Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Lambo

Medlem
Ska gifta mig i juli och har fått meny förslag från slottet där vi ska ha festen på.

I min källare ligger i stort sett bara skumpor på lagring och där ligger mitt stora intresse. Tyvärr så är jag mindre bra på vita/röda viner.
Så jag skulle vilja få hjälp av detta kunniga forum ang vinpaketet som vi har blivit rekommenderade till maten.

Menyn:
Förrätt Vilttartare med löjrom och lingon
Vin Jean Bousquet Chardonnay, Tupungato Mendoza Argentina

Varmrätt Lammsadel Murgez med kantarellkompott och palsternackspuré
Vin Portal Tinto, Terra Alta Spanien

Dessert
Tonkapudding med blåbär och citrus
Vin Klur Gewurztraminer Vendages Tardives, Alsace

Brudskål samt festskumpa blir Bollinger

Mycket tacksam för hjälp!!!!!!!!!!!!
 

kayaker

Cyklist
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Vinvalet till förrätten låter extremt knepigt. Har de verkligen provat vin och mat ihop?

Även om de gjort det skulle jag aldrig våga ta en otestad ekad chardonnay från Nya Världen...
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

kayaker skrev:
Vinvalet till förrätten låter extremt knepigt. Har de verkligen provat vin och mat ihop?

Även om de gjort det skulle jag aldrig våga ta en otestad ekad chardonnay från Nya Världen...

Jag förutsätter att deras sommelier har testat sig fram till detta. Tyvärr har jag aldrig stött på nån av vinerna tidigare så jag e nollställd...
 

Dejzan

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Det vita finns på bolaget, köp en flaska och se vad du tycker om det.
 

SUPRA

Bäst
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Först och främst: GRATTIS!

Jag är nog inte till någon större hjälp, då mitt intresse är liknande och miss kasshet på röda
slås bara av okunskapen om vitt.

Spontant så undrar jag hur man får ihop smaken mellan lingon och löjrom?
Lingon kan man iofs få att smaka lite hursom, men det är ändå rätt syrligt väl?
Har man det svaret kanske det blir lättare att rekommendera vin?


Bollinger är iaf ett urmärkt val, och det behövde du väl ingen hjälp med :D
 

kayaker

Cyklist
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

SUPRA skrev:
Spontant så undrar jag hur man får ihop smaken mellan lingon och löjrom?
Lingon kan man iofs få att smaka lite hursom, men det är ändå rätt syrligt väl?
Det är framförallt det som gör att jag starkt ifrågasätter vinvalet. Lingon smakar lingon och är syrliga. Man kan dölja den karaktären med t.ex. socker men då ska man upplysa om det i en meny!
Löjrom: Umami och sälta
Lingon: Syrlighet (och sötma men det är syran som dominerar)

Syrligheten i lingonen kommer att mildra umamin i löjrommen (och köttet) men kommer samtidigt att bl.a. reducera upplevelsen av vinets syra. Om man har en faiblesse för Champagne så tror jag inte att detta är något som uppskattas.

Jag skulle be sommelieren att beskriva vinerna lite närmare och motivera valen ordentligt.

Se även SS bästa(?) sida: http://www.systembolaget.se/MatochDryck ... verkan.htm

Jag glömde visst... Grattis och lycka till!
 
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Lambo skrev:
Ska gifta mig i juli och har fått meny förslag från slottet där vi ska ha festen på.

Brudskål samt festskumpa blir Bollinger

Mycket tacksam för hjälp!!!!!!!!!!!!
Grattis. Som Supra är jag inte så bra på andra viner men vitvinet kostar runt 75 kronor på systemet (verkar vara oekat). Vet inte hur mycket du tänkte lägga på skumpa och hur mycket du kan välja men varför inte ta t.e.x en Pierre Peters på magnum istället, iallafall till en av tillfällena ,BdB som passar bra på sommaren och du "sparar" 90 kronor per halvmagnum som du kan lägga på vinet. Bara en tanke.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Låt mig som resten av kamraterna ovan inleda med ett grattis!

Med det sagt, åter till vinerna!

Jag antar att det är krogen som rekommenderar de här vinerna. Jag googlade lite snabbt på det första vita och det ligger på ett ex pris på 46 kronor flaskan så det är inget "större" vin vi talar om här. Jag tycoer personligen att ni ska göra så här: Kräv att de lagar upp rätterna och att ni får prova vinerna till, det är ju ändå ganska mycket flos vi talar om här, och kolla så att det i alla fall fungerar ihop. Är det någonting som mi tycker skär sig totalt så säg det och be att de korrigerar med vinerna. Men lägg inte FÖR mycket pengar på detta.

Sen tycker jag att ni själva tar in vilka viner NI vill ha till er under middagen. Vinpaketen till gästerna. Någonting överjävligt bra som ni vill ha till er. :)

Bara för att vi är i landet jämställt så betyder inte det att ni inte ska dricka bättre än gästerna på ert bröllop.
 

kayaker

Cyklist
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Jean Bousquet verkar faktiskt köra en del oekat, men jag har inteför hittat någon beskrivning på det aktuella vinet. Det som finns på SS heter Cameleon och att döma av CT så finns en variant som inte heter Cameleon också.
http://www.jeanbousquet.com/english/

Hursomhelst så är jag rädd att syran kan vara för klen.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Tack för gratulationerna! ;D

Håller med Er om att det känns lite osäkert med ren-löjrom-lingon och ett billigt vitt vin från nya världen.
Tycker nog att man bör kunna kräva ett bättre vin än ett 46 kr vin när det e bröllop.

