Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hatt et Söner?

Erica L

Medlem
SV: Hatt et Söner?

Du räddade precis dig själv från ett tjuvnyp Anders ;-) Men men, om det gör dig glad kommer jag att skriva något mindre för AoV framöver för att börja skriva på Filters nya mattidning Hunger i höst, den behöver du inte ens gömma dig under en hoodie för att köpa. ::)

När jag kom till skribentprovningen hade de tagit bort rosén pga flertalet defekta flaskor. "Blöja" låter ju onekligen som att det kan ha varit för defekt.

De andra hade jag sågat med nöje. Blanc de Blanc var "bäst" (klart relativt) men ordet "prisvärd" fanns inte på kartan.
 

Elvis

Medlem
SV: Hatt et Söner?

Erica L skrev:
Men men, om det gör dig glad kommer jag att skriva något mindre för AoV framöver för att börja skriva på Filters nya mattidning Hunger i höst, den behöver du inte ens gömma dig under en hoodie för att köpa. ::)

Trevligt! Kan man prenumera från Filippinerna, tro? ::)

Erica L skrev:
De andra hade jag sågat med nöje. Blanc de Blanc var "bäst" (klart relativt) men ordet "prisvärd" fanns inte på kartan.

Håller med!
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag svängde förbi Systembolaget på Regeringsgatan i veckan, lade jag märke till att Hatt et Söners "standardchampagne" Grande Cuvée hade bytt från att vara årgångslös till att vara en årgångschampagne från 2008. Samma namn, samma etikettutseende, samma varunummer, men en liten oval med årgången har kommit till längst ner på framsidesetiketten. För övrigt samma pris (351 kr enligt webbplatsen även om det står 359 kr på hyllkantsetiketten) eller t.o.m. några tior billigare än när den låg i beställningssortimentet förra året.
hatt-et-sc3b6ner-2008-fram-och-baksida.jpg


När jag nyligen provade en Grande Cuvée inköpt i december, då årgångslös, tyckte jag den var helt OK även om den kanske inte direkt var ett fynd till priset 379 kr som jag har för mig att jag betalade. Detta var ändå ett mycket positivt omdöme jämfört med hur vår blindprovning av deras Grand-Père 2004 föll ut hösten 2012. Så det ska bli intressant att prova 2008:an vid tillfälle, även om det kanske inte blir någon av de närmaste dagarna. Om den håller den kvalitet som man kan förvänta sig av en 2008 från ett kooperativ i en bra by (Vertus) och premer cru & grand cru-druvor, så kan det vara ett fall framåt. Vi får se.

Det är inte lätt att hänga med i svängarna när det gäller den här producenten. På 1,5 år har de lyckats byta producentklassificering (från RC = recoltant-coopérant till ND = négociant-distributeur, har jag för mig, det sistnämnda är någon som köper färdiga flaskor och säljer dem under egen etikett), åka in och ut ur SB:s ordinarie sortiment ett par gånger, och nu byta status på sin standardchampagne till årgångschampagne. Varken SB eller de själva verkar riktigt ha hängt med. SB har fortfarande en flaskbild på en årgångslös flaska på produktsidan. På baksidesetiketten skriver de själva fortfarande texten "cellar aged for more than four times longer than required by the Appellation". Minimikravet för en årgångschampagne är tre år på jästfällningen, så mer än fyra gånger detta är mer än 12 år. De första 2008orna uppnår 12 år på jästen först i början av 2021. Tar man däremot fyra gånger 15 månader (som gäller för årgångslösa skumpor) blir det 60 månader, d.v.s. fem år. Då hamnar vi i början av 2014. Deras hemsida anger "aged: 6 years in perfect storing conditions". Det behöver inte syfta enbart på tiden på jästen, med sex år efter 2008-druvorna skördades är ju faktiskt först i höst.

Nåväl, om någon byter från årgångslöst till en bra årgång utan att förändra priset får man väl ha överseende med sådana mindre detaljer som ålders/lagringsangivelser som inte stämmer.
 
När jag svängde förbi Systembolaget på Regeringsgatan i veckan, lade jag märke till att Hatt et Söners "standardchampagne" Grande Cuvée hade bytt från att vara årgångslös till att vara en årgångschampagne från 2008. Samma namn, samma etikettutseende, samma varunummer, men en liten oval med årgången har kommit till längst ner på framsidesetiketten. För övrigt samma pris (351 kr enligt webbplatsen även om det står 359 kr på hyllkantsetiketten) eller t.o.m. några tior billigare än när den låg i beställningssortimentet förra året.
hatt-et-sc3b6ner-2008-fram-och-baksida.jpg


När jag nyligen provade en Grande Cuvée inköpt i december, då årgångslös, tyckte jag den var helt OK även om den kanske inte direkt var ett fynd till priset 379 kr som jag har för mig att jag betalade. Detta var ändå ett mycket positivt omdöme jämfört med hur vår blindprovning av deras Grand-Père 2004 föll ut hösten 2012. Så det ska bli intressant att prova 2008:an vid tillfälle, även om det kanske inte blir någon av de närmaste dagarna. Om den håller den kvalitet som man kan förvänta sig av en 2008 från ett kooperativ i en bra by (Vertus) och premer cru & grand cru-druvor, så kan det vara ett fall framåt. Vi får se.

