Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa söta vinerna på bolaget just nu?

Bastardo

Medlem
Berätta gärna mer om detta. Vad har kompromissats med, mängden restsocker?
Hur tydligt ska jag skriva att du förstår? ;) Det står mycket tydligt: ”Varningsklockorna borde ljuda när ett BA-vin har 10% alkohol!” Speciellt med tanke om druvan är Riesling. Med andra druvor kan man nog lättare åstadkomma högre alkoholstyrka.
Det är inte normalt att viner i den här klassen har så hög alkoholprocent!
Jag har skrivit redan oerhört mycket om det här vinet. Leta gärna fram fakta här på forumet och återkom med en exakt fråga om du vill veta min åsikt i saken. MEN jag är ingen MW, så det borde finnas tiotals medlemmar här som kan det här ämnet mycket bättre än jag själv. :)
Dock är det en sak som jag vet med 100% säkert. Det är INTE vanligt att BA-viner av hög klass har så hög alkoholprocent, som 10%.
Dessutom är det inte så vanligt heller att exakt samma vin klassas olika. En del som Auslese och den andra som Beerenauslese.
Hur man gjort här rent tekniskt vet jag inte.
P.S. Här är lite fakta om vinet, fast just här det klassats som BA.
https://www.weingut-kloster-eberbac...rg-roseneck-riesling-auslese-restsuess-0-375l
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Hur tydligt ska jag skriva att du förstår? ;) Det står mycket tydligt: ”Varningsklockorna borde ljuda när ett BA-vin har 10% alkohol!” Speciellt med tanke om druvan är Riesling. Med andra druvor kan man nog lättare åstadkomma högre alkoholstyrka.
Det är inte normalt att viner i den här klassen har så hög alkoholprocent!
Jag har skrivit redan oerhört mycket om det här vinet. Leta gärna fram fakta här på forumet och återkom med en exakt fråga om du vill veta min åsikt i saken. MEN jag är ingen MW, så det borde finnas tiotals medlemmar här som kan det här ämnet mycket bättre än jag själv. :)
Dock är det en sak som jag vet med 100% säkert. Det är INTE vanligt att BA-viner av hög klass har så hög alkoholprocent, som 10%.
Dessutom är det inte så vanligt heller att exakt samma vin klassas olika. En del som Auslese och den andra som Beerenauslese.
Hur man gjort här rent tekniskt vet jag inte.
P.S. Här är lite fakta om vinet, fast just här det klassats som BA.
https://www.weingut-kloster-eberbac...rg-roseneck-riesling-auslese-restsuess-0-375l

I din länk är vinet klassat som Auslese.

Med producentens siffror är det ganska lätt att räkna baklänges. För 10% abv behövs (minst) 170 g/l socker + 139,3 g/l restsocker ger ett utgångsvärde på 309,3 g/l. Kravet för BA i Rheingau är 125°Oe vilket motsvarar cirkus 335g/l socker och för Auslese är det 95°Oe vilket motsvarar 255g/l socker.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
I din länk är vinet klassat som Auslese.

Med producentens siffror är det ganska lätt att räkna baklänges. För 10% abv behövs (minst) 170 g/l socker + 139,3 g/l restsocker ger ett utgångsvärde på 309,3 g/l. Kravet för BA i Rheingau är 125°Oe vilket motsvarar 335g/l socker och för Auslese är det 95°Oe vilket motsvarar 255g/l socker.
Jag skrev det också:
P.S. Här är lite fakta om vinet, fast just här det klassats som BA.
Ok, det sämmer nog, men jag har aldrig läst eller sett någonstans att man räknar även hur mycket socker är redan förvandlats till alkohol. Fast om man kan det här med sötma etc. så kan man säkert räkna det nästan i huvet, som du gjorde. :)
Den här länken stöder inte din teori: https://delinat.se/blogs/news/oechslegrader
Och här står det så här:
Auslese 095° Oechsle (socker ≈ 225 g/l)
Beerenauslese 125° Oechsle (socker ≈ 300 g/l)
Trockenbeerenauslese 150° Oechsle (socker ≈ 340 g/l)
Källa: http://www.vinblogg.the-wine-company.se/2016/01/21/vinklassificering-tyskland/
Obs! Det vore roligt att få en hänvisning hur man räknar fram det, som du gjorde. Antingen så att du förklarar lite förenklat eller ger kanske en länk vad följande går att läsa. HUR har du räknat?
Bra länk om man är intresserat av ämnet: https://en.wikipedia.org/wiki/German_wine_classification
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Hur tydligt ska jag skriva att du förstår? ;) Det står mycket tydligt: ”Varningsklockorna borde ljuda när ett BA-vin har 10% alkohol!” Speciellt med tanke om druvan är Riesling. Med andra druvor kan man nog lättare åstadkomma högre alkoholstyrka.

