Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur länge kan man lagra i en vinkyl

Juhani

Medlem
Hej.
Detta blir mitt första inlägg på detta forum men har följt den en tid nu.
Börjar komma upp i en 30 flaskor, enbart champagne men anser att garderoben kanske inte är det mest optimala stället att ha dessa på.
Bor i en tvåa och har därmed inte plats för ett riktigt lagringsskåp så tänkte därför köpa en vinkyl för inbyggnad t.ex. dometic d50 som man kan ha under bänken i köket.
Den har vibrationsfri kompressor, tar hänsyn till luftfuktighet, har kolfilter.
Vet att kylen redan är för liten, men måste även räkna in det estetiska i köket i ekvationen, tänkte därför att man kanske enbart ska ha dem champagnerna i kylen som ska ligga lite längre och som är äldre
Nu till frågan, hur länge kan/bör man lagra i en sådan vinkyl?

Tack på förhand.
 

egonx

Medlem
SV: Hur länge kan man lagra i en vinkyl

Hej och välkommen.

Svårt att svara på då det framförallt beror på grundmaterialet i vinet. En del flaskor kanske redan är på topp, andra kan behöva ett decenium.
Lagringen i vinskåpet kommer vara bra och du kommer kunna lagra alla viner till fullmognad. DVS rekommenderas 10 är lagring kommer flaskorna klara det bra i din vinkyl.
 
SV: Hur länge kan man lagra i en vinkyl

Det är klart att inget är så bra som en djup, mörk källare, gärna i krita men de flesta har inte den möjligheten. Med en vinkyl kan du styra temperaturen och därigenom förlänga tiden du kan lagra (och tiden för utveckling också)

Jag skulle inte vara allt för orolig. En vinkyl av bra kvalitet kommer ta hand om dina viner. Största "faran" är ju att du dels dricker upp dem, dels att du är på och petar på vinerna hela tiden. Viner mår bra av att ligga stilla så flytta om så lite som möjligt..

Sedan som egonx säger, mycket beror på vilka viner du lagrar :)

En längre diskussion i den här tråden. https://www.finewines.se/vinkallaren/la ... -i-vinkyl/
 
Trådskapare
J

Juhani

Medlem
SV: Hur länge kan man lagra i en vinkyl

Tack för svaren, detta var vad jag ville höra!
läste den andra tråden tidigare men den gick över snabbt till källare och temperaturer :p

Har nog inga planer i dagsläget på att lagra något i mer än 5år egentligen, mest för att platsen blir så begränsad och därför blir det svårt att ha flera flaskor av varje för att följa utvecklingen.
Dem flaskorna jag har är blandade, prestige till vanliga årgångsviner, äldsta från 79.

Vad är egentligen den stora skillnad mellan ett lagringsskåp och en vinkyl som den jag tittat på, inga vibrationer? helt mörkt?
Kan detta göra skillnad efter 5år?

Är fortfarande kluven om storleken på kylen...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Hur länge kan man lagra i en vinkyl

Juhani skrev:
Har nog inga planer i dagsläget på att lagra något i mer än 5år egentligen, mest för att platsen blir så begränsad och därför blir det svårt att ha flera flaskor av varje för att följa utvecklingen.

...

Vad är egentligen den stora skillnad mellan ett lagringsskåp och en vinkyl som den jag tittat på, inga vibrationer? helt mörkt?
Kan detta göra skillnad efter 5år?

Vibrationer och storleken är nog den vanligaste skillnaden. En vettig vinkyl ska man kunna lagra sina viner i lika länge som i en "riktig" källare (som också varierar i kvalitet), så 10+ år ska nog inte vara något problem.

Som jag alltid påpekar har "finliret" vid långvarig vinlagring mer med korkarna än med vinet att göra, d.v.s. man vill undvika att korkarna torkar ut och blir spröda, och att gamla korkar som börjat bli spröda börjar läcka. (Om man däremot långlagrar flaskor vid t.ex. 30°C lär man ge sig på vinet direkt utan att behöva vänta på att korken blir dålig.)
Det som händer om lagringsförhållandena är rätt bra men inte perfekta (t.ex. bra temperatur men lite för låg luftfuktighet) är att man får en ökad mängd "procentuella förluster" genom att de äldsta och sämsta korkarna börjar ge upp. Det är däremot inte så att alla viner blir dåliga eller odrickbara samtidigt vid x års ålder bara för att de lagras OK snarare än perfekt.
 

ZQT

Medlem
Bumpar en fin tråd.

Hur känsliga är nyare viner (i synnerhet korkarna) när det kommer till luftfuktighet i en vinkyl? Dvs unga viner som ska mjukna lite under max 5 år. Är det big no-no att lägga dessa nyare viner (tänk 2012/13/14 idag) i en vinkyl i brist på annan bättre förvaring? (alternativet är garderoben i lägenheten)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bumpar en fin tråd.

Hur känsliga är nyare viner (i synnerhet korkarna) när det kommer till luftfuktighet i en vinkyl? Dvs unga viner som ska mjukna lite under max 5 år. Är det big no-no att lägga dessa nyare viner (tänk 2012/13/14 idag) i en vinkyl i brist på annan bättre förvaring? (alternativet är garderoben i lägenheten)
Vilket luftfuktighet har du i din vinkyl?
 