Det är inte lätt att hänga med i svängarna när det gäller den här producenten. På 1,5 år har de lyckats byta producentklassificering (från RC = recoltant-coopérant till ND = négociant-distributeur, har jag för mig, det sistnämnda är någon som köper färdiga flaskor och säljer dem under egen etikett), åka in och ut ur SB:s ordinarie sortiment ett par gånger, och nu byta status på sin standardchampagne till årgångschampagne. Varken SB eller de själva verkar riktigt ha hängt med. SB har fortfarande en flaskbild på en årgångslös flaska på produktsidan. På baksidesetiketten skriver de själva fortfarande texten "cellar aged for more than four times longer than required by the Appellation". Minimikravet för en årgångschampagne är tre år på jästfällningen, så mer än fyra gånger detta är mer än 12 år. De första 2008orna uppnår 12 år på jästen först i början av 2021. Tar man däremot fyra gånger 15 månader (som gäller för årgångslösa skumpor) blir det 60 månader, d.v.s. fem år. Då hamnar vi i början av 2014. Deras hemsida anger "aged: 6 years in perfect storing conditions". Det behöver inte syfta enbart på tiden på jästen, med sex år efter 2008-druvorna skördades är ju faktiskt först i höst.

Nåväl, om någon byter från årgångslöst till en bra årgång utan att förändra priset får man väl ha överseende med sådana mindre detaljer som ålders/lagringsangivelser som inte stämmer.

Det är som du säger @vintomas intressant att följa Hatt et Söner. Tror att vi alla är överens att den flaska vi provade vid vår 2004a provning var långt ifrån vad man kunde förvänta sig och redan då var den vanliga standardcuvéen ett bättre köp.

Har haft lite sporadiska kontakter med dem och det som är klart är att de har förhållandevis höga ambitioner och kanske kommer de att överraska oss framåt. Helt klart har de lärt sig en hel del. Får uppfattningen att de har höjt ambitionerna på vad de vill uppnå med sina viner och sänkt tonläget på sin marknadsföring. Bland annat har de anställt nya vinmakare, investerar i produktion och lagring samt försöker höja kvaliteten på druvorna. De experimenterar också med viner från enskilda plottar (Oger) samt med ekfat av olika kvaliteter.

Planerna är att de ska bli en Négociant-Manipulant och Négociant-Distributeur statusen är ett steg på vägen då de flyttar försäljningen till ett nytt bolag.

Att sedan SB inte hänger med i svängarna, ja vad ska man säga där :).
 

Jos

Medlem
När jag svängde förbi Systembolaget på Regeringsgatan i veckan, lade jag märke till att Hatt et Söners "standardchampagne" Grande Cuvée hade bytt från att vara årgångslös till att vara en årgångschampagne från 2008. Samma namn, samma etikettutseende, samma varunummer, men en liten oval med årgången har kommit till längst ner på framsidesetiketten. För övrigt samma pris (351 kr enligt webbplatsen även om det står 359 kr på hyllkantsetiketten) eller t.o.m. några tior billigare än när den låg i beställningssortimentet förra året.
hatt-et-sc3b6ner-2008-fram-och-baksida.jpg


När jag nyligen provade en Grande Cuvée inköpt i december, då årgångslös, tyckte jag den var helt OK även om den kanske inte direkt var ett fynd till priset 379 kr som jag har för mig att jag betalade. Detta var ändå ett mycket positivt omdöme jämfört med hur vår blindprovning av deras Grand-Père 2004 föll ut hösten 2012. Så det ska bli intressant att prova 2008:an vid tillfälle, även om det kanske inte blir någon av de närmaste dagarna. Om den håller den kvalitet som man kan förvänta sig av en 2008 från ett kooperativ i en bra by (Vertus) och premer cru & grand cru-druvor, så kan det vara ett fall framåt. Vi får se.

Det är inte lätt att hänga med i svängarna när det gäller den här producenten. På 1,5 år har de lyckats byta producentklassificering (från RC = recoltant-coopérant till ND = négociant-distributeur, har jag för mig, det sistnämnda är någon som köper färdiga flaskor och säljer dem under egen etikett), åka in och ut ur SB:s ordinarie sortiment ett par gånger, och nu byta status på sin standardchampagne till årgångschampagne. Varken SB eller de själva verkar riktigt ha hängt med. SB har fortfarande en flaskbild på en årgångslös flaska på produktsidan. På baksidesetiketten skriver de själva fortfarande texten "cellar aged for more than four times longer than required by the Appellation". Minimikravet för en årgångschampagne är tre år på jästfällningen, så mer än fyra gånger detta är mer än 12 år. De första 2008orna uppnår 12 år på jästen först i början av 2021. Tar man däremot fyra gånger 15 månader (som gäller för årgångslösa skumpor) blir det 60 månader, d.v.s. fem år. Då hamnar vi i början av 2014. Deras hemsida anger "aged: 6 years in perfect storing conditions". Det behöver inte syfta enbart på tiden på jästen, med sex år efter 2008-druvorna skördades är ju faktiskt först i höst.

Nåväl, om någon byter från årgångslöst till en bra årgång utan att förändra priset får man väl ha överseende med sådana mindre detaljer som ålders/lagringsangivelser som inte stämmer.

Bevisligen har de i princip ingen koll på vad de pysslar med iom allt hattande(!) fram och tillbaka och felaktiga påståenden.
Med andra ord klart tveksamt om man verkligen får en vintage från 2008...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ni måste vara snälla med SB!
De håller ju på att få slut på artikelnummer...
Det är förmodligen pga importörerna och Beställningssortimentet.
Huh jedamig för Beställningssortimentet.
Så skyll inte på SB, annat än att det på SB saknas många hjärnceller på flera högre chefsnivåer...
 
Toppen