Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur bygger du upp din vinkällare?

admin99

Administratör
Det är egentligen väldigt enkelt.

Det första du behöver göra är att bestämma hur ofta du vill dricka en flaska gott vin. Nästa sak du måste bestämma är hur ång omsättningstid du vill ha på din källare, det vill säga hur lång tid det ska ta innan du har bytt alla vinerna i din källare.

Om vi säger att du vill dricka två flaska gott vin i veckan, och att du vill ha en omsättningstid på 10 år så räknar du så här:

Antal flaskor i veckan x Veckor på ett år = Årskonsumtionen. Årskonsumtionen x Omsättningstiden = storleken på vinkällaren.
2 x 52 = 104. (Årsförbrukning) 104 x 10 = 1040. (Vinkällarstorlek).

Du behöver alltså ha 1040 flaskor i din källare för att kunna dricka två flaskor i veckan under tio år. Dock måste man ju hela tiden köpa tillbaka i samma takt som man dricker så att man ständigt har en levande vinkällare och alltid har viner i olika mognadsfas som ligger och gottar till sig..
 
Trådskapare
admin99

admin99

Administratör
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Efter att ha kommit fram till storleken på vinkällaren så kommer vi till den roliga (men ibland väldigt kostsamma) delen. Att börja köpa viner.

Det första du måste göra är att bestämma vad du vill ha i vinkällaren. Ofta är man ju förtjust i viner från ett visst land, område eller en specifik producent och det är ju naturligtvis bra ställe att börja på. Men man måste även planera för olika ändamål, det är alltid bra att sprida ut inköpen på olika länder, vintyper, årgångar osv. Så att man har viner för alla tänkbara tillgällen. En bra balanserad vinkällare kan se ut som följer:

Ex:

Champagne: Standard, Årgång, Blanc de Blanc och Rosé
Vita viner (Frankrike): Vit Bourgogne, Chablis, Loire, Rhône.
Vita viner (Övriga): Österrike, Tyskland, USA, Australien.
Röda viner (Frankrike): Bordeaux (Högra & Vänstra stranden), Bourgogne, Rhône (Norra & Södra).
Röda viner (Övriga): Italien (Toscana, Piemonte), USA, Australien, Spanien.
Dessertviner: Sauternes, Tokaij, Bonnezeaux, Tyskland, Österrike
Starkviner: Port, Madeira, Sherry.

Det viktigaste när man ska bestämma vad man ska ha i sin vinkällare är att man ska gå efter sitt eget tycke och smak.
 

chambertin

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Har en källare som rymmer ungefär 1200-1300 flaskor men jag brukar ligga på runt 900 +/-50 för det mesta.
Eftersom jag gillar relativt mogna viner vad gäller de röda + att vi dricker mer rött än vitt så har jag ungefär 70% röda och 30% vitt.

Innehållsmässigt så har min källare ändrats sig ganska radikalt sedan jag började med att lagra vin.
I början köpte jag mest röd Bordeaux, röd och vit Bourgogne, Sauternes, Vintage Port och tysk Riesling.
Numera har jag släppt de röda Bourgognerna (mest pga att jag har en hel del + att priserna på det jag vill ha gått genom taket prismässigt) men jag botaniserar mycket mer i övriga Frankrike(Champagne, Alsace, Rhône), Spanien, Portugal, Italien, Australien, Ungern, Österrike, USA m.fl för att få variation på innehållet.

De områden som jag köper mest av de senaste åren har varit Barolo, C9dP, Ribera del Duero, Priorat, Douro (Portugal), Champagne och Bordeaux (tillbaka igen för nyinköp hos mig efter ett längre uppehåll).

Mina kriterier när jag köper är framför allt vad jag själv gillar efter att ha provat. Resten får kvala in på recensioner och jag litar helst inte på bara en recensent utan vill gärna ha några fler omdömen. Sen kan jag alltid tänka mig att köpa ett vin från en domän som är oprovat/oresencerat om jag vet att jag gillat det förut och årgången verkar vara bra. Så gör jag en hel del på Bordeaux (t.ex Cos, Rieussec, Suduiraut, de Fargues, Pontet-Canet, Pichon-Lalande m.fl), Champagne och CNDP.

Det enda jag saknar/har för lite av idag är bra Chablis/vit Bourgogne/övr Chardonnay och Vintage Port så det får bli lite uppryckning på det framöver.

