Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur länge kan jag spara ett öppnat vin?

epeb

Medlem
Jag öppnade en 1999 d'Angelo Serra Delle Querce Basilicata i förgårskväll och efter ett par timmars slowox och sen efter dekantering ytterligare ett par timmar så hällde jag resterna på en halvflaska och korkade igen den, nivån blev ca low shoulder i den. Ställde den över natten i kylen och ställdes sen vid midddagstid igår i ett skåp med ca. 18 gr.
I förgår var det en ypperlig Italienare med bra mörk frukt (körsbär) och härligt tanninbett i avslutet med lagom syra.
I gårkväll efter jobbet (22-tiden) hällde jag upp resterna och det var en helt annan upplevelse. Frukten hade klingat av en hel del, tanninerna rundats av betydligt. Mycket mesigare och intetsägande, ett klart nerköp om man säger så...
Så, äldre viner vinner då inte på att sparas till dagen därpå. Möjligen kan ungt (2-5 år) klara av det, har ingen aning på det området eftersom jag inte gärna dricker något som inte är åtminstone 10 år gammalt.
 

Vino fino

Medlem
Så, äldre viner vinner då inte på att sparas till dagen därpå. Möjligen kan ungt (2-5 år) klara av det, har ingen aning på det området eftersom jag inte gärna dricker något som inte är åtminstone 10 år gammalt.
Från egna erfarenheter tror jag de flesta håller med dig, ju äldre vinet är, desto skörare. Stil, druva, osv, spelar förstås också en roll förutom åldern. Med äldre viner brukar man märka en betydlig skillnad från första glaset till det sista ett par timmar senare (om man gör slut på en flaska på två timmar, vilket jag tenderar att göra ;)).

Men det verkar som du luftade vinet ganska flitigt i det exempel du gav. Om jag dricker äldre pjäser brukar jag ta upp ur källaren ett dygn innan och dra ur korken men ingen dekantering, för en långsam temperaturökning, långsam sättning av tanniner, och väldigt försiktig oxidering. Så "dagen därpå" funkar i det fallet utmärkt tycker jag.
 
Toppen