Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur många länders vin har du hälsat på i år?

Mitt mål är att bara dricka franska viner, men det är fan i mig svårt. Det händer ju att man trillar dit och sitter med något smaskigt rött, oftast då från Italien eller USA. Så förmodligen ett utopiskt mål…:cool:
Det låter för snävt för att lyckas😊 framförallt vita viner från Balkan är ordentligt underskattade har vi insett. Sol, vår och Balkan smakar alldeles för bra🥂
 
Bara nyfiken. Varför är 24 målet?;)
2 per månad. Blev ett lagom mål. Men kommer nog slå det enkelt och siktar på 30 i smyg. Fortfarande dock med någon form av kvalitetstänk. Annars kan man lika gärna beställa ett vin från alla länder på bolaget och göra high five med sig själv. Men kul att bredda vyerna och inse att bra vin görs på fler platser än … Frankrike😂
 

LeChat

Medlem
2 per månad. Blev ett lagom mål. Men kommer nog slå det enkelt och siktar på 30 i smyg. Fortfarande dock med någon form av kvalitetstänk. Annars kan man lika gärna beställa ett vin från alla länder på bolaget och göra high five med sig själv. Men kul att bredda vyerna och inse att bra vin görs på fler platser än … Frankrike😂
Nyfikenhet är väl bra men samtidigt tror jag att man får vara beredd på att lägga en hel del pengar på trista viner. Tycker själv att jaga länder liknar lite fågelskådarmentalitet. Men om det ger en någon form av tillfredsställelse så är det väl helt rätt!:)
 
Nyfikenhet är väl bra men samtidigt tror jag att man får vara beredd på att lägga en hel del pengar på trista viner. Tycker själv att jaga länder liknar lite fågelskådarmentalitet. Men om det ger en någon form av tillfredsställelse så är det väl helt rätt!:)
Jag förstår dig och det var nog känslan jag själv hade när jag började året. Men ”utmaningen” kommer från min egna trångsynthet vad gäller vin. Jag ville ta ett mellanår och botanisera utanför min comfort zone. Har hittat några viner som jag vill komma tillbaka till och då får jag väl anse mitt lilla experiment som lyckat på det stora hela.
 
Då ska vi se. Ett par veckor kvar av året men fler länder än mina #24 (24 och en fjärdedels land) blir det ej.

Blandade resultat över året. Georgiens bidrag var så uselt att fjärdedelen vi drack inte hamnar på listan över testade länder.

Några spaningar: Min hemvist är fortfarande Italien och USA. Försökt vara öppensinnad men vissa länder är små/obetydliga inom vinvärlden av en anledning. Det finns många guldkorn även i den okända vinvärlden - det krävs lite mer att hitta dem bara.

Årets sommarvita överraskning är Japan.
Årets fullträff är Nordmakedonien.

Till listan, sorteras i uppdrucken ordning.
  1. Grekland
  2. Spanien
  3. England
  4. Italien
  5. Portugal
  6. Argentina
  7. Frankrike
  8. Turkiet
  9. Rumänien
  10. Slovenien
  11. Armenien
  12. Nya Zeeland
  13. USA
  14. Bosnien
  15. Ungern
  16. Australien
  17. Österrike
  18. Sverige
  19. Sydafrika
  20. Chile
  21. Nordmakedonien
  22. Japan
  23. Libanon
  24. Ukraina
 

JonasBo

Medlem
Då ska vi se. Ett par veckor kvar av året men fler länder än mina #24 (24 och en fjärdedels land) blir det ej.

Blandade resultat över året. Georgiens bidrag var så uselt att fjärdedelen vi drack inte hamnar på listan över testade länder.

Några spaningar: Min hemvist är fortfarande Italien och USA. Försökt vara öppensinnad men vissa länder är små/obetydliga inom vinvärlden av en anledning. Det finns många guldkorn även i den okända vinvärlden - det krävs lite mer att hitta dem bara.

Årets sommarvita överraskning är Japan.
Årets fullträff är Nordmakedonien.

Till listan, sorteras i uppdrucken ordning.
  1. Grekland
  2. Spanien
  3. England
  4. Italien
  5. Portugal
  6. Argentina
  7. Frankrike
  8. Turkiet
  9. Rumänien
  10. Slovenien
  11. Armenien
  12. Nya Zeeland
  13. USA
  14. Bosnien
  15. Ungern
  16. Australien
  17. Österrike
  18. Sverige
  19. Sydafrika
  20. Chile
  21. Nordmakedonien
  22. Japan
  23. Libanon
  24. Ukraina
Kul, bra jobbat!
Vinerna från Rumänien och Ukraina hur upplevde du dem?
Jag hade en CS från Ukraina uppställda bland andra CS-viner. Det vinet gillades minst i provningen. För lätt, men för sig självt hade det säkert upplevts mer roligt. 😊
 
Kul, bra jobbat!
Vinerna från Rumänien och Ukraina hur upplevde du dem?
Jag hade en CS från Ukraina uppställda bland andra CS-viner. Det vinet gillades minst i provningen. För lätt, men för sig självt hade det säkert upplevts mer roligt. 😊
Ukraina hittar du här
Post in thread 'Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner'

Rumänien här
Post in thread 'Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner'

Rumänien blev mest ett kul vin. En Dracula-etikett. Minns det som lättsamt med en spretig smakprofil.

