Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur förklarar ni skillnaden på 95 g/l i RS?

Bastardo

Medlem
Nu har någon klantat sig rejält, igen … Hur kan det vara möjligt att ett och samma vin har två olika siffror om mängden socker?
Jag misstänker starkt att det är bolis som har fel och Alko rätt, men så klart kan jag inte bevisa det – ännu.
Vinet heter Nederburg The Winemasters Noble Late Harvest 2023.

Jag ringde till kundservice på SB och förklarade saken. En ung tjej lovade att hon skulle mejla sina kollegor om saken, fast jag tror inte att de gör ett dugg åt problemet, men hoppas så klart att jag har fel.

Hur förklarar ni skillnaden på 95 g/l? Det är inte fysiskt möjligt och det kan vem som helst förstå.
Ja, ja. Jag ska fortsätta att forska i mysteriet tills det är rättat. Synd att producenten har ingen flaska på deras webbplats med årgång 2023. De borde kunna få den siffran någorlunda korrekt i alla fall.
SB anger sockret så här: 27.5 g/100 ml
Alko så här: 180 g/l

Ni, som försöker alltid vara så lustiga över mina texter, försök att vifta bort det här … OM ni kan. :p
 
Ja vad systembolaget lyckats med där skulle vara kul o veta.
2023 är inte listat på Nederburgs hemsida men 2022 av vinet har enligt dem 220 g restsocker
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det vanliga när man ser olika uppgifter om "analysdata" för viner från olika håll, är att det syftar på olika årgångar. D.v.s. att årgången i distribution ändrats men data för en tidigare årgång står kvar. Ädelsöta viner kan ju variera en del i restsötma mellan årgångar, och klassificeringarna är ofta minimikrav men saknar övre gräns. Att en NLH/BA/TBA varierar 180 g/l - 220 g/l - 275 g/l mellan olika årgångar är därför tänkbart. (En annan tänkbar förklaring är att det producerats olika batcher under samma namn och att olika viner skickats till olika marknader, men det är nog mindre troligt i det här fallet.)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Ja vad systembolaget lyckats med där skulle vara kul o veta.
2023 är inte listat på Nederburgs hemsida men 2022 av vinet har enligt dem 220 g restsocker
Varifrån har du fått den här siffran? Jämför med det här:
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det vanliga när man ser olika uppgifter om "analysdata" för viner från olika håll, är att det syftar på olika årgångar. D.v.s. att årgången i distribution ändrats men data för en tidigare årgång står kvar. Ädelsöta viner kan ju variera en del i restsötma mellan årgångar, och klassificeringarna är ofta minimikrav men saknar övre gräns. Att en NLH/BA/TBA varierar 180 g/l - 220 g/l - 275 g/l mellan olika årgångar är därför tänkbart. (En annan tänkbar förklaring är att det producerats olika batcher under samma namn och att olika viner skickats till olika marknader, men det är nog mindre troligt i det här fallet.)
Beerenauslese har mycket sällan så mycket socker som 180 g/l! Och det har funnits flera årgångar som har mindre socker än 180 g/l. Jag kan inte komma på en enda årgång av det här vinet att RS har varit högre än omkring 210 g/l, och den har funnits redan ganska länge.
P.S. Jag kunde mejla så klart till producenten och fråga, men det är inte alls säkert att de ens svarar och om de svarar kan det ta ganska lång tid. Väldigt många av dem svarar aldrig, hur artigt man är frågar.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Lite nytt om ämnet …

Jag frågade på chatten hos Alko. Otroligt bra och snabb kommunikation och tjejen som hjälpte mig var oerhört snabb, serviceminded, artig och mycket kunnig.
Hon skulle kontakta importören och fråga hur det ligger till och mejla svaret sen till mig.
Jag har inte använt SB:s kundtjänst, men tror inte att de ligger på samma höga nivå. Jag gav tjejen betyg 10,5 på en skala upp till 10!

Så här skrev hon:
”Produkterna i vårt standardsortiment testas i vårt laboratorium för kvalitetskontroll och där mäts sockerhalten. Produktinformationen för vårt beställningssortiment kommer från leverantören.
Eftersom produkten är ett prenumerationssortiment har sockerdata verkligen kommit från leverantören.”