Hittade inte vinet på bolagets hemsida? Nån som kan hjälpa till med en länk?

Nån som känner till det röda el dessertvinet?

Låter lockande det som Krug nämner att låta gästerna dricka vinpaket och själv sitta med jackpott i glasen. Men vågar man verkligen detta???? Vill ju inte få dålig stämning på festen...
Har nån varit på bröllop där brudparet dricker annat än gästerna? Vore spännade att höra om det gick bra el om det blev vinrevolution...
 

CH

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Får börja med att gratulera!

Lambo skrev:
Har nån varit på bröllop där brudparet dricker annat än gästerna? Vore spännade att höra om det gick bra el om det blev vinrevolution...

Går ju att sköta lite snyggt om man slår allt vin på karaffer istället för att ställa ut flaskor på borden. Gäller bara att serveringspersonalen håller koll på vad som är i vilken karaff.
Ska vara toastmaster på ett bröllop i slutet av maj där jag föreslagit att honnörsbordet ska dricka annat än övriga gäster och det verkar som de nappade på den iden.
 

anders

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Jag noterar att gratulationerna främst kommer från ogifta personer... ;D

Många lyfter fram syrligheten i lingonen men vad jag skulle vilja peka på är att lingon har en klar beska också vilket inte precis underlättar vinvalet. Att bryta in löjrom i den här kombon verkar ganska krystat när jag bara ser beskrivningen framför mig. Det kan vara så att ett ganska menlöst vin är vad som behövs här. Det går inte att hitta något som egentligen passar och därför tar man något som är i stort sett smaklöst.

Rödvinet låg på 116 pix ex moms och det är Sigva som tar in det (om min slagning träffade rätt vin). Borde på pappret kunna vara en bra matchning till lammet.

Gewürztraminer har en VÄLDIGT karaktäristisk smak som inte alla uppskattar, dock främst i torra viner. Nu är det föreslagna vinet en ganska söt historia men det kan vara något att tänka på.

Bollinger är ju som vi alla vet trevlig MEN frågan är om den kanske inte är lite väl tung för att gå runt och sippa på. I sådana fall brukar snarare något rundare och fruktigare fungera bättre, tänk Louis Roederer.

Jag håller fullständigt med Krug om att ni ska ta er tiden att äta igenom menyn med vinerna till.
 

Keen

slan
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

CH skrev:
Får börja med att gratulera!

Går ju att sköta lite snyggt om man slår allt vin på karaffer istället för att ställa ut flaskor på borden. Gäller bara att serveringspersonalen håller koll på vad som är i vilken karaff.
Ska vara toastmaster på ett bröllop i slutet av maj där jag föreslagit att honnörsbordet ska dricka annat än övriga gäster och det verkar som de nappade på den iden.

Läs: CH snor allt bra vin själv och byter ut de andra vid honnörsbordets viner mot "slasket" då de ändå inte vet bättre, blir dyngrak och börjar ragga på brudens mor.


Grattis Lambo!
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Keen skrev:
Läs: CH snor allt bra vin själv och byter ut de andra vid honnörsbordets viner mot "slasket" då de ändå inte vet bättre, blir dyngrak och börjar ragga på brudens mor.

Ha ha tur att man inte har CH som toastmaster...!

Kan bara hålla med Krug o Anders, det får absolut bli ett besök på Häringe för att testa maten o vinet.
Jag har inget val än att köra Bollinger pga temat på bröllopet är "James Bond"...
Jag vet att jag har fel bil och att man borde servera Beluga men nån måtta får det vara ;D
 

anders

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Lambo skrev:
Ha ha tur att man inte har CH som toastmaster...!

Om det nu är James Bond som är temat har jag svårt att se en mer passande person att spela mästerskurken för kvällen. ;D

Om jag inte missminner mig så gifte Bond sig en enda gång och tanten strök med i något attentat ganska snart efter cermonin... Det kanske du ska tala lite tyst om... ;)
 

Jos

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Lambo skrev:
Jag vet att jag har fel bil och att man borde servera Beluga men nån måtta får det vara ;D

Och det måste ju vara GA såklart.. ;)

Nämen seriöst, skön idé med att dricka annat själv. Vettefan om jag själv skulle våga det(läs; känna att jag har en bra förklaring till de gäster som undrar varför) men det låter ju inte dumt...
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

anders skrev:
Om det nu är James Bond som är temat har jag svårt att se en mer passande person att spela mästerskurken för kvällen. ;D

Om jag inte missminner mig så gifte Bond sig en enda gång och tanten strök med i något attentat ganska snart efter cermonin... Det kanske du ska tala lite tyst om... ;)

ha ha CH med storhetsvansinne/erövra världen begär och en vit katt i knät... Det vore nått!
Kanske säkrast att göra som Mats och teckna bra försäkring för blivande frugan ;D

Det blir dock inte så mkt Bond action utan det är mest klädseln/känslan vi e ute efter. Har dock en liten idé om att jag skulle vilja hoppa fallskärm och landa utanför slottet alt komma upp med dykerdräkt vid båtbryggan med smoking lite snyggt under men det blir nog att åka sportbil istället.

Det blir nog tyvärr Bollinger SC men jag har tänkt att knäcka en Dompa -82 sviten innan middagen. Tjejen e född -82 därav årtalet, har aldrig testat Dompa 82 tidigare så det ska bli kul.
 

SUPRA

Bäst
SV: HJÄLP vinpaket till mitt bröllop!

Lambo skrev:
Tjejen e född -82 därav årtalet, har aldrig testat Dompa 82 tidigare så det ska bli kul.

Tänk om den är korkad? :-\ Vinet alltså. ;D
 
Toppen