Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har jag köpt en förfalskad flaska? (Rousseau Chambertin)

Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
Don Cornwell från WB kollar på det nu. Har har tidigare varit involverad i att ta fast Rudy Kurniawan samt den italienska pappa och sonen som greps nyligen för att ha fejkat DRC. Har skickat riktigt högupplösta bilder till honom. I ett första mail skrev han bland annat "You are correct to be concerned. The two Chambertin Origine Guarantie stamps are noticeably different, and they shouldn't be." Om inte han kunde avgöra skulle han skicka vidare frågan till Eric Rousseau. Jag återkommer när jag fått svar.
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
3801-1 (kopia).jpg
3801-2 (kopia).jpg
3801-3 (kopia).jpg
3801-4 (kopia).jpg
3801-5 (kopia).jpg
Flaska 1
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jo, för alla vet ju att det inte är några problem alls att valsa in hos, t.ex. Roumier, och häva ur sig: "Hörrudu Krille, kan inte du ta å slaska ner några Musigny och Bonnes Mares i en låda och kånka ut det i skuffen, det vore görschyst... och just det, släng med en halvlåda Les Amoureuses också när du ändå är i tagen, jag väntar i bilen, tackbraheeej."

Jasså det är så man säger. Vet du om samma fraser funkar på gamle Aubert? Eller ska man bjuda honom på en rejäl snus först för att få honom på humör? :)
 

chambertin

Medlem
@chambertin hade ju tidigare känningar hos Rousseau har jag för mig. Vet inte om det fortfarande är så men att dra ett mail till dem är nog det klart mest effektiva. Om inte annat för din sinnesro @vinder

Stämmer som @Anders Landström säger att jag besökt dom många gånger men tyvärr är det så länge som 11 år sedan jag var där senast. Mina flaskor från 80- och 90-talet är knappast till ngn hjälp heller för att identifiera och jämföra med dina. Mycket verkar ha hänt sedan dess enligt hemsidan så jag kan nog inte hjälpa dig med några kontakter. Jag hade själv mest kontakt med Corinne och Charles vid mina besök som jag började göra -86 och som sagt fram till 2002 senast. Rousseaus var alltid vänliga och tillmötesgående så det skulle förvåna mig om du inte får svar om du frågar om dina misstänkta flaskor.
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
Fallet är löst. Säljaren har hört av sig till mig och garanterat flaskans äkthet. Vet inte varför flaskorna ser olika ut, men det har säkert att göra med olika tryckplåtar eller något sådant. Tack alla för er hjälp.
 

Arvid

Medlem
Jo, för alla vet ju att det inte är några problem alls att valsa in hos, t.ex. Roumier, och häva ur sig: "Hörrudu Krille, kan inte du ta å slaska ner några Musigny och Bonnes Mares i en låda och kånka ut det i skuffen, det vore görschyst... och just det, släng med en halvlåda Les Amoureuses också när du ändå är i tagen, jag väntar i bilen, tackbraheeej."

"No soup for you!!"-risken känns rätt överhängande.

I grunden håller jag med dig, men det låter sig inte göras för de flesta. Jag själv har löst det med att helt enkelt sluta bry mig om kultbourgogne (med undantag för vissa strandhugg på weblanseringarna...).

Hos Rousseau kan du fortfarande köpa på domänen har jag för mig. Kanske inte Chambertin vid första besöket, men ändå...

Om man nu väljer köpa på andrahandsmarknaden så får man väl leva med de fullständigt löjliga priserna och falska flaskor. Det är bara tråkigt att det ska bli sån hausse efter ett litet fåtal flaskor, när det finns så mycket bra vin!

Men det är ju stört när en flaska Chamberin kan drickas för billigare pengar på krogen. Varför då köpa flaskan på auktion, om det enda syftet inte är att hitta en större "sucker" senare?

Kul att det löste sig med flaskorna dock! ;)
 
Hos Rousseau kan du fortfarande köpa på domänen har jag för mig. Kanske inte Chambertin vid första besöket, men ändå...

Om man nu väljer köpa på andrahandsmarknaden så får man väl leva med de fullständigt löjliga priserna och falska flaskor. Det är bara tråkigt att det ska bli sån hausse efter ett litet fåtal flaskor, när det finns så mycket bra vin!

Men det är ju stört när en flaska Chamberin kan drickas för billigare pengar på krogen. Varför då köpa flaskan på auktion, om det enda syftet inte är att hitta en större "sucker" senare?

Kul att det löste sig med flaskorna dock! ;)

Håller helt med om andrahandsmarknaden. "Problemet" med krogen är att de flaskorna inte får leva så länge då priset som du säger är oftast lägre än på andrahandsmarknaden. Så sättet är att få lite äldre flaskor är att ha dem i källaren.

Själv köper jag endast de här vinerna i första hand eller inte alls och letar mogna viner i nivåerna under, antingen på förbisedda odlare eller årgångar.
 
Toppen