Översättning: DeepL

Försökte ringa till Philipsson också, men han som skulle ha hand om ärendet svarade inte , eller kanske kunde inte svara just då.
Vi får se om gåtan får sin lösning. Annars går jag vidare, men det är inte någon topprioritering på det här ärendet …
 

mackan92

Medlem
Lite nytt om ämnet …

Jag frågade på chatten hos Alko. Otroligt bra och snabb kommunikation och tjejen som hjälpte mig var oerhört snabb, serviceminded, artig och mycket kunnig.
Hon skulle kontakta importören och fråga hur det ligger till och mejla svaret sen till mig.
Jag har inte använt SB:s kundtjänst, men tror inte att de ligger på samma höga nivå. Jag gav tjejen betyg 10,5 på en skala upp till 10!

Så här skrev hon:
”Produkterna i vårt standardsortiment testas i vårt laboratorium för kvalitetskontroll och där mäts sockerhalten. Produktinformationen för vårt beställningssortiment kommer från leverantören.
Eftersom produkten är ett prenumerationssortiment har sockerdata verkligen kommit från leverantören.”

Översättning: DeepL

Försökte ringa till Philipsson också, men han som skulle ha hand om ärendet svarade inte , eller kanske kunde inte svara just då.
Vi får se om gåtan får sin lösning. Annars går jag vidare, men det är inte någon topprioritering på det här ärendet …
Lite svårt att förstå vilken agenda du försöker driva - varför du gör en sån stor sak av detta. Är det avgörande för ditt köp eller inte?

Jag kan likväl säga att samtliga viner som står i det fasta sortimentet på Systembolagets genomgås av tester i laboratorium innan det ställs ut just för att få fram korrekta siffror vad gäller syra, socker, alkohol och sulfiter. Och eftersom detta vin tycks ingå i standardsortimentet så tror jag systembolagets siffror är rätt medan Alko som du skriver är importörens uppgifter.
 
Varifrån har du fått den här siffran? Jämför med det här:
 

Attachments

  • Screenshot_20240228_195126_Drive.jpg
    Screenshot_20240228_195126_Drive.jpg
    28,5 KB · Visningar: 63
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nu är det du som yrar i nattmössan! Dokumentet jag får fram visar mycket tydligt de här siffrorna:
168 g/l. Och din screenshot går inte ens läsa!

Obs! Klicka på knappen VIEW FACT SHEET! Hela filen går inte ladda ner hit, men min screenshot är taget från den.
VISA mig, var har du sockerhalten 220 g/l?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2024-02-28 kl. 20.33.06.png
    Skärmavbild 2024-02-28 kl. 20.33.06.png
    41 KB · Visningar: 17
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Lite svårt att förstå vilken agenda du försöker driva - varför du gör en sån stor sak av detta. Är det avgörande för ditt köp eller inte?

Jag kan likväl säga att samtliga viner som står i det fasta sortimentet på Systembolagets genomgås av tester i laboratorium innan det ställs ut just för att få fram korrekta siffror vad gäller syra, socker, alkohol och sulfiter. Och eftersom detta vin tycks ingå i standardsortimentet så tror jag systembolagets siffror är rätt medan Alko som du skriver är importörens uppgifter.
Varför skulle jag inte bli upprörd när någon av parterna inte kan sin sak? Alltså ge korrekt och adekvat information om sockermängden i vinerna. Och det ska gudarna veta att det inte är första gången som jag tar upp det här ämnet.

I mitt fall vill jag absolut dricka så sött vitt vin till grönmögelost som det går att finna och som inte kostar för mycket pengar.
Och tänk på att hur är det möjligt att skillnaden i sockermängden är så pass stor? Jag vill inte använda antalet procent i det här fallet, för det kan bli både fel och missförstås oerhört enkelt. Men mängden restsocker berättar exakt vad det är frågan om. Oavsett om man är ett vinproffs eller ej, så kan nästan alla vindrickare märka en märkbar skillnad i smaken om vinet innehåller 180 g/l eller 275 g/l.

Det FÅR INTE förekomma så ofta att en monopol som säljer alkohol har fel gång på gång, utan att man ifrågasätter deras kunnande.
Tänk själv vilken enorm skillnad i mängden socker det är mellan dessa två! Det är inte acceptabelt.