En annan reflektion på vad som kan vara lämpligt att köpa är ju t.ex att man handlar viner från vissa producenter i en region men väldigt få övriga viner därifrån.

För egen del så är exempel på sådana viner:
Alain Brumonts röda Madiran-viner och vita Peherenc-du-Vic-Bilh, Mastroberardinos och Feudi di San Gregorios viner från Kampanien och Basilicata (både röda och vita), Donnafugatas Moscato Passito från Pantelleria (Italien), Luis Patos viner från Beiras (Portugal), Sherry från Lustau, Albariños/Alvarinhos från Vinho Verde (Portugal) och Galicien (Spanien) för att ta några exempel på sånt jag fastnat för.

Prismässigt så blandar jag ganska friskt men det beror ofta på att priserna varierar rätt mycket beroende på region. Alsace-viner är ofta inte speciellt dyra men jag undviker t.ex röd Bordeaux <400-500:- eftersom det sällan ger mig ngt medan man kan få alldeles utmärkta Ribera del Duero-viner i prisläget 150-300:-. Ibland kan det t.o.m vara värt att lagra t.ex enklare Côtes-du-Rhône viner runt 80-120:- några år. Har haft flera exmpel på sådan viner som utvecklas jättefint 3-5 år i källaren. Inga stora viner men vem måste jämt ha "trophe-wines" i glaset.

Sen var det ju det här med budget men det är så trist att tänka på att man inte kan köpa allt man vill så det lämnar vi därhän.

Happy cellaring !
 

Pettson

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Har systembolaget något rödvin som kan vara värt att börja lagra på ?
Är nybörjare så alla tips behövs...
 

Elvis

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Pettson skrev:
Har systembolaget något rödvin som kan vara värt att börja lagra på?

Vad tycker du om? Har du vinkällare att förvara vinerna i?
 

Pettson

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Elvis skrev:
Vad tycker du om? Har du vinkällare att förvara vinerna i?

Planen är att börja bygga upp en mindre vinkällare för lagring med då främst viner (b la röda ) och lite Champagner som kan vara roliga att lagra ? Planen är till att börja med satsa på 10k till en början sedan bygga lite då och då.

Tänkte lagra dem flesta minst 5 år så lite bättre kvalité är jag ute efter men är en enda stor vindjungel ;) ?

Behöver alla tips jag kan få då jag är nybörjare!

är detta fel tråd så pm:a gärna mig
 

Elvis

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Flyttade inläggen till den här tråden.

Jag har inga tips att komma med vad gäller rödvin, men vad gäller champagne så tycker jag att du ska köpa lite bra standardchampagner och lägga i källaren, t.ex. Taittinger, Pol Roger och Bollinger. Det är välgjorda champagner i grunden och de vinner alla mycket på några års lagring.
 

Pettson

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Elvis skrev:
Flyttade inläggen till den här tråden.

Jag har inga tips att komma med vad gäller rödvin, men vad gäller champagne så tycker jag att du ska köpa lite bra standardchampagner och lägga i källaren, t.ex. Taittinger, Pol Roger och Bollinger. Det är välgjorda champagner i grunden och de vinner alla mycket på några års lagring.

Är det några speciella årgångar av dem man ska söka efter som är lite bättre eller går alla bra ?
Hur är Dom Pérignon 2000 samt kanske någon Krug ?

Behöver även hjälp med röd viner så kom igen nu alla vinexperter ;)
 

sunqan

Vinös
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Pettson skrev:
Planen är att börja bygga upp en mindre vinkällare för lagring med då främst viner (b la röda ) och lite Champagner som kan vara roliga att lagra ? Planen är till att börja med satsa på 10k till en början sedan bygga lite då och då.

Tänkte lagra dem flesta minst 5 år så lite bättre kvalité är jag ute efter men är en enda stor vindjungel ;) ?

Behöver alla tips jag kan få då jag är nybörjare!

är detta fel tråd så pm:a gärna mig

för att nu upprepa Elvis fråga: Har du nån vinkällare att lagra dina viner i. det är inte helt lyckat att lagra viner i runmstemepratur i en lägenhet, framför allt inte om temperaturen på sommaren svänger upp och ner mellan 35 och 20 grader under dan (Tog död på sex flaskor bourgogne på det sättet en sommar för 30 år sen :-( surt i dubbel bemärkelse...) det vanliga kylskåpet är för kallt för att det ska hända nåt med vinerna (optimalt lär vara 10-12 grader).

om du inte har det så bör du kanske försöka hitta en vinkyl först... de 10 kSEK du tänkt börja med kan ju mycket vär ryka där :-/

-anders
 

Guayabera

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Håller med Elvis. Ett gäng Bolly NV med några år under bältet är aldrig fel.
Min rekommendation är att du tar de 10 000 du avsatt och botaniserar nu. Köp flaskor och prova dig fram tills du hittar vad du gillar. Att gå på mycket provningar är ett billigt sätt att vidga sina referenser. Blindköp leder troligen till att du till sist kommer att sitta med en hög viner som du helt enkelt inte tycker om stilmässigt längre.

