Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur förklarar ni skillnaden på 95 g/l i RS?

Wintermute

Medlem
Två olika PDF där datan skiljer sig för samma årgång.
Tänk om det är svårt att tillverka tio- eller hundratals kubikmeter av ett vin med samma sockerhalt. Eller om fysik/kemi/biologi gör att det ändras över tiden, även efter buteljering.
Picture1.png

Edit: bilden visar vad sålts av Systembolaget i Sverige. Den globala volymen är troligen större.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Precis, bra jobbat Fernet Branca!
Jag märkte inte att när symbolerna såg ut så där, kunde man ladda ner filerna.
Men märk väl också att både mängden totalsyra, alkoholprocent och PH-värde är annorlunda sinsemellan, så de måste ha gjort en jävla tabbe här.
Det måste varje normalfuntad människa förstå att de har tagit fakta från någon annan årgång och angett det ändå som årgång 2022.

DESSUTOM har jag personligen druckit även den här årgången och vinet var inte lika gott som årgång 2023.
Det är oerhört enerverande att det är så ofta fel medsiffrorna på söta viner från Nederburg. Och att ta reda på vem som är importör verkar helt hopplöst, men jag tror att det kan vara folkofolk som i alla fall marknadsför vinet. HUR ska man veta när den informationen inte stämmer som står på Systembolagets hemsida?
Leverantör är i alla fall den här:

LEVERANTÖR
Philipson Söderberg AB

P.S. Jag skickade en fråga till producenten via deras hemsida och fick svaret om att de har mottagit mitt mejl, så förhoppningsvis kommer vi att få veta sanningen, MEN det kan man aldrig veta. Obs! Att sajten har inga uppgifter alls om årgång 2023.
Här är svaret som jag fick.
Dear … etc. etc.

We would like to acknowledge that we have received your request and a ticket has been created.
A support representative will be reviewing your request, please expect a delay in our response, we will try and get back to you as soon as we can.

Thank you for your patience.

Sincerely,
Distell Support Team

Nederburg ägs av Distell, Sydafrikas främsta återförsäljare och tillverkare av vin och sprit.
Källa: folkofolk.se/vin/nederburg
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tänk om det är svårt att tillverka tio- eller hundratals kubikmeter av ett vin med samma sockerhalt. Eller om fysik/kemi/biologi gör att det ändras över tiden, även efter buteljering.Visa bifogad bild 31602
Edit: bilden visar vad sålts av Systembolaget i Sverige. Den globala volymen är troligen större.
Oavsett hur det hänger ihop eller inte …, så får INTE ett och samma vin NÅGONSIN ha så stora variationer inom sockerhalten, och jag skulle också våga mig på att skriva att det kan INTE ens inträffa IRL om man använder vindruvor från samma område och med samma behandling.
Fundera på hur enorm skillnad det är mellan 180 g/l och 275 g/l. Det är en kolossal skillnad hur man än mäter och tänker och jag har ALDRIG varit med om sånt förr och tror INTE att det skulle kunna inträffa.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Forskningen i ämnet fortsätter och jag har gjort vissa framsteg, men har inte fått några exakta siffror ännu, tyvärr. Det är en galen värld vi lever i, fullständigt galen.
Har haft korrespondens både inom landet och även långt bort härifrån men jag törst inte lova att vi får facit i ämnet oavsett vad man gör och vem som gör det.
Det enda som hjälper garanterad är att låta en privat labb mäta sockerhalten, men sådana kan kosta multum att utföra, gissar jag. Men jag är inte den första som ger upp.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag fick de här PDF från General Manager av Nederburg, med hjälp av svenska grossisten, så de kan man lita på.
Ni kommer inte att få se ett enda originaldokument, utom de här två, därför att: ’don't cast your pearls before swine’.
Känn på den karamellen och visa lite respekt för den som har åstadkommit allt detta! :p Flera medlemmar har bara anklagad mig på alla sätt som finns. Skratta nu, om ni kan …
Ska kontakta SB igen för att de ska ändra sina felaktiga siffror, men det är inte säkert att de bryr sig om, so what, jag har i alla fall gjort vad jag kan och mer kan man inte begära. Och på köpet har jag haft kontakt med fina människor i flera olika länder och med olika språk.
Don’t shoot the messenger! 😇
 

