Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa söta vinerna på bolaget just nu?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har själv sparat slattar av Sauterner, Tokajrar och Tüska/Alcassiska rieslingar i mitt svenska kylskåp under kork över 7 månader utan minsta negativ åverkan. Tvärtom!
Ju yngre desto tåligare :)

Den Chateau Pajzos som Parker gav 100p sparade jag en cm slatt under tre år i mitt svenska kylskåp, och det var lika sött och omoget då som innan...
 

Bastardo

Medlem
Min absoluta favorit när det kommer till Sauterneviner är Chateau Suduiraut årgång 2002 https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chateau-suduiraut-300401
Chateau Suduiraut är min favorit sedan många år. Fick en gång prova på årgång 1990. Helt magiskt så gott det var. Jancis Robinson har gett vinet ovanligt högt betyg för 2002! Hon, som brukar ge ganska låga poäng för de flesta viner.
Deras andra söta vinet är också oerhört gott! Castelnau de Suduiraut. Nuvarande årgång är 2011, som är mycket sött vin och årgången är också kanonbra. Köp båda två så mycket ni orkar bära och plånboken tillåter. :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Detta var verkligen gott! min typ av sött vin som har både en aromatisk komplexitet att sniffa på en lång stund och en uppfriskande syra i botten. bland det godaste jag druckit på länge v g söta viner.
Den är fin, drack en på just Kreta för ett par år sedan. Noterade priset i Sverige, nästan 80 kr dyrare än på plats. Ganska högt påslag kan tyckas men inte ett desto sämre vin.
 

chambertin

Medlem
Bunkrade upp några helflaskor till av 2011 Churchill's LBV. (Listad som 2012 men det står ofta blandat 2011/2012 på hyllorna)
Gillar stilen generellt hos Churchill och att man inte behöver vänta +20 år på att det skall vara någorlunda moget. 2011 är dessutom en strålande bra årgång för LBV/VP i Douro. På halvflaska börjar den redan visa upp ett uns mognad och är inte alls like "vresig" som för ett år sedan.

Har inte provad 2012 ännu. Ngn här som testat ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bunkrade upp några helflaskor till av 2011 Churchill's LBV. (Listad som 2012 men det står ofta blandat 2011/2012 på hyllorna)
Gillar stilen generellt hos Churchill och att man inte behöver vänta +20 år på att det skall vara någorlunda moget. 2011 är dessutom en strålande bra årgång för LBV/VP i Douro. På halvflaska börjar den redan visa upp ett uns mognad och är inte alls like "vresig" som för ett år sedan.

Har inte provad 2012 ännu. Ngn här som testat ?
Inte provat -12, men som du säger är -11 lysande och ett av regionens absoluta toppår om jag inte minns fel.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Har också tidigare strököpt Ch Baulac Dodijos (Sauternes) som varit habilt och väldigt överkomligt prismässigt.
Gillar att den inte har Muscadet i sig (gjort på 100% Semillon enligt SB) och flörtar med lite fatighet och bra intensitet.

Borde nog ta och prova 2011 Castelnau de Suduiraut också då årgången är riktigt bra för Sauternes.
har du provat 1999 suduiraut ännu?
 

chambertin

Medlem
har du provat 1999 suduiraut ännu?
Nej det har jag inte gjort men det kommer nog inom kort. Druckit några andra -99 dock ( Climens, Raymond-Lafon och Rieussec bl.a) som inte riktigt övertygade utan att vara dåliga på ngt sätt. Suduiraut tycker jag brukar överprestera i dom bra årgångarna men hamnar ngt under snittet bland sina medtävlare i dom svaga och svåra årgångarna. 2002 t.ex var ett ganska svagt vin som vilken enklare GCC som helst från ett bra år (typ -01) hade sopat banan med, -98 var en annan årgång från Suduiraut som inte heller övertygat men när dom får ihop allt ( som den legendariska -82 t.ex ) så står klockorna nästan stilla.
 