Vi får se vem av oss har rätt, men jag smakade vinet i dag med lite bröd och en bit grönmögelost av ganska enkel kvalitet och det kändes inte att vinet skulle ha så mycket socker i sig, som 275 gram per liter.

Tänk även på t.ex. SB:s smaksymboler och kika på sötma. En svart cirkel visar värdet 10 av 12 på skalan för sötma för Noble Late Harvest. Tror du inte att siffran skulle vara högre än bara 10 om vinet verkligen hade så pass mycket sötma?
Jämför gärna med andra söta viner vad de har fått för siffra där. Men vi kommer att få veta facit så småningom, dock knappast genom Systembolaget.

SB struntar fullständigt om vi konsumenter ger kritik mot dem. De svarar aldrig på frågor som skulle smutskasta deras heliga monopol. Och de kommer aldrig att be om ursäkt om de har gjort fel. Men på den punkten är det nog samma sak oavsett vilken nordisk monopol det handlar om.

Min gissning är att SB har bara gjort en enkel tabbe, siffran borde vara 17.5 g/l eller 175 g/l som andra monopol anger sockerhalten, och inte någonting annat. Men som sagt, vi får vänta tills jag eller någon annan får fram bevis som visar vilken siffra är korrekt, men med sunt förnuft får jag fram saker och ting som bevisar att 275 g/l bör vara felaktig.
 

mackan92

Medlem
Varför skulle jag inte bli upprörd när någon av parterna inte kan sin sak? Alltså ge korrekt och adekvat information om sockermängden i vinerna. Och det ska gudarna veta att det inte är första gången som jag tar upp det här ämnet.

I mitt fall vill jag absolut dricka så sött vitt vin till grönmögelost som det går att finna och som inte kostar för mycket pengar.
Och tänk på att hur är det möjligt att skillnaden i sockermängden är så pass stor? Jag vill inte använda antalet procent i det här fallet, för det kan bli både fel och missförstås oerhört enkelt. Men mängden restsocker berättar exakt vad det är frågan om. Oavsett om man är ett vinproffs eller ej, så kan nästan alla vindrickare märka en märkbar skillnad i smaken om vinet innehåller 180 g/l eller 275 g/l.

Det FÅR INTE förekomma så ofta att en monopol som säljer alkohol har fel gång på gång, utan att man ifrågasätter deras kunnande.
Tänk själv vilken enorm skillnad i mängden socker det är mellan dessa två! Det är inte acceptabelt.

Vi får se vem av oss har rätt, men jag smakade vinet i dag med lite bröd och en bit grönmögelost av ganska enkel kvalitet och det kändes inte att vinet skulle ha så mycket socker i sig, som 275 gram per liter.

Tänk även på t.ex. SB:s smaksymboler och kika på sötma. En svart cirkel visar värdet 10 av 12 på skalan för sötma för Noble Late Harvest. Tror du inte att siffran skulle vara högre än bara 10 om vinet verkligen hade så pass mycket sötma?
Jämför gärna med andra söta viner vad de har fått för siffra där. Men vi kommer att få veta facit så småningom, dock knappast genom Systembolaget.

SB struntar fullständigt om vi konsumenter ger kritik mot dem. De svarar aldrig på frågor som skulle smutskasta deras heliga monopol. Och de kommer aldrig att be om ursäkt om de har gjort fel. Men på den punkten är det nog samma sak oavsett vilken nordisk monopol det handlar om.

Min gissning är att SB har bara gjort en enkel tabbe, siffran borde vara 17.5 g/l eller 175 g/l som andra monopol anger sockerhalten, och inte någonting annat. Men som sagt, vi får vänta tills jag eller någon annan får fram bevis som visar vilken siffra är korrekt, men med sunt förnuft får jag fram saker och ting som bevisar att 275 g/l bör vara felaktig.
Ibland är det skönt att läsa att andra tycks ha större problem än sig själv i vardagen
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Beerenauslese har mycket sällan så mycket socker som 180 g/l!
Är inte det här en Noble Late Harvest? (För övrigt har du fel om BA, om vi talar om bra producenter. 150 g/l är normalt, men lite över 200 g/l är inte alls ovanligt.)
 