Attachments

  • Fact Sheet NED WMAS NLH 2022.pdf
    298,9 KB · Visningar: 45
  • Fact Sheet NED WMAS NLH 2023.pdf
    267,8 KB · Visningar: 33
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag ringde till SB via växel och bad mig att bli kopplad till någon ansvarig som skulle kunna svara på frågor varför det är så stort spann med uppmätta sockerhalter på Nederburg Noble Late Harvest 2023 mellan producenten och Systembolaget.
Och jag fick ungefär det här svaret:
Det är mycket svårt att mäta exakt sockerhalt med väldigt söta viner, då de innehåller många olika sockerarter och det är samma problem globalt, enligt honom som jag pratade med. Differensen mellan 30 till 40 procent kan förekomma och är inte ovanliga enligt honom.
Nu vet jag inte om hans påstående är sant men han verkade helt ärlig och allvarlig i alla fall.

Kanske de medlemmar som är duktiga på vinkemi kan antingen neka eller godkänna hans påstående.
Det känns rent spontant att hur ska det kunna vara så enormt svårt att mäta sockerhalten i ett vin!? Enligt honom berodde det på att mycket söta viner innehåller så många olika sockerarter att det är jättesvårt att mäta helt exakt.
Och om det här nu är sant, så är alla sockerhalterna på söta viner vi ser här och där mer eller mindre bara kvalificerade gissningar, det går INTE lita på en enda siffra helt fullständigt!

Men det här problemet gäller tydligen inte torrare viner, bara de som är ’supersöta’.
Bekräfta gärna om ni har kunskap inom ämnet om det finns någon gnutta sanning i vad han sade, för om det inte är sant, så är det verkligen mycket illa ställt med bolis.
Jag ska skriva om det här på flera håll, så att jag kan jämföra med olika svar. Det borde finnas någon människa som kan sånt här utantill. Kanske någon som har jobbat med vinkemi eller något liknande.
P.S. Jag ger inte upp, innan jag har gått till botten med den här frågan, för det är ju skrämmande om det är så, vad han sade till mig.
 

Wintermute

Medlem
Jag tror att det hänger samman med att man mäter densiteten på vinet. Det verkar som att densitetskurvan planar ut när det blir en riktigt koncentrerad sockerlösning. Blandar man sedan in flera olika sockerarter och alkohol blir det nog lite skakigt.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag tror att det hänger samman med att man mäter densiteten på vinet. Det verkar som att densitetskurvan planar ut när det blir en riktigt koncentrerad sockerlösning. Blandar man sedan in flera olika sockerarter och alkohol blir det nog lite skakigt.
Tack, Wintermute! Trevligt med sakliga svar också, fast dina är alltid sådana.

Aha, så du tror att hans tes stämmer, med andra ord? I så fall känner jag bara lättnad, att det var sant vad han berättade för mig. Vi hoppas att vintomas läser det här inlägget nån gång i framtiden och kan berätta sin egen syn på det hela. Han verkar vara sakkunnig i ämnet, i alla fall.
P.S. Det var någon som hade ringt mig i dag kl. 15.59, men då tog jag en tupplur. Jag ringde tillbaka när jag vaknade och lämnade ett meddelande till vederbörande och kan försöka ringa i morgon om vad saken gällde. Man kan ’läsa’ på numret att det var någon från SB som hade försökt ringa, förmodligen för att kanske berätta lite ytterligare fakta eller nåt sånt. Numret börjar så här: 08 50330 …

Han som jag pratade med mig avslöjade inte sin identitet och jag fick bara en vag e-postadress med förklaringen att han inte var säker om någon svarade. Ja, ja. Vi väntar och ser vad som händer.
Obs! Om sakernas tillstånd är så, som du också bekräftar, så hur i all världen kan vi lita på de siffror om sötma som olika aktörer berättar om? Det verkar vara mer gissningar än fakta om det kan finnas skillnad mellan 30 till 40 procent! Och enligt honom som jag pratade med var det här labbet oerhört bra och pålitligt, som tydligen merparten av labb inte är i övriga håll i världen, men jag rankar också Alkos lab som oerhört pålitlig, eller alltså den som de använder.
Vi fortsätter äventyret och jag väntar med stor spänning om vi kan komma till något slutgiltigt, förmodligen inte. Men huvudsaken är att vinet är fantastiskt gott!
 