Det jag undrar är: svavlar man vinet för att det ska stanna på 7%? Isåfall om de valt att svavla vid 10% så är det väl en fråga om stil inte kvalitet?
 

Bastardo

Medlem
Det jag undrar är: svavlar man vinet för att det ska stanna på 7%? Isåfall om de valt att svavla vid 10% så är det väl en fråga om stil inte kvalitet?
Tyvärr, jag kan inte ge dig svaret. Men det borde finnas medlemmar som kan sånt här. Sen är det en annan sak om de vill möda sig att hjälpa oss. :)
Inga högklassiga tyska söta viner har just mer alkohol än 5,5% till cirka 8%. Alla fall inte vad jag vet. De eftersträvar inte så hög alkoholhalt som möjligt, utan bästa möjliga smak.
Tillverkaren försökte nog inte med flit att tillverka ett vin som kunde klassas som Beerenauslese, utan det kanske bara råkade bli så. Sen valde de butelja en del flaskor som BA och resten som Auslese. Det finns ganska knapphäftig information om det här vinet över huvud taget. ;) Utom i ett avseende: finewines.com gav det oerhört högt betyg! Det andra även lite högre än Munskänkarna!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag skrev det också:
P.S. Här är lite fakta om vinet, fast just här det klassats som BA.
Ok, det sämmer nog, men jag har aldrig läst eller sett någonstans att man räknar även hur mycket socker är redan förvandlats till alkohol. Fast om man kan det här med sötma etc. så kan man säkert räkna det nästan i huvet, som du gjorde. :)
Den här länken stöder inte din teori: https://delinat.se/blogs/news/oechslegrader
Och här står det så här:
Auslese 095° Oechsle (socker ≈ 225 g/l)
Beerenauslese 125° Oechsle (socker ≈ 300 g/l)
Trockenbeerenauslese 150° Oechsle (socker ≈ 340 g/l)
Källa: http://www.vinblogg.the-wine-company.se/2016/01/21/vinklassificering-tyskland/
Obs! Det vore roligt att få en hänvisning hur man räknar fram det, som du gjorde. Antingen så att du förklarar lite förenklat eller ger kanske en länk vad följande går att läsa. HUR har du räknat?
Bra länk om man är intresserat av ämnet: https://en.wikipedia.org/wiki/German_wine_classification

www.musther.net/vinocalc.html
http://www.vinolab.hr/calculator/gravity-density-sugar-conversions-en19
https://www.winebusiness.com/tools/?go=winemaking.calc&cid=43
http://www.brsquared.org/wine/CalcInfo/HydSugAl.htm

ger alla 125 oechsle mellan 326-335
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det jag undrar är: svavlar man vinet för att det ska stanna på 7%? Isåfall om de valt att svavla vid 10% så är det väl en fråga om stil inte kvalitet?
Du får enligt Eu-regler svavla max 400 mg/l på söta, botrytiserade viner (jmfr 150mg/l för röda).

Vanligaste sättet att stoppa en jäsning är vad jag förstått att man först kyler ner den jäsande musten, drar om den och tillsätter lite svavel så att det inte skall börja igen.

från BCAWA (British Columbia Amateur Winemakers Association)
If you want to stop active fermentation to retain residual sugar, don’t try to use SO2 as your main tool. A vigorous ferment of a strong yeast will laugh at you and carry right on to the end. Selected combinations of racking, fining, chilling and filtering are the way to go. SO2 will be involved, but only as it would be normally used in conjunction with these other processes.
 
