Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med att analysera Fleur de Passion 2005.

moos

Medlem
Öppnade igår en flaska Fleur de Passion 2005. Beskrev den som otroligt sluten. I mitt huvud betydde det svag doft, mest bara syra, svag blomdoft. Rent ut sagt veldigt neutralt vin.
Idag så har den fått lufta i ett dygn, så är det ingen skillnad, syran i vinet uppfattar jag mer som sur än syrlig. Vinet saknar kropp och doft.

Är detta ett slutet vin eller helt enkelt en dålig flaska??
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Hjälp med att analysera Fleur de Passion 2005.

moos skrev:
Öppnade igår en flaska Fleur de Passion 2005. Beskrev den som otroligt sluten. I mitt huvud betydde det svag doft, mest bara syra, svag blomdoft. Rent ut sagt veldigt neutralt vin.
Idag så har den fått lufta i ett dygn, så är det ingen skillnad, syran i vinet uppfattar jag mer som sur än syrlig. Vinet saknar kropp och doft.

Är detta ett slutet vin eller helt enkelt en dålig flaska??
Dålig flaska!! Drack en i fredags med 04 slog dom i karaff, 2005 fortfarande ung, återhållsam, söt citrus, mineral, ett seriöst vin, lite "tungdrucken" jmf med 2004 som har mera komplexitet, mera liv & energi och betydligt längre smak och mera mineral. Båda är unga mycket kommer att hända, men för mig är 2004 den bättre.:D
 
SV: Hjälp med att analysera Fleur de Passion 2005.

magnum skrev:
Dålig flaska!! Drack en i fredags med 04 slog dom i karaff, 2005 fortfarande ung, återhållsam, söt citrus, mineral, ett seriöst vin, lite "tungdrucken" jmf med 2004 som har mera komplexitet, mera liv & energi och betydligt längre smak och mera mineral. Båda är unga mycket kommer att hända, men för mig är 2004 den bättre.:D
Kan bara hålla med Magnum. Drack den idag och upplevde den inte som sluten. Nu drack jag den inte brevid FdP 2004 men i kvalite tycker jag inte att det var så stor skillnad.
 
Toppen