Anders Landström
Medlem
Henriot Enchanteleurs vertikalprovning 1959-1996 i rätt flaskstorlek ==> magnum
En sedan längre tid planerad middag regisserades och tog plats med hjälp av Djuret 12 x 8 igår kväll. Idén till middagen kom då en serie sendegorgerade Henriot Enchanteleurs på magnum blev tillgängliga
Dessa tre årgångar 1959, 1969 och 1979 skapade en bas till vilken 1988, 1989, 1990, 1995 och 1996 adderades. Får rikta ett tack till Henriot som släppt inte bara dessa utan en rad årgångar direkt från sin källare. För kalenderbitaren så var det ju först 1985 som Henriot började använda namnet Enchanteluers och vinet gick tidigare under namnet Cuvée Baccarat. Med lite tålamod och hjälp bland annat av Henriot och Mondo Wine så lyckades en vertikal sättas ihop som blir svår att slå i framtiden.
Vi bestämde att inte köra i årgångsordning utan att istället försöka sätta vinerna efter årgångarnas karaktärer och para med lämplig mat. Den slutgiltiga uppställnngen blev:
1979-1988 klassiska år
1969-1995 stora år
1959-1989 varma år
1990-1996 fräscha, syrarika år
Planeringsunderlag
[/URL]
Färdig meny
Själva tanken med middagen var att njuta av goda viner och god mat så det var tillsagt från början att ingen orgie i anteckningar var tillåten, därför följer inga detaljerade analyser men helt klart kan man konstera ett antal saker. Ingen, INGEN av flaskorna som serverades under kvällen skulle skämmas i något sammanhang. Alla var i perfekt skick och visade vilket stort vin Henriot Enchanteleurs är. Det är enligt min mening ett av Champagnes bättre viner och det bevisas av en konsekvent leverans som grundar sig på bra druvor samt skickliga vinmakare.
Att välja det bästa vinet ur denna serie är svårt och är egentligen ett lyxproblem. Det är som att välja vilken av världens superbilar man ska köra en specifik dag, alla är ju otroligt åtråvärda.. Dock, de två som stod ut denna kväll var 1979 och 1959, mellan vilka jag har svårt att välja. Sedan följde i tätt följd 1988, 1996, 1990 och 1969. De kanske svagaste var 1995 och 1989.
Som fördrink startade vi med en 1995 Henriot, naturligtvis på magnum. På magnum växer detta vin. Jag har säkert druckit 1995an 20-25 gånger men på magnum får det en helt annan dimension. Till detta serverades varma ostbollar, ett helt perfekt tillbehör
Terrin på foie gras och kanin serverad med rostad brioche, 1979 - 1988 Henriot Enchanteleurs
Det kan man kalla en rivstart. 79an som hela kvällen växer visar upp ett stort koncentrerat vin. 88an är mer sluten och ska nog vila ett antal år till. Båda vinerna är otroligt unga vilket är ett tema hela kvällen för Henrioterna, stora viner i stora flaskor ger helt enkelt många års utveckling. Det sprider sig en liten glädje i kroppen att den här kvällen nog kommer att motsvara de förväntningar jag hade på den.
Maten är perfekt tillagad, bra konsistens och den visar prov på vilken skicklighet det finns i köket, både vad gäller förmågan att sätta ihop smaker, val av råvara och teknisk kompetens.
Sjötunga med vitvinssås, tryffel och grönsaker, 1969 - 1995 Henriot Enchanteleurs
1969 var det mest utvecklade vinet för kvällen. lätt mörkgult med mer mogna äpplen, vaniljsås och tydligt sötma. 1995 flera klasser större än den vanliga av samma årgång vi drack tidigare. Av de två tror jag 69an har nått sin topp nu medan 95an nästan kändes som den var inne i en fas som inte riktigt gav den rättvisa.
Fisken, perfekt tillagad, spänstig med en krämig sås och tryffel (sa jag tryffel?) i rikliga mängder riven ovanpå Kärleken till mat går inte att ta miste på.
Tryffefärserad vårkyckling, tryffelmos 1959 - 1989 Henriot Enchanteleurs
1959, är det 1959 var min första tanke, vinet är LJUST gult, initialt lite slutet men sedan öppnar sig bageriet, tropiska frukter och nymalt kaffe. Det här är ett otroligt vin, Juhlin har gett 99 poäng och det är sällan jag håller med honom men i detta fall så har han helt rätt. 89an lite svagare, årgångens rostade toner, nästan lite vulgärt men jag såg inget glas som inte var tomt efter middagen. Båda kan lagras många år.
Kycklingen är ett bevis på skickligheten i köket, urbenad, fylld med tryffel, bakad och sedan uppskuren. Temperatur är ju A och O för både fisk och kycklingen och inga misstag här inte. Saftigt kött som balanseras av fyllningen. Snyggt
Brillat Savarin , 1990 - 1986 Henriot Enchanteleurs
Två syrastarka viner där 96an är den starkare. Har druckit 90an på magnum förut och det är en av de 1990or som inte gör en besviken, komplexiteten finns där med en begynnande mognad. Med 96 CdE har Henriot satt en ny standard, det är ett vin som man inte kan undgå att imponeras av och serverad på denna flaskstorlek så visar det på en lång framtid. Det här är ett vin som om 20 år kommer sopa banan med de flesta andra.
Brillat Savarin för de som inte provat den osten är en extrem fet ost på komjölk primärt producerad i Bourgogne. Syran i champagnen gifter sig väldigt bra med fettet i osten
Korv på högrev, buljong och tryffel, 1982 Giacomo Conterno Monfortino, magnum
Efter ett litet andrum kommer en överraskning in och jag kan bara tacka de övriga deltagarna för den generösa gåvan. Ett bourgogneglas fylls med ett tegelrött vin, första doften säger BOURGOGNE men sedan kommer fler sekundära aromer och ett snabbt smakprov ger iallafall facit på region, Barolo. Vilken perfekt avslutning efter champagnen att få förmånen att dricka detta vin. Det är svårt att säga årgång, champagnen med all sin syra har satt en ungdomlig ton så initialt är jag helt fel i ålder men kraften och frukten i vinet tar gradvis över. Inser med lite smärta att chansen att jag får dricka detta vin igen är lågt men samtidigt är jag mycket tacksam att jag fick förmånen.
Mer tryffel tar inte emot och vad gäller buljongen så kan jag svära på att jag såg vissa middagsgäster slicka tallriken för att få i sig det sista
Middagen avslutas som sig bör med kaffe, grappa och Romeo y Julieta Romeo No. 2.
Sammanfattningsvis, stor vinkunskap möter stor matlagning. Henriot möter Djuret / 12x8. Jag är en lycklig människa.
Lite blandade bilder:
Kökshantverk
Ett vin ser dagens ljus efter 54 år
Obefläckat
Snygg etikett
Nästa vertikal?

