Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa söta vinerna på bolaget just nu?

Trydebull

Medlem
Jag har sett ruskiga priser för årgång 1996 på nätet! Ni med stadd i kassan kunde kanske slå till och köpa vinet. OM det nu ens finns kvar att köpa. Jag är inte så äventyrlig av mig att jag vågar slå till. :)
Var har du fått informationen om att det är en 94:a ifrån?

Jag kan absolut ta en för laget under de omständigheterna (om det är en tidig 90-talare)!
 

Bastardo

Medlem
Var har du fått informationen om att det är en 94:a ifrån?

Jag kan absolut ta en för laget under de omständigheterna (om det är en tidig 90-talare)!
På inlägg #36 står det länken till importören. Men man vet aldrig om det stämmer.
De flesta årgångar på BS verkar vara felaktiga på bolis hemsidor. Men det är importörernas fel och slarv. Det är inte SB:s uppgift att hålla koll på årgångarna.
 

Trydebull

Medlem
Jag har sett ruskiga priser för årgång 1996 på nätet! Ni med stadd i kassan kunde kanske slå till och köpa vinet. OM det nu ens finns kvar att köpa. Jag är inte så äventyrlig av mig att jag vågar slå till. :)

Jo, TBA är dyra vid släpp. Och brukar inte minska i värde... Det brukar åtminstone kosta det dubbla för hälften så mycket så det här är lite skumt...

Jag kommer att skicka ett surt mail till Granqvist's om de här tagit in något mög som inte borde säljas, men tänker att de inte vill skita ner sig med det. Så jag la en beställning på någon flaska. Dyker de upp så ska jag återkomma med recension när jag besökt den lokala ost-hallicken...
 

Bastardo

Medlem
Jo, TBA är dyra vid släpp. Och brukar inte minska i värde... Det brukar åtminstone kosta det dubbla för hälften så mycket så det här är lite skumt...

Jag kommer att skicka ett surt mail till Granqvist's om de här tagit in något mög som inte borde säljas, men tänker att de inte vill skita ner sig med det. Så jag la en beställning på någon flaska. Dyker de upp så ska jag återkomma med recension när jag besökt den lokala ost-hallicken...
Eller så kan du kanske även mejla till Granqvist's innan din beställning kommer, alternativt ringa till dem. Då borde de kunna berätta lite om vinet, eller om det är bara en båg. Låter väldigt skumt, men om allting är ok, får du ett vin som inte många har hemma.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag beställde en flaska i bakgrunden och ska hämta ut den idag efter jobbet.. Får se om det är en 1994, annars får den gå tillbaka!

Jag noterade att det står 11% ABV på leverantörens hemsida, men på SB står det 9%... Spännande!
 

Bastardo

Medlem
Jag beställde en flaska i bakgrunden och ska hämta ut den idag efter jobbet.. Får se om det är en 1994, annars får den gå tillbaka!

Jag noterade att det står 11% ABV på leverantörens hemsida, men på SB står det 9%... Spännande!
Hoppas att du blir nöjd! :) TBA finns nog sällan med 11% ABV. Det kan vara kanske en -96 också. Det ska du nog behålla, gissar jag. :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag kan bekräfta att det är precis vad leverantören lovar på sin produktsida, 1994 TBA! :) En anställd på PK-huset kallade det för "Oväntat fynd!"! :)
 

Bastardo

Medlem
Jag kan bekräfta att det är precis vad leverantören lovar på sin produktsida, 1994 TBA! :) En anställd på PK-huset kallade det för "Oväntat fynd!"! :)

Kul! Kan berätta att mina flaskor också kommit! Spännande att testa det här...
Så roligt att höra, you’ve made my day! :) Nu väntar vi bara på att någon av er skulle korka upp en flaska och berätta hur det smakar. :D Jag tror att det var du, Trydebull som lovade att göra det. Men det är absolut ingen brådska. Man måste ha någon anledning också att avnjuta sådana väldigt speciella viner.
 

Bastardo

Medlem
Hallå! Finns det ingen av er som köpte vinet, som har provat ännu? :) Skulle vara kul att veta. Kanske vinet är mest bara kuriosa och inte så speciellt ändå. :) Men priset kan man inte klaga på!
Alltså Kallstadter Steinacker TBA Siegerrebe TBA 1994.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hallå! Finns det ingen av er som köpte vinet, som har provat ännu? :) Skulle vara kul att veta. Kanske vinet är mest bara kuriosa och inte så speciellt ändå. :) Men priset kan man inte klaga på!
Alltså Kallstadter Steinacker TBA Siegerrebe TBA 1994.

Nej, jag tänkte häromveckan men det blev inte läge för det! Kanske framåt mitten av juli!
 

