Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med champagneprovning

CH

Medlem
Jag har blivit tillfrågad att hålla en champagneprovning där de ska testa något från 1990, 1995, 1996, 1999 & 2002.
Jag försökte övertala dem om att skippa 1999 och ta något från 1988 istället men de vägrade ge med sig så det får bli från 1999.
Jag har en budget på runt 7-8000:- att köpa för så det går att plocka ut ganska trevliga flaskor.
Provningen är först i februari så jag har väldigt god tid på mig att få fram flaskorna vilket gör att jag inte är begränsad till SS utbud.

Några förslag på vilka flaskor som passat bra?
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

Spontant så funderar jag på följande

1990: Har en Henriot liggande men vet inte om den passar in
1995: Senaste Krug var helt fantastisk och samma sak var det med den senaste Dom Perignon.
1996: Bollinger GA eller Comtes känns ganska givna här
1999: Helt blankt. Har inte provat något som varit riktigt riktigt bra från -99 ännu.
2002: Cristal är väll ett barnarov men det är den som jag tänker på först.
 

kayaker

Cyklist
SV: Hjälp med champagneprovning

CH skrev:
1999: Helt blankt. Har inte provat något som varit riktigt riktigt bra från -99 ännu.
Jag har inte smakat den men Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999 har fått bra omdömen.
 
SV: Hjälp med champagneprovning

Vilka är det som ska prova? Erfarenhet av champagne? Vad vill du "prova". Olika årgångar, bredden av champagne , mogen kontra ung. Ska du ha ett tema, en flight från nord till syd, BdB via blandade till BdN, ek eller inte ek, Finns mycket kul att göra med den budgeten

Ska du inte smyga in en odlare eller nåt som sticker ut, Selosse, Egly-Ouiret, Paul Bara etc etc. För 1999 , Pierre Peters ska vara bra, Diebolt Fdp?, Selosse kommer ju i februari, Vilmart var ju också ganska bra 1999. 2002, David Leclapart, Egly-Ouiret BdN som kommer nu ska ha 2002 bas, Jag gillade Paul Dethune även om den kanske inte är i klass med det du tänkte dig men lite kul att med något som kan bli en "bubblare". Du har ju också FdP 2002.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

Det är en av medlemmarna på Göteborgs Vinkällare som ska bjuda sina anställda på en provning så jag vet inte riktigt vilken erfarenhet de har av champagne men jag har träffat några av dem och helt borttappade är de inte.
Temat var att prova de bästa årgångarna de senaste 20 åren så jag måste plocka något från 1990, 1995, 1996, 1999 & 2002 men utöver det hade jag fria händer att plocka vad jag ville.

Att jag inte tänkte på Selosse -99, det känns jag kommer att försöka komma över den om det inte kommer något förslag som toppar den.
 
SV: Hjälp med champagneprovning

CH skrev:
Temat var att prova de bästa årgångarna de senaste 20 åren så jag måste plocka något från 1990, 1995, 1996, 1999 & 2002 men utöver det hade jag fria händer att plocka vad jag ville.

Hur valde man mellan 98 och 99? Jag är lite kluven där men den känns som att 98a kanske är strået vassare och något som kommer leva längre. Jag gillar de lättdruckna BdB som kommit ut från 99 men inget stort vin har kommit. Har inte provat Selosse 99 men från 98 har du bland annat Comtes som ju är ett kanonvin.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

Jag var också lite frågande till 1999. 1998 känns som det finns betydligt fler flaskor att välja bland. Ska se om jag inte kan komma över en Selosse som sagt annars så ska jag försöka övertala dem att 1998 är bättre.
 

SUPRA

Bäst
SV: Hjälp med champagneprovning

Förslag på 1999, det finns en del...:

(Med RJs betyg)

Cristal 94/96
Louis Roederer 93/96
Louis Roederer Blanc de Blancs 94/96
Diebolt Fleur de Passion 93/95
Dom Pérignon 94/95
Piper Rare 93/95
Bollinger La Grande Année 93/95
Cuvée à l`Ancienne 93/95
Cuvée William Deutz 89/95
J Selosse Non Dosé 93/95
Amour de Deutz 90/94
Belle Epoque Blanc de Blancs 91/94
Pol Roger 90/93
Guy Charlemagne 89/93 "Oj vilken fullträff! Förutom den vanliga karaktären av stenig Mesnil och citrusfrisk syra med tidsinställd smörighet finns här också ett oväntat, men sagolikt vackert smaklager av lila sren och viol. Denna adderade extra färg ger vinet ett fascinerande djup och en personlighet som gör att jag redan längtar till nästa flaska."

osv.
 

Elvis

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

De här skulle jag välja:
Grande Dame 1990
Dom Perignon 1995
Krug 1996
Belle Epoque 1999 alt Vilmart Coeur de Cuvée 1999

Sedan tycker jag att 2002 är svårt - jag har inte druckit någon riktigt bra 2002:a än.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

Lando skrev:
Finns inte 1999 Grand Année fortfarande på bolaget?

Jo visst finns den men jag lyckades få loss Selosse -99 för en stund sedan och jag kör nog hellre på den.
 

v_skogh

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

Selosse 1999 är alltid trevligt men jag vill slå ett slag för Demotte 1999. Den vi drack va helt fantastisk och väldigt tillgänglig.
Krug 1996 känns riktigt onödigt, Bollinger Ga 1996 är för mig det givna valet. Comtes är inte dumt heller.

Ett kul tema hade varit "Champagner som är tillgängliga just nu från olika år"
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

v_skogh skrev:
Selosse 1999 är alltid trevligt men jag vill slå ett slag för Demotte 1999. Den vi drack va helt fantastisk och väldigt tillgänglig.

Kan bara hålla med. Den var riktigt bra men nu senast när jag testade den jämte en Comtes -98 så försvann den fullständigt och upplevdes som väldigt svag. Skulle tro att det blir ungefär samma sak om jag ställer upp den jämte något av alla andra förslagen som kommit upp.
 

v_skogh

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

CH skrev:
Kan bara hålla med. Den var riktigt bra men nu senast när jag testade den jämte en Comtes -98 så försvann den fullständigt och upplevdes som väldigt svag. Skulle tro att det blir ungefär samma sak om jag ställer upp den jämte något av alla andra förslagen som kommit upp.

Låter rimligt, men min tanke va att du skulle köpa en Selosse 1999 och en Delmotte 1999, bjud på den sistnämnda så dricker du och jag upp Selossen :D
 

Lando

Medlem
SV: Hjälp med champagneprovning

Nu hade du ju redan en grym 99:a, men till en annan gång kan 1999 Pol Roger BdB vara ett hett tips också, den tyckte jag mycket om när jag provade den på franska vindagarna.
 
Toppen