En sedan längre tid planerad middag regisserades och tog plats med hjälp av Djuret 12 x 8 igår kväll. Idén till middagen kom då en serie sendegorgerade Henriot Enchanteleurs på magnum blev tillgängliga
Dessa tre årgångar 1959, 1969 och 1979 skapade en bas till vilken 1988, 1989, 1990, 1995 och 1996 adderades. Får rikta ett tack till Henriot som släppt inte bara dessa utan en rad årgångar direkt från sin källare. För kalenderbitaren så var det ju först 1985 som Henriot började använda namnet Enchanteluers och vinet gick tidigare under namnet Cuvée Baccarat. Med lite tålamod och hjälp bland annat av Henriot och Mondo Wine så lyckades en vertikal sättas ihop som blir svår att slå i framtiden.
Vi bestämde att inte köra i årgångsordning utan att istället försöka sätta vinerna efter årgångarnas karaktärer och para med lämplig mat. Den slutgiltiga uppställnngen blev:
1979-1988 klassiska år
1969-1995 stora år
1959-1989 varma år
1990-1996 fräscha, syrarika år

Planeringsunderlag

Färdig meny
Själva tanken med middagen var att njuta av goda viner och god mat så det var tillsagt från början att ingen orgie i anteckningar var tillåten, därför följer inga detaljerade analyser men helt klart kan man konstera ett antal saker. Ingen, INGEN av flaskorna som serverades under kvällen skulle skämmas i något sammanhang. Alla var i perfekt skick och visade vilket stort vin Henriot Enchanteleurs är. Det är enligt min mening ett av Champagnes bättre viner och det bevisas av en konsekvent leverans som grundar sig på bra druvor samt skickliga vinmakare.
Att välja det bästa vinet ur denna serie är svårt och är egentligen ett lyxproblem. Det är som att välja vilken av världens superbilar man ska köra en specifik dag, alla är ju otroligt åtråvärda.. Dock, de två som stod ut denna kväll var 1979 och 1959, mellan vilka jag har svårt att välja. Sedan följde i tätt följd 1988, 1996, 1990 och 1969. De kanske svagaste var 1995 och 1989.
Som fördrink startade vi med en 1995 Henriot, naturligtvis på magnum. På magnum växer detta vin. Jag har säkert druckit 1995an 20-25 gånger men på magnum får det en helt annan dimension. Till detta serverades varma ostbollar, ett helt perfekt tillbehör