Bastardo

Medlem
Nej, jag tänkte häromveckan men det blev inte läge för det! Kanske framåt mitten av juli!
Det skulle vara storartad, Daniel B, för det finns kvar fortfarande. :) Men drick det inte bara för min skull, för så viktigt är det ändå inte.
Jag är nästan helt säkert att vinet måste vara himla gott, men när det är omöjligt hitta några noteringar om det, är det svårt att veta.
TBA görs oftast inte några större mängder och det måste vara oerhört sällsynt att man får ut så pass mycket alkohol som hela 9% och ändå innehållet vinet över 200 gram restsocker. Syranivån är inte så högt heller, som det skulle kunna vara. Enklare viner har ibland mer syra, men det känns också rejält och vinet kan inte påstås att vara särskilt harmoniskt.
 

Bastardo

Medlem
Ett förtydligande bara. Jag öppnade i dag den här flaskan: Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011.
Alldeles för lättvindig BA. De borde inte ha klassat vinet så högt. Absolut inte värt sitt pris. Det är ganska okej smakmässigt, men förnimmelsen som äkta BA ger uteblir. Man borde ha hajat redan då när jag såg alkoholprosenten: 10%. Nu vet jag.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ett förtydligande bara. Jag öppnade i dag den här flaskan: Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011.
Alldeles för lättvindig BA. De borde inte ha klassat vinet så högt. Absolut inte värt sitt pris. Det är ganska okej smakmässigt, men förnimmelsen som äkta BA ger uteblir. Man borde ha hajat redan då när jag såg alkoholprosenten: 10%. Nu vet jag.

Du får försöka se det som att du har byggt på din kunskapsprofil lite bättre snarare än att bli besviken på att vinet inte levererade i förhållande till förväntningar. Vips så har du vänt något negativt till positivt!
 

Bastardo

Medlem
Du får försöka se det som att du har byggt på din kunskapsprofil lite bättre snarare än att bli besviken på att vinet inte levererade i förhållande till förväntningar. Vips så har du vänt något negativt till positivt!
Mycket kloka ord av dig, Tomas!
Så är det naturligtvis och det är ingen annan att skylla på än mig själv. Förresten, jag provade vinet tillsammans med pannkakor och rårörda lingon. Och det är kanske inte just den bästa kombinationen för det här vinet, känns det som. Får nog ge det en chans till, bara som ett rent kontemplationsvin. Jag vägrar att tro, trots allt, att vinet skulle vara undermåligt. Det råkade bara inte fylla mina förväntningar. Främst på grund av för låg fyllighet. Och till sist ett råd: köp inte ett BA-vin som har mer än 6–8% alkohol.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Ett förtydligande bara. Jag öppnade i dag den här flaskan: Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011.
Alldeles för lättvindig BA. De borde inte ha klassat vinet så högt. Absolut inte värt sitt pris. Det är ganska okej smakmässigt, men förnimmelsen som äkta BA ger uteblir. Man borde ha hajat redan då när jag såg alkoholprosenten: 10%. Nu vet jag.
Låter trist, hördu. Jag köpte ett antal. Kloster Eberbach brukar ju vara ett utmärkt lågprismärke. Deras Spätlese är kanske det allra mest användbara vitvinet som jag känner till från SB:s fasta sortiment. Du tror inte att det är lagring som saknas här? Det andra vinet som diskuteras här i denna tråd har ju fått 18 år mer på sig att mogna och (T)BA är väl knappast något man dricker ungt "på frukten"?
 

Bastardo

Medlem
Låter trist, hördu. Jag köpte ett antal. Kloster Eberbach brukar ju vara ett utmärkt lågprismärke. Deras Spätlese är kanske det allra mest användbara vitvinet som jag känner till från SB:s fasta sortiment. Du tror inte att det är lagring som saknas här? Det andra vinet som diskuteras här i denna tråd har ju fått 18 år mer på sig att mogna och (T)BA är väl knappast något man dricker ungt "på frukten"?
Den var lite godare andra gången, när återstående halva flaskan hade stått i kylen cirka ett par veckor. Själva smaken var det kanske inte så mycket att klaga på, men jag kräver lite mer fyllighet av ett vin av den här kaliber. Varningsklockorna borde ljuda när ett BA-vin har 10% alkohol! Det går inte tillverka riktigt goda viner i den klassen med så hög alkohol, anser jag. Då har man kompromissat något för mycket.
Sen verkar det väldigt diffust att de har valt att buteljera vinet i två olika tappningar. Det ena vinet klassas som Auslese och det andra som Beerenauslese. Jag vet inte hur vanligt detta är, men jag finner det ganska märkligt. Så slutsatsen är att det kanske inte är något större fel med vinet, men jag tycker att man borde kunna kräva lite mer av ett vin i den här klassen som är också av en mycket god årgång.
En annan sak som förbryllar mig, att det finns nästan inga recensioner på nätet om vinet! Ändå tillverkades det ansenliga mängder av det.
Borde köpa ett BA-vin till för att kunna jämföra sinsemellan. Dr. Loosen har sådana på bolis på småflaskor.
2015 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese, Flaska 187 ml. Alkoholhalt 7 % Sockerhalt 131 g/l.
Det kanske blir av så småningom, har en flaska kvar av den som jag berättar om. :)
Den tål lagring i princip så länge man vill; ’inom rimliga gränser förstås’. Det är trots allt ändå inget supervin.
 
Last edited:
Toppen