privatskolor då man började acceptera "vanliga" människor in på skolorna. Man skrev ju in alla titlar som eleverna hade, och då var man ju också tvungen att ha någonting som förklarade för plebejerna att de inte "var några". ;D Så om du inte är adlig så är du per definition en snobb, och är du adlig så har du inte det problemet!

För att återknyta till champagnen så är det ju alltid så att ju mer man provar desto mer utvecklad blir ens smak. När man provat champagne (och andra viner) så dras man ofta mot mer rena, mer eleganta smaker (se exempelvis Riesling, Pinot Noir, två druvor med mycket syra som hyllas av "vinsnobbar" och ofta skys av "de andra"). Enklare champagne som Moët exempelvis har ofta en stor mängd socker i sig för att dölja orenheter och det kan vara en av de sakerna som gör att du helt enkelt inte uppskattar den i lika stor utsträckning. Sen att standard Moët är skit rent generellt är antagligen en annan bidragande orsak.

Men grattis! Du har vandrat en bit nedför vägen mot det totala mänskliga förfall som vi kallar vinintresse!

//Krug
 

v_skogh

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Har aldrig gillat och kommer med största sannolikhet gilla Moët Brut Imperial. Veuve Clicquot Brut däremot tycker jag är helt ok, hävdar att det finns bättre viner för de pengarna men den funkar helt klart.
 

anders

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Välkommen i klubben. M&C dricker man bara i ren despration eller möjligen om den är gratis. Jag kan ärligt säga att jag är inte särskilt förtjust i Dompan heller och jag hävdar med emfas att allt från M&C kostar ca dubbelt så mycket som det är värt. Säga vad man vill om termen "prisvärt" men M&C hamnar definitivt i kategorin "icke". M&C är arketypen för att man kan sälja vad skit som helst med mördande reklam.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Däremot gör de faktiskt en PC och en standardrosé som är helt ok! Även om det känns smutsigt att säga det.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Krug skrev:
Däremot gör de faktiskt en PC och en standardrosé som är helt ok! Även om det känns smutsigt att säga det.

De har en trevlig rundtur i Epernay också om än inte lika svullig som den hos Mercier med sin tågtur. Visningslokalerna är också mycket eleganta...

Tja, vad mer gott kan man säga om M&C? ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Det är bara acceptera att om man inte tycker att bib är helt ok eller att Periquita är årets vin så är man en snobb...
Jag håller med om att de flesta standardskumpor är helt osexiga, kommersiella produkter med avsaknad av terroir, undantaget är Bollinger, Roederer och ett par till, Veuve och Pommery toppar min sämst-lista.
Ofta så får man ju ett oerhört steg upp i kvalitet om man lägger på en 50-lapp och köper en årgång istället, ta exemplet med Moët, nu finns deras Grand Vintage 2000 för typ 380 kr, den är strålande god, 6 år på jästfällningen, 50% högklassig och yppig chardonnayfrukt som gör den generös att dricka redan idag, nästan dompa-nivå rentav...
AL
 

Keen

slan
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Ja, har aldrig riktigt tyckt om M&C eller VC. Sånt man fick på allsköns studentmottagningar, och då som ung man undrade man vad fan det där champagne skulle vara bra för. Nu vet man ju bättre, och då har jag sällan druckit några prestige-champagner.
Men Bollinger är alltid fint. Vid det, i andra trådar nämnda, bröllopet i spanien bjöds det efter vigseln på väl kyld Bollinger i solskenet. Satan vad gott det var. Blir gråtfärdig av blotta tanken. ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Andreas L skrev:
Det är bara acceptera att om man inte tycker att bib är helt ok eller att Periquita är årets vin så är man en snobb...
Jag håller med om att de flesta standardskumpor är helt osexiga, kommersiella produkter med avsaknad av terroir, undantaget är Bollinger, Roederer och ett par till, Veuve och Pommery toppar min sämst-lista.
Ofta så får man ju ett oerhört steg upp i kvalitet om man lägger på en 50-lapp och köper en årgång istället, ta exemplet med Moët, nu finns deras Grand Vintage 2000 för typ 380 kr, den är strålande god, 6 år på jästfällningen, 50% högklassig och yppig chardonnayfrukt som gör den generös att dricka redan idag, nästan dompa-nivå rentav...
AL
Hej såg att Veuve var på topp sämsta listan! själv har jag lite svårt att hitta storheten i deras La grande dame, för mig en intet sägande Champagne! :-\
 

v_skogh

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

magnum skrev:
Hej såg att Veuve var på topp sämsta listan! själv har jag lite svårt att hitta storheten i deras La grande dame, för mig en intet sägande Champagne! :-\