Exempel: Dom Perignon är utan tvekan ett bra vin, och flera äldre flaskor är helt magiska. Dock har jag svårt för den extremt rökiga hav/ostrontonen som enligt mitt tycke dominerar för mycket i början av mognaden (för exempel se DP -98 nu). Slutsats: Hade jag köpt blint hade det känts väldigt surt idag att sitta på en massa DP istället för andra flaskor (tex lagrad Bolly NV ;)).
 

Elvis

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Pettson skrev:
Är det några speciella årgångar av dem man ska söka efter som är lite bättre eller går alla bra?

Om budgeten är 10.000 kr så tycker jag att du ska satsa på non-vintage. En bra non-vintage vinner mycket på några års lagring.

Pettson skrev:
Hur är Dom Pérignon 2000 samt kanske någon Krug?

Krug och Dom Perignon är båda säkra kort, men du vill säkert ha mer än 7-8 flaskor i din källare. ;) Vad gäller Dompa så är 2000 helt ok, men 2002:an som släpps i september kommer antagligen att vara bättre.
 

Pettson

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

sunqan skrev:
för att nu upprepa Elvis fråga: Har du nån vinkällare att lagra dina viner i. det är inte helt lyckat att lagra viner i runmstemepratur i en lägenhet, framför allt inte om temperaturen på sommaren svänger upp och ner mellan 35 och 20 grader under dan (Tog död på sex flaskor bourgogne på det sättet en sommar för 30 år sen :-( surt i dubbel bemärkelse...) det vanliga kylskåpet är för kallt för att det ska hända nåt med vinerna (optimalt lär vara 10-12 grader).

om du inte har det så bör du kanske försöka hitta en vinkyl först... de 10 kSEK du tänkt börja med kan ju mycket vär ryka där :-/

-anders

Jag har inte en "riktig" som vissa här kanske har men har en matkällare att tillgå som jag tänkte bygga om lite i, är ca 14-15 grader där just nu så tänkte börja lagra där litegrann. Beronde på hur många flaskor mm jag kommer inhandla så får jag antingen lägga ner lite pengar på få den i mer perfekta förhållanden annars blir det en vinkyl i någon storlek. Så nej kommer inte försvara dem i varm lägenhet.

Verkar vara lurigt med champagner, hur man riktigt ska börja :'(

Viner då, och då främst röda, några grymma lagringstips där något som kommer bli grymt om 5+ år ?

Har kollat lite på bordeaux vinerna men de kostar skjortan speciellt om man ska ha mer än 1, men tror ni någon av de dyrare bordeaux vinerna skulle tjäna på ligga 5-10 år i lagring eller skulle det bara vara bortkastat både med smak och värde ?!

Napa valley kan de ha några bra viner i mitt syfte ?

Behöver som sagt all hjälp jag kan få då jag är nybörjare med sånt här. :D
 

Pettson

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Elvis skrev:
Om budgeten är 10.000 kr så tycker jag att du ska satsa på non-vintage. En bra non-vintage vinner mycket på några års lagring.

Nybörjarefråga: Vad är "non-vintage" ? :-\

Krug och Dom Perignon är båda säkra kort, men du vill säkert ha mer än 7-8 flaskor i din källare. ;) Vad gäller Dompa så är 2000 helt ok, men 2002:an som släpps i september kommer antagligen att vara bättre.

Okej det låter ju bra, hehe jo det hade jag väl tänkt men jag kommer ju bygga upp lagret eftersom är ju en vanlig hederlig knegare har ju inga miljonresurser direkt så det kommer ju ta ett litet tag att få ihop nått :'(
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Pettson skrev:
Nybörjarefråga: Vad är "non-vintage" ? :-\

Elvis har ju redan svarat på frågan men mitt råd är att köpa
Richard Juhlin Champagne Guide så snart som möjligt.
Även om den har snart 2 år på nacken så är den fortfarande en brunn av kunskap
att ösa ur.
Vad som är viktigt att tänka på är att hans poängskala inte börjar på 50 som Parker´s
utan på noll. En champagne som får 50 poäng är alltså en genomsnittlig champagne.
60-70 poäng är bra, 70-80 ännu bättre, över 80 mycket bra och över 90 börjar de bli fantastiska.