Ukraina var liknande känsla. Rätt fin frukt och syra men tunn och föll lite platt. Passade bra till mat som hjälpte till att bära vinet lite.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Då ska vi se. Ett par veckor kvar av året men fler länder än mina #24 (24 och en fjärdedels land) blir det ej.

Blandade resultat över året. Georgiens bidrag var så uselt att fjärdedelen vi drack inte hamnar på listan över testade länder.

Några spaningar: Min hemvist är fortfarande Italien och USA. Försökt vara öppensinnad men vissa länder är små/obetydliga inom vinvärlden av en anledning. Det finns många guldkorn även i den okända vinvärlden - det krävs lite mer att hitta dem bara.

Årets sommarvita överraskning är Japan.
Årets fullträff är Nordmakedonien.

Till listan, sorteras i uppdrucken ordning.
  1. Grekland
  2. Spanien
  3. England
  4. Italien
  5. Portugal
  6. Argentina
  7. Frankrike
  8. Turkiet
  9. Rumänien
  10. Slovenien
  11. Armenien
  12. Nya Zeeland
  13. USA
  14. Bosnien
  15. Ungern
  16. Australien
  17. Österrike
  18. Sverige
  19. Sydafrika
  20. Chile
  21. Nordmakedonien
  22. Japan
  23. Libanon
  24. Ukraina
Imponerande. Jag tappade helt sugen på vin i stort efter en tid på smärtstillande efter en operation i början av sommaren så det har inte blivit så många länder som jag först hoppast. Hittills 17 stycken varav tre nya, Peru, Nederländerna och Ukraina. Kan nog trycka in en grek eller libanes innan året är slut.

Argentina
Australien
Chile
Frankrike
Italien
Kroatien
Nederländerna
Peru
Portugal
Storbitannien
Sydafrika
Tyskland
Ukraina
Ungern
USA
Österrike
 
Last edited:
Imponerande. Jag tappade helt sugen på vin i stort efter en tid på smärtstillande efter en operation i början av sommaren så det har inte blivit så många länder som jag först hoppast. Hittills 17 stycken varav tre nya, Peru, Nederländerna och Ukraina. Kan nog trycka in en grek eller libanes innan året är slut.

Argentina
Australien
Chile
Frankrike
Italien
Kroatien
Nederländerna
Peru
Portugal
Storbitannien
Sydafrika
Tyskland
Ukaraina
Ungern
USA
Österrike
17 ändå! Det är inte illa det heller.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nyfikenhet är väl bra men samtidigt tror jag att man får vara beredd på att lägga en hel del pengar på trista viner. Tycker själv att jaga länder liknar lite fågelskådarmentalitet. Men om det ger en någon form av tillfredsställelse så är det väl helt rätt!:)

Precis som @thunberg skriver: det blir ju en värdelös fågelskådningsövning om man inte siktar på kvalitet. Fö gäller det ju att i Frankrike, liksom i världen i övrigt, producerar man en hel del "bortkastade pengar". Villhöver man ett riktigt trist vin måste man ju inte bege sig till Nordkorea. Det finns gott om dem redan i allas favoritdistrikt 😜

Några av 2023 års mest fantastiska viner i min värld har, som vanligt, varit röd Bdx... Har trots det ett stort poäng-gap mellan högst och lägst från där. 🤷

Borde finnas en meme:
Hellre fågelskådare än navelskådare 💪
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Väger just nu in på 28 länder.
29. Har en 2012 Brännlands Iscider att ploppa till jul.
30. Har inte bestämt mig än, men det börjar brinna i knutarna...

Äh! Bestämde mig nu och beställde en flaska Chardonnay från Slovenien.

Nästan alla druckna länder har i år representerats av kvalitetsviner jag gärna skulle dricka igen.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
…det blev också ett två riktigt bra Uruguayer här på sluttampen, även om Brännlands Cider ännu inte är ploppad, men blir det imorgon. 31 länder för i år:

1. France (48.6%) nästan varannan flaska är fransk, och de flesta franska är från Loire och Roussillion…
2. Italy (18.3%)
3. Spain (8.3%)
4. Portugal (5.5%)
5. Germany (4.1%)
6. Australia (2.8%)
7. Austria (1.6%)
8. USA (1.1%)
9. Georgia (0.9%)
10. Greece (0.9%)
11. Hungary (0.9%)
12. Argentina (0.7%)
13. Chile (0.7%)
14. Bulgaria (0.5%)
15. Japan (0.5%)
16. Moldova (0.5%)
17. New Zealand (0.5%)
18. South Africa (0.5%)
19. Turkey (0.5%)
20. Uruguay (0.5%)
21. Azerbaijan (0.2%)
22. Canada (0.2%)
23. China (0.2%)
24. Croatia (0.2%)
25. Israel (0.2%)
26. Lebanon (0.2%)
27. Slovakia (0.2%)
28. Slovenia (0.2%)
29. Switzerland (0.2%)
30. Ukraine (0.2%)
31. Sweden (0.2%)

