Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hetta i mat vs vin

Pomerol

Medlem
I helgen blev det en pasta till varmrätt: Pappardelle med karl johan och salsiccia. Kolla gärna in receptet för alla ingredienser.

Så här resonerade jag kring vinvalet:

Landet var för mig självskrivet; Italien. Vidare ville jag inte att vinet skulle vara för fylligt då det då skulle köra över rätten helt och hållet. En hög syra i vinet skadade inte då maten i sig innehöll syra och dessutom skulle syran balansera upp fetman (osten, korven...) bra. En viss fatkaraktär fungerar men inget tydligt såsom en Chianti Classico. Viss mognad i vinet skulle spela bra med svampen.

Det som oroade mig var hettan från korven. Rätten i sig är inte het men salsiccian har en viss hetta som kan få maten och vinet att krocka. För att undvika detta bestämde jag mig för att gå efter ett vin där frukten var central.

Jag tycker ofta det verkar som om italienska viner blir mycket kraftiga/fatiga när man går upp i kvalitet/pris. Mitt val föll på en Valpolicella; Musellla.

I stora drag: Riktigt bra kombination men hettan från salsiccian krockade med strävheten i vinet. Inte mycket, inte påtagligt men tillräckligt för att inte bli en perfekt kombinationen. Och perfektionism är ju något vi eftersträvar...

Vilket vin skulle ni valt?

Har ni också en ovana att analysera sönder era kombinationer?

Hur resonerar ni kring hetta i mat?
 

Öhman

Medlem
SV: Hetta i mat vs vin

Hetta sensibilserar, dvs gör din munhåla känsligare. I princip får du frätskador i munnen av peppar/chili. Grundreglen är att undvika hög alkohol, beska och tanniner då dessa förstärks av hetta i maten.

Sen är det hela mer komplicerat än så.
 

kayaker

Cyklist
SV: Hetta i mat vs vin

Till Salsiccia och en bechamelsås med vitt vin i skulle jag nog ha övervägt en Pinot Gris.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Hetta i mat vs vin

Gustibus skrev:
Hetta sensibilserar, dvs gör din munhåla känsligare. I princip får du frätskador i munnen av peppar/chili. Grundreglen är att undvika hög alkohol, beska och tanniner då dessa förstärks av hetta i maten.

Tack för en bra och kortfattade förklaring.

Men vilket vin hade du valt?

Ett vin med mindre strävhet upplever jag som obalanserat om inte fyllighet följer efter, och om vinet inte är tillräckligt fylligt kör maten över vinet...
 

Öhman

Medlem
SV: Hetta i mat vs vin

Sensibiliseringen gör ju också att ett lättare vin uppfattas som kraftigare.

Hade personligen valt en lättare, bärigare mer traditionell valpolicella.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Hetta i mat vs vin

Gustibus skrev:
Sensibiliseringen gör ju också att ett lättare vin uppfattas som kraftigare.

Hade personligen valt en lättare, bärigare mer traditionell valpolicella.

Nackdelen är ju då att man får ett "tråkigare" vin. Man vill ju kunna dricka gott även till lite hetta...
 

Öhman

Medlem
SV: Hetta i mat vs vin

Pomerol skrev:
Nackdelen är ju då att man får ett "tråkigare" vin. Man vill ju kunna dricka gott även till lite hetta...

Så ett lättare vin är med naturnödvändighet tråkigare!? ???
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Hetta i mat vs vin

Gustibus skrev:
Så ett lättare vin är med naturnödvändighet tråkigare!? ???

Ja.

Jag upplever att de flesta lättare viner är gjorda för att konsumeras som unga som de är eller till mat. Jag tror inte ens att vinmakaren har tänkt att man ska lägga för mycket energi på hans viner.

Kom gärna på tips på riktigt bra lättare viner.

Skiljer dock på lätta och eleganta. För mig är en Valpoicella lätt medan en snygg Bourgogne är elegant.
 

Öhman

Medlem
SV: Hetta i mat vs vin

Pomerol skrev:
Ja.

Jag upplever att de flesta lättare viner är gjorda för att konsumeras som unga som de är eller till mat. Jag tror inte ens att vinmakaren har tänkt att man ska lägga för mycket energi på hans viner.

Kom gärna på tips på riktigt bra lättare viner.

Skiljer dock på lätta och eleganta. För mig är en Valpoicella lätt medan en snygg Bourgogne är elegant.

Hemskt ledsen. Men detta känner jag redan är en fruktlös diskussion som jag ångrar att jag gav mig in i. Hoppas du ursäktar.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Hetta i mat vs vin

Gustibus skrev:
Hemskt ledsen. Men detta känner jag redan är en fruktlös diskussion som jag ångrar att jag gav mig in i. Hoppas du ursäktar.

Ha, ha, ingen fara. Jag tänkte mer än vad jag sedan fick ner i skrift.
 
Toppen