Pettson skrev:
Okej det låter ju bra, hehe jo det hade jag väl tänkt men jag kommer ju bygga upp lagret eftersom
är ju en vanlig hederlig knegare har ju inga miljonresurser direkt så det kommer ju ta ett litet tag att få ihop nått :'(

Du kommer att spräcka allt vad budget heter ;)
 

Pettson

Medlem
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Tackar för svaren och ja Per risken är stor att budgeten spricker ;D

Ingen som är duktig på röd viner ? då jag behöver mycket tips där också, läs något inlägg UPP så förstår ni ;)
 

sunqan

Vinös
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

Pettson skrev:
Tackar för svaren och ja Per risken är stor att budgeten spricker ;D

Ingen som är duktig på röd viner ? då jag behöver mycket tips där också, läs något inlägg UPP så förstår ni ;)

att rekommendera nån ett rödvin (eller ett vitt för den delen) utan att känna personens preferenser är tämligen omöjligt. Glada tillrop kan man ju alltid komma med, men annars så är risken uppenbar att det blir ett stolpskott.

själv började jag bygga upp en liten vinsamling för ca två år sedan, köpte två lådor röd bordeaux på systembolagets auktion (från 87 resp 88) för ca 500 kronor flaskan (alltså inga stora viner). hade sen tidigare en vinkyl som jag köpt billigt i början på 2000-talet, men den var rätt tom då. sedan dess har jag byggt upp en bas av bordeaux -04 - 06, rhône -07 en del australien och en del italienare och enstaka spanjorer. utöver det så har jag lite champagne, en del söta dessertviner (portvin och sherry - är barnsligt förtjust i px samt sauternes) och naturligtvis vitt.

totalt handlar det om drygt 300 flaskor (var tvungen att köpa en kyl till) fördelat på ca 200 rött, 20 sött, 20 (årgångs-) bubbel och 60 vitt. och snittpriset ligger på 370 kronor per flaska. och deras drick-fönster ligger tämligen jämnt utspritt mellan nu och ca 2030.

det som varit svårast är att hitta de vita (min "tant" har väldigt specifika preferenser vad gäller smak så det har blivit verklig trial and error med smakande här), rödvinrerna har varit en barnlek i jämförelse.

det bästa rådet är: prova lite först så du vet vilka viner du gillar (nu menar jag i stora drag, viner från bordeaux, alsace, loire, bourgogne, rhône, sydfrankrike, italien, spanien, osv och inte chateau vadeau eller chateau la vache :) och lite om hur de olika druvorna smakar (och kanske hur de utvecklas... (franska pinot-viner som lagrats för länge kan t.ex smaka körsbärssaft och det kan gå från riktigt gott till detta läge på mindre än ett år...) när du hittat nåt du gillar, kolla på www.cellartracker.com för att se om du kan hitta hur lagringståligheten är på vinerna från området och framför allt, vad andra har gett vinerna för kommentarer... och köp sedan sånt som verkar gott :)

-anders
 

sunqan

Vinös
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

och nej... jag hade ingen egentlig budget, jag tänker långsiktigt... men nu har jag två fulla kylar, så nu får det vara lungnt ett tag... (jag behöver ju inte köpa så mycket längre, även om det är halva nöjet)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hur bygger du upp din vinkällare?

sunqan skrev:
att rekommendera nån ett rödvin (eller ett vitt för den delen) utan att känna personens preferenser är tämligen omöjligt.
Glada tillrop kan man ju alltid komma med, men annars så är risken uppenbar att det blir ett stolpskott.

Men champagne gillar väl alla människor? :)


sunqan skrev:
det bästa rådet är: prova lite först så du vet vilka viner du gillar (nu menar jag i stora drag, viner från bordeaux,
alsace, loire, bourgogne, rhône, sydfrankrike, italien, spanien, osv och inte chateau vadeau eller chateau la vache :)
/....klipp.../
och köp sedan sånt som verkar gott :)
-anders

Kan bara hålla med. Prova och köp det du själv gillar.
Det är ju ändå inte etiketterna som du ska dricka.
 
Toppen