Last edited:
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Den var lite godare andra gången, när återstående halva flaskan hade stått i kylen cirka ett par veckor. Själva smaken var det kanske inte så mycket att klaga på, men jag kräver lite mer fyllighet av ett vin av den här kaliber. Varningsklockorna borde ljuda när ett BA-vin har 10% alkohol! Det går inte tillverka riktigt goda viner i den klassen med så hög alkohol, anser jag. Då har man kompromissat något för mycket.
Sen verkar det väldigt diffust att de har valt att buteljera vinet i två olika tappningar. Det ena vinet klassas som Auslese och det andra som Beerenauslese. Jag vet inte hur vanligt detta är, men jag finner det ganska märkligt. Så slutsatsen är att det kanske inte är något större fel med vinet, men jag tycker att man borde kunna kräva lite mer av ett vin i den här klassen som är också av en mycket god årgång.
En annan sak som förbryllar mig, att det finns nästan inga recensioner på nätet om vinet! Ändå tillverkades det ansenliga mängder av det.
Borde köpa ett BA-vin till för att kunna jämföra sinsemellan. Dr. Loosen har sådana på bolis på småflaskor.
2015 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese, Flaska 187 ml. Alkoholhalt 7 % Sockerhalt 131 g/l.
Det kanske blir av så småningom, har en flaska kvar av den som jag berättar om. :)
Den tål lagring i princip så länge man vill; ’inom rimliga gränser förstås’. Det är trots allt ändå inget supervin.
jag haussade Kloster Eberbach Roseneck Beerenauslese 2011 vid provningen i maj, och köpte ett par flaskor själv. provade en flaska i somras och tyckte inte att det levde upp till de höga poäng jag gav i våras vid provningen, precis som du skriver, litet tunn och enkel men dock mycket god och helt ok i termer av prisvärdhet skulle jag ändå påstå, men jag köper inte mer än dessa två flaskor.
 

Bastardo

Medlem
jag haussade Kloster Eberbach Roseneck Beerenauslese 2011 vid provningen i maj, och köpte ett par flaskor själv. provade en flaska i somras och tyckte inte att det levde upp till de höga poäng jag gav i våras vid provningen, precis som du skriver, litet tunn och enkel men dock mycket god och helt ok i termer av prisvärdhet skulle jag ändå påstå, men jag köper inte mer än dessa två flaskor.
Tack, Omar!
Precis min tanke också. :) Men vinet känns inte som en riktig Beerenauslese, och det måste bero på att avsikten var att tillverka auslese från början. Sen gjorde naturen, eller vad ska man kalla det i så fall?, att vinet kunde klassas även som BA.
Jag har druckit så pass mycket söta tyska viner i de högre klasserna att jag vet vad ska jag förvänta mig. Och just här får jag inte den känslan som är vanligt i vinerna med mindre alkohol.
Det här vinet var nästan likvärdigt, men kostade mycket mindre: 2010 Erdener Treppchen Riesling Beerenauslese – Bischöfliche Weingüter Trier. Lite tunn också för sin kvalitet men väldigt bra prissatt. Nu har jag dock inte några siffror av den kvar. Fick 15,5 poäng av Munkis, den förra flaskan fick 16,5.
Obs! Har inte druckit vinerna i de högre prissegmenterna, där en BA lätt kostar cirka 600 spänn och över. Sånt är lite out of reach & overkill för mig. Det kan vara ett minfält, som man måste nästan att ha provat vinerna själv innan man vågar slå till. ;) Då köper jag hellre lite högklassig rom eller cognac i stället.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Dessutom är det inte så vanligt heller att exakt samma vin klassas olika. En del som Auslese och den andra som Beerenauslese.
Hur man gjort här rent tekniskt vet jag inte.
Auslese är övermogna sent skördade druvor och det händer ibland att de skördas samtidigt (på samma klase) med ädelröteangripna druvor. De sorteras därefter till Auslese och BA!
 

Bastardo

Medlem
Auslese är övermogna sent skördade druvor och det händer ibland att de skördas samtidigt (på samma klase) med ädelröteangripna druvor. De sorteras därefter till Auslese och BA!
Tack, petterkalle!
Men det handlar inte om just det, utan att exakt samma vin säljs som två olika kvalitéer. Jag har skrivit om det förut, och jag kommer inte ta upp den diskussion igen. ;)
I bolis kan du köpa det här:
Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011. Det är exakt samma vin, eller så har importören alla fall sagt hela tiden. OM du hittar andra källor som du tror är mer pålitliga, så var så god, skriv här i så fall.
Läs post #61 en gång till!
 
Last edited:
Toppen