Bastardo

Medlem
har du provat 1999 suduiraut ännu?
Min ligger också i skåpet än så länge. Borde egentligen testa den och se om det skulle vara läge att köpa mer innan den försvinner för gott från bolis. Priset är fortfarande helt okej, trots höjningen med några tior.
P.S. Passa på att köpa Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011, så länge den finns. Mycket bra pris internationellt hos bolis! Finns inte så många recensioner om vinet, men ”våra grabbar” har provat vinet och de gav det ett väldigt högt betyg. Jag litar på deras omdöme fullt ut!
Dessutom, det finns inte så ofta på hyllorna en beerenauslese av hyfsad rang. Årgången var också bra och vinet tål att lagras flera år, om man så vill. Dessutom är alkoholprocenten 10% vilket är ganska högt för den klassen. Speciellt TBA brukar inte ofta ha mer än just 5,5–6%.
Deen De Bortoli Vat 5 Botrytis Semillon 2011 är också gott vin. På bolis hemsida står det årgång 2009, men hur ofta stämmer sånt? Noble One Botrytis Semillon 2013 av samma firma kan också vara ett alternativ, men där ligger priset en aning högt mot förmodad kvalitet. Du får alltså en Suduiraut 1999 billigare om man räknar priset till en helflaska. Sen finns även De Bortoli Black Noble, men det är ett starkvin.
P.S.S. Kom ihåg att Muscadet och Muscadelle är inte samma sak. Det första är ett vin och en druva, den andra är en druva som används i Sauternes som komplement.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Muscadet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Muscadelle
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Kanske en aning off topic, men jag måste fråga ändå. Har någon provat det här vinet, eller kan ni ge en länk av en eventuell recension av vinet?
Kallstadter Steinacker TBA Nr 70507 Siegerrebe TBA. Det säljs hos bolis och priset är lågt för att vara en tysk TBA. Dessutom är vinet av årgång 1994 om jag är rätt informerad. Druvan är ganska sällsynt också. Det är kanske mest frågan om hur vinet har klarat alla dessa år men så här söta viner borde hålla tiotals år. Producenten är Weingut Fritz Allendorf – påstår producenten, men på flaskan står det Weingut Unckrich. Kanske samarbete mellan dessa?
Om bara vinet levererar, så är det oerhört bra pris. Har lite farhågor om att det kanske inte gör det.
Kanske läge att mejla till importören och fråga. Men jag gissar att det finns alla fall en kännare här som har någonting att förtälja om vinet. :)
http://www.granqvistbev.se/sortiment/vitt-vin/kallstadter-steinacker-trockenbeerenauslese/
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Kanske en aning off topic, men jag måste fråga ändå. Har någon provat det här vinet, eller kan ni ge en länk av en eventuell recension av vinet?
Kallstadter Steinacker TBA Nr 70507 Siegerrebe TBA. Det säljs hos bolis och priset är lågt för att vara en tysk TBA. Dessutom är vinet av årgång 1994 om jag är rätt informerad. Druvan är ganska sällsynt också. Det är kanske mest frågan om hur vinet har klarat alla dessa år men så här söta viner borde hålla tiotals år. Producenten är Weingut Fritz Allendorf.
Kanske läge att mejla till importören och fråga. Men jag gissar att det finns alla fall en kännare här som har någonting att förtälja om vinet. :)
http://www.granqvistbev.se/sortiment/vitt-vin/kallstadter-steinacker-trockenbeerenauslese/

Jag har aldrig druckit det här vinet, men jag håller med om att priset, för 70 cl flaska dessutom, för en TBA från 1994 (givet att det är en 94:a) låter nästan för bra för att vara sant. Ibland är det ju då också just det. Men för den slanten skulle jag kunna tänka mig att chansa

1994 behöver du inte oroa dig över. Ett riktigt bra år och jag har druckit, och har ett antal flaskor BA och TBA från andra producenter som borgar för en riktigt bra årgång. Mycket kraft, och bra boytris.
 

Bastardo

Medlem
Muscadet är ingen druva, druvan heter Melon de Bourgogne.
Helt korrekt! :) Tog lång tid innan någon svarade på mitt inlägg. Men tydligen ännu längre tid innan någon reagerade för felet som jag upptäckte i inlägg #32. ;)
”Melon de Bourgogne is also known under the synonyms Auxerrois Gros, Biaune, Blanc de Nantes, Bourgogne blanche, Bourgogne verde, Bourgogne verte, Bourguignon blanc, Clozier, Feher Nagyburgundi, Feuille Ronde, Gamay blanc, Gamay Blanc à Feuilles Rondes, Gamay Blanc Feullies Rondes, Game Kruglolistnyi, Gros Auxerrois, Gros blanc, Grosse Saint Marie, Lyonnais, Lyonnaise blanche, Malin blanc, Mele, Melon, Meurlon, Mourlon, Muscadet, Perry, Petit Bourgogne, Petit Muscadet, Petite Biaune, Petoin, Petouin, Picarneau, Plant de Lons-Le-Saulnie, Roussette Basse, Später Weisser Burgunder, and Weisser Burgunder.” Källa: wikipedia/
 

Bastardo

Medlem
Jag har aldrig druckit det här vinet, men jag håller med om att priset, för 70 cl flaska dessutom, för en TBA från 1994 (givet att det är en 94:a) låter nästan för bra för att vara sant. Ibland är det ju då också just det. Men för den slanten skulle jag kunna tänka mig att chansa

1994 behöver du inte oroa dig över. Ett riktigt bra år och jag har druckit, och har ett antal flaskor BA och TBA från andra producenter som borgar för en riktigt bra årgång. Mycket kraft, och bra boytris.
Jag har sett ruskiga priser för årgång 1996 på nätet! Ni med stadd i kassan kunde kanske slå till och köpa vinet. OM det nu ens finns kvar att köpa. Jag är inte så äventyrlig av mig att jag vågar slå till. :)
 
Toppen