Zingo

Medlem
Kasnke börjar bli tjatigt med alla frågor om vinkylskåp men är själv inne på att köpa ett för att samla allt på ett ställe. Är lite inne på Dometic D50 men hur upplevs ljudnivå för dom som har ett?
Bor i en liten 3:a med ihopbyggt kök/vardagsrum så vill inte ha allt för högljutt.
Vinintresset består främst av nebbiolo, dolcetto, barbera och mycket riesling samt enstaka Rhone (Det brukar aldrig vara något problem att få in de längre Rieslingflaskor i vinkylar förutsätter jag?). Flaskorna brukar sällan ha någon längre livslängd utom Barolos som blir liggande några år så det brukar väl vara runt 20-40 flaskor i "samlingen" normalt.
Skulle Dometic D50 passa eller finns det några bättre "kap"?
 

Peder

Medlem
@Zingo Dometics skåp är mig veterligen väldigt tyst eftersom det är ett absorptionsskåp. Jag hade ett vinlagringsskåp för 10 år sedan från Dometic och det var väldigt tyst, men kunde ha ett svagt porlande ljud ibland.

Själv har jag en vinkyl hemma för det som ska drickas inom närmaste halvåret och ett det låter ibland eftersom det har en vanlig kompressor men inte mer än vad min kyl och frys gör.
 

KimHartman

Medlem
Kasnke börjar bli tjatigt med alla frågor om vinkylskåp men är själv inne på att köpa ett för att samla allt på ett ställe. Är lite inne på Dometic D50 men hur upplevs ljudnivå för dom som har ett?
Bor i en liten 3:a med ihopbyggt kök/vardagsrum så vill inte ha allt för högljutt.
Vinintresset består främst av nebbiolo, dolcetto, barbera och mycket riesling samt enstaka Rhone (Det brukar aldrig vara något problem att få in de längre Rieslingflaskor i vinkylar förutsätter jag?). Flaskorna brukar sällan ha någon längre livslängd utom Barolos som blir liggande några år så det brukar väl vara runt 20-40 flaskor i "samlingen" normalt.
Skulle Dometic D50 passa eller finns det några bättre "kap"?

1. Om jag förstått det rätt så lägger man två flaskrader i djupet på denna modell, men lagren är glesare än normalt. Just glesheten tror jag kan göra att rieslingflaskor funkar. Annars ska man inte räkna med att rieslingflaskor kan staplas lika bra/enkelt som bdx/bgn (i mitt Climadiff har jag en dedikerad rieslinghylla med en flaskrad på djupet, och utanför den - i restutrymmet som inte är tillräckligt djupt för en flaska till - kör jag stående flaskor).

2. Om du inte tänker lagra mer än max några år, och typiskt mycket kortare än det, så tycker jag att du ska lägga pengarna på vin istället för skåp!
 
Du kommer inte att störas av ljudnivån av Dometic D50. Jag bor också i en 3a och har en Climadiff i köket och en i vardagsrummet. Mina har Db43 och den andra Db38 och båda har kompressor. Dometic D50 ligger väl på db40 eller41 har jag för mig. Men mitt största tips är att inte köpa en förliten vinkyl när man ändå köper, det blir väldigt snabbt fullt (det är av den anledningen jag har 2 kylar)
 

Zingo

Medlem
Du kommer inte att störas av ljudnivån av Dometic D50. Jag bor också i en 3a och har en Climadiff i köket och en i vardagsrummet. Mina har Db43 och den andra Db38 och båda har kompressor. Dometic D50 ligger väl på db40 eller41 har jag för mig. Men mitt största tips är att inte köpa en förliten vinkyl när man ändå köper, det blir väldigt snabbt fullt (det är av den anledningen jag har 2 kylar)

Ok, tack. Bara av ren nyfikenhet, vilka modeller har du och är du nöjd?
 

Zingo

Medlem
1. Om jag förstått det rätt så lägger man två flaskrader i djupet på denna modell, men lagren är glesare än normalt. Just glesheten tror jag kan göra att rieslingflaskor funkar. Annars ska man inte räkna med att rieslingflaskor kan staplas lika bra/enkelt som bdx/bgn (i mitt Climadiff har jag en dedikerad rieslinghylla med en flaskrad på djupet, och utanför den - i restutrymmet som inte är tillräckligt djupt för en flaska till - kör jag stående flaskor).

2. Om du inte tänker lagra mer än max några år, och typiskt mycket kortare än det, så tycker jag att du ska lägga pengarna på vin istället för skåp!

Ok tack. Pengar "finns" för en vinkyl och skulle gärna samla allt på ett ställe då det idag ligger utspritt lite här och där i garderober etc. Vill även ha möjligheten att plocka en vitvinare på rätt temp när andan faller på, samma med rött varför jag tittat på 2-zons system.
Ett annat problem är att temperaturen varierar väldigt mycket i lägenhet (där flaskorna ligger) både över dygn och årstid då jag har ett rätt trögt värmesystem.
 
Ok, tack. Bara av ren nyfikenhet, vilka modeller har du och är du nöjd?
Här är mina 2 kylar. Båda köpta hos vinkylen.se
vinkyl 1.jpg
vinkyl2.jpg
 
Toppen