Last edited:
Om vi bortser från årgång 2023 och hur Alko och SB skiljer sig, så kanske vi kan kolla på datan kring årgång 2022 och komma överrens över att ingen verkar ha nån koll på läget överhuvudtaget? 😄


Från Producentens hemsida
Från "Info sheet" i produktkatalogen: 220,4 g/l
Från "Fact sheet" i deras webshop: 168 g/l

Från den svenska importören Vingruppens hemsida
153 g/l
 

Attachments

  • 1709192104551.png
    1709192104551.png
    173,5 KB · Visningar: 18
  • 1709192245868.png
    1709192245868.png
    307,9 KB · Visningar: 18
  • 1709192578093.png
    1709192578093.png
    84,8 KB · Visningar: 18
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Om vi bortser från årgång 2023 och hur Alko och SB skiljer sig, så kanske vi kan kolla på datan kring årgång 2022 och komma överrens över att ingen verkar ha nån koll på läget överhuvudtaget? 😄


Från Producentens hemsida
Från "Info sheet" i produktkatalogen: 220,4 g/l
Från "Fact sheet" i deras webshop: 168 g/l

Från den svenska importören Vingruppens hemsida
153 g/l
Mycket märkligt, om inte ens de själva vet hur mycket socker vinet innehåller … :) Ännu större orsak att bli förbannad på producenter som kan inte ens sina egna viners faktauppgifter!
Har hittat länken!
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det vanliga när man ser olika uppgifter om "analysdata" för viner från olika håll, är att det syftar på olika årgångar. D.v.s. att årgången i distribution ändrats men data för en tidigare årgång står kvar. Ädelsöta viner kan ju variera en del i restsötma mellan årgångar, och klassificeringarna är ofta minimikrav men saknar övre gräns. Att en NLH/BA/TBA varierar 180 g/l - 220 g/l - 275 g/l mellan olika årgångar är därför tänkbart. (En annan tänkbar förklaring är att det producerats olika batcher under samma namn och att olika viner skickats till olika marknader, men det är nog mindre troligt i det här fallet.)
Det var du själv, som skrev så här:
”Att en NLH/BA/TBA varierar 180 g/l - 220 g/l - 275 g/l mellan olika årgångar är därför tänkbart.”

Vad jag vet, så räknas Noble Late Harvest ungefär i samma klass som beerenauslese och den kan innehålla även mycket mindre mängder socker än 180 g/l. Även viner med ganska medioker sockermänd kan klassas som BA och det finns exempel av att samma vin har sålts med två olika beteckningar, auslese och beerenauslese. Jag har skrivit om det förr här på forumet, kanske någon kan hitta texten?

”Är inte det här en Noble Late Harvest? (För övrigt har du fel om BA, om vi talar om bra producenter. 150 g/l är normalt, men lite över 200 g/l är inte alls ovanligt.)”

Absolut, men läs själv vad du skrev överst! Det sötaste vitvinet just nu på SB är en Potzinger Trockenbeerenauslese 2017 och den innehåller 29,5 g/l socker, OM vi nu kan ens lita på de siffrorna längre … ;) Så klart kan det finnas ännu sötare viner på SB, men där har vi ingen ’facit’ på deras hemsida. De borde förtydliga i faktarutan genom att säga, att de här siffrorna är bara olika gissningar som importören har skickat till oss … det går inte lita på dem.

P.S. Jag ska försöka hitta de exemplen vad jag har skrivit förut då samma vin såldes både som auslese och beerenauslese. Det var ett tyskt vin med ganska ansedd producent där sockermängden låg bara en pytteliten gnutta över gränsen för att få kallas till BA och det smakade knappt halvsött. Inte ens i närheten en smak man förväntar sig av en ”äkta” BA.

Det här kan bli en spännande och lärorik resa för alla som vill lära sig något nytt och vi får se om sanningen kan uppdagas med tiden. Fast jag tror att det kommer vi aldrig att veta och producenten bryr sig inte ett jota vad en vanlig vinkonsument skriver …
 
Last edited:
Två olika PDF där datan skiljer sig för samma årgång.
 

Attachments

  • Nederburg The Winemasters Noble Late Harvest 2022 (1).pdf
    267,2 KB · Visningar: 27
  • Nederburg The Winemasters Noble Late Harvest 2022.pdf
    139,5 KB · Visningar: 26
Toppen