Har en Veuve provning inbokad om några veckor, ska bli ganska intressant.
Följande står på listan:
- Veuve Clicquot Rare Vintage 1988
- Veuve Clicquot Vintage Rich 1999
- Veuve Clicquot Brut
Sen lär det bli några droppar av Änkan i helgen då jag ska hem till morsan.

Har bara druckit Veuve Clicquot Brut innan.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

v_skogh skrev:
Har bara druckit Veuve Clicquot Brut innan.

var tacksam att du förskonats från det halvtorra gissel 99% av svenskarna slår till med då de ska fira något.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

...och apropå champagne.

Någon som tillverkar riktig Doux-champagne numera?

Har inte stött på nån sån flarra som daterat sig efter andra världskriget.
 

v_skogh

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Mysonoxen skrev:
var tacksam att du förskonats från det halvtorra gissel 99% av svenskarna slår till med då de ska fira något.

Du syftar på Änkan eller?
Blir förmodligen det till helgen, men det är gratis så det går ner :D
Men jag gillar inte söt skumpa.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

v_skogh skrev:
Du syftar på Änkan eller?
Blir förmodligen det till helgen, men det är gratis så det går ner :D
Men jag gillar inte söt skumpa.

Champagne ska vara torr, kall och gratis, som Churchill sa.
 

v_skogh

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Det blev som jag trodde, Veuve Sec i helgen.
Den va faktiskt helt ok, eller den gick ner. Inget jag skulle köpa själv men bjuds det så dricker man, iaf om det handlar om champagne :)
Senare på kvällen åkte en Brut Imperial från Moët fram. Smakade bra i mitt tillstånd, även den va gratis :D

På fredag blir det ostron, fyra olika champagner (vet inte vilka) samt avslutning med cigarr. Ska bli trevligt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

v_skogh skrev:
Det blev som jag trodde, Veuve Sec i helgen.
Den va faktiskt helt ok, eller den gick ner. Inget jag skulle köpa själv men bjuds det så dricker man, iaf om det handlar om champagne :)
Senare på kvällen åkte en Brut Imperial från Moët fram. Smakade bra i mitt tillstånd, även den va gratis :D

På fredag blir det ostron, fyra olika champagner (vet inte vilka) samt avslutning med cigarr. Ska bli trevligt.

Garre också.

Nu kan jag nästan se den gode Winston framför mig. :D
 

anders

Medlem
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Andreas L skrev:
Ofta så får man ju ett oerhört steg upp i kvalitet om man lägger på en 50-lapp och köper en årgång istället, ta exemplet med Moët, nu finns deras Grand Vintage 2000 för typ 380 kr, den är strålande god, 6 år på jästfällningen, 50% högklassig och yppig chardonnayfrukt som gör den generös att dricka redan idag, nästan dompa-nivå rentav...
Efter ett försäljningssnack av den här typen var det bara till att falla till föga och kolla läget. Jag fann det betydligt behagligare att dricka M&C 2000 än DP 99. "Champ" använde alltså fel ord. "nästan" i slutet av beskrivningen bör bytas mot "över" (sedan kan man diskutera det rättvisa i att jämföra årgångar...).

Den är helt klart bra för de 399 pix som måste byta ägare i kassan på bolaget och så får man dessutom nästan tre M&C 2000 för priset av en DP.

Jag provade champagnen på PM under en visit i helgen och den var inte ideal i Happy meal men man behöver inte dricka den till just det.
 

Keen

slan
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Bra champagne för runt 500?

Tänkte kanske Gosset Brut Grand Millésime, men finns några andra alternativ. Ordnarie eller beställningssortimentet spelar ingen roll.

tack på förhand.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Har jag blivit en champagnesnobb?

Jag gillar Gosset som fan, deras Grand Reserve och Rosé är lysande för en billig peng. Även vintagen är ju verkligen jättebra!
 
Toppen