Terrin på foie gras och kanin serverad med rostad brioche, 1979 - 1988 Henriot Enchanteleurs
Det kan man kalla en rivstart. 79an som hela kvällen växer visar upp ett stort koncentrerat vin. 88an är mer sluten och ska nog vila ett antal år till. Båda vinerna är otroligt unga vilket är ett tema hela kvällen för Henrioterna, stora viner i stora flaskor ger helt enkelt många års utveckling. Det sprider sig en liten glädje i kroppen att den här kvällen nog kommer att motsvara de förväntningar jag hade på den.
Maten är perfekt tillagad, bra konsistens och den visar prov på vilken skicklighet det finns i köket, både vad gäller förmågan att sätta ihop smaker, val av råvara och teknisk kompetens.

Sjötunga med vitvinssås, tryffel och grönsaker, 1969 - 1995 Henriot Enchanteleurs
1969 var det mest utvecklade vinet för kvällen. lätt mörkgult med mer mogna äpplen, vaniljsås och tydligt sötma. 1995 flera klasser större än den vanliga av samma årgång vi drack tidigare. Av de två tror jag 69an har nått sin topp nu medan 95an nästan kändes som den var inne i en fas som inte riktigt gav den rättvisa.
Fisken, perfekt tillagad, spänstig med en krämig sås och tryffel (sa jag tryffel?) i rikliga mängder riven ovanpå Kärleken till mat går inte att ta miste på.

Tryffefärserad vårkyckling, tryffelmos 1959 - 1989 Henriot Enchanteleurs
1959, är det 1959 var min första tanke, vinet är LJUST gult, initialt lite slutet men sedan öppnar sig bageriet, tropiska frukter och nymalt kaffe. Det här är ett otroligt vin, Juhlin har gett 99 poäng och det är sällan jag håller med honom men i detta fall så har han helt rätt. 89an lite svagare, årgångens rostade toner, nästan lite vulgärt men jag såg inget glas som inte var tomt efter middagen. Båda kan lagras många år.
Kycklingen är ett bevis på skickligheten i köket, urbenad, fylld med tryffel, bakad och sedan uppskuren. Temperatur är ju A och O för både fisk och kycklingen och inga misstag här inte. Saftigt kött som balanseras av fyllningen. Snyggt

Brillat Savarin , 1990 - 1986 Henriot Enchanteleurs
Två syrastarka viner där 96an är den starkare. Har druckit 90an på magnum förut och det är en av de 1990or som inte gör en besviken, komplexiteten finns där med en begynnande mognad. Med 96 CdE har Henriot satt en ny standard, det är ett vin som man inte kan undgå att imponeras av och serverad på denna flaskstorlek så visar det på en lång framtid. Det här är ett vin som om 20 år kommer sopa banan med de flesta andra.
Brillat Savarin för de som inte provat den osten är en extrem fet ost på komjölk primärt producerad i Bourgogne. Syran i champagnen gifter sig väldigt bra med fettet i osten
Korv på högrev, buljong och tryffel, 1982 Giacomo Conterno Monfortino, magnum
Efter ett litet andrum kommer en överraskning in och jag kan bara tacka de övriga deltagarna för den generösa gåvan. Ett bourgogneglas fylls med ett tegelrött vin, första doften säger BOURGOGNE men sedan kommer fler sekundära aromer och ett snabbt smakprov ger iallafall facit på region, Barolo. Vilken perfekt avslutning efter champagnen att få förmånen att dricka detta vin. Det är svårt att säga årgång, champagnen med all sin syra har satt en ungdomlig ton så initialt är jag helt fel i ålder men kraften och frukten i vinet tar gradvis över. Inser med lite smärta att chansen att jag får dricka detta vin igen är lågt men samtidigt är jag mycket tacksam att jag fick förmånen.
Mer tryffel tar inte emot och vad gäller buljongen så kan jag svära på att jag såg vissa middagsgäster slicka tallriken för att få i sig det sista

Middagen avslutas som sig bör med kaffe, grappa och Romeo y Julieta Romeo No. 2.
Sammanfattningsvis, stor vinkunskap möter stor matlagning. Henriot möter Djuret / 12x8. Jag är en lycklig människa.
Lite blandade bilder:

Kökshantverk

Ett vin ser dagens ljus efter 54 år

Obefläckat

Snygg etikett

Nästa vertikal?