Last edited:

Gradin

Medlem
Nu har jag inte hängt med HELT här så ha överseende om något blir osammanhängande.
Men en fråga jag ställer är vad säger Wine of Origin dvs Sydafrikas vinregelverk om regler kring bl a Vintage?
Hur många procent av den utgivna årgången måste det vara i och hur mycket får vara annan?
Hur stor felmarginal tolererar även dom vilket i sitt led kan bli olika till Finland, Sverige etc.

Gällande något av de som skrev om ”olika sockerarter” är det väl glukos och fruktos man primärt pratar om men det kanske är de Icke jäsbara sorterna man menar från druvjuicen som naturligt är restsötma som bl a är Xylos, arabinos och rahmnos.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nu har jag inte hängt med HELT här så ha överseende om något blir osammanhängande.
Men en fråga jag ställer är vad säger Wine of Origin dvs Sydafrikas vinregelverk om regler kring bl a Vintage?
Hur många procent av den utgivna årgången måste det vara i och hur mycket får vara annan?
Hur stor felmarginal tolererar även dom vilket i sitt led kan bli olika till Finland, Sverige etc.

Gällande något av de som skrev om ”olika sockerarter” är det väl glukos och fruktos man primärt pratar om men det kanske är de Icke jäsbara sorterna man menar från druvjuicen som naturligt är restsötma som bl a är Xylos, arabinos och rahmnos.
Det får någon annan gärna svara på, om de har kunskap. Jag har det inte just i det här fallet, och din fråga går ganska mycket utanför vad min fråga gällde från början.
 
Last edited:

Gradin

Medlem
Det får någon annan gärna svara på, om de har kunskap. Jag har det inte just i det här fallet, och din fråga går ganska mycket utanför vad min fråga gällde från början.

Okej, men så du vet vad det korrekta är och väntar enbart på att komma med en förklaring till att systembolaget skrivit ut fel?
Eller vad är du ute efter?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Okej, men så du vet vad det korrekta är och väntar enbart på att komma med en förklaring till att systembolaget skrivit ut fel?
Eller vad är du ute efter?
Koncentrera dig på vad jag skrev sist, alltså inlägg #29 och framåt.
Och googla med dessa ord, så kanske du finner mer fakta om vinlagar i Sydafrika:
south africa wine law vintage how many per cent has to be the specific years wine?
 
Jag tror att det hänger samman med att man mäter densiteten på vinet. Det verkar som att densitetskurvan planar ut när det blir en riktigt koncentrerad sockerlösning. Blandar man sedan in flera olika sockerarter och alkohol blir det nog lite skakigt.
Varför skulle de mäta densiteten på vinet. Antar att du blandar ihop med hydrometermätningar vid ölbryggning?

Rebelein har nog varit vanligast tidigare, men kan tänka mig att man nuförtiden använder enzymatiska metoder, eller indirekta metoder med NIR (MIR?). Kör man enzymatiskt så är det bara att späda och borde inte ge direkt större osäkerhet vid högre sockerhalter. Mätosäkerheten skall vara allmänt tillgänglig om det är en ackrediterad metod, så borde bara vara att höra av sig till labbet i fråga om man är intresserad. Sedan ger iof olika metoder lite olika resultat...
 

Wintermute

Medlem
Varför skulle de mäta densiteten på vinet. Antar att du blandar ihop med hydrometermätningar vid ölbryggning?

Rebelein har nog varit vanligast tidigare, men kan tänka mig att man nuförtiden använder enzymatiska metoder, eller indirekta metoder med NIR (MIR?). Kör man enzymatiskt så är det bara att späda och borde inte ge direkt större osäkerhet vid högre sockerhalter. Mätosäkerheten skall vara allmänt tillgänglig om det är en ackrediterad metod, så borde bara vara att höra av sig till labbet i fråga om man är intresserad. Sedan ger iof olika metoder lite olika resultat...
Jag tänker att Oechsle (https://sv.wikipedia.org/wiki/Oechsle) är ett densitetsmått. Sedan tänkte jag nog inte så mycket längre...
 
Toppen