Lite ytterligare blandade data​

Äldsta egna flaskan ploppad:
1853 Colheita

Antal viner med 98-100p:
27 viner (varav 100p gavs till 6, dvs i snitt en flaska varannan månad. 5 var söta och 1 var demi-sec…)

Bästa vinupplevelserna:
Att få mitt torr-Rieslingperspektiv krossat av @vintomas
Troplong Mondot från 1959 - 2012 med @Patrik Sellin
1934 Château Laufaurie Peyraguey
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_7583.jpeg
Jag har inte en hel lista att bjuda på men kom att tänka på detta vin, som jag drack förra veckan, när jag läste tråden.

Första gången för i år som jag serverades en flaska från Israel.

Yarden Syrah 2019 från Golan Heights Winery i Galilee.

Fick det på en vinbar i Karlstad när jag bad om ett glas ”roligt och oväntat rödvin”

Blev verkligen inte besviken. Riktigt bra tryck i det med massa mörka bär och fin kryddighet.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31011Jag har inte en hel lista att bjuda på men kom att tänka på detta vin, som jag drack förra veckan, när jag läste tråden.

Första gången för i år som jag serverades en flaska från Israel.

Yarden Syrah 2019 från Golan Heights Winery i Galilee.

Fick det på en vinbar i Karlstad när jag bad om ett glas ”roligt och oväntat rödvin”

Blev verkligen inte besviken. Riktigt bra tryck i det med massa mörka bär och fin kryddighet.
Ett glas? *pft*
Kanske bara där solen skiner i Karlstad…
Vin dricker man normalt per flaska! 😤
Och detta vin förtjänar minst en flaska per förtäring.
Det är, precis som du säger, ett otroligt bra vin.

Det görs fö också ett 'Clos de Gat' i Israel som alla jag hitintills blindprovat det med tvärsäkert satt som en bättre eller ändå bättre Bourgogne.
Jag också 🤗

Det är en outstanding Chardonnay med allt klassiskt på rätt plats. Även om prislappen kan verka avskräckande för dem som ser ett 'nonamevin' får du minst fem flaskor bastant njutning för vad ett motsvarande vin kostar med AOC Criots-Batard-Montrachet…

Etikett eller vin?
Man eller mus?
Het eller get?
Grymt eller grymtningar?
Karlstad eller Gumboda?

Ett perfekt vin att ta med på nästa blinda vita Bgn-provning för att röra om i guppyskålen.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Ett glas? *pft*
Kanske bara där solen skiner i Karlstad…
Vin dricker man normalt per flaska! 😤
Och detta vin förtjänar minst en flaska per förtäring.
Det är, precis som du säger, ett otroligt bra vin.

Det görs fö också ett 'Clos de Gat' i Israel som alla jag hitintills blindprovat det med tvärsäkert satt som en bättre eller ändå bättre Bourgogne.
Jag också 🤗

Det är en outstanding Chardonnay med allt klassiskt på rätt plats. Även om prislappen kan verka avskräckande för dem som ser ett 'nonamevin' får du minst fem flaskor bastant njutning för vad ett motsvarande vin kostar med AOC Criots-Batard-Montrachet…

Etikett eller vin?
Man eller mus?
Het eller get?
Grymt eller grymtningar?
Karlstad eller Gumboda?

Ett perfekt vin att ta med på nästa blinda vita Bgn-provning för att röra om i guppyskålen.
Ha ha jo, visst skulle en flaska vara bra mycket bättre, dock med risk att det skulle bli just för MYCKET.
Jag hade en timmes väntan på vinbaren innan jag skulle träffa en vän för att äta middag, dricka jul och lösa världens problem. Vis av erfarenhet visste jag att det skulle radas upp en bukett av alkoholhaltiga enheter vid sittande bord. Hade jag tjuvstartat med en flaska rött hade vi marscherat i otakt under kvällens övning.

Nä, ett glas tillsammans med Karl Ove Knausgård nedsjunken i en fåtölj var rätt uppladdning för denna holmgång.
IMG_7581.jpeg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ha ha jo, visst skulle en flaska vara bra mycket bättre, dock med risk att det skulle bli just för MYCKET.
Jag hade en timmes väntan på vinbaren innan jag skulle träffa en vän för att äta middag, dricka jul och lösa världens problem. Vis av erfarenhet visste jag att det skulle radas upp en bukett av alkoholhaltiga enheter vid sittande bord. Hade jag tjuvstartat med en flaska rött hade vi marscherat i otakt under kvällens övning.

Nä, ett glas tillsammans med Karl Ove Knausgård nedsjunken i en fåtölj var rätt uppladdning för denna holmgång.
Visa bifogad bild 31013
Satt i sitt sammanhang är jag med på båten :)
Gott val av läsning också.
 
Toppen