Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Heston

Har plöjt Heston Blumentahls "In Search of Perfection" bägge säsonger senaste dagarna.
Serien har gått på BBC och BBC food under 2007 och 2008, totalt 15 avsnitt.

Ett besök på den feta ankan känns mer lockande än någonsin. Visserligen kommer knappast rätterna han gör i serien serveras, men vilken skön och fullständigt hängiven aittityd den mannen har till matlagning.
Klart bäst tillsammans med Hairy Bikers vad gäller matprogram på TV nu.

Om någon varit på feta ankan så vore det kul och få någon form av recension (kanske finns i en tidigare tråd men jag orkar inte leta)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Heston

Har tyvärr aldrig varit där, men har planerat att åka en jäkla massa gånger men det har liksom inte blivit av... Sjukt irriterande och det är någonting som måste åtgärdas under 2009. Nu när jag har bestämt det så kommer väl kroghelvetet att brinna ner eller någonting...
 

hampus86

Medlem
SV: Heston

har en kompis som jobbat på feta ankan, och han tyckte det var en jävla upplevelse. Tydligen riktigt sköna typer som jobbar där.
 

anders

Medlem
SV: Heston

Jag har funderat ett tag på att åka dit och det skull ju kunna vara en trevlig aktivitet som ett inferno.

Vad gälle reservationerna så tror jag inte det är fullt så överjävligt som spanjacken. Ankans policy är att bokningar kan göras högst två månader i förväg så hänger vi på luren så borde vi kunna få en dag när vi vill ha det.

Stället ligger en bit väster om London så förslagsvis tar vi tåget från Paddington till Maidenhead, vidare till Bray med taxi. Bara ett stenkast från Fat Duck ligger ytterligare en trestjärna, Waterside Inn, så vi kan göra en kombotur. Den här trestjärnan har också övernattningsmöjligheter så därmed kan vi bo där. Å andra sidan finns det kanske billigare alternativ, även om 190 GBP för ett standardrum inte känns allt för blodigt, så vi kan lägga mer pengar på vinerna.
Waterside Inn kör middag även på södagar vilket ankan inte gör. De har dock stängt hela januari.

Jag skulle kunna tänka mig agera Reiseleiter för det här (vi kan ju inte begära att Krugarna ska dra lasset hela tiden) om det finns intresse.
Första frågan är om vi ska sticka dit innan jul, om vi ska skita i att Waterside Inn är stängt under januari och åka då, eller vänta till februari då kontot stärkts något efter julen och vi har alla alternativ öppna. Även tankar kring tider, både datum och vilka dagar (fre-, lör- resp söndag) som vi ska satsa på.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Heston

anders skrev:
Jag har funderat ett tag på att åka dit och det skull ju kunna vara en trevlig aktivitet som ett inferno.

Vad gälle reservationerna så tror jag inte det är fullt så överjävligt som spanjacken. Ankans policy är att bokningar kan göras högst två månader i förväg så hänger vi på luren så borde vi kunna få en dag när vi vill ha det.

Stället ligger en bit väster om London så förslagsvis tar vi tåget från Paddington till Maidenhead, vidare till Bray med taxi. Bara ett stenkast från Fat Duck ligger ytterligare en trestjärna, Waterside Inn, så vi kan göra en kombotur. Den här trestjärnan har också övernattningsmöjligheter så därmed kan vi bo där. Å andra sidan finns det kanske billigare alternativ, även om 190 GBP för ett standardrum inte känns allt för blodigt, så vi kan lägga mer pengar på vinerna.
Waterside Inn kör middag även på södagar vilket ankan inte gör. De har dock stängt hela januari.

Jag skulle kunna tänka mig agera Reiseleiter för det här (vi kan ju inte begära att Krugarna ska dra lasset hela tiden) om det finns intresse.
Första frågan är om vi ska sticka dit innan jul, om vi ska skita i att Waterside Inn är stängt under januari och åka då, eller vänta till februari då kontot stärkts något efter julen och vi har alla alternativ öppna. Även tankar kring tider, både datum och vilka dagar (fre-, lör- resp söndag) som vi ska satsa på.

Personligen får jag inte snurr på ekonomin före jul. Det kommer in 78 papp för ett konsultuppdrag jag gjort i mellandagarna och de måste ju brännas på något njutbart.
 

CH

Medlem
SV: Heston

Tja, varför inte.
Det hade ju varit trevigt att slippa svedala för en helg. styr du det mot februari så hakar jag gärna på
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Heston

El burro grande skrev:
Har plöjt Heston Blumentahls "In Search of Perfection" bägge säsonger senaste dagarna.
Serien har gått på BBC och BBC food under 2007 och 2008, totalt 15 avsnitt.

Ett besök på den feta ankan känns mer lockande än någonsin. Visserligen kommer knappast rätterna han gör i serien serveras, men vilken skön och fullständigt hängiven aittityd den mannen har till matlagning.
Klart bäst tillsammans med Hairy Bikers vad gäller matprogram på TV nu.

Om någon varit på feta ankan så vore det kul och få någon form av recension (kanske finns i en tidigare tråd men jag orkar inte leta)
Hmm... den serien har jag nog missat. Kan du ge en kort beskrivning tro?
Jag har däremot, med största intresse, följt hans serie "Kemi i köket" som visats på Discovery channel (tror den gick på Discovery Science eller Discovery Travel & living) .
 

vintjej

Medlem
SV: Heston

Jag gillade Heston's första serie, skitkul och allmänbildande. Sedan fick jag lite nog av det molekylära köket.
Kalla mig old fashioned, men jag föredrar min kalops som en gryta och inte som en gel serverad i martiniglas med potatisemulsion.
MEN, är det någon här som vet om det är Heston som ligger bakom sådana där himmelskt goda blomkålssoppor, sådana där släta varianter utan blomkålsbitar och som smakar väldigt runt och mycket?
Jag skulle vilja ha tag på något sån't recept.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Heston

Det är väl bara att koka blomkål i vin och buljong, mixa skiten ur det och passera genom en chinoise. Sen är det bara att tillsätta grädde och reducera till önskad konsistens samt att smaka av med salt och peppar.

Slätt och gott! Men är det en soppa utan grädde eller? Är det en klar soppa?
 

vintjej

Medlem
SV: Heston

Krug skrev:
Det är väl bara att koka blomkål i vin och buljong, mixa skiten ur det och passera genom en chinoise. Sen är det bara att tillsätta grädde och reducera till önskad konsistens samt att smaka av med salt och peppar.

Slätt och gott! Men är det en soppa utan grädde eller? Är det en klar soppa?

Jag tror inte det är riktigt så lätt. Blomkålssmaken är väldigt söt och nästan svårplacerad om man inte vet vad det är.
Den urgoda på Videgård var med grädde och även kycklingfond, men jag vet inte hur dom gjorde med blomkålen.
Den hade lite beige-orange färg.
Igår åt jag en på Le Rouge som också var god, fast inte lika "koncentrerad" och söt som den på Videgård. Den var det också lite grädde i och den var toppad med champagne, vilket var coolt.:)
 
Trådskapare
E
SV: Heston

vintjej skrev:
Jag tror inte det är riktigt så lätt. Blomkålssmaken är väldigt söt och nästan svårplacerad om man inte vet vad det är.
Den urgoda på Videgård var med grädde och även kycklingfond, men jag vet inte hur dom gjorde med blomkålen.
Den hade lite beige-orange färg.
Igår åt jag en på Le Rouge som också var god, fast inte lika "koncentrerad" och söt som den på Videgård. Den var det också lite grädde i och den var toppad med champagne, vilket var coolt.:)
Kanske hade blomkålen rostats något innan, eller hade man tillsatt pumpa för att få upp sötman och fixa färgen? I övrigt gäller Krugs medtod som jag själv tillämpar på Blomkål, pumpa, jordärtskocka eller annan valfri mixbar produkt.
Extra gott blir det när man tillsätter några droppar tryffelolja vid servering.
 

vintjej

Medlem
SV: Heston

El burro grande skrev:
Kanske hade blomkålen rostats något innan, eller hade man tillsatt pumpa för att få upp sötman och fixa färgen? I övrigt gäller Krugs medtod som jag själv tillämpar på Blomkål, pumpa, jordärtskocka eller annan valfri mixbar produkt.
Extra gott blir det när man tillsätter några droppar tryffelolja vid servering.

Tack, för tipsen. Det blir till att experimentera.:)
 

kayaker

Cyklist
SV: Heston

Numera använder man ofta mixer, men förr i tiden var det chinois som gällde. Den gode Auguste Escoffier har gett ut en hel del recept på puréer, bisquer och annat som skulle kunna verka ytterst moderna. El Bulli och Heston må vara heta nu men det som är nytt är egentligen inte tekniken utan det gränslösa användandet av teknikerna på otraditionella råvaror och hjälpmedel från andra tillämpningsområden än rent köksliga.

Boken "Ma Cuisine" av nämnde Escoffier innehåller en del spännande menyförslag också. En del av rätterna skulle nog funka alldeles utmärkt på The Fat Duck.
 

ae

Medlem
SV: Heston

vintjej skrev:
Jag tror inte det är riktigt så lätt. Blomkålssmaken är väldigt söt och nästan svårplacerad om man inte vet vad det är.
Den urgoda på Videgård var med grädde och även kycklingfond, men jag vet inte hur dom gjorde med blomkålen.
Den hade lite beige-orange färg.
Igår åt jag en på Le Rouge som också var god, fast inte lika "koncentrerad" och söt som den på Videgård. Den var det också lite grädde i och den var toppad med champagne, vilket var coolt.:)

finns ju blomkål i olika färger. kan kanske